Ben benieuwd of er mensen zijn met soortgelijke ervaringen.
Werk in R&D, ben begin 30.
Gedurende mijn tienjarige carrière beland ik keer op keer in een patroon waar ik niet uit kan breken. Over een periode van ongeveer anderhalf tot twee jaar:
Nou sta ik wederom op stap 4, eind dit jaar begin ik met iets nieuws waarna ik weer op stap 1 terecht kom. Maar nu is de vraag, hoe blijf ik dit keer op stap 2 steken.
Er is altijd wel iets wat me tegenvalt in een opdracht.
Werk in R&D, ben begin 30.
Gedurende mijn tienjarige carrière beland ik keer op keer in een patroon waar ik niet uit kan breken. Over een periode van ongeveer anderhalf tot twee jaar:
- Vind een nieuwe baan of opdracht, start met veel enthousiasme.
- Knal een half jaar tot een jaar met volle motivatie, overtreft verwachtingen en krijg top beoordelingen.
- Nieuwe raakt er vanaf, ontdek dat volle motivatie helemaal niks toevoegt. Raak sierlijk verveeld.
- Wordt depressief en zoek een drastische verandering. Terug naar af.
Nou sta ik wederom op stap 4, eind dit jaar begin ik met iets nieuws waarna ik weer op stap 1 terecht kom. Maar nu is de vraag, hoe blijf ik dit keer op stap 2 steken.
Er is altijd wel iets wat me tegenvalt in een opdracht.
- Geen uitdaging
- Project is uitdagend, maar er zit te veel bullshit omheen (eindeloos vergaderen, reviewen, consessies doen, verantwoordelijkheden afschuiven).
- Het einddoel is "nutteloos" (uitdagend product maar niemand die het gaat gebruiken).
- Mijn bijdrage is een extra naam op de lijst van approvers.
- Worden verbeterplannen gevraagd waarvan je weet dat ze genegeerd gaan worden door de directie.
- etc.
- Management, in het begin interessant en uitdagend, maar als middelmanager ervaar ik toch snel weer verveling.
- Academische wereld, vond ik vooral technisch uitdagend, maar je output zijn papers en die hebben vaak weinig impact. Als ze impact hebben dan moet je altijd rekening houden met commerciële belangen en wordt het snel al weer politiek. (Resultaat niet publiceren zodat je groep er meer papers over kan schrijven zonder dat je andere die kans kan geven).
- R&D onderzoeker. Interessante technische uitdaging, totdat je het in een product moet krijgen en het tot moes gestompt wordt in een slap aftreksel van dat wat waar je team 2 jaar aan gewerkt heeft.
- Handenwerk, productie draaien, vaak heerlijk werk want direct resultaat, maar intellectueel niet prikkelend.