nieuwe boxen gekocht, paar vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:27
Ik heb gisteren mn nieuwe boxen gekocht, de JBL TI-600 voor 449.-/stuk (mooi prijsje dacht ik zo, nog bedankt HarrieH/Dutch :) ), deze dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.dvdim.com/dvdim/jbl/image/ti600.jpg
En daar had ik nu een paar vraagjes over.
Waar moet ik op letten bij de plaatsing van de boxen?? Ik heb mn Bose boxen nu links en rechts achter me staan, is dat een goeie plek? Ik zit nogal moeilijk met de ruimte op mn kamer, ik had zn nl liever voor me gehad, maar dat gaat nu eenmaal niet goed. Links van me heb ik nog voldoende ruimte voor 2 boxen, maar dat lijkt me niet ideaal voor het stereoeffect, of wel??

Ik heb op het moment eenvoudige luidspreker kabels, niet al te dik, een millimeter of 3. Loont het de moeite om dikkere/betere te kopen?? En van die aansluitpluggen ( Bananenstekkers heten ze geloof ik?), is dat aan te raden??

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Als 't voor naast je pc is, dan is plaatsing achter wel ok (heb ik 1,5 jaar zelf gehad). Wanneer je puur om te genieten naar muziek wilt luisteren, is het wel fijn als het geluid van voren komt, en ook dat er geen objecten tussen de speakers staan.

Kabeltjes minimaal 2,5mm2, 4mm2 is leuker. Hoeft niet meer dan 5 piek per meter te kosten.

Als laatste raad ik je aan gewoon een beetje te stoeien met de plaatsing van je speakers. Gewoon een beetje uitproberen totdat je tevreden bent.

Siditamentis astuentis pactum.

• Targeter
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 13:02
Op vrijdag 17 augustus 2001 23:24 schreef Varienaja het volgende:

Kabeltjes minimaal 2,5mm2, 4mm2 is leuker. Hoeft niet meer dan 5 piek per meter te kosten.
Radio modern, 4mm2 6 gulden nogwat de meter :P , En 'k krijg die prijs maar niet omlaag >:)

Ze komen soms 40 meter van dat spul hlen, lijkt me dat dat niet voor niets gebeurd, dus t zal wel nut hebben, al merk ik het zelf nie :P

• TerraGuy
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Zoals jij ze nu hebt staan, had ik ze ook jaren staan. Bevalt me prima.

Het ligt er ook aan wat je wilt doen. Ik zit bijv. veelal achter mijn pc muziek te luisteren, en ben het liefst zo min mogelijk mensen tot last. Eerst had ik mijn boxen 'breed' neergezet, zover mogelijk uit elkaar, en dan het geluid van voren laten komen, zo'n 3 a 4 meter uit elkaar. Maar dat maakte nogal een herrie voor de buren, vond ik zo. Nu staan ze schuin-achter mij, zo'n halve meter achter mij (was ook wel handig om beter stereo-effecten te maken/onderscheiden tijdens mijn componeren). Hoor ik een heleboel bij een laag volume, hoor ik goede stereo-effecten, en gooi ze zo nu en dan 's om. ;)

Probeer gewoon zelf wat uit, dat is ook best fun!

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Sjaakman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-03-2021
Als het om de woonkamer gaat en je je TV/VCR/DVD ook op je versterker hebt zitten, is het wat vreemd als je voor je op TV (bijvoorbeeld) een auto ziet rijden, maar je hoort 'm achter je.

Kabeldikte: Hangt af van de versterker.
Hooeveel pang komt er uit je versterker...
Naar aanleiding daarvan bepaal je de dikte van je speakerkabel.

Optimale positie die luidsprekerfabrikanten bijna altijd aanraden: de speakers 2,5 tot 3 meter uit elkaar, en de luisteraar 2,5 tot 3 meter vanaf het middelpunt tussen de speakers.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:57

Jag

Speakerplaatsing is lastig en er zit veel verschil tussen verschillende opstellingen. Speakers achter je is verre van ideaal, je mist er veel hoog op die manier, maar beter dan allebei links van je. Dit klinkt misschien raar, maar kan je je ze niet ophangen? Is geen makkelijke (en ook geen mobiele) oplossing, maar dat geeft je misschien wel de mogelijkheid tot een goede "plaatsing". Het was misschien niet zo handig om vloerstaanders te kopen als je geen ruimte hebt, maar goed.

Over luidsprekerkabel, iets waar je in ieder geval niet op hoeft te letten is dikte ivm het warm worden van de kabel. De vermogens die je met audio gebruikt zijn over het algemeen echt miniem, lees pieken onder de 0.01Watt. Maar ook als je wat harder luistert, of gewoon echt vet gaat knallen hoef je je echt niet zorgen te maken dat je kabel smelt. En verliezen in kabels qua geluidsniveau zijn ook echt miniem.
Het kan wel schelen in dempingsfactor, maar over het nut ervan ben ik sceptisch. Ik heb thuis een opstelling met een vieraderige speakerkabel, en ik kan heel makkelijk zo schakelen dat ik maar twee van de vier aders gebruik. Ik kan zo heen en weer schakelen, waarmee ik dus de weerstand van mijn 12 meter lange luidsprekerkabel kan halveren. Ik meen wel een miniem verschil te horen tussen met twee of vier aders, maar echt niet meer dan heel miniem, en het zou ook heel goed mijn verbeelding kunnen zijn. Kortom, ik zou me niet zo druk maken over je luidsprekerkabel.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:01

JT

VETAK y0

Pas op dat je ze niet te veel in een hoek zet, dat geeft resonanties en staande golfen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Die pluggies kun je natuurlijk alleen gebruiken als dat dus ook in je boxen past(of zeg ik nou wat doms)
Een goed snoer hebben is natuurlijk een pre,maar kijk dan vooral eens bij conrad!
Als je 2 boxen achter je hebt staan kun je toch ook je bank omdraaien ofzo,dan heb je ze wel voor je!Zet je daar die nieuwe (leuk boxies trouwens) en hang je die boses op.ja toch gewoon je hok verbouwen :) succes

• Dr_Frickin_Evil
Ik heb ff een plattegrond van mn kamer gemaakt, weet iemand waar ik die ff kan hosten??

• Aars
  • Laatst online: 16-01 13:59
Mail maar naar asskicker@gelrevision.nl :)

-

Verwijderd

Er zijn progjes op het net waarmee je de beste plek voor boxen kan laten berekenen. Zal alleen ff moeten gaan zoeken in de stapels en stapels tijdschriften... Zal een paar dagen duren ben ik bang.

• Dr_Frickin_Evil
Op vrijdag 17 augustus 2001 23:59 schreef Aars het volgende:
Mail maar naar asskicker@gelrevision.nl :)
mailtje verstuurd, bvd :)

• Aars
  • Laatst online: 16-01 13:59
Komtie :)
Afbeeldingslocatie: http://www.isd.nu/eib/shit/kamer.gif

-

• Dr_Frickin_Evil
Op zaterdag 18 augustus 2001 00:17 schreef Aars het volgende:
Komtie :)
[afbeelding]
Oke bedankt, mooi plaatje he? :P
Voor de duidelijkheid, ik kan de speakers links en recht van het bed kwijt, links en rechts van de bank, en links en rechts achter me (zoals mn boxen nu staan dus). Ophangen is niet echt een optie, omdat die dingen 1 meter hoog zijn en 21kg wegen, maar ik kan ze eventueel op een verhoging naast mn bed zetten. Als ik dit zo zie lijkt me dit de beste optie, hoewel ze dan wel een beetje dichtbij elkaar staan, zo'n 2,5-3m van elkaar, en ik zit er dan een meter of 4 vanaf.
Wat lijkt jullie het best?

• Sjaakman
  • Laatst online: 18-03-2021
Sjaakman zegt: buro omdraaien.

(of buro en bank van plaats laten wisselen)

• Dr_Frickin_Evil
Nah, bureau omdraaien is niet handig, aangezien mn server en mn stereo zoals het nu staat precies achter me staan, en ik hoef dus maar met mn bureaustoel te draaien en ik zit voor mn server/stereo :) , ennuh bureau en bank verwisselen, dan zit ik tegen een muur en dat is ook niet alles :)

• hervaz
  • Laatst online: 24-11-2025
Naja, over bekabeling kan ik zeggen dat er grote verschillen zijn, ik had eerst een kabel van 5 gulden de meter, bij de infinity's kreeg ik een zeer dikke kabel van 12.50 per meter, het verschil was erg groot te noemen.

