Onbekend apparaat verbonden met iphone, gehackt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneerfab
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 30-06-2021
Hallo,

Mijn telefoon doet al een tijdje vreemd, o.a. erg laggy in de verbinding met bose bluetooth oordopjes. O.a. lieen soort vertraging op het toetsenbord te zitten. Tevens doen mijn google nest speakers vreemd, de netflix app etc. Soms ineens een andere taal. Of het gene wat ik afspeel op netflix komt niet overeen met de titel wat wordt weergegeven.

Nu heb ik eens een bluetooth scanner app gedownload om te zoeken naar bluetooth verbinding.

Die app geeft aan dat mijn iphone is verbonden met een "ESP32" . Terwijl het enige apparaat waarmee ik verbonden ben mijn bose bluetooth oordopjes zijn.

Ik vraag me af, hoe kan dit? Zou ik gehacked zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De ESP32 is een budgetserie van laag-vermogen microcontrollers met geïntegreerde Wi-Fi en dual-mode Bluetooth.
Dunno, enige kans dat als je je oordopjes in de auto legt en wegloopt met je iPhone, dat mogelijk ook ESP32 verdwijnt van je telefoon?

/edit: ben je er echt mee verbonden of "scan" je een ESP32? Heb je andere apparaten in huis die misschien staan te roepen / pairen? Een home-assistant iets? Een smart-thermostaat? etc?

[ Voor 26% gewijzigd door MAX3400 op 30-06-2021 16:17 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-04 12:09
Anders de telefoon naar fabrieksinstellingen? Dan weet je zeker dat je schoon verder gaat.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-04 21:52
meneerfab schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 16:14:
[...]

Die app geeft aan dat mijn iphone is verbonden met een "ESP32" . Terwijl het enige apparaat waarmee ik verbonden ben mijn bose bluetooth oordopjes zijn.

Ik vraag me af, hoe kan dit? Zou ik gehacked zijn?
Maar is je telefoon ook daadwerkelijk verbonden met dat bluetooth apparaat, of wordt dat apparaat enkel gevonden? De ESP32 is een populaire microcontroller onder de domotica en elektronica hobbyisten. Kan goed zijn dat 1 van je buren daar mee bezig is. Niks om je druk om te maken. Ikzelf heb ook zo'n 5 tot 10 van die dingen in en rondom het huis.

[ Voor 5% gewijzigd door Hatsjoe op 30-06-2021 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ora et Labora schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 16:18:
Anders de telefoon naar fabrieksinstellingen? Dan weet je zeker dat je schoon verder gaat.
Of met de telefoon, zonder oordopjes, midden op het lokale voetbalveld gaan staan.

Als er dan nog steeds een "verbinding" is, dan is er wel een kans op een "hack" maar volgens mij moet je het heeeeeel bont maken om een iOS-device te laten hacken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneerfab
Ok, is het mogelijk dat iemand in de directe omgeving van ons huis zo'n device gebruikt op mee te kijken met je telefoon/ te hacken?

Hoe zou het kunnen dat zo'n bluetooth scanner app aangeeft dat mijn telefoon daarmee geconnect is,
terwijl dat op de instellingen van mijn iphone niet te zien is?

Ik ga eens even op een voetbalveld staan :P , even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:10
De kans dat iOS gehackt wordt via Bluetooth is minimaal of zelfs eigenlijk niet. Als je echt denkt dat dat aan de hand is reset je je netwerk even en in het ergste geval je hele telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-04 23:44
Zonder te weten welke app je gebruikt en wat die exact aangeeft is het voor ons gissen. Maak eens wat screenshots. Persoonlijk vermoed ik net als de mensen hierboven dat je een scanner hebt gedownload voor apparaten in de buurt. Daar zal je weinig mee opschieten.

Verder heb je het over je oortjes, welk type zijn dat? Ontstaan de daarna genoemde problemen alleen als je ermee verbonden bent? Over welke iPhone spreken we? De voorbeelden maken allemaal gebruik van online content waardoor het ook maar zo aan een trage wifi verbinding kan liggen. Al dan niet i.c.m. een tragere iPhone. Als je vermoed dat het door bluetooth komt heb je waarschijnlijk al je netwerkinstellingen hersteld?

De kans dat specifiek iemand jou iPhone gaat hacken wat extreem veel expertise behoeft is zeer klein. Er is zeer waarschijnlijk een veel logischere verklaring voor het gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneerfab
Netwerk reset had ik al gedaan , ik heb alle smart devices uit de stroom getrokken. En het blijkt dus om mijn xiaomi luchtreiniger te gaan. De esp32 disconnect wanneer ik die xiaomi uit de stroom haal. Ook al staat het ding uit maar wel in de stroom dan geeft die aan dat die connecteed met bluetooth is.

