Thanks voor je response!
Gisteren heb ik dit hele verhaal al getik, maar schijnbaar vergeten om op versturen te drukken.
Ik moet wel zeggen dat ik vind dat mijn machine ondermaats presteert, maar aan de andere kant zou ik niet mogelijk klagen.
Ik kom van een GTX970 met average 70 fps op 1080
En ik speel nu op average 110fps op 1440. Uiteraard zie ik drops naar 80fps en uitschieters naar 141fps (limit ivm g-sync/freesync).
biggydeen2 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:19:
Hoe meer spelers er zijn hoe meer de nadruk op de CPU komt te liggen. En zeer waarschijnlijk valt BF2042 daar straks ook onder. Een GPU upgrade om meer FPS te krijgen in dit soort games is vaak geen oplossing. Ik ben hier al heel vaak tegenaan gelopen. Eerst met Escape from tarkov, toen met Warzone en daarna met Battlefield. Ik heb nooit begrepen waarom want in andere (vooral single player) games loopt alles soepeltjes zoals het hoort. Maar in alle multiplayer games niet. De enige constante hierin was dat in elke MP game de CPU naar 100% gaat. Zelf mijn 5800x draait standaard op 100% in Battlefield 1 en V. Daar valt niks aan te doen. De CPU is hier simpelweg de bottleneck.
Dat kan ik alleen maar beamen.
Ik moet wel zeggen dat ik het gevoel heb dat WZ wel geoptimaliseerd kan worden! Als je ziet wat een buggy menu er op dit moment is als je switcht tussen verschillende menu's (operators, loadouts, baracks etc.). Het lijkt mij dan ook onwaarschijnlijk dat deze inconsistentie niet in de map/game aanwezig is.
Dit beperkt zich overigens niet alleen tot de pc gamers, ook console gamers hebben hier last van. Dit lijkt CPU bound te zijn, want als er zo'n "hapering" is, zie ik de cpu-time naar 999 springen. Ook de in game voice chat gaat haperen. Je merkt dus als iemand op console door zijn operator's aan het struinen is.
Waar je ook goed naar moet kijken is het type ram geheugen. Huidige CPU's maar ook de I5 die jij hebt zijn erg afhankelijk van sneller geheugen. Dit kan echt drastische performance winst opleveren. Helemaal als je CPU bottlenecked games speelt. 3200mhzcl16 is snel genoeg maar je kunt nog flink performance winst pakken door de subtimings te optimaliseren. Over het algemeen wil je altijd dual rank en het liefst op 3600mhz + met strakke handmatige subtimings.
Ik ga eerst een kijken of ik de subtimings kan tweaken! Thanks voor de tip!
Een mogelijke upgrade naar een 9900 zal dan gepaard gaan naar een upgrade 3600mhz. Dat lijkt mij niet meer dan logisch.
Ik zocht het probleem altijd in settings. Windows optimaliseren, optimale ingame graphics settings, settings in NV control panel. Allemaal 3rd party apps om dingen sneller te maken etc (core parking, MSI afterburner). Letterlijk niks hielp. Achteraf gezien is dat ook logisch omdat het een hardwarematige limiet is van de CPU. Hij gaat simpelweg niet sneller. Zelfs een nieuwe GPU maakte maar weinig verschil (in MP games).
True! Ik heb mij suf getweaked, zonder een wezenlijk verschil in warzone.
[/quote] Een 3070TI gaat hier ook niet bij helpen. Ook al zou je er een 3080 TI in zetten zul je amper performance winst zien omdat de CPU + MEM de bottleneck is. Deze GPU's zijn simpelweg te snel voor je CPU. De enige optie is om een zo snel mogelijke CPU + MEM te pakken en een OC op te gooien. [/quote]
Ik kom van een GTX970, dus de performance upgrade zie ik wel. Niet zo veel als ik eigenlijk gehoopt had, maar daar speelt dus de CPU ook een factor in. Website die een "performance" calculator hebben, geven dus geen realistisch beeld.
Daarnaast zou ik ten zeerste aanraden om op dit soort games een harde FPS cap te zetten rond de 1% low. Dit zorgt ervoor dat je altijd zeer strakke gameplay hebt. Zet je geen cap krijg je hoe dan ook last van highups etc. G-sync verandert daar ook niks aan. Dit komt omdat de CPU het niet kan bijbenen en zorgt voor inconsistente frametimes en highups. In single player games heb je daar geen last van is mijn ervaring.
Ik zat in dezelfde positie maar ben blij dat ik de upgrade heb gedaan. Je gooit nu namelijk de investing van je 3070ti door het raam. Mits je voornamelijk Warzone speelt uiteraard. En als je eventueel BF2042 ook wilt spelen zal je ook flink inleveren qua performance. Dus de overweging is eigenlijk, speel je veel games zoals:
- Vrijwel elke MMO
- Alle Battlefield games
- Warzone
- Escape from Tarkov
- Etc
Dan ja, het is het de upgrade zeker waard. Speel je dit soort games minder vaak zou ik niet upgraden.
Zoals eerder gezegd, ga ik eerst een poging wagen met een 9900K(f) en de subtimings wat aanpassen.
De cap staat al op 141 fps, maar wellicht moet ik die nog iets verder naar beneden schroeven naar een consistent level.
De investering uit het raam deel ik half. Ik kom van een relatief oude kaart, en het speelt nu wel soepeler en kan beter meekomen. Dit zie ik ook in mijn stats.
Ik heb de kaart dan ook gekocht met in het achterhoofd dat deze nog eens een aantal jaartjes mee moet gaan, netzoals de 970 mij jaren plezier heeft doen beleven, en nu nog een leuk bedrag heeft opgeleverd op de tweedehands markt. (nee, niet onredelijk hoog ;-))
Valt er meer uit de kaart zelf te halen? Ja zeker! op dat vlak ben ik het met je eens!
Kortom, de I5 is eigenlijk gewoon ruk voor deze doeleinden

Voor overig werk heb ik trouwens niets te klagen over dit beestje!