256 Mb single sided Infineon mem

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

Topicstarter
ik ben al een tijd op zoek naar 256 Mb 133 Mhz geheugen modules van infineon. Nou zijn deze makkelijk te krijgen maar ik MOET single-sided hebben en die kan ik dus nergens vinden! Weten jullie misschien waar ze te krijgen zijn??

thnxzz

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Verwijderd

Misschien bij www.simcity.nl ?
(als ze bestaan dan)

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

Topicstarter
Op zaterdag 18 augustus 2001 00:29 schreef pret het volgende:
Misschien bij www.simcity.nl ?
(als ze bestaan dan)
ja ze bestaan, want ik heb ze nu ook al:)maar ik wil er meer van.

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Verwijderd

Vaag mijn bak hapt alles en het is nog wel een Compaq ook :) Toch maar moederplank update-je doen :9, is dat geen beter plan? >:) Out for now, da neilz!

• Exirion
  • Laatst online: 09:50

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 18 augustus 2001 13:50 schreef neilz het volgende:
Vaag mijn bak hapt alles en het is nog wel een Compaq ook :) Toch maar moederplank update-je doen :9, is dat geen beter plan? >:) Out for now, da neilz!
Fijn voor jou, maar wat heeft de topicstarter hieraan? Inderdaad: helemaal niks.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

Topicstarter
inderdaad..

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Ik heb vorige week bij Mycom in Hoofddorp voor F 110,00 een reepje 256 MB PC133 Infineon geheugen gehaald. Of het single sided is.. erhm dat weet ik niet zeker. Bel ze anders ff.. ze hebben dus wel 256 MB Infineon dimmetjes.

Heb nu 2x128 MB Infineon + 1x 256MB Infineon in mijn PC zitten en draaid prima op 133Mhz + CAS 2-2-2. 8-)

Maar erhm is er iets speciaals aan dat single sided geheugen? Is dat sneller omdat er minder - maar grotere - memory chips opzitten? (domme vraag wellicht)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 20 augustus 2001 11:20 schreef tazzman het volgende:
Ik heb vorige week bij Mycom in Hoofddorp voor F 110,00 een reepje 256 MB PC133 Infineon geheugen gehaald. Of het single sided is.. erhm dat weet ik niet zeker. Bel ze anders ff.. ze hebben dus wel 256 MB Infineon dimmetjes.
Ik heb van MyCom Infineon en NEC modules van 256MB, en die zijn double-sided, dus helaas... :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Ah.. zou ik ook mogen weten wat het verschil is? :) Snelheid?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

Topicstarter
yup ze schijnen een iets snellere doorvoer van de info te hebben idd, maar dan moet je wel uitsluitend single sided hebben.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 20 augustus 2001 11:22 schreef tazzman het volgende:
Ah.. zou ik ook mogen weten wat het verschil is? :) Snelheid?
Nee, het gaat om de opbouw van het geheugen. Een doublesided module verdeelt het geheugen over 2 banks op het mainboard, en een single sided over een enkele bank. Oudere mainboards kunnen bijvoorbeeld vaak niet meer dan 128MB per bank aansturen, dus dan moet je doublesided modules hebben.

Misschien vraag je je nu af waarom iemand single sided modules nodig heeft: Als een chipset bijvoorbeeld niet meer dan 6 banks kan aansturen, maar wel 4 sockets heeft dan zouden er 4*2=8 banks moeten zijn. Dit gaat niet dus, 2 sockets hebben dan beide 1 bank tot hun beschikking. In die sockets kan dan geen double sided module.

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

Topicstarter
maar het lijkt me haast logisch dat het met minder chips ook sneller is.. Een gozer van Accell in utrecht [betrouwbare bron] zei dat het absoluut iets sneller is.. of t ook echt merkbaar is weet ik niet..

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Ik dank u voor de uitleg! Weer wat geleerd. :) Sorry dat ik niet kon helpen, maar ik heb mijn best gedaan.