Echter, ik gebruik de xiaomi altijd bewust offline. Ik heb wel de app maar alle toestemmingen heb ik uitgezet. Geen toegang tot bluetooth, lokaal netwerk etc en met de hand bedienen.

Als ik google op esp32 xiaomi hack kom ik wel het 1 en ander tegen. Mijn telefoon is dus echt heel erg laggy en raar de laatste tijd. Dus ik vrees dat ik via die weg toch gehackt ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-04 23:03
meneerfab schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 17:18:
Netwerk reset had ik al gedaan , ik heb alle smart devices uit de stroom getrokken. En het blijkt dus om mijn xiaomi luchtreiniger te gaan. De esp32 disconnect wanneer ik die xiaomi uit de stroom haal. Ook al staat het ding uit maar wel in de stroom dan geeft die aan dat die connecteed met bluetooth is.

Echter, ik gebruik de xiaomi altijd bewust offline. Ik heb wel de app maar alle toestemmingen heb ik uitgezet. Geen toegang tot bluetooth, lokaal netwerk etc en met de hand bedienen.

Als ik google op esp32 xiaomi hack kom ik wel het 1 en ander tegen. Mijn telefoon is dus echt heel erg laggy en raar de laatste tijd. Dus ik vrees dat ik via die weg toch gehackt ben.
Ik betwijfel ten zeerste of dit om een hack gaat.

Via een ESP32 iemand hacken is vrijwel onmogelijk. Probeer het eens simpel uit te sluiten door de xiaomi uit het stopcontact te halen en je telefoon een etmaal gewoon te gebruiken, blijven de klachten? Dan kun je verder onderzoek doen naar die esp32.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-04 16:24
-

[ Voor 100% gewijzigd door SgtElPotato op 23-05-2023 11:57 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het is -denk ik- vrij onwaarschijnlijk dat je bent 'gehackt', voor zover dat remote kan zijn er meer winstgevende dingen te doen dan grappen uithalen met jouw foon :)

Ik zet dit topic daarom ook even in het iOS-subforum, denkende aan meer 'normale' bugs.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
[..]
Als ik daar op zoek staat er inderdaad nogal vaak hack in de titel, maar gaat het er puur om hoe je data van je esp32 kunt halen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneerfab
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1cL7ToUSlG686_LWqxi1UncmyNI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8jjRvrg3Di6lYrdV4BmXX7DX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01xEKW3eCTNTbRGrsSoOAYUBHxw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hRn4EJwrU84NEmOrvGnnzVbB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjSdOUyegoBia0POJtgRIvscfJE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B49cBlz9cUmAit8uksHhXXap.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6NilDZxdr_IQhyU1Z0-wjLtlos=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLYzwQbr20b1OOcfZ4qaCHeG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_SBgX6ExSzxtdMmsYz5LkVqxiA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yq2hbzpGg5r8WzQMsewLn0Zz.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneerfab
Sorry mijn iphone draaide die fotos. Maar er staat dus echt connected. Wanneer ik de xiaomi uit de stroom haal dan is het weg. Het ding kan dus helemaal uitstaan maar alleen in de stroom dan staat er alsnog connected.
Overigens zag ik zojuist dat heel even een unkknown device verbonden was met mijn telefoon zie foto 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneerfab
F_J_K schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 17:30:
Het is -denk ik- vrij onwaarschijnlijk dat je bent 'gehackt', voor zover dat remote kan zijn er meer winstgevende dingen te doen dan grappen uithalen met jouw foon :)

Ik zet dit topic daarom ook even in het iOS-subforum, denkende aan meer 'normale' bugs.
zou het topic weer willen verplaatsen? Zie de fotos. Dit is geen ios bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Waarom heb je wel de app, als je er zo wantrouwend over bent..?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneerfab
Ik was vergeten de app te deleten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
meneerfab schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 18:29:
Ik was vergeten de app te deleten.
Als je ooit een keer connected bent geweest met die ESP32 zal ie daarna automatisch connecten ongeacht de app. Je kunt hem handmatig zeggen niet meer te connecten (of BT tijdelijk uitzetten) en kijken of dat je probleem oplost. Zo niet is dit niet het probleem en is het puur iets dat je opvalt omdat je een probleem aan het zoeken bent.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

meneerfab schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 17:55:
[...]

zou het topic weer willen verplaatsen? Zie de fotos. Dit is geen ios bug.
offtopic:
het staat in beide, ik heb er een “alias” gezet

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-04 23:44
Je focust nu voornamelijk op bluetooth omdat je zelf vermoed dat dit de oorzaak is, i.p.v. in te gaan op je daadwerkelijke problemen. Geef zoals ik in mijn eerdere post vraag daar is wat meer details over. Maak desnoods schermopnames om je probleem verder te verduidelijken.
Pagina: 1