Toon posts:

Win98 wil niet meer automatisch afsluiten :(

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik win98 SE en mijn computer wil niet helemaal afsluiten bij shutdown. Hij blijft hangen bij "Je kunt de computer nu uitzetten". Ik heb de patch via de search gevonden, maar dat helpt ook niet.

Kan dit een voedingsprobleem zijn? Ik heb namelijk een nieuwe HD van 40GB 7200 RPM ingezet. Ik had vroeger alleen een HD van 12GB. Het lukte wel op mijn oude HD.

Verwijderd

Nee, is softwarematig. Zou iets met je ACPI instellingen kunnen zijn denk ik. Heb het een tijd geleden ook een keer gehad en een reinstall heeft het verholpen. Aangezien dat met win 9x toch wel handig is om regelmatig te doen......

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren mijn HD geformatteerd en opnieuw Windows erop gezet, maar het probleem bleef bestaan.

Ik kan ook nergens ACPI instellingen vinden. Dus die kan ik ook niet instellen.

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:31
Dan moet je bij microsoft update ff zoeken naar de shutdown patch dat wil ook nog wel eens heel erg goed werken. Als die niet werkt dan kan je klikken op start -> uitvoeren -> msconfig intikken en enterren. Daarna ff klikken op geavanceerd in het eerste tabblad en dan snel afsluiten uitschakelen aanvinken.

PS ACPI werkt alleen als hij alleen maar aangeeft u kan de computer nu uischakelen.

[edit]
|:( stupid ass me ik heb de rest niet goed gelezen sorry.

Bios checken op powermanagement, daarna even kijken of die in windows goed staat en had je windows er overheen geinstalleerd of echt ook geformatteerd. Als je format hebt gedaan kan het zowel een mobo als een voeding probleem zijn.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Verwijderd

Topicstarter
Nope, ik heb windows er niet overheen gedaan, eerst geformatteerd en daarna er nieuw opgezet.

Dat MSconfig kan ook niet, want nadat ik de patch heb gebruikt, is die optie niet meer te vinden in msconfig->geadvanceerd

Wat ook niet helemaal klopt is het volgende. Ik heb ingesteld dat de monitor na 10 min uitgeschakeld moet worden bij inactiviteit. Vroeger deed die de monitor echt uit, maar nu blijft een oranje lampje branden.

Het kan dus echt aan de voeding liggen? Ik heb namelijk als ik het goed op het plaatje gelezen heb maar een 200 Watt voeding.

Verwijderd

Heb je toevallig winroute ?

Verwijderd

Topicstarter
nope.

als het niet standaard bij win98 zit niet.

Ik heb het niet geinstalleerd in ieder geval.

Verwijderd

Nee ik had namelijk hetzelfde probleem maar toen lag het aan winroute. Wat je kan proberen (als je wel in msconfig kan komen) is om de optie snel afsluiten aan of uit te vinken (weet niet helemaal zeker).

Verwijderd

APM !

Verwijderd

Topicstarter
Wat is er met APM?

kun je misschien ietsjes duidelijker zijn?

thx.

Verwijderd

In Win 2000 kan je met de "Advanced Power Management"instellingen dit veranderen .......misschien ook in Win 98???

Verwijderd

Topicstarter
nope helaas niet in win98. :(

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

dat met oranje lampje is normaal bij powersave hoor

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Verwijderd

Topicstarter
Oh ik dacht dat het helemaal moest uitgaan dat lampje, maar goed het shutdown is helaas nog steeds het probleem.

• SaiBork
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2023
apm instellingen in je bios misschien?
automatisch laten regelen ofzo

Verwijderd

Instelling ergens in msconfig??

Verwijderd

Topicstarter
In de Bios heb ik het volgende staan bij power mangement:

Power Mangement: User Define (andere mogeleijkheden max. savings en min. savings)
PM control by APM: yes (no lijkt me niet goed)
De rest denk ik niet van belang.

Klopt dit een beetje?

• SaiBork
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2023
Power Mangement: User Define --> moet je zelf weten (heeft er niks mee te maken)
PM control by APM: yes (dit moet inderdaad goed zijn)

Verwijderd

wilsonbond, heb jij het probleem al opgelost?
Ik heb namelijk precies hetzelfde
Hoor het dan graag van je hoe jij dat heb gedaan
Groetjes
Thea

Thea@stefan.nl

Verwijderd

Tip:
Als je Norton Antivirus hebt draaien kan dit ook een oorzaak zijn.
Kijk op de site van Symantec en zoek op "shutdown".
Een bepaalde registersleutel verwijderen en je probleem is opgelost.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bij mij wil die nu dus ook al niet meer normaal afsluiten, als ik shut down doe gaat ie gewoon rebooten.
Elke keer weer |:(

PSN

Verwijderd

hebben jullie er weleens aan gedacht om eventueel je via drivers 4in one te updaten(als je een viachip hebt dan he).dit was bij namelijk het geval..die patch van microsoft deed voor mij ook geen reet......de via update wel

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

laatste 4in1 staat er al op

PSN

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is nog steeds niet opgelost. :'(
Maar het is me nu opgevallen dat het met safe modus wel elke keer lukt om de computer automatisch te laten afsluiten. Weten jullie met deze informatie misschien wat meer?
Alvast bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Echt niemand?

