Hoe RJ11 of RJ12 op UTP afmonteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rernst
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-05 18:49
Hoi,

ik ben aan het overwegen om een KNX module voor energieopvolging/beheer (https://domoticom.nl/p1g2/) met mijn digitale meter verbinden, echter bevindt de zekeringskast met alle NXT modules zich niet in eenzelfde ruimte.

Als oplossing zou ik een UTP kabel willen maken waarbij aan een zijde van de kabel een RJ11 of RJ12 connector zit voor in de P1 poort van de digitale meter en de andere een RJ45 connector zodat ik een RJ45 poort in de wandcontactdoos kan gebruiken om de data van mijn digitale meter tot in de ruimte met de KNX module te brengen (de data zou dan lopen via de UTP bekabeling in de muur).

Tussen de RJ45 poort in de ruimte met de KNX module en de KNX module zelf kan ik dan een gewone UTP kabel gebruiken lijkt me?

Even herhalen:
- bekabeling in de muur is UTP
- poorten in de wandcontactdozen zijn RJ45
- poort op digitale meter is RJ11 of RJ12 afhankelijk van de bron (Netbeheerder Fluvius zegt RJ12, Domoticom zegt in beschrijving van KNX module dat de P1 poort op de digitale meter RJ11 is)

Mijn twee vragen zijn als volgt:

1) zou bovenstaande moeten werken?

2) zo ja; op deze website (http://support.watel.nl/watel_schema_telecom_data.pdf) heb ik volgend aansluitschema gevonden voor hoe je een 4 aderige RJ11 op een 8 aderige UTP moet aansluiten.
Maar kan iemand me zeggen hoe ik dan een RJ12 connector met 6 aders dan moet afmonteren op een 8 aderige UTP kabel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vp-9D-_mIndLi7qPawdj79kna-Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VnNjzsY0GBGCNkG2hfImiwyZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door rernst op 30-06-2021 07:45 ]

Beste antwoord (via rernst op 01-07-2021 20:03)

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-06 13:07
De middelste vier pinnen van een RJ12 zijn de zelfde pinnen als de vier van RJ11, dus die buitenste twee aders gebruik je dan niet.

Voor wat betreft of wat jij wilt gaat werken, ik denk het opzich wel, maar bij seriële verbindingen (wat een P1 poort is) is de maximale kabellengte niet altijd even lang, afhankelijk van de toegepaste standaard. Ik weet zo 1,2,3 niet wat er voor P1 gebruikt wordt, dus wellicht niet verkeerd om voordat je alles netjes gaat monteren, eerst eens met een losse utp kabel met ook de lengte die je straks nodig hebt te testen. Wellicht is het niet een probleem, maar normaal zijn P1 verbindingen niet meer dan een paar meter natuurlijk.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
De middelste vier pinnen van een RJ12 zijn de zelfde pinnen als de vier van RJ11, dus die buitenste twee aders gebruik je dan niet.

Voor wat betreft of wat jij wilt gaat werken, ik denk het opzich wel, maar bij seriële verbindingen (wat een P1 poort is) is de maximale kabellengte niet altijd even lang, afhankelijk van de toegepaste standaard. Ik weet zo 1,2,3 niet wat er voor P1 gebruikt wordt, dus wellicht niet verkeerd om voordat je alles netjes gaat monteren, eerst eens met een losse utp kabel met ook de lengte die je straks nodig hebt te testen. Wellicht is het niet een probleem, maar normaal zijn P1 verbindingen niet meer dan een paar meter natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:30
Ik zou dit niet doen.

Die P1 is een rs232 verbinding en geen netwerk verbinding, als iemand dan per ongeluk een netwerk op aansluit (want het is RJ45) krijg je problemen.
Neem gewoon een RJ11 wandcontactdoos, dan worden er geen vergissingen gemaakt.
Utp kabel gebruiken is prima.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rernst
Invisible_man schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 07:52:
Bedankt!

Maar, als ik 6 aders van een RJ12 wil verbinden met RJ45, hoe ziet het aansluitschema er dan uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Geen probleem!
Maar, als ik 6 aders van een RJ12 wil verbinden met RJ45, hoe ziet het aansluitschema er dan uit?
Daar is niet echt een standaard aansluitschema voor omdat normaal gesproken die stekkers verschillende toepassingen hebben en je nu een RJ45 stekker, primair bedoeld voor ethernet, gaat "misbruiken" voor een seriële verbinding. Ik neem aan dat je aan beide kanten van de kabel moet verlopen van RJ11/12 naar RJ45? In dat geval is het alleen maar een kwestie van beide kanten op de zelfde manier aan te sluiten.

Maar zoals ik in mijn vorige bericht al schreef, zou ik het eerst eens met een lange losse utp kabel proberen om te zien of het over langere afstanden ook nog goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rernst
[b]Invisible_man schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 20:39:

Daar is niet echt een standaard aansluitschema voor omdat normaal gesproken die stekkers verschillende toepassingen hebben en je nu een RJ45 stekker, primair bedoeld voor ethernet, gaat "misbruiken" voor een seriële verbinding. Ik neem aan dat je aan beide kanten van de kabel moet verlopen van RJ11/12 naar RJ45? In dat geval is het alleen maar een kwestie van beide kanten op de zelfde manier aan te sluiten.

Maar zoals ik in mijn vorige bericht al schreef, zou ik het eerst eens met een lange losse utp kabel proberen om te zien of het over langere afstanden ook nog goed werkt.
Oké dan weet ik wat doen, nogmaals bedankt voor je hulp!
Pagina: 1