Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• somejan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-11 12:54
Ik wil op het platte dak van mijn schuurtje drie zonnepanelen neerleggen (meer past niet goed), en ik wil er het liefst monitoring per paneel op hebben. Om de kosten te drukken en als hobbyprojectje ga ik de boel zelf installeren.

Ik wil wel graag per paneel monitoring krijgen. Voor drie panelen ligt het dan voor de hand om micro omvormers te gebruiken. Echter kan ik alleen micro omvormers vinden van Enphase en APSystems, en beiden lijken een (bij 3 panelen relatief duur) extra kastje nodig te hebben om te kunnen monitoren.

Zijn er goedkopere monitoring alternatieven? Het liefst zou ik één micro omvormer installeren die 3 panelen aan kan en die zelf direct wifi spreekt, maar zoiets heb ik nog niet gevonden. De omvormers van APSystems spreken ZigBee, dus ik dacht er ook aan om in plaats van de APSystems ECU een goedkope generieke zigbee coordinator te gebruiken, maar dat zal wel niet werken.

Weet iemand nog andere merken/types micro omvormer die bij mijn wensen aansluiten? Of weet iemand of de APSystems micro omvormers ook via een generieke zigbee coordinator kunnen worden gemonitord?

Alle reacties

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 18:54

Wuursj

want worst is al bezet

Hier soortgelijke vraag gehad voor 6 panelen.
Uiteindelijk ben ik toch bij de ECU-R van APS uitgekomen maar dan via marktplaats (wel nieuw).
110 euro voor betaald voor 6 panelen. Vind ik nog steeds prijzig en zeker voor 3 paneeltjes. En dan mag je er zelf nog een DC->AC factor over heen gooien...

Tweede optie hier was alleen AC monitoren via een Youless. Als je met een LS110 wegkomt (weet ik niet zeker want die kan in principe geen teruglevering aan) ben je voor enkele tientjes (wederom marktplaats) + een kwh metertje van 20 euro klaar. Met enelogic account of een van de vele andere mogelijkheden krijg je best wat inzicht, maar niet per paneel.

Andere kant en klare opties voor APS heb ik niet gevonden.

Hobby gehalte: Je zou met 3 shunts zelf de stroom kunnen gaan meten en loggen maar dat zou ik persoonlijk alleen aan durven als ik de omvormer naar binnen breng. Dit is ook niet geheel gratis (waarschijnlijk langere DC kabel, shunts, logging) en de software-kant is ook nog wel wat werk.

Zodoende toch bij een ECU-R uitgekomen en nu hopen dat de support (die nu best goed is) nog lang bestaat. Want als APS de tekker er uit trekt, is het afgelopen, in tegenstelling tot mijn SMA doe lokaal de boel broadcast en geen cloud omgeving nodig heeft.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Waarom wil je per paneel? Als je een omvormer kiest die je het juiste inzicht geeft, heb je toch ook wat je wil? Ik heb zelf panelen op een plat dak vrijwel plat liggen, waardoor ik meer dakoppervlak kan benutten, kun je op die manier wellicht nog een paneel extra kwijt?

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
somejan schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 14:50:
Ik wil op het platte dak van mijn schuurtje drie zonnepanelen neerleggen (meer past niet goed), en ik wil er het liefst monitoring per paneel op hebben. Om de kosten te drukken en als hobbyprojectje ga ik de boel zelf installeren.
Beetje tegenstrijdig , kosten drukken en per paneel monitoren.
per paneel monitoren is flink kostenverhogen en dat voor maar 3 panelen.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11 12:24
Er wordt wel gewerkt aan het sniffen en decoderen van het Zigbee signaal van APS omvormers (maar dan moet je niet het model nemen dat rond deze tijd beschikbaar komt, want dat is versleuteld).

Ben je bang dat je een kWh door een vogelpoepje of een paneeldefect misloopt, of vind je het gewoon leuk om te volgen?

[ Voor 8% gewijzigd door WackoH op 30-06-2021 20:10 ]

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 20:02
kWh pulstellertje en een RaspberryPi
Kun je het niet per paneel zien, maar dat is best overkill voor zo'n kleine set. Daarom is die APS unit ook niet interessant, gezien die even duur is als een extra paneel.