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

Topicstarter
Op maandag 20 augustus 2001 11:25 schreef Exirion het volgende:

[..]
Waarom heeft iemand single sided modules nodig? Als een chipset bijvoorbeeld niet meer dan 6 banks kan aansturen, maar wel 4 sockets heeft dan zouden er 4*2=8 banks moeten zijn. Dit gaat niet dus, 2 sockets hebben dan beide 1 bank tot hun beschikking. In die sockets kan dan geen double sided module.
ik heb nu 4x 128Mb single-sided, en wil er 2 vervangen door 256Mb single-sided sims. Double sided werkt niet, helaas..

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 20 augustus 2001 11:33 schreef dadj het volgende:
ik heb nu 4x 128Mb single-sided, en wil er 2 vervangen door 256Mb single-sided sims. Double sided werkt niet, helaas..
Het hangt van je mainboard of dit mogelijk is. Zoals ik al zei kunnen sommige mainboard niet meer dan 128MB per bank aansturen, en je moet er ook op letten dat het totale maximale geheugen niet wordt overschreven. Ook al heeft een mainboard 3 sockets waar 256MB of 512MB modules in kunnen, de Intel 815 bijvoorbeeld kan niet meer dan 512MB in totaal aansturen.

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

Topicstarter
ik heb een Chaintech CT-6BJM Mobo [BX 133MHz]
Die ondersteund 1Gb ram

• Abbadon
  • Laatst online: 01:10
Single-sided 256MB Infineon DIMM's (dus met acht 32Mx8 SDRAM's) bestaan wel (kijk hiero voor de tech specs), dus zoek je niet naar iets dat niet bestaat :) Maar waar je ze kan krijgen weet ik niet.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Abbadon
Op maandag 20 augustus 2001 11:29 schreef dadj het volgende:
maar het lijkt me haast logisch dat het met minder chips ook sneller is.. Een gozer van Accell in utrecht [betrouwbare bron] zei dat het absoluut iets sneller is.. of t ook echt merkbaar is weet ik niet..
Dit is nonsens, écht waar. Het maakt niks uit voor de performance hoeveel chippies er op een module zitten; het totaal aantal datalijnen blijft bijvoorbeeld gelijk en het geheugen wordt op dezelfde logische manier (page's en bank's) benaderd. Het maakt overigens ook niet uit of je één, twee of meerdere DIMM's gebruikt.

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

Topicstarter
ik heb besloten er maar Dane Electric's naast te zetten die zijn tenminste te krijgen.. en ook prima..

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
Zijn DaneElec 256MB DIMMS wel eenzijdig? Ik heb namelijk een mobo met 4 DIMM-slots maar de KT133 chipset kan maar 6 banken aansturen (=3 double sided DIMMS). Omdat het geheugen toch niets kost is het uitbreiden naar 1GB wel leuk. Ow en wat voor chips hebben die DaneElec's ... ?

[edit]-> een 512MB DIMM is natuurlijk ook een optie maar alle DIMM-sloten gevuld ziet er wel 'netjes' uit ;-) ...

PC Specs

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 22 augustus 2001 01:07 schreef Bomberman het volgende:
Ow en wat voor chips hebben die DaneElec's ... ?
Gebruik de Search maar eens. Dane Elec is gewoon een merk dat modules maakt van de losse chips van geheugenchip-fabrikanten, want zelf maken ze ze niet. Vaak zit er Hyundai, Infineon, etc. op. Het kan echt vanalles zijn.

• Bomberman
Oops sorry, lang geleden dat ik op de search gewezen ben btw ;) ..

Ik bedoelde eigenlijk de modules die hij gekocht had (ik dacht dat hij ze al had) .. vandaar de vraag.

PC Specs

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-07 12:19

3xNix

golfr in hart en nieren

Dit weet ik wel.

