2 Fibaro double switch 2 doorgebrand kortsluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenhende
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:52
Hoi allemaal. Sinds tijden stoei ik wat met home assistant en met wat fibaro spul: dimmers, switches en bewegingsdetectors.

Afgelopen zondag zat ik naar het voetbal te kijken. Het regende. Ineens vloog de aardlekschakelaar uit en groep 7. Aangezien ik niets raars kon vinden heb ik zowel de aardlekschakelaar als groep 7 weer aangezet. 5 minuten later was het weer raak. Na verder zoeken bleek er een brandluchtje achter mijn schakelmateriaal vandaan te komen met een fibaro 223 double switch. Deze was overleden. Hierop aangesloten zaten twee schakelingen (binnenverlichting en buitenverlichting).

Ik dacht dat ik pech had met die fibaro double switch en heb een nieuwe besteld. Gisteravond geïnstalleerd. Vannacht wakker geworden. Zelfde probleem. Ook de nieuwe fibaro double switch (a 50 EUR) doorgebrand.

Ik weet niet zo goed hoe ik nu iets kan concluderen of uitsluiten. Het spreekt voor zich dat mijn buitenverlichting de boosdoener lijkt. Al zie ik niets raars aan de lampen. Geen vocht of niets.

Daarnaast vind ik het zorgwekkend dat dan meteen die fibaro doorbrand. Dat moet toch ook niet kunnen?

Heeft iemand misschien een suggestie wat ik zou kunnen proberen om tot een root cause te komen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:24

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Klinkt toch of je ergens gewoon wat vocht hebt zitten. Daar de groep niet gelijk uit gaat verwacht ik dat het echt met regen komt en misschien niet eens genoeg voor een volle sluiting.

Wat betreft de Ffibaro, ze kunnen niet de volle 16A aan. Dus waarschijnlijk zit er gewoon een onderdeel in dat bedoelt is om te falen. Ja, dat kan met een brandluchtje. Dus dat doorbranden is niet zo raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:29
Vocht kan echt overal zitten. Kan via de behuizing van je lampen ook ergens anders sluiting maken (bijvoorbeeld via pijpje van de bedrading naar een centraaldoos)
Als je weet vanaf welke centraal doos het laatste stukje bekabeling naar die lamp loopt kan je het volgende doen.
stap 1 eerst de juiste groep uitzetten
stap 2 (kan in principe ook vanaf de plek van de fibaro maar wellicht is centraal doos makkelijker werken: haal de blauwe draad en de zwarte schakeldraad los. Als er ook een geel/groene aarde draad die kant op gaat haal die dan ook los.
stap 3 als er een losse lichtbron in zit (lampje) haal die uit je buitenlamp
Stap 4 ga nu eens met een multi meter meten tussen blauw en zwart en doe die ook tussen zwart en geel/groen als alles los is zou je een hele hoge of beter nog oneindig Ohm moeten meten.

heb je in 1 van de metingen een waarde onder 1000 ohm ga er dan maar uit dat je of iets nog niet hebt los gehaald of als deze waarde erg wisselt van waarde dat er ergens door vocht sluiting is.

PS als je buiten verlichting in de tuin staat dus niet aan de muur van je woning hangt dan is de kans groot dat je ergens een lasdoos in de grond hebt en de kans is ongeveer 9 op 10 dat dan daar de oorzaak zit ;)

[ Voor 9% gewijzigd door The-Source op 30-06-2021 20:34 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:17
Ik verwacht niets via de behuizing het zal waarschijnlijk een fase-nul sluiting zijn. Anders zou namelijk de aardlekschakelaar eruit gaan en de groep + fibaro heel blijven. Dus ik zou beginnen met zwart/bruin naar blauw meten. (Uiteraard met de spanning eraf).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning