droogtemperatuur warmtepompdrogers

Pagina: 1
Acties:
  • 5.431 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:54
Ik heb sinds kort een Warmtepompdroger. De Bosch WTU87675nl.

Nu had ik begrepen dat het voordeel van warmtepompdrogers is dat je eigenlijk alle was er in kan doen omdat deze op een veel lagere temperatuur de was droogt. Nergens kan ik eigenlijk vinden wat daadwerkelijk de droogtemperatuur is. Een google search levert mij op dat de droogtemperatuur tussen 5-35 graden zou moeten zitten. Van geen enkele fabrikant kan ik echter achterhalen wat dit hoort te zijn. Het staat niet in de boekjes.

Mijne droogt echter op de Fijne Was stand (waarmee je synthetische en tere kleding zou kunnen drogen) nog steeds best heet naar mijn idee. Zelfs met de optie ingeschakeld dat er een nog lagere temperatuur wordt gekozen is de was halverwege de cyclus nog steeds 45 graden en de trommel bijna 50 graden. Is dit niet veel te warm? (gemeten met warmte laser)

Ik heb al verschillende kledingstukken die behoorlijk gekrompen zijn. Dit strookt niet helemaal met hoe een warmtepompdroger wordt omschreven.

Bosch heb ik al gevraagd wat de werk/droogtemperatuur hoort te zijn, echter nog geen antwoord op. Vroeg me af of er meer mensen ervaring hiermee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBlokland
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-08-2023
Ik sluit me even aan bij deze topic, omdat ik ook benieuwd ben naar de 'juiste' temperatuur. In een ander topic heb ik al geschreven hoe ik de condensor uit onze droger heb moeten reinigen, omdat droger niet meer goed functioneerde, maar nu lijkt de temperatuur inmiddels veel te hoog.

Het wasgoed wordt prima droog maar voelt zeer heet/warm aan. Een graad of 50-60 zal het zeker zijn, ook wanneer we de machine instellen op 'lage' temperatuur.

Ik heb de NTC sensor getest en die meet 4100 ohm bij 25 graden en ongeveer 3300 ohm bij 35 graden. Die lijkt te werken. De sensor zit op de leiding van de warmtepomp naar de condensor, dus echt de lucht temperatuur zal hij niet meten. Hij kan hooguit bepalen hoe warm de condensor ongeveer zal zijn.

Maar goed, ook ik heb het idee dat dit veel te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Ik heb zelf helaas geen antwoord gekregen van Bosch. Zelfs na meerdere berichten niet.

Inmiddels ben ik er ook achter dat dat de 5-35 graden de werkbare bedrijfstemperatuur is van de droger. Niet de droogtemperatuur, maar de omgevingswarmte waarin de droger het beste werkt.

Misschien kunnen meer mensen met een warmtepomp droger eens kijken hoe heet hun kleding is tijdens een droogcyclus zoals ik heb gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Bosch kan/wil geen informatie geven. Dit snap ik dus niet. Heel verhaal op de website dat warmtepompdrogers zo veilig zijn voor je kleding, want ze drogen op VEEEEEL lagere temperatuur, maar als je vraag hoe laag dan weten ze het niet? Ik meet zelf met een digitale thermometer dat de was na het drogen tussen de 45-50 en 60 graden is. Dat lijkt mij te heet?

Chatsessie:

Chatsessie:
Goedemorgen. Ik heb een vraag over de Bosch Warmtepompdroger: Bosch WTU87675NL. Ik kan nergens achterhalen wat voor droogtemperaturen deze droger aanhoud tijdens het droogproces. Ook niet in de bijlages/instructies. Hebben jullie deze informatie paraat?

Chatsessie gestart
Bosch Service
Mila
Goedemorgen, bedankt voor het wachten. Ik kijk even voor u.

U
Super

Mila
Het klopt helaas dat de precieze temperatuur niet te achterhalen is.

U
Ik had begrepen dat een warmtepomp droger op een veel lagere temperatuur werkt dan een normale condensdroger, maar ik kan nergens vinden wat dan de verschillen zijn.
In temperatuur dan

Mila
Ja, een warmtepompdroger gebruikt inderdaad lagere temperaturen, daarom duurt het vaak langer. Helaas kunnen we de exacte temperaturen niet achterhalen.

U
Dank voor de info.

Edit:
Nu vind ik op de Engelse site van Bosch het volgende:
It can be frustrating to pop your clothes into the dryer, and have them come out a few sizes smaller. To prevent shrinkage from overdrying, the AutoDry feature in Bosch heat pump dryers utilises intelligent sensors to measure the temperature and residual moisture content of your laundry load in the drum, and automatically stops the drying programme once your laundry is dry. Bosch heat pump dryers also ensure gentle fabric care with lower drying temperatures of around 50°C, compared to 80°C for other conventional dryer types.

