Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkytv
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-02-2023
Hey hoi,

Ik heb sinds kort een nieuwe pc gekregen van een familie lid. Ik heb wat gelezen over "Undervolting" en het klonk heel intressant voor mijn doel eindes van deze pc (Op dit moment) en de tempratuur gaat hierdoor ook flink omlaag zover ik zag. Wat wel fijn is in warme dagen.

Ik speel wat spelletjes maar deze zijn niet heel zwaar op de pc lijkt mij zover ik weet. De spelletjes die ik speel zijn:

Dead by Daylight
Grand Theft Auto Online
Minecraft (Vanilla met 1-2 mods)

Daarnaast doe ik meer office dingen, zoals Excel, etc.

De stroom verbuik van deze pc is best hoog, en ik wil graag hem wat minder stroom laten verbruiken zeker omdat het niet nodig is voor deze spellen. Is hier een manier voor? en hoe werkt dit dan, want ik vind het heel eng om zomaar iets aan te passen in BIOS of iets omdat ik er niet veel verstand van heb.

Mijn specs zijn:
Intel I9-10850k (Water cooled)
Nvidia RTX 3080 (Stock)
32 GB RAM (2x16GB) (3200MHz) (Tigo als merk, nooit van gehoord.)
2TB HDD
1TB M2 SSD
1TB SSD (Temp external instead of internal)

Dankjewel voor het lezen en reageren alvast! Mocht je meer info nodig hebben dan geef ik deze bij reactie!

[ Voor 7% gewijzigd door darkytv op 30-06-2021 01:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je het voor het stroomverbruik doet, dan zou ik het lekker zo laten en er niets aan doen. Een CPU en GPU vebruiken alleen veel stroom als je ze ook echt gebruikt. Een 100W CPU en 300W GPU kunnen prima 10W vebruiken als je weinig doet. Zeker zonder precies te weten wat je doet kan je er voor die paar watt beter vanaf blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkytv
Dankjewel voor de snelle reactie en advies! Stel ik op prijs. Maar als dat zo is dan kan ik het inderdaad beter zo laten.
PilatuS schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 01:07:
Als je het voor het stroomverbruik doet, dan zou ik het lekker zo laten en er niets aan doen. Een CPU en GPU vebruiken alleen veel stroom als je ze ook echt gebruikt. Een 100W CPU en 300W GPU kunnen prima 10W vebruiken als je weinig doet. Zeker zonder precies te weten wat je doet kan je er voor die paar watt beter vanaf blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een RTX 3080 en I9-10850k kunnen heel veel verbruiken, maar alleen als je ze ook echt gebruikt. Die RTX kaart doet misschien 5W als je er niets mee doet. Voor de CPU is het net zo, die verbruikt alleen veel vermogen als je het ding zwaar belast. Met undervolten is er wel wat te halen, maar qua stroomverbruik is het nou niet bepaald veel en je moet weten wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkytv
Is er wel wat af te halen qwa tempratuur bijvoorbeeld? of ook weinig tot niks. Wil namelijk hem gewoon zo smooth en quiet laten runnen als dat kan. Mijn fans zijn soms best luid.
PilatuS schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 01:21:
Een RTX 3080 en I9-10850k kunnen heel veel verbruiken, maar alleen als je ze ook echt gebruikt. Die RTX kaart doet misschien 5W als je er niets mee doet. Voor de CPU is het net zo, die verbruikt alleen veel vermogen als je het ding zwaar belast. Met undervolten is er wel wat te halen, maar qua stroomverbruik is het nou niet bepaald veel en je moet weten wat je doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:08

Fordox

00101010

Je hardware gaat wel degelijk verbruiken als je je framerate ongelimiteerd houdt. Als het spel je de optie geeft om een framecap in te stellen, wil je die niet op unlimited zetten. Ik houd zelf voor framecaps 2x de refreshrate van de monitor aan.
Met jouw spellen is 1x de refreshrate ook helemaal prima

[ Voor 10% gewijzigd door Fordox op 30-06-2021 08:56 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• darkytv
Hey Fordox. Ik heb je tip even uit geprobeerd en het werkt heel goed! heb op GTA vsync aangezet zodat hij op 60 blijft en de andere spellen op 60 frame cap. (Omdat mijn schermen atm 60 max zijn) Tempratuur blijft nu rustig op 50 op GTA ipv 70, gpu en cpu wise. Dankjewel!
Fordox schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 08:55:
Je hardware gaat wel degelijk verbruiken als je je framerate ongelimiteerd houdt. Als het spel je de optie geeft om een framecap in te stellen, wil je die niet op unlimited zetten. Ik houd zelf voor framecaps 2x de refreshrate van de monitor aan.
Met jouw spellen is 1x de refreshrate ook helemaal prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@Fordox en @darkytv

Als je rechtsklikt op je bureaublad en nVidia control panel opent dan kan je bij 3D settings ook het max aantal FPS selecteren die een game mag renderen.
Pagina: 1