Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-04 20:53
Wij hebben in onze VMware infrastructuur een MSA2040 staan en onlangs na een upgrade merkte ik dat die niet meer in de compatibilitietsmatrix staat. (al niet meer sinds 6.5u2 oeps).

Gisteren werd er tijdens de meeting nogal los over gegaan: zo lang die wordt herkend, en er draaien geen bedrijfskritische VM's op. Dat is correct en snap ik maar het zit me toch niet helemaal lekker. Zijn er nog redenen om die bak toch maar uit te faseren?

Het ding is tot nu toe altijd wel blijven doen wat het verwacht wordt te doen. Maar nu vroeg ik me af, wat zijn nu de mogelijke consequenties? Ik zou denken dat die ofwel wel, ofwel niet wordt herkend. Of is er veel meer dat kan mis gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:56
Ik denk dat dat ding het wel blijft doen maar dat VMware (Moeilijk) kan doen over eventuele support als er echt wat aan de hand is.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winux
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-05 15:03
Ik zou toch wel gaan denken over uitfasering en overzetten van de vm's.
Vermoed dat toekomstige (sub)updates voor compatibiliteits problemen gaan zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:53
Kans is groot dat hij gewoon niet getest is met een nieuwere versie. De MSA2040 is allang end of life maar nog niet end of support. Dus ik zou gewoon kijken of er nog een support contract op zit en wat voor datum daar op staat. En zelf bij elke nieuwe versie goed testen of alles werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05:58
Bij ons zijn er zware issues geweest met een MSA2040 en vmware 6.7 en hoger. Wij hadden die dingen aangesloten via FiberChannel en hadden continue issues dat I/O’s het gewoon niet deden. LUN’s deden het gewoon niet meer en VM’s hingen gewoon. Enige oplossing was om de ESX-host te herstarten. VMware en HPE kwamen er niet uit in elk geval.

Dus hoewel het geen End Of Support was doen ze er niks meer aan. Hier zijn ze de deur uit in elk geval. Hier draaide alles het beste op 6.0. De ellende begon op 6.5 en hoger…

Dat alles na een hoop ellende met vollopende diskpools waar handmatig een unmap op gedraaid moest worden om vrije ruimte terug te krijgen op VMFS5 (VMFS6 doet dat voor je) en performance-problemen omdat je handmatig de juiste hoeveelheid schijven erin moet zetten anders schrijft de MSA het ongeballanceerd weg maar de schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:24

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Misschien heb je de problemen die @rippiedoos beschrijft met iSCSI (via koper) niet? Hoe heb je de 2040 aangesloten? @bucovaina89

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

bucovaina89 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:01:

zo lang die wordt herkend, en er draaien geen bedrijfskritische VM's op.
Prima bedrijfseconomische argumenten (voor een zuinig bedrijf).
Kijk, als die VMs op shared storage staan en je kan ze makkelijk op een andere host booten, is er eigenlijk niet zoveel aan de hand.

Daar kun je tegenover zetten dat die non-bedrijfskritische VMs toch waarschijnlijk iets doen waar werknemers op vertrouwen, en dat reparatie dagen/weken kan duren. Dus dat er sommige niet-bedrijfskritische processen er toch een week uit kunnen liggen.

Daarnaast zal er een extra belasting op de IT organisatie gedaan moeten worden wanneer zich problemen voordoen, aangezien de leverancier geen support meer zal verlenen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-04 20:53
@rippiedoos : bedankt voor jouw bijdrage. Zijn de problemen bij jullie haast onmiddellijk duidelijk geworden of was er een bepaalde periode na de upgrade (enkele dagen/weken/... ) waarna de problemen pas begonnen?

@JackBol : klopt. Maar ik beslis niet over budgetten, dus als wordt gezegd dat we de MSA's nog niet buiten gooien, dan is dat zo :). Ik wil alleen een zo goed mogelijke inschatting kunnen geven van wat de mogelijke consequenties zijn van buiten de lijntjes kleuren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05:58
Vrij snel na de upgrade begonnen de problemen. Eerder een kwestie van dagen dan weken. Het was helaas niet echt reproduceerbaar maar wel vaak genoeg dat het echt opviel. Dit uitte zich in het hangen of onbereikbaar zijn van VMFS-volumes en heeft tot meerdere aanpassingen geleid die niet tot een oplossing hebben geleid. Zowel HPE als VMware hebben er lang naar gekeken en we zijn van 6.5 naar 6.7 naar 7.0 gegaan, laatste firmware op de blades en op de MSA. Na 2-3 maanden prutsen met veel minor en major upgrades en patches tot de conclusie gekomen het gewoon niet stabiel te krijgen was.
Pagina: 1