Nu zaten er toch nog wat scherpe kantjes aan de muziek naar mijn mening dus ben naar de lokale audioboer gegaan en heb mijn probleem uitgelegd, hij heeft me nu 2x 3 meter van den hul "The Wind" meegegeven, deze kost ongeveer 50 piek per meter, het verschil is zeer groot te noemen, het algehele geluidsbeeld is veel rustiger geworden, maar het is toch nog agressief. Ook zijn er meer details te horen, volgende week maar eens een bi-wire kabel lenen, de goede kabel vinden is niet makkelijk in ieder geval :)

Wat betreft banaanpluggen, de kabel die ik geleend heb was aan beide zijden afgemonteerd met bananen, het is wel heel erg handig, want je monteert de kabel in 1 seconde, het beste is echter gewoon de blote kabel, maar bananen en spades worden veel gebruikt in audio zaken om snel te wisselen, en als je gaat bi-wiren en maar 1 paar luidsprekeraansluitingen op je versterker hebt, er komt dan te veel kabel bij elkaar om in dat gat te krijgen, je kan het dan laten monteren in een banaan en dan past het wel, ga wel na dat lang niet alle amps aansluitingen hebben voor bananan.

• Zeepoog
  • Laatst online: 29-07 13:55
Als je weinig ruimt hebt, waarom gooi je dan die nare bose's niet uit je raam? :)

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

• FFF
  • Laatst online: 07:45

FFF

die ene staat nogal ver in d ehoek, denk dat dat een beetje een eenzijdige bass, opleverd.

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:46
Ok ff iets wat ik nog helemaal niet gelezen
heb is waarom je uberhaupt 4 boxen tegelijk wil
gebruiken. Sowieso zit je ver naar achteren
dus moet je het level van de rear wel in kunnnen stellen
wil je uberhaupt evenwichtig geluid horen. Anders
hoor je nog alleen je 2 achterste omdat je van die
2cm verwijdert bent en de anderen een paar meter.
Wat voor amp heb je? (zo snel even niet vinden :) )
En je hebt geen TV he? (video/dvd etc)

Verwijderd

Met deze kamer in deling gaat het niet lukken en aangezien je niets kan/wil veranderen. Zal het heel moeilijk worden de klank te verbeteren. Een luidspreker moet inder daad zoals eerder geschreven een meter of drie uit elkaar staan en gericht naar het luisterpunt worden dit kun je alleen maar goed bepalen door veel te luistern en te schuiven. Verder moeten luidspreker vrij staan dwz een 40 cm van de muur en wel 50cm uit de hoeken(liefs nog meer)
Aan de kabels zou ik op dit moment niets veranderen

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 21:31

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op zaterdag 18 augustus 2001 12:50 schreef Zeepoog het volgende:
Als je weinig ruimt hebt, waarom gooi je dan die nare bose's niet uit je raam? :)
oh nou dan gooit ie ze maar mooi naar mij :)

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Waarom doe je het niet zo:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/havingdinner/nieuwekamer.gif

Is toch veel handiger je bed onder die schuine wand (lijkt me niet echt dat je veel onder die wand gaat lopen dus)

Of je bed op de plaats van je bank en je bank gewoon onder die boekenplank zetten.

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Dr_Frickin_Evil
Voor de duidelijkheid, die bose boxen gaan er dus UIT :) , dat worden de nieuwe boxen voor ons mam :) . Die plattegrond die je gemaakt hebt ziet er zeker wel goed uit Shove_it, maar het probleem is dat dat plattegrondje niet helemaal op schaal is, en dat het dus niet helemaal mooi gaat passen allemaal :) , maar het geeft wel een idee hoe ik mn kamer ander in kan richten (bijv bureau een meter of anderhalf naar voren, boxen links en rechts ervoor, en dan mn bed achter mn bureau... is dat een goed idee??). Maar eerst moeten de JBL's nog binnenkomen, ik hoop niet dat dat te lang gaat duren... >:) kan niet wachten :)
iig bedankt voor de reacties.

Oja, de versterker is niet aangesloten op een tv oid, alleen alleen voor muziek en voor mn pc.

• TerraGuy
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Op zaterdag 18 augustus 2001 21:36 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
. Die plattegrond die je gemaakt hebt ziet er zeker wel goed uit Shove_it, maar het probleem is dat dat plattegrondje niet helemaal op schaal is, en dat het dus niet helemaal mooi gaat passen allemaal :)
Maak 'm nog eens, maar dan goed op schaal! Dan kunnen wij, interieurverzorgers, je wat beter helpen. Nu heeft ie een hoop moeite lopen doen, en issie niet op schaal!

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Den the Man
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

Op vrijdag 17 augustus 2001 23:29 schreef JT het volgende:
Pas op dat je ze niet te veel in een hoek zet, dat geeft resonanties en staande golfen.
misschien een stomme vraag, maar wat is een staande golf en wat doet het met je geluid???

