Beste methode voor het verwijderen behanglijmresten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 16:57
Beste Tweakers,

Wegens groot success van mijn vorige topic om betonnagels in muurplinten op een zo goed mogelijke manier te verwijderen, heb ik besloten nog een topic te openen voor mijn nieuwe pijnpunt. Nooit gedacht dat er zoveel klussers waren op tweakers was verbaasd van het aantal goede en behulpzame reacties. _/-\o_

In mijn vorige (huidige) woning heb ik met een behangstomer 3 lagen behang van de muur af moeten halen, er was telkens over de oude laag heen behangen. Vervolgens hebben we alle muren geboend met warm water en zeep en met sponsjes de muren 'schoon gemaakt'. Niet zozeer een hele sterke focus perse op het verwijderen van behanglijm resten. Alles leek immers heel schoon. Na 6 lagen matige kwaliteit spierwitte verf bleven er gele vlekken/kringen door de verf heen komen. Ik vermoed dat dit door die lijmresten kwam die maar met de verf bleven mengen ofzo. Uiteindelijk alles overgeschilderd met erg dure Muco renovatieverf op basis van het advies van een professionele schilder.

In mijn nieuwe woning kwam het behang er vrij makkelijk af met een behangstomer door het behang van te voren goed nat te maken. Ik wil deze keer voorkomen dat het verven van de woning een helse taak wordt en de behanglijm resten zo goed mogelijk verwijderen.

Wat ik nu van plan ben is:
  1. Muren goed nat maken met warm water en wat druppels St. Marc (zou moeten werken met lijmresten?)
  2. Met sponsen het water en de lijm goed laten mengen
  3. Met behulp van brede plamuurmessen de lijm van de muur afschrapen
Welke methodes raden jullie aan? Met name welk middeltje werkt het best om de lijm te laten oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:45
Als de ondergrond poreus is en de lijm dus is doorgedrongen in je ondergrond, denk ik niet dat je de resten lijm goed genoeg weg gaat krijgen.
Ik zou het persoonlijk zo goed als het kan lijmvrij maken op door jou reeds genoemde wijze. Daarna goed lagen drogen en dan als eerst een isolerende verf / primer laag aanbrengen om te voorkomen dat vlekken of in dit geval lijm door de nieuwe lagen verf trekken.

Er is een breed scala aan producten hier voor te vinden, deze worden meestal aangeprezen als primer om te voorkomen dat nicotine vlekken door de nieuwe laag verf heen zullen trekken.

[ Voor 0% gewijzigd door Candymirror op 30-06-2021 15:07 . Reden: ontbrak een woord ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-06 16:59
Is het geen nicotine dat er doorheen slaat?

Brander isofix onverdund er op als primer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
Candymirror schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:06:
Als de ondergrond poreus is en de lijm dus is doorgedrongen in je ondergrond, denk ik niet dat je de resten lijm goed genoeg weg gaat krijgen.
Ik zou het persoonlijk zo goed als het kan lijmvrij maken op door jou reeds genoemde wijze. Daarna goed lagen drogen en dan als eerst een isolerende verf / primer laag aanbrengen om te voorkomen dat vlekken of in dit geval lijm door de nieuwe lagen verf trekken.

Er is een breed scala aan producten hier voor te vinden, deze worden meestal aangeprezen als primer om te voorkomen dat nicotine vlekken door de nieuwe laag verf heen zullen trekken.
Thanks! Dan ga ik in eerste instantie eens deze manier toepassen om de muren lijmvrij te krijgen.
Wilke schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:28:
Is het geen nicotine dat er doorheen slaat?

Brander isofix onverdund er op als primer.
In het oude huis zou het heel goed rook kunnen zijn geweest. In het nieuwe huis kan ik er nog niet veel over zeggen!

Ik denk dat na het schoonmaken ik eerst eens een poging ga wagen met Hornbach Meister Polar, ondanks de wisselde reviews. Met een prijs van 35 euro voor 10L vind ik het sowieso een poging waard. Mocht dat niet dekkend genoeg blijken dan wil ik Sikkens Alpha projecttex proberen.

Ik zal later vandaag of morgen nog even wat foto's uploaden wat voor soort muren het om gaat, volgens mij is een groot deel beton, maar er zijn ook wat muurtjes die lijken op kalkzandsteen. Ik vermoed dat voor een beton er geen primer 'nodig' is, maar voor die zuigende kalkzandsteen muren wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou geen risico’s nemen en gewoon een laag Sigma Wallprim erop gooien (wit of op kleur gemengd) en daarna nog een laagje latex om af te maken.

Wallprim is primer en verf in 1 waardoor je daarna met enkele laag klaar bent.

Wallprim lijkt duur maar je hebt er weinig van nodig en scheelt vooral heel veel tijd :-)

[ Voor 19% gewijzigd door Sethro op 30-06-2021 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
Sethro schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:53:
Ik zou geen risico’s nemen en gewoon een laag Sigma Wallprim erop gooien (wit of op kleur gemengd) en daarna nog een laagje latex om af te maken.

Wallprim is primer en verf in 1 waardoor je daarna met enkele laag klaar bent.

Wallprim lijkt duur maar je hebt er weinig van nodig en scheelt vooral heel veel tijd :-)
Godsklere, dat is duur spul :> Maar wat je zegt, als een goede basis zorgt dat ik daarna alle verf makkelijk kan aanbrengen is het het wellicht waard. Jammer dat het om een huurwoning gaat, bij een koopwoning had ik nergens op willen besparen.

Neem aan dat het voor deze primer nog steeds van belang is, dat de muren zo goed mogelijk lijmvrij worden gemaakt?
Pagina: 1