Ga je de set op een bestaande groep aansluiten? Of krijgt de set een eigen groep? In het eerste geval zit je ook gebonden aan max 600w zonder een extra PV groepenkastje.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Voor 3 paneeltjes te meten kan je net zo goed een blitzwolf bw-shp13 nemen
Dat is pas goedkope monitoring voor 11 euro op banggood.
(zigbee)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• WackoH
FunFair schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 20:17:
Ga je de set op een bestaande groep aansluiten? Of krijgt de set een eigen groep? In het eerste geval zit je ook gebonden aan max 600w zonder een extra PV groepenkastje.
Dat mag officieel niet meer.
Of het echt gevaarlijk is laat ik in het midden O-)

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16:22
Ik monitor de opbrengst van vier panelen met een enphase omvormer met een dinrail kWh meter van Homewizzard.
Er is wel een wifi signaal nodig waar je deze plaatst.

[ Voor 20% gewijzigd door Signor Doekie op 30-06-2021 22:23 ]

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

WackoH schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 20:59:
[...]
Dat mag officieel niet meer.
Huh, is dat nieuw?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• WackoH
Blijkbaar pas sinds 2016 ;)

Voor 2015 mocht invoeden van een klein systeem met zonnepanelen (tot 2.25A = 517 W) via een stekker in een stopcontact.
Toen kwam een nieuwe versie van de norm voor elektrische installaties (NEN1010) en dacht men dat het niet meer mocht.
Uit een toelichting op de norm in dec 2015 leek het weer wel te mogen. Maar later toch weer niet.
De link naar de bron werkt helaas niet meer, maar ik heb nog wel dit citaat:
"Mag een omvormer met een maximaal uitgangsvermogen van 2.25A zonder aparte groep worden aangesloten?
Nee, dit is gebaseerd op een verwijzing van NEN 1010:2007 naar de ingetrokken NTA 8493. NEN 1010:2015 + C2:2016 vereist een aparte groep voor ieder PV-systeem. Er leek in NEN 1010:2015 een bepaling te staan dat dit onder bepaalde omstandigheden toch zou mogen. Echter, is deze bepaling in C1:2016 (en dus ook in C2:2016) niet overgenomen."

Maar wie weet mag het in 2021 weer wel. Die NEN1010 verandert vaker dan ik van sokken (nou ja, bij wijze van spreken).
Daarnaast wordt in Nederland niet zo moeilijk gedaan als je in je eigen elektrische installatie aanrommelt.
Ik vermoed dat het niet mag om te voorkomen dat mensen 10 van dit soort systemen op 1 groep inpluggen, bij voorkeur via stekkerblokken van de Action

• somejan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-11 12:54
jobr schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 18:53:
Beetje tegenstrijdig , kosten drukken en per paneel monitoren.
per paneel monitoren is flink kostenverhogen en dat voor maar 3 panelen.
Ik had gehoopt dat iemand mij hier een micro-omvormer kon aanraden die direct wifi sprak, en er zo dus geen extra kosten zouden zijn voor monitoring. Maar dat lijkt niet te bestaan.
Aiolos schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:30:
Waarom wil je per paneel? Als je een omvormer kiest die je het juiste inzicht geeft, heb je toch ook wat je wil? Ik heb zelf panelen op een plat dak vrijwel plat liggen, waardoor ik meer dakoppervlak kan benutten, kun je op die manier wellicht nog een paneel extra kwijt?
Om te weten of één van de bomen/struiken die er om heen staan al weer bijgesnoeid moeten worden :D. En een beetje voor de leuk, als ik er toch zelf aan ga knutselen. Meer panelen door ze platter te leggen past niet.

De aansluiting is nog een reden om het zelf aan te leggen, dan kan ik het gewoon aan de bestaande groep knopen. Voldoet niet helemaal aan de NEN1010, maar dat is ook "maar" een norm O-). Deze groep bestaat fysiek uit één leiding zonder aftakkingen waarin een te hoge stroom zou kunnen gaan lopen. Tenzij iemand er een verlengsnoer in prikt, maar zware apparaten op een verlengsnoer is sowieso niet verstandig.

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:52
Volgens mij hebben ze het al redelijk werkend via zigbee en zonder de ECU-R: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/4221
Pagina: 1