Is 60 graden dan te veel? Dat is haast alsof je kleding heet wast...

[ Voor 21% gewijzigd door JipJapGoedje op 27-08-2021 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Interessant dit. Dit heb ik mij ook afgevraagd. We hebben een IQ800 Siemens droger. Hebben de droogstand op +2 (van de +0 - +3) gezet) zodat het net ff droger eruit komt. Lage temperatuur hebben we eigenlijk alleen aan als we idd niet-handdoeken erin gooien. Bovenkleding doen we er sowieso niet in (nat ophangen => geen kreukels). Maar drogen duurt afhankelijk van hoeveel was/nat erin gaat.

Een losse broek ofzo duurt bijv maar 20 minuten, noem maar wat. Maar een volle trommel duurt dan zo 3 uur.

Wat ik trouwens ook vreemd vind, misschien dat jullie dat weten;

Waarom zit er in godsnaam een 'centrifugeren snelheid' instelling op? Ding kan op 1800 TPM centrifugeren... maar zou niet weten hoe?! haha!

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 21:38

page404

Website says no

ik ken helaas geen cijfers maar de ervaring is dat een warmtepompdroger de was veel minder heet maakt dan een gewone droger. Eigenlijk kan je het altijd nog wel met gemak beetpakken als het er net uit komt, dat is bij een gewone droger soms net op het randje. Wij gooien er ook best veel in, alleen geen hele tere dingen en wol etc is ook niet verstandig. Voor de rest wel, als het katoen, polyester of viscose/microfiber is kan het zonder problemen.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:35
Weet niet waar je die 5 - 35 temperatuur vandaan haalt. Maar dat is de werkings temperatuur van het apparaat ( omgevingstemperatuur ). En niet de temperatuur van het drogen. ( de droogtemperatuur is op de laagste 40 graden voor kleding, anders wordt het handwas/ophangen )

[ Voor 4% gewijzigd door corporalnl op 30-08-2021 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Net even gemeten in een Whirlpool Green 740.

Lage temperatuurstand, zwart katoen, IR thermometer: wasgoed rond de 34 graden, trommel '40' (maar IR thermometers zijn niet betrouwbaar op glimmende oppervlakken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
corporalnl schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:57:
Weet niet waar je die 5 - 35 temperatuur vandaan haalt. Maar dat is de werkings temperatuur van het apparaat ( omgevingstemperatuur ). En niet de temperatuur van het drogen. ( de droogtemperatuur is op de laagste 40 graden voor kleding, anders wordt het handwas/ophangen )
Dat zeg ik ook, zie mijn reactie:
JipJapGoedje schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:09:

Inmiddels ben ik er ook achter dat dat de 5-35 graden de werkbare bedrijfstemperatuur is van de droger. Niet de droogtemperatuur, maar de omgevingswarmte waarin de droger het beste werkt.
TheekAzzaBreek schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:36:
Net even gemeten in een Whirlpool Green 740.

Lage temperatuurstand, zwart katoen, IR thermometer: wasgoed rond de 34 graden, trommel '40' (maar IR thermometers zijn niet betrouwbaar op glimmende oppervlakken)
Poeh, dat is een stuk kouder dan wat ik in mijn Bosch meet op de lage temperatuur stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetspook666
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02-02 08:50
Ik weet dat dit een heeeel oude topic is.

Een warmtepompdroger verwarmd tot ongeveer 10°C boven de omgevingstemperatuur.

Een warmtepompdroger werkt overigens niet goed in een ruimte onder de 16 °C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 10:58
hetspook666 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 12:37:
Ik weet dat dit een heeeel oude topic is.

Een warmtepompdroger verwarmd tot ongeveer 10°C boven de omgevingstemperatuur.

Een warmtepompdroger werkt overigens niet goed in een ruimte onder de 16 °C
Dat lijkt me heel sterk. Mijn handdoeken komen er loeiheet uit en de kamer is een graad of 18

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-06 21:08
Een snelle zoektocht op internet geeft aan dat een condensor tot 75 graden gaat en een warmptepompdroger tot 50. Dat lijkt ook wel redelijk overeen te komen met hoe warm het hier eruit komt.

Krimpen heeft overigens minder met de warmte en meer met het overgebleven vocht te maken, dacht ik. Synthetisch droogprogramma hier stopt overigens vrij snel en het komt er dan ook echt niet zo warm uit als dat je katoen selecteerd.

[ Voor 38% gewijzigd door Caelorum op 19-03-2023 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:52

Standeman

Prutser 1e klasse

Laten we deze oude koe maar even in de sloot staan.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.