7 speakers en aktieve woofer op een multi reciever. Mag dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snap jij het?
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18-07 21:27
Hallo gewaardeerde medemensen,

Ik heb deze specifieke audiosetup (bijlage) een paar maanden en vroeg me af of dit wel goed is voor de speakers. Ik heb de voorste 4 speakers aangesloten op 2 uitgangen (front left en front right). Ik hoor in principe geen rare dingen en er komt gewoon geluid uit alle speakers dus geen probleem? Ik had het idee om de 2 oude speakers van mijn vader ook te benutten dus vandaar. Die voorste 2 midden speakers komen uit 1970 of zo, echt al antiek, maakt dit nog wat uit?

Daarnaast misschien nog een vraag: de subwoofer (aktief) is defect op een rare manier (was al vóór deze setup minus de oude speakers). Over tijd (misschien dagen of weken) krijg ik steeds minder bass geluid, het zwakt heel langzaam af. Als ik dan vervolgens de 'Phase' knop lichtelijk indruk dan doet 'ie het ineens weer, heel irritant. Het systeem (overwegend JVC) komt schat ik uit 2003 of zo, maar ja, dat zou toch geen reden zijn voor dit euvel? Ik ben bang dat 'ie gewoon stuk is en een andere moet kopen maar ik dacht misschien doe ik iets verkeerd of zo...

Specificatie audio reciever
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJYHQrX_HA4B56zmjjmQbVX6Ss8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G82ZsPmsLRDNlcdTgQBdMsHo.jpg?f=fotoalbum_large
Setup
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2fuB4RvDh6ocvazSVpBTEvXHXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yjNqG08mBsY81rSl8zyKN9Zx.jpg?f=fotoalbum_large

Wie weet bedankt! _/-\o_

Jan Pieter

Tijd is een machine aan de muur

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:06
Haal die Philips speakers er maar af, de versterker vindt die parallel aangesloten speakers niet zo fijn.
Dat is gewoon niet zoals het bedoelt is.

Denk dat die bijzondere layout ook niet in het boekje van de receiver voorkomt.

Die sub kan ook gewoon een knop zijn die vuil is van binnen.

[ Voor 16% gewijzigd door RobbieT op 29-06-2021 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snap jij het?
Ah ok, dus ik sloop de reciever op deze manier, aha, ik dacht dat het slecht voor de speakers was. Nou goed om te weten.

Die sub heb ik kortgeleden al helemaal uit elkaar gehaald en de metalen delen van de phaseknop opgeschuurd, ik zag niets raars op zich, alles raakte elkaar wel aan. Echt een gepiel met die micro onderdelen, ik wist het maar net nog in elkaar te zetten met een pincet :S Misschien dat iemand anders een antwoord heeft...

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De kans dat de receiver dit niet tof gaat vinden is best aanwezig ja. Probleem van de sub moet je in de sub zelf zoeken denk ik. Al zou het ook zomaar opgelost kunnen zijn als je die twee philipsen er tussenuit haalt - geen idee hoe het bij je receiver exact van binnen aangestuurd of gesplitst wordt, het is allemaal 20 jaar oud zo te zien en toen gingen dingen anders dan nu ;)

Zou het iig eens zonder de Philipsen proberen en dan verder kijken. Heb je er een typenummer van? In die tijd maakte philips nog best goed spul, kan zomaar zijn dat je een gewilde speaker hebt (of compleet prutspul, ook goed mogelijk)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snap jij het?
Oh ja ok, dus die paralelle aansluiting gaat hem niet worden dus. Heb het idee om dan niet de Philips speakers eraf te halen, maar de JVC speakers? Misschien niet het beste vanwege de lagere wattage, maar heb ook nog de midden speakers. Ik neem aan dat dat gewoon kan? Maar ja, misschien moet ik het gewoon even horen... Als ik het me goed herinner waren die Philips boxen toendertijd heel duur als het klopt wat ik van mijn pa heb gehoord, het typenummer is PL 66982.

De sub had dit euvel ook al vóór de paralelle aansluiting. Deze set die ik had gekregen van mijn zus was helemaal origineel (zij had het ook al van de kringloop) van JVC, ik heb gaandeweg een bijeenraapsel van merken, eerst de originele receiver een of ander euvel, een nieuwe Sony receiver gekocht, nu al een klein tijdje een subwoofer met kuren, als de sub zo blijft doen, en ik ga er vanuit van wel, koop ik een 2de hands. Als er dáárna weer wat is koop ik gewoon een komplete originele set. Niet nieuw denk ik, maar dat zie ik dan wel weer... /3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat probeer je nu te bereiken? Geluid van alle kanten? Is dat je doel? Of wil je dat het goed klinkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Typenummer van die Philips speakers kan iig niet kloppen. Philips had bij mijn weten geen 5cijferige typenummers. Google levert ook niks op. Ik zou iets verwachten als AHxxxx of RHxxxx

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snap jij het?
@Verwijderd Ik probeer niets te bereiken, ik ben geen audiofiel. Ik wou alleen weten of ik niet iets kapot maak.

@The Eagle Je hebt gelijk, ik heb het verkeerde nummer te pakken. Het werkelijke nummer is 22RH426/01Z...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat klinkt idd beter als een typenummer :)
PL 66982 zal het serienummer zizjn geweest als ik het typeplaatje bekijk.
Prima speaker uit idd 1974. Aangepast om met name hoog en laag goed weer te geven, dat pastte bij de muziek van die tijd. Tegenwoordig: het geluid zal OK zijn, maar er zal veel beter te vinden zijn ook.
tweedehands zie je ze niet zoveel voorbij komen, althans niet dat specifieke model. Maar ga er vanuit dat op dit moment je paartje in goede staat ca 75-100 euro waard is. Meer dan de rest van je speakerset zo te horen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snap jij het?
Haha, hilarisch, zo steek je nog eens wat op :o Maar inderdaad, nu je er over nadenkt is dat wel logisch omdat je toen natuurlijk alleen stereo had. Mijn vader kreeg er altijd wel een prima geluid uit, maar ja ik let eigenlijk helemaal niet op dat soort dingen. Je weet pas dat er iets beter is als je het werkelijk hoort blijkbaar, ik heb een keer ergens bij een muzikant muziek geluisterd met een volgens mij best wel dure set, je weet niet wat je hoort! Die moet je dan ook niet in een rijtjeswoning hebben staan :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snap jij het?
Update: Ik heb de 2 voorste palen eraf gehaald en de oude speakers erop gelaten. Klinkt prima :+

Bass lijkt het weer te doen, ik wat met de instellingen van de receiver en de subwoofer zelf gekloot en afgestemd. Het werkt en hoop dat het blijft werken _/-\o_

Pagina: 1