staroffice fonts

Pagina: 1
Acties:

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik heb dus een vreemd probleem met Staroffice 5.2. Mijn fonts (zie image) zien er dus niet uit. Dit probleem doet zich alleen voor in Staroffice en niet in de rest van mijn systeem (bv. Kword). Het is niet alleen de texteditor van Staroffice maar ook bv. de browser heeft zeer lelijke fonts. Zoals ze op het scherm staan komen ze ook uit mijn printer dus daar heb ik niets aan. Heeft iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?
Ik draai Mandrake 8.0, KDE 2.2, maar had dit probleem ook al met KDE 2.1 dus dat is het niet. Heb de search al gebruikt en heb ook op bv. Google gezocht maar kon hier niets over vinden.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~gelok010/snapshot1.jpg

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Misschien moet je eens kijken naar ttf fonts waar recentelijk een topic over is geweest! Dan neem je de windows fonts in gebruik en maybe lost dit je probleem op.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• x-wolf
Ik d8 al dat dit het probleem niet zou oplossen aangezien ik verder in X geen problemen met fonts ondervind. Heb toch die windows fonts toegevoegd maar dat mocht niet baten. Volgens mij is het een instelling van Staroffice zelf. Volgens mij maaktie nl. niet eens gebruik van de standaard X-fonts. Je moet nl. ook je printer apart instellen in Staroffice ook al heb je die ook al ingesteld in X. Iemand enig idee het dit wel op te lossen? Ik kan dan nl. eindelijk Linux gaan gebruiken als desktop.

• x-wolf
Niemand andere tips? Zijn er anderen die Staroffice en Mandrake 8.0 draaien en dit probleem niet/wel hebben?

• x-wolf
Heb me al kapot gezocht naar waar je in Staroffice fonts buiten Staroffice zelf kunt inladen.Iemand enig idee hoe dat dan moet?

Verwijderd

Wat hier geweldig heeft gewerkt is de beta van Kfontinst installeren en vervolgens een bergje TTF fonts uit windows importeren >:)

• x-wolf
en hoe roep je die fonts dan op in Staroffice?

• Platypussy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-08 16:18
Bij KWord stonden die vers geïmporteerde TTF'jes meteen bij het menuutje waar je je lettertype kan kiezen, dus ik neem voor het gemak maar aan dat bij StarOffice ook maar zo gaat..
Er wordt naar mijn weten toch altijd naar dezelfde directory met lettertypen gekeken door de tekstverwerkers.

• x-wolf
Nee, bij mij niet. Idd kan ik ze in Kword zo aanklikken, maar in Staroffice is er geen font bijgekomen. Heeel vaag, maar ik mij zo mijn vermoeden dat Staroffice zijn eigen fonts gebruikt ipv de bestaande. Kan iemand dit bevestigen en zo ja, hoe kan ik die aanvullen?

• Platypussy
Hm... das wel redelijk vaag zeg... Wat jij al vermoedt lijkt me idd dat SO er zijn eigen fonts-directory opna houdt. Vind ik vreemd, want volgens mij heeft Linux daar ook een vaste dir voor á la c:\windows\fonts.
De dir in Linux weet ik niet uit mn hoofd, en ik zit nu ff in Windows te werken. Misschien kun je een beetje browsen in de programma-mappen van SO en kijken of je daar een map met fonts tegenkomt. Kijk ook 'ns in de helpbestanden van SO, ik kan me herinneren dat SO behoorlijk goed gedocumenteerd is.

* Platypussy moet bekennen dat -ie StarOffice al een tijdje niet meer gebruikt heeft. Hij gebruikt Linux voor een hoop dingen, maar zelden om tekst te verwerken, daar vindt -ie M$ Word toch net iets rielekster voor... ;)

Verwijderd

Op http://supportforum.sun.com/cgi-bin/WebX.cgi?/staroffice.com.support.install.linux vind je het staroffice support forum, daar niks te vinden over fonts ??
Ik zag wel dat TTF-fonts niet worden ondersteund...

Verwijderd

Kan het zijn dat we iets over het hoofd zien?
Want oke, op je scherm ziet het er brak uit, maar zo wordt het niet geprint... dan ziet het er wel goed uit.
(Voor zover ik heb ondervonden in de spaarzame keren dat ik onder Linux met StarOffice geprint heb dan.)

• Platypussy
Geen True Type Font ondersteuning? Dat is wel heel wazig. TTF is toch wel zo'n beetje het meest gangbare bestandstype voor lettertypen, of is dit alleen bij Windows zo? Ben niet zo ontzettende expert in lettertypen ;)

• x-wolf
Op maandag 20 augustus 2001 11:29 schreef Mainwave het volgende:
Kan het zijn dat we iets over het hoofd zien?
Want oke, op je scherm ziet het er brak uit, maar zo wordt het niet geprint... dan ziet het er wel goed uit.
(Voor zover ik heb ondervonden in de spaarzame keren dat ik onder Linux met StarOffice geprint heb dan.)
Nee, das nou net het ergste. Zoals het op het scherm eruit ziet, zo komt het ook uit mijn printer. Heeft niemand anders hier last van? Ik zou nl. graag met Staroffice werken want hij kan betrekkelijk goed MS Office documenten converteren en dat is echt een vereiste voor mij om te typen in Linux. Kword kan dat helaas niet. In Kword komen daarentegen mijn documenten wel (redelijk) goed uit mijn printer.

