Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert_Samsung
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 27-08 22:36
Ik heb thuis een Mesh netwerk van 3x Deco M9+ en 3x M4. Om reclame te filteren heb ik een Raspberry Pi voorzien van Pi-Hole en deze in mijn netwerk gehangen. Om niet op alle devices het adres van de DNS server aan te hoeven passen wilde ik de DNS setting in de 'master' Deco M9+ aanpassen naar het adres van de Raspberry.
Mijn Ziggo modem staat als Bridge ingesteld. Deze gaat naar de eerste Deco (192.168.1.x). Vanuit die Deco ga ik naar een switch en vandaar verder mijn netwerk in (192.168.2.x). De Deco zorgt voor de DHCP.

In de Deco had ik als DNS servers de servers van ziggo ingesteld staan. Deze heb ik aangepast. Primair naar de Raspberry Pi (192.168.2.x) en secundair naar Ziggo. Op zich lukt dat instellen en werkt de Raspberry Pi als reclame filter. Echter, als dit een tijdje draait (een week ofzo) dan merk ik op een gegeven moment dat een aantal devices in mijn netwerk niet meer te benaderen is. Het blijkt dan dat de Deco geen 192.168.2.x adressen meer uitgeeft, maar 192.168.1.x adressen. De DHCP scope in de Deco blijkt dan 'vanzelf' naar die 192.168.1.x range gezet te zijn. Als ik deze weer terug wil zetten naar 192.168.2.x dan krijg ik de melding dat dit niet lukt omdat de ingestelde DNS al in die range zit. Als ik de DNS weer terugzet naar een Ziggo of Google server dan kan de DHCP settings weer naar 192.168.2.x zetten en werkt alles weer goed.

In principe wil ik (omdat dit niet werkt) nog proberen om de uitgang van mijn Ziggo modem naar een kleine switch te prikken en van die switch naar de eerste Deco te gaan. De Deco krijgt dan van uit het Ziggo modem een 192.168.1.x adres en 'geeft' aan het achterliggende netwerk nog steeds 192.168.2.x adressen. De Raspberry Pi zou ik dan in die kleine switch prikken (krijgt dan ook een 192.168.1.x adres en in de Deco kan ik dat 192.168.1.x adres dan ook als DNS instellen). Dit laatste moet ik dus nog testen.

Heeft iemand hier al ervaring mee?
Waarom kan ik in de Deco het segment van de DHCP niet gelijk houden aan die van de DNS server?
Heeft iemand deze configuratie al op een soortgelijke manier met succes draaien?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:44
Het klinkt alsof je dubbele Dhcp server hebt
Weet je zeker dat de ziggo in bridge gaat?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert_Samsung
laurens0619 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:41:
Het klinkt alsof je dubbele Dhcp server hebt
Weet je zeker dat de ziggo in bridge gaat?
Ja, dat weet ik zeker. Al een paar jaar. Ik zie dat de scope in de Deco wordt aangepast enkele dagen nadat ik het DNS adres heb aangepast. Die uitgegeven 192.168.1.x adressen komen dus niet vanaf een andere locatie maar echt uit de Deco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:44
als die in bridge stond zou ik maar 1 lokaal subnet verwchten, nu heb je er 2 (1.x en 2.x) en snap ik er weinig van :P

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert_Samsung
laurens0619 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 16:02:
als die in bridge stond zou ik maar 1 lokaal subnet verwchten, nu heb je er 2 (1.x en 2.x) en snap ik er weinig van :P
Ik heb lokaal inderdaad alleen subnet 192.168.2.x. Die wordt automatisch aangepast naar 192.168.1.x zodra ik die DNS instel. Dan worden geen adressen vanuit 192.178.2.x meer uitgegeven in de Deco. Het is dus of de éne of de ander.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doedelzakkie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 22:30
Ik heb dit probleem ook op mijn Deco M9+ gehad.
Het blijkt dat wanneer Ziggo het WAN IP-adres wijzigt, de Deco alle toegewezen IP adressen weer terug zet naar de default scope.

Volgens TