Enkel glas vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheppie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-05 08:21
Beste mede Tweakers,
Naast mijn voordeur zit een enkel glas ruitje.
Dit ruitje wil ik zelf gaan vervangen door een dubbelglas of HR++ ruitje.
Ik zit alleen met het volgende, onder de bestaand eruit zit een soort van profieltje/condens opvang.
Deze loopt onder de ruit door, dit is ook te zien op de foto's.
Bij het vervangen van de ruit zal dit komen te vervallen.
Echter, dan zit er aan de onderkant geen randje (sponning?) in het kozijn om het glas tegen aan te zetten.
Is hier een oplossing voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbVmRxtt37gX08C7tnSro_-yUUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NMkorX4LvmHFPll1Xj7TgWpN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaSlUrE7KU_cVDxiGXdHnVZdLFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eYgFIlq57umMPlisXVgk3kAZ.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Scheppie op 29-06-2021 19:42)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
een beglazings profiel voor binnenbeglazing is idd wat je nodig hebt.

nog een tip voor gratis rendement probeer de spouw op 16mm te krijgen in de praktijk is dat dus
5-16-4 = 25mm +2x beglazingband = een ruimte van 29 - 31mm (zonder glaslat) wellicht dat dit met opdekglaslatten haalbaar is ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:11

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Denk dat je met HR++ glas amper nog kans hebt op condens, dus kan het alu profiel wel weg. Gewoon vervangen door een houten latje een binnen en buitenkant?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheppie
Ja, ik dacht ook om het profiel weg te laten, er staat ook tijdens de koudere dagen geen water in.
Daarnaast zou de nieuwe ruit niet passen in het bestaande enkelglas profiel.
Een latje aan de buitenkant zou idd kunnen, maar is esthetisch een mindere oplossing.
Wellicht technisch ook omdat de onderkant van het kozijn ook schuin loopt is waarschijnlijk wat kit nodig om dat dicht te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheppie
Heb inmiddels verder gezocht naar een een oplossing.
Je hebt zogeheten "beglazingsprofielen" of "plaatsingsprofielen".
Dit zijn aluminium profielen die onderin het kozijn vastgezet kunnen worden waar vervolgens het glas tegen geplaatst wordt.
Ik denk dat dit de oplossing wordt voor het probleem.
In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Hierbij nog een voorbeeldje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_SU5_0fXvi1YsXjDnWLYHXlnqg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cHXv58mTpUQXUAHPrF1xQQgC.jpg?f=user_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
een beglazings profiel voor binnenbeglazing is idd wat je nodig hebt.

nog een tip voor gratis rendement probeer de spouw op 16mm te krijgen in de praktijk is dat dus
5-16-4 = 25mm +2x beglazingband = een ruimte van 29 - 31mm (zonder glaslat) wellicht dat dit met opdekglaslatten haalbaar is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheppie
Bedankt voor het bevestigen dat een beglazingprofiel de juiste oplossing is.
Goede tip over de spouw, ik zal gaan kijken of dat dit past (al dan niet met opdekglaslatten).
Pagina: 1