Pak je rust!

Verwijderd

Op zaterdag 18 augustus 2001 21:42 schreef TerraGuy het volgende:

[..]

Maak 'm nog eens, maar dan goed op schaal! Dan kunnen wij, interieurverzorgers, je wat beter helpen. Nu heeft ie een hoop moeite lopen doen, en issie niet op schaal!
Ik zal morgen een betere maken, maar dan is het naar mijn mening nog erg moeilijk om zo een geschikte plek te bepalen, omdat je dan toch geen beeld krijgt van de kamer, maargoed morgen komt er waarsch. een betere :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:57

Jag

Een staande golf kan je het beste simuleren door een touw te nemen, dat ergens aan vast te knopen en strak te houden. Dan een golf te maken in het touw, en dan even later weer. De eerste golf gaat dan door het touw lopen, weerkaatst op het punt waar het touw vastzit, en loopt dan (180 graden gedraaid geloof ik) terug door het touw, waar hij de volgende golf tegenkomt. En dan gaan de twee golven interfereren, krijg je dat de golven elkaar gaan uitdoven of versterken. Het punt waar je uitdoving hebt noem je een knoop, en de versterking een buik.
Als je een muur hebt die loodrecht staat op de geluidsgolf heb je precies dezelfde situatie. Je krijgt dan dat de weerkaatste golven gaan interfereren met de golven die nog op weg zijn naar jouw oor. En dat wil je niet. Daarom heb je in speciale (en dure) luisterruimtes ook wel eens dat er geen enkel parrallel vlak in voorkomt.
Het heeft overigens niets te maken met het wel of niet in de hoek staan van je speaker.

• Dr_Frickin_Evil
Ow rAvers had zich niet uitgelogd (das mn broer), dus de reply van rAvers ben ik :)

Fokking hell, die boxen zien er echt bruut uit :9~ , en klinken minstens net zo :9~ IK KAN NIET WACHTEN!!!

• Den the Man
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

Op zaterdag 18 augustus 2001 22:16 schreef Jag het volgende:
Een staande golf kan je het beste simuleren door een touw te nemen, dat ergens aan vast te knopen en strak te houden. Dan een golf te maken in het touw, en dan even later weer. De eerste golf gaat dan door het touw lopen, weerkaatst op het punt waar het touw vastzit, en loopt dan (180 graden gedraaid geloof ik) terug door het touw, waar hij de volgende golf tegenkomt. En dan gaan de twee golven interfereren, krijg je dat de golven elkaar gaan uitdoven of versterken. Het punt waar je uitdoving hebt noem je een knoop, en de versterking een buik.
Als je een muur hebt die loodrecht staat op de geluidsgolf heb je precies dezelfde situatie. Je krijgt dan dat de weerkaatste golven gaan interfereren met de golven die nog op weg zijn naar jouw oor. En dat wil je niet. Daarom heb je in speciale (en dure) luisterruimtes ook wel eens dat er geen enkel parrallel vlak in voorkomt.
Het heeft overigens niets te maken met het wel of niet in de hoek staan van je speaker.
Bedankt voor de uitleg.

Pak je rust!

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Op zaterdag 18 augustus 2001 21:42 schreef TerraGuy het volgende:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Op zaterdag 18 augustus 2001 21:36 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
. Die plattegrond die je gemaakt hebt ziet er zeker wel goed uit Shove_it, maar het probleem is dat dat plattegrondje niet helemaal op schaal is, en dat het dus niet helemaal mooi gaat passen allemaal
--------------------------------------------------------------------------------
ja verdorie! :)

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

nou??????? waar blijft die nieuwe plattegrond???? :)

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-06 19:43

paradoXical

The ParadoX

Welke versterker hebbie Evil? [Opschep mode] Ik keb net een Harman Kardon THX op de kop getikt :9~ :7 [/opschep mode]

As donderdag ga ik em ophalen*D

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• Dr_Frickin_Evil
Wie kan er weer ff een plaatje voor me hosten??

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

laat maar komen meel: havingdinner@home.nl

• Dr_Frickin_Evil
mailtje is onderweg, thx

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Nou hier is dan de nieuwe plattegrond:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/havingdinner/kamer.gif

Veel plezier iedereen :)

Ps. Dr_Frickin_Evil, is deze nou wel op schaal????

• Dr_Frickin_Evil
Yep deze is op schaal :)

• Dr_Frickin_Evil
Heb ik nu al die moeite voor niks gedaan? :)
Pagina: 1