Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gzob
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-06-2022
Ik zoek een?
Ik zoek een niet-al-te-moeilijke Wifi-oplossing voor mijn woonhuis. Mijn woonhuis bestaat uit 3 verdiepingen (BG, 1 en zolder). Mijn huidige oplossing bestaat uit een wifi-router van Ziggo aan de straatzijde in de meterkast. Ik heb een UTP-kabel naar de zolder waar mijn vaste systeem staat (ook aan de straatzijde). Daar heb ik middels een switch ook nog een andere wifi-router gekoppeld. Beide wifi-routers (BG en zolder) hebben nu verschillende SSID's. De slechtste plek in het huis met betrekking tot de wifi is op de eerste verdieping aan de tuinzijde (is aan de andere kant van het huis).
Deze eerste verdieping aan de tuinzijde wordt vaak gebruikt als thuiswerkplek (notebook) (is toch wat koeler dan op zolder) en hier wordt ook veel gestudeerd (notebook) en met mobieltjes gespeeld.

Wat is je budget?
300 - 400 EUR

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeuren. Ik ben recent een beetje op het spoor gezet van Wifi-Mesh-oplossingen. Ik was voornamelijk benieuwd of je een 3-stuks Mesh-oplossing kan hebben waarbij 2 van de 3 Mesh-onderdelen bedraad zijn aangesloten en 1 niet. En zou dit dan ook de meest interessante oplossing kunnen zijn?

Oh, ja, toch een kleine merkvoorkeur. Mijn vorige extra wifi-router was een ASUS en die was net na 2 jaar buiten garantie overleden. Dus ik heb een klein dipje opgelopen op ASUS.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Wat zou een goede oplossing kunnen zijn om een goede wifi te hebben op de eerste verdieping aan de tuinzijde. Bijkomend voordeel kan zijn dat er in de tuin ook betere wifi kan optreden.
Reden om daar geen powerline te gebruiken is dat bij de uitbouw van die eerste verdieping aan de tuinzijde er wel stroom is vanuit de meterkast, maar dat diverse powerline-oplossingen (o.a. Zyxel en nog een merk, ik dacht TP-link) geen stabiele verbinding konden maken met het stopcontact wat ook in de meterkast aanwezig was of wat ook op de zolder aanwezig was (vraag me niet hoe, zo technisch ben ik niet).

[ Voor 3% gewijzigd door gzob op 29-06-2021 15:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gzob
Aanvulling: Mijn werkgever betaalt voor een gedeelte mee (vandaar het budget), echter dan dient het wifi-systeem als één regel op de factuur of bon te staan. Vandaar dat ik ook in de mesh-richting zat te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-05 20:23
Nieuwe routers / access points (regulier of een mesh set) op exact dezelfde plek als je huidige routers gaat je niet tot nauwelijks helpen voor beter wifi bereik op de eerste verdieping tuinzijde. Heb je echt geen mogelijkheid een UTP kabel te trekken naar de kamer die je gebruikt als thuiswerk plek of tenminste daar in de buurt op de eerste verdieping? Je moet gewoon daar zo dicht mogelijk in de buurt een AP zien te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gzob
Wekko306 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:48:
Nieuwe routers / access points (regulier of een mesh set) op exact dezelfde plek als je huidige routers gaat je niet tot nauwelijks helpen voor beter wifi bereik op de eerste verdieping tuinzijde. Heb je echt geen mogelijkheid een UTP kabel te trekken naar de kamer die je gebruikt als thuiswerk plek of tenminste daar in de buurt op de eerste verdieping? Je moet gewoon daar zo dicht mogelijk in de buurt een AP zien te krijgen.
Helaas, het is een jaren-80-woning en absoluut niet makkelijk om door plafonds heen te boren en wat met kabels te doen. En dan nog niet gesproken op het wegwerken van deze kabels. Verder ben ik absoluut onhandig (twee weken geleden nog met een schroevendraaier in mijn vinger gestoken bij het vastdraaien van een schroef). En dan nog de wife-factor voor een nette afwerking.

Als ik deze woning als nieuwbouw had gebouwd had ik een pvc-pijp naar elke kamer laten trekken om overal kabels naar toe te trekken.

Misschien kan mijn vraag wat specifieker gesteld worden: Zou ik iets kunnen plaatsen op de 2 UTP-plaatsen (BG en zolder) en dan nog een los iets op de eerste verdieping wat contact maakt met één van de twee UTP-aangesloten apparaten om daarmee het wifi-netwerk te verbeteren op de eerste verdieping? En wat zou dat iets dan moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gzob
Wekko306 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:48:
... Heb je echt geen mogelijkheid een UTP kabel te trekken naar de kamer die je gebruikt als thuiswerk plek of tenminste daar in de buurt op de eerste verdieping?....
Kleine aanvulling. Het zijn twee kamers aan de tuinzijde waarvan de ene als thuiswerkplek wordt gebruikt en de andere als studeerplek/slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gzob
Om dit verhaal af te maken wil ik melden dat ik een Netgear Orbi 753 heb genomen (wel boven initieel budget). In de meterkast staat de centrale router en op UTP-punt op de zolder een satelliet. Verder heb ik op verdieping één ook een satelliet geplaatst die via WIFI-6 contact houdt met één van de twee overige systemen. Nu de eerste dag aan het werk hiermee en tot nu toe zeer tevreden met de stabiliteit en de performance.
Pagina: 1