• Shivte
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-09-2023
Ik stuur de rpm van mijn fans aan in de bios van mijn moeder met de q-control van asus.
Ik heb 2 exhaust fans, 1 achteraan en 1 bovenaan, en die lijken perfect te gehoorzamen aan de cpu temperatuur die ik instel, maar ik heb vooraan ook een 360 radiator met 3 fans, die ik op de cpu poort heb aangesloten van mijn moederbord. Ik stel in de instellingen in dat deze fans op hun min duty cycle van 24% moeten blijve draaien zolang de cpu temperatuur niet boven 60c komt, maar ze lijken daar niet op te reageren. Ik zie mijn rpm van die fans constant omhoog gaan vanaf men cpu een beetje werkt, moet nog niet 40c zijn. Snap niet goed wat het probleem is? Doe ik iets verkeerd? :/ Echt irritant die constante kleine increase in rpm.

ik heb een asus rog strix b550 gaming moederbord

[ Voor 6% gewijzigd door Shivte op 30-06-2021 13:39 ]

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-10 14:52
Wat voor AIO heb je? Toevallig eentje met een pomp die zelf de fans automatisch kan aansturen zoals een Fractal Design Celsius+?

• Shivte
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-09-2023
Ik heb een NZXT kraken z73. Ik stuur de pomp aan via de CAM software van nzxt, maar de fans zelf via de bios. In de CAM software zie ik ook mijn fans niet, want je moet daarvoor speciaal die controller van nzxt kopen voor 25€. Vroeger zat dat er blijkbaar standaard ingebakken, maar dan dachten ze van nee, we gaan apart een controller uitbrengen om dat te doen... xD Dus snap niet goed wat die fans aanstuurt bij deze.

Ik heb ook gewoon de indruk dat die bios fan control gewoon echt bagger is. Nu heb ik voor te testen mijn radiator fans eens aangesloten op een ander contact en dan mijn exhaust fan op het cpu contact en dan de settings van mijn cpu contact overgezet naar het ander contact en mijn radiator fans blijven gewoon op 600rpm draaien, terwijl als ze op het cpu contact steken ze constant van rpms veranderen. Ik bedoel, wtf? haha
Ik vond ook al raar als ik in de bios die test doe waar de bios de fans hun rpm test in alle ranges, dus van allerhoogst naar allerlaagst, dat ik dan bv 3 tests na elkaar elke keer andere waarden krijg mbt min duty cycle. De eerste test krijg ik bv een min duty cycle van 24 op chasis fan 3, de test erna veranderd dat dan mss naar 28 en dan weer naar 30 ofzo terwijl dat 3 tests gewoon dezelfde fan is? 8)7

[ Voor 69% gewijzigd door Shivte op 01-07-2021 00:38 ]

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-10 14:52
Oef, geen idee wat dit is dan. Vreemd. Misschien dat de CPU fan aansluiting dan toch niet 100% goed is.