Dane-Elec heeft single sided 256MB PC133 Sdram.
Met Samsung chips.

Als je er naar vraagt bij een winkel zal het vast wel voor elkaar komen :)

Groetjes van de TD >:)

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

Topicstarter
Op woensdag 22 augustus 2001 01:26 schreef Bomberman het volgende:
Ik bedoelde eigenlijk de modules die hij gekocht had (ik dacht dat hij ze al had) .. vandaar de vraag.
ik heb ze nog niet, van de week denk ik

• Abbadon
Op maandag 20 augustus 2001 14:13 schreef dadj het volgende:
ik heb een Chaintech CT-6BJM Mobo [BX 133MHz]
Die ondersteund 1Gb ram
Oh, dan wil je ook helemaal geen single-sided 256MB DIMM's; daar kan een BX niet mee overweg. Je hebt geen keuze en moet dus voor double-sided gaan. Standaard Dane-Elec (wat je dus besteld hebt) is double-sided en werkt prima :) (heb de 4 sockets op m'n BX er ook mee volgepropt)

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

Topicstarter
Op woensdag 22 augustus 2001 16:58 schreef abbadon het volgende:

[..]

Oh, dan wil je ook helemaal geen single-sided 256MB DIMM's; daar kan een BX niet mee overweg. Je hebt geen keuze en moet dus voor double-sided gaan. Standaard Dane-Elec (wat je dus besteld hebt) is double-sided en werkt prima :) (heb de 4 sockets op m'n BX er ook mee volgepropt)
niet juist Abbadon, ik heb op mn BX mobo al anderhalf jaar 4 SINGLE-sided dimms!! Werkt uitstekend! En ik heb specifiek single-sided Dane Electric besteld omdat die prima met infineon te combineren zouden zijn.

• Abbadon
Op woensdag 22 augustus 2001 22:13 schreef dadj het volgende:

[..]

niet juist Abbadon, ik heb op mn BX mobo al anderhalf jaar 4 SINGLE-sided dimms!! Werkt uitstekend! En ik heb specifiek single-sided Dane Electric besteld omdat die prima met infineon te combineren zouden zijn.
Duh, dat zijn 100% zeker weten géén 256MB DIMM's. 128MB single-sided werkt daarentegen wel. Mij maak je niks wijs op BX gebied ;)

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 13:30

WiD

Hier heeft abadon idd gelijk. BX kan slechts 128mb single-sided aan en 256mb double-sided. 'k Heb hier zelf ook 256 double-sided draaien op een BX-bordje.

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

Topicstarter
die gast in de winkel heeft hetzelfde mobo als ik zelf heb en heeft het voor me getest, en 256 Mb werkte prima, 512 werkte niet!

• Bomberman
Als 256MB single sided werkt zou 512MB double sided ook moeten werken .. of was dat een 512MB single sided module (lijkt me sterk). Maargoed officieel ondersteunt de BX chipset geen 256MB per bank.

PC Specs

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

Topicstarter
Op donderdag 23 augustus 2001 00:14 schreef Bomberman het volgende:
Als 256MB single sided werkt zou 512MB double sided ook moeten werken .. of was dat een 512MB single sided module (lijkt me sterk). Maargoed officieel ondersteunt de BX chipset geen 256MB per bank.
nee, maar officieel ook geen 133 MHz, en dat doet deze mobo ook compleet! ik heb 4 banken en hij ondersteund max 1Gb dus reken maar uit. idd 256Mb per bank! :)

• Abbadon
Op donderdag 23 augustus 2001 01:00 schreef dadj het volgende:

[..]

