windwos geeft formaat SSD onder settings groter aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-02 14:42
Hallo, iets geks en kan niet ontdekken waar het in zit.

Ik heb een pc met een 512GB NVME SSD. Als ik onder filemanager kijk dan klopt dit prima met mijn partities, zover niks geks.. C: 465GB , 116GB used, 348GB vrij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2NJao-bym1qk37LdGlZHphElJs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9qFIpq29BzTow6otck0OI5W1.png?f=user_large

Echter als ik in windows settings -> storage ga kijken geeft ie aan dat het een 930GB partitie is.. Dat kan natuurlijk helemaal niet ;-) C: 930GB, 582GB used, 348GB vrij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTlAC4rDMGIEn6ePXNcdMz8fq-0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MEYOy1kDnp3QgYp0gqmZnrkZ.png?f=user_large

Nu heb ik laatst wel de schijf van MBR naar GPT omgezet, zou dat de reden kunnen zijn dat hij in de war is ?

Vraag meer dus of iemand een idee heeft of en hoe dit op te lossen is zonder volledig leeg gooien en opnieuw installeren ? Pc geeft nu geen problemen, maar op een gegeven moment kan ik me voorstellen dat er daar iets mee fout gaat.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik heb Windows 10 PRO , 21H1 draaien , alles up to date.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Niks over gevonden, alleen anders om. Mischien niet juiste zoekterm gebruikt ;-)
Checkdsk e.d. tools al gedraaid en die konden geen probleem vinden.

disk manager geeft ook juiste formaat aan,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:48

nelizmastr

Goed wies kapot

Denk dat het gewoon een bug is, of je moet hiervoor toevallig van een 1TB harde schijf naar een 512GB SSD zijn gegaan middels een clone programma.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
nelizmastr schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 16:48:
Denk dat het gewoon een bug is, of je moet hiervoor toevallig van een 1TB harde schijf naar een 512GB SSD zijn gegaan middels een clone programma.
Nee was een schone installatie op een nieuwe ssd. Alleen blijkbaar toen mbr gekozen ipv gpt. geen flauw idee waarom. Maandje of 3 geleden n kan me het niet herinneren eigenlijk :-)

Denk dat het echt met omzetten naar gpt is gekomen, heb dit ook niet eerder gezien op deze pc. Nu is het een 2de pc die ik inelkaar gezet had voor mijn kinderen zodat ik mijn main pc niet elke keer kwijt was :-).

In ergste geval herinstalleer ik wel een keer, maar als er een wat simpelere oplossing is dan bespaar ik me liever de tijd uit :-) windows is zo gedaan, maar de rest daarna kost meer tijd vandaar.

[ Voor 0% gewijzigd door Gitano op 29-06-2021 17:34 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bad4u
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-05 08:26
Schijnt wel vaker voor te komen, korte search kwam ik hier op uit:
https://answers.microsoft...04-492e-b795-8942f0f7255a

Lijkt me niet dat dit een probleem gaat geven, maar als je het 100% juist werkend wil hebben dan zou je kunnen herinstalleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Gitano schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 17:32:
[...]
Denk dat het echt met omzetten naar gpt is gekomen...
Misschien wel relevant om te vertellen hoe je dat gedaan hebt

Anyway, beide schermen geven 384 GB vrije ruimte aan, dus problemen zullen meevallen.
Je zou ook nog FF kunnen kijken wat Disk Manager er van vindt, of diskpart

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
2bad4u schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 17:47:
Schijnt wel vaker voor te komen, korte search kwam ik hier op uit:
https://answers.microsoft...04-492e-b795-8942f0f7255a

Lijkt me niet dat dit een probleem gaat geven, maar als je het 100% juist werkend wil hebben dan zou je kunnen herinstalleren.
Ja maar daar staat ook dat in maart 2019 er een bugfix voor uitgebracht is.. lijkt me niet dat die bug in 21h1 had moeten zitten nu nog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:13:
[...]

Misschien wel relevant om te vertellen hoe je dat gedaan hebt

Anyway, beide schermen geven 384 GB vrije ruimte aan, dus problemen zullen meevallen.
Je zou ook nog FF kunnen kijken wat Disk Manager er van vindt, of diskpart
Ja omdat ze wel hetzelfde aangeven dat ruimte vrij gelijk is, maakte ik me ook niet direct zorgen :-)

Overal laat hij het juist zien behalve onder setings -> system -> storage...

Het omzetten heb ik gewoon gedaan met disk management. op de disk rechts klikken en kiezen voor 'convert to gpt' en windows gewoon zijn gang laten gaan..

Nouja het stoort me gewoon dat het niet goed staat daar :P .. zal wel een herinstallatie worden deze week dan maar ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
Kleine update, Paragon Partition Manager gebruikt en terug gezet naar MBR ( wilde het gewoon testen ) daarna correcte weergave.. weer terug naar GPT en hij geeft het weer fout aan.. maf ding dat windows ;-)

Herinstall en dan maar en direct gpt, toch benieuwd nu of dat verschil maakt..
Pagina: 1