Intergas retourbuis met keerklep of tweewegklepset?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:15

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Bij vervanging van een bestaande Intergas Kombi Kompakt voor een HRE 36/30 A, krijg ik de vraag of ik ten behoeve van mijn vloerverwarming ook een tweewegklepset wil aanschaffen.

Ik heb vloerverwarming als bijverwarming. De verdeler en pomp zijn opgenomen in het normale CV-circuit en ik heb één thermostaat in de woonkamer.

Als ik het goed begrijp, dan is een tweewegklepset niet nodig wanneer de vloerverwarmingverdeler hydraulisch neutraal geassembleerd is. En dat een retourbuis met keerklep onder de pomp in de ketel afdoende is.

Hoe kan ik controleren of dit inderdaad hydraulisch neutraal geassembleerd is? Is dat op de foto te zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J36b7edtu4SasPs40VcEAwcblbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FmM0MKwVlrWUnlttjNUXW5tX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik maak gebruik van een pompschakelaar, zodat de pomp van de vloerverwarming pas gaat lopen als de leidingen warm worden. Daarnaast heb ik tapcomfort uit staan. Ik heb al jaren zonder tweewegklepset gekund, dus is het nodig om deze te laten plaatsen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:15

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Ik denk dat ik toch nog niet helemaal goed snap hoe dit werkt.

Om te testen vanochtend de pompschakelaar er tussenuit gehaald. Pomp gaat lopen en ik voel ook vibraties in de aanvoer- afvoerleiding van de verdeler. Maar... dat is de enige plek waar ik dat voel, bij geen enkele radiator en ook niet bij de CV-ketel.

Je hoort wel duidelijk in huis 'geruis', klinkt als meer dan alleen resonantie van de pomp.

Ik heb tapcomfort maar eens aangezet en ook de warmwaterkraan een tijdje opengezet, maar het is niet dat de CV-leidingen warm worden.