nee, maar officieel ook geen 133 MHz, en dat doet deze mobo ook compleet! ik heb 4 banken en hij ondersteund max 1Gb dus reken maar uit. idd 256Mb per bank! :)
Nee, dat zit iets anders: een BX heeft maximaal 8 banken, nml. 2 banken per socket (zoals nagenoeg elke chipset er twee per socket heeft).
Pér bank ondersteund een BX 128MB, dus vandaar dat je er prima single-sided 128MB DIMM's in kan plaatsten (want er wordt slechts één bank per socket gebruikt). Wil je voor de 256MB per socket gaan dan moet je écht double-sided's nemen. Deze double-sideds zijn in principe twee aan elkaar vastgeplakte 128MB single-sided's. Maar dan ben je er nog niet: de BX ondersteund ook niet elke 256MB (32Mx64) DIMM. De DIMM's moeten voorzien zijn van 16 stuks 16Mx8 SDRAM's, en niet met 16 stuks 32Mx4 of 8 stuks 32Mx8, 16Mx16 of 64Mx4. Al deze andere SDRAM configuraties werken dus niet goed op een BX (niet officieel, maar ook niet officieus). Ik weet niet wat voor type dat is die het één en ander voor jou getest heeft, maar je hebt 'm of verkeerd begrepen, of hij snapt er zelf niks van. Noem me eigenwijs, maar in dit geval heb ik gelijk, thrust me ;)
Ik heb zelf óók een BX met 4 keer 256MB (Dane-Elec) op 133MHz (ultrastabiel by the way :) ) Mocht je mij om de een of ander reden niet geloven, dan wens ik je veel succes met jouw 256MB single-sided's >:), maar niet huilen omdat ze niet fatsoenlijk werken hè?

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Ik ben het helemaal met je eens.

Ik heb maar 1 ding dat ik wil toevoegen.
Ook al zou je double sided (low profile) 256MB ( 8 chips 2x4 )hebben ziet de bx het als 128mb.

Hij kan simpelweg niet meer aan dan 128mbit chips.
ff rekeken:chip = 128Mbit = 16MB, x8chips = 128MB x2sides 256MB
dat is max voor bx.

Een 4 chips single sided 128MB DIMM ziet bx ook als 64MB.

Groetjes van *geheim*

Verwijderd

Op woensdag 22 augustus 2001 16:58 schreef abbadon het volgende:

[..]

Inderdaad, wilde ik net zeggen. Volgens mij kan de BX niet meer dan 128 MB per side aansturen. Daarom kunnen er ook geen 512 MB dimms in (256 MB per side). Dus als jij 256 MB dimmetjes wilt zullen die toch echt double sided moeten zijn, lijkt me. Check je handleiding maar eens, voor je tot aankoop overgaat.

edit: hmmmm... volgende keer toch even kijken of er ook een tweede pagina is met reacties.... :)

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

Topicstarter
ik heb t mobo boekje er maar s bij gezocht, daar staat zwart op wit dat er single-sided dimms van 16/32/64/128/256 Mb in kunnen, maar idd geen 512 [maar dát wist ik al]

Misschien ligt t aan dit type mobo, schijnt namelijk sowieso wel een bijzonder ding te zijn. Is het enige BX mobo dat stabiel en totaal op 133 Mhz loopt.

• Bomberman
What about de Abit BX133(Raid) dan .. er zijn er wel meer hoor ;) .

PC Specs

• _zer0_
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 17:43
What about....

Wat een discussie...
Back to topic: Waar kan ik aan single-sided 256 Mb komen ???

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Bijvoorbeeld ff vragen bij een GOEIE winkel,
die heeft het al liggen of besteld het wel. :Z

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 13:30

WiD

Op donderdag 23 augustus 2001 12:26 schreef dadj het volgende:
ik heb t mobo boekje er maar s bij gezocht, daar staat zwart op wit dat er single-sided dimms van 16/32/64/128/256 Mb in kunnen, maar idd geen 512 [maar dát wist ik al]
In jou handleiding staat single/double sided van 16/32/64/128/256 waaruit ik afleidt 16 single (denk niet dat die double bestaan), 32/64/128 single of double en 256 double sided. Maar je kan het altijd proberen natuurlijk.