• x-wolf
Heb net wat zitten kijken op de support site van Staroffice (had ik al eerder gedaan) maar heb nu iets nieuws gevonden. Aangezien ik complete newbie ben op het gebied van fonts begrijp ik dit niet.
Dit is een antwoord op een fontprobleem (quote van adres
http://sunsolve.sun.com/pub-cgi/retrieve.pl?doc=soffice%2Fsof2008688&zone_210=%22StarOffice%22&zone_32=fonts%20display%20screen ):
There may be several possible reasons for this:

1. The word processing application StarOffice Writer can only use type1 fonts
and those fonts which are defined ( in the postscript printer definition in
Office51/xp3/ppds/*.ps ) as known by the printer.
StarOffice Writer can only access those fonts which are printable.

2. There are bitmap fonts defined before type1 fonts in XF86Config. If there is
no :unscaled token defined after these bitmap fonts , StarOffice will scale
those bitmap fonts and is not able to get the installed type1 fonts in the
desired size.

Example: "Files" section in XF86Config:

Section "Files"
RgbPath "/usr/X11R6/lib/X11/rgb"
FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/75dpi:unscaled"
FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/100dpi:unscaled"
FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/Type1"
FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/URW"
FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/Speedo"
FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/misc"
FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/75dpi"
FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/100dpi"
EndSection

3. your X server does not support type1 fonts

4. X cannot smooth (antialias) type1 fonts
Kan het gevaar als ik dit toevoeg in mijn XF86Config file?
Ik begrijp nl. niet wat ik doe als ik dit invoer :)

• x-wolf
Kan ik bovenstaande in mijn XF86Config overnemen?

Verwijderd

probeer die FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/75dpi:unscaled"
FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/100dpi:unscaled"
eens toe te voegen lijkt me.

• x-wolf
Ook dit heeft weer niet geholpen :(
Ik paste hier maar eens /etc/X11/XF86Config zoals ik hem nu heb:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Section "Files"

RgbPath "/usr/X11R6/lib/X11/rgb"
    Fontpath    "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/winfonts/"
    FontPath    "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/75dpi:unscaled"
    FontPath    "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/100dpi:unscaled"

# Multiple FontPath entries are allowed (they are concatenated together)
# By default, Mandrake 6.0 and later now use a font server independent of
# the X server to render fonts.

FontPath   "unix/:-1"

EndSection

Uiteraard heb ik wel na de toevoeging van de unscaled regels mijn X-server herstart :)

• x-wolf
Ok, ik heb het printprobleem opgelost. In de Cup Manager bleek bij Configure Printer mijn printer op 150*150 dpi te staan. Die heb ik op 300*300dpi gezet en nu is het printen even goed als in Windows. Begrijp alleen niet hoe die ooit op 150*150dpi terecht is gekomen want heeft wel goed gewerkt.
Nu alleen het scherm nog. Dat ziet er nog steeds even brak uit.....

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:40
Is een heel bekend probleem, StarOffice 5.2 voor linux ondensteund standaard geen truetype fonts, er zijn op internet wel zeer ingewikkelde handleidingen te krijgen hoe je het wel kan laten werken. Dit kost alleen heel veel tijd een is heel moeilijk. Een betere oplossing is OpenOffice downloaden (open source versie van StarOffice) van openoffice.org. Of wachten op StarOffice 6 beta.

• x-wolf
Aha, maar ondersteunt Openoffice ook MS Office documenten? (Een nog andere editor mag ook). Belangrijk is spellingscorrector (NL + UK) en MS Office ondersteuning. Gaat me eigenlijk alleen om Word.

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Volgens mij is het niet zo heel erg moeilijk je TrueType fonts aan het werk te krijgen in StarOffice. Hier vond ik een duidelijke stap-voor-stap handleiding. Hopelijk lukt het je

* Niek heeft het nog niet uigeprobeerd, omdat zijn Staroffice-fonts er perfect uitzien in Mandrake 8 :)

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• x-wolf
tnx voor je link. Ga ik morgen ff proberen. Hoe kan het eigenlijk bij jou in mandrake 8.0 geen probleem zijn en bij mij wel?

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Dat snap ik ook niet :? Wel was het zo dat bij mij de fonts in bijv. Kwrite en Opera wel heel brak waren, dat heb ik later opgelost door drakfont te updaten en de Windows-fonts te installeren. StarOffice was gelijk goed.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• x-wolf
Bij mij waren idd ook sommige fonts heel brak. Ik heb het opgelost door andere fonts te gebruiken in Konqueror o.a. Later idd drakfonts geupdate en dat hielp enorm. Nu met KDE 2.2 vind ik het weer beter geworden.

• x-wolf
Ik heb de oplossing gevonden :) in het updaten van Mandrake 8.0 naar Mandrake 8.1 beta.Nu is alleen de vraag welke updatepackage de oplossing heeft geboden.....
Heb er wel weer een hoop andere problemen bij maar die wil ik eerst zelf proberen op te lossen :)
Pagina: 1