• avdg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

avdg

AVDG

Ik weet niet of je meerdere computers gebruikt en daar snelkoppelingen naartoe hebt gemaakt, maar probeer eens de "mapped network drives" patch:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q260/0/67.ASP

Deze heeft mij vorig jaar uit de brand geholpen in een netwerk (na MAANDEN zoeken naar het probleem).

https://www.avdg.nl

Verwijderd

Maak een shortcut met:
%windir%\RunDll32.exe user,ExitWindows

Werkt altijd bij Win9x :)

Verwijderd

Heb je een netwerkkaart erin zitten???

Kijjk eens voor de gein wat ie zonder netwerkkaart doet, als ie dan wel goe afsluit moet je kijken wat ie doet met de netwerkkaart in een ander slot, kan het probleem namelijk verhelpen, ik weet het het klinkt stom, maar heb vaker gezien dat dit de oplossing was.

Als ie dan nog problemen blijft geven ook ff de allernieuwste driver voor je netwerkkaart downloaden en anders ff de eerste die ooit uitkwam, ik denk namelijk dat je netwerkaart de oorzaak is

Verwijderd

Topicstarter
Net ff de netwerkkaart eruit getrokken, maar het heeft niet geholpen :(

Ook heb ik de shortcut met C:\WINDOWS\RUNDLL32.EXE user,ExitWindows al geprobeerd en ook dat werkte niet :(

Wat kan het nog meer zijn? In safe modus werkt het wel goed.

Verwijderd

Op zaterdag 15 september 2001 23:17 schreef WilsonBond het volgende:
Net ff de netwerkkaart eruit getrokken, maar het heeft niet geholpen :(

Ook heb ik de shortcut met C:\WINDOWS\RUNDLL32.EXE user,ExitWindows al geprobeerd en ook dat werkte niet :(

Wat kan het nog meer zijn? In safe modus werkt het wel goed.
heb je ook alle netwerk onderdelen verwijderd bij netwerkeigenschappen?

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren had ik het niet gedaan, maar zojuist opnieuw geprobeerd en ook alle adapters enzo bij netwerkeigenschappen verwijderd, maar ook dat heeft niet geholpen :(
Toch bedankt.
Nog meer mogelijke oorzaken?

Verwijderd

Op zondag 16 september 2001 14:31 schreef WilsonBond het volgende:
Gisteren had ik het niet gedaan, maar zojuist opnieuw geprobeerd en ook alle adapters enzo bij netwerkeigenschappen verwijderd, maar ook dat heeft niet geholpen :(
Toch bedankt.
Nog meer mogelijke oorzaken?
Is op zich vreemd dan, ik zou bijna zeggen dat het toch aan je software ligt ondanks dat je die opnieuw geinstallereerd hebt. Verder is het zo dat dat probleem met het netwerk vaak als resultaat heeft dat het scherm blijft staan bij "windows is bezig met afsluiten". Verder kan het nog zo zijn dat je moederbord misschien de oorzaak is, misschien software matig, misschien hardwarematig. Had je al een nieuwe bios erin geflashd?

Verwijderd

Trek je gewoon je stekker eruit

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 14:50
Er zijn 2 patches voor het niet afsluiten van Windows 98 sec. edition.

helaas kan ik niet zo zeggen welke ( heb ze op het werk)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de nieuwste bios die beschikbaar was geflasht. Ik heb ook de bios van een versie eerder geprobeerd. Maar ook dat hielp niet.

Maar het moet toch aan de software liggen als het met safe modus wel werkt? Of hoeft dat niet?

Verwijderd

Ik ken nogal wat afsluitprobleempjes met 98 en se

Bij sommige pc's bleek inderdaad virusscanners de shutdown tegen te houden
Microsoft had zelf ook al een patch hiervoor.
Pc is niet toevallig een HP-vectra ? hierin is het namelijk een gebruikelijk probleem.
Probeer in msconfig eens die rundll's uit te schakelen, deze houden APM ook nog wel eens tegen.
Reset je bios eens naar default voor de grap, want misschien staat er toch iets verkeerd.
succes :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen HP-vectra.
Ik heb alle rundll's (zag er maar 2) uitgeschakeld, maar ook toen lukte het niet. Ook heb ik de default bios-settings geladen. En ook dat hielp niet.
Ook als ik alles formatteer en Windows opnieuw installeer, blijft het probleem bestaan. Waarom gaat het met safe modus wel goed. Ik vind het maar vreemd.

Verwijderd

Ik heb ook problemen ondervonden bij het afsluiten van Win98SE. Na het afsluiten blijft de computer hangen met de tekst "Windows is bezig met afsluiten". Heb vervolgens in apparaten beheer de netwerkkaart uitgeschakeld en het probleem doet zich niet meer voor :):):). Bye Bye

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Boot je met een netwerk kaart? Gooi al je netwerk instellingen er 's uit. Zoals aanmelden bij NT domein, en die ongein. Netwerk kaar eruit slopen, drivers verwijderen, afsluitpatch er dán over.

Dan nog niet? gooi je mobo in de plomp en gooi windows in de plomp. Hier is gewoon niets aan te doen!!! :(

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Mjah... beetje een oud draadje ;)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.