• Abbadon
Op donderdag 23 augustus 2001 12:26 schreef dadj het volgende:

Misschien ligt t aan dit type mobo, schijnt namelijk sowieso wel een bijzonder ding te zijn. Is het enige BX mobo dat stabiel en totaal op 133 Mhz loopt.
Type mobo maakt niks uit voor het geheugen; BX = BX. Dat jouw type mobo alleen stabiel op 133MHz draait is natuurlijk óók alweer onzin; er zijn er zat hier, incluis mezelf, die dat voor elkaar hebben. Misschien heb je nog meer interessante weetjes over BX'en? :Z Single-sided 256MB DIMM's op een BX |:(

• Bomberman
Op donderdag 23 augustus 2001 13:26 schreef _zer0_ het volgende:
What about....

Wat een discussie...
:+ .. 10 posts en nu al commentaar.

PC Specs

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

Topicstarter
ik merk t binnenkort wel, laat wel ff weten of t ging of niet

• MnM
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-08 09:43

MnM

Eind van de week heeft hij dus een dimm van 256MB singlesided te koop omdat dat no-way gaat werken

enne loop niet zo op te scheppen over je moederbordje he.

mijn mobo draait superstabiel op 143Mhz (Abit BE6-II)
en me 2e bak draait prima op 150Mhz (ook een Abit BE6-II)
evenal dat van vele andere

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

Topicstarter
Op donderdag 23 augustus 2001 19:39 schreef MnM het volgende:
Eind van de week heeft hij dus een dimm van 256MB singlesided te koop omdat dat no-way gaat werken
ik kan m gewoon terugbrengen hoor :)
en ik schep niet op over mn mobo, sterker nog ik zou r best s een andere in willen gooien..

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

Topicstarter
ff een updatje:
die gozer van Accell heeft het ff tot op de bodem uitgezocht.
De Chaintech 6BJM [en nog 1 ander model] hebben een aangepaste memory bridge waardoor deze mobo's compleet op 133 MHz lopen, én ze 256Mb single-sided geheugen aankunnen, al is t soms nog wel problematisch.. maar dat merk ik morgen wel.. :)

• Abbadon
Op maandag 27 augustus 2001 16:35 schreef dadj het volgende:
ff een updatje:
die gozer van Accell heeft het ff tot op de bodem uitgezocht.
De Chaintech 6BJM [en nog 1 ander model] hebben een aangepaste memory bridge waardoor deze mobo's compleet op 133 MHz lopen, én ze 256Mb single-sided geheugen aankunnen, al is t soms nog wel problematisch.. maar dat merk ik morgen wel.. :)
Aha, het is dus die gozer van Accell die jou deze waanbeelden aangepraat heeft. Vertel 'm maar dat hij z'n huiswerk wel wat beter mag gaan doen; een aangepaste Intel 82443BX Host Bridge/Controller is onmogelijk. De mobo producenten kopen deze chips bij Intel en kunnen er gewoonweg niets aan veranderen (net als ze bijvoorbeeld het cache op een P!!! ook niet kunnen aanpassen, of de multiplier om maar wat te noemen).
Wat betreft 'compleet op 133MHz lopen' kijk jij maar eens op hoeveel MHz jouw AGP bus draait als je de FSB op 133 instelt; 89MHz. De gebruikte 1x66=66MHz en 2/3x100/133=66/89MHz factoren zitten gewoon onveranderlijk in deze chip gebakken.
De enige verandering op een BX bord die, met betrekking tot de memorybus, ooit is doorgevoerd is een TexasInstruments externe Multiplexer. Deze voorziening werd sporadisch in de begindagen v.d. BX gebruikt (náást de onveranderde BX chipset zelf) om veel ram op een BX bord kwijt te kunnen. Was met de invoering van 128Mbit IC's later niet meer nodig. Wel, misschien heb je geluk en wordt je toch een double-sided opgestuurd.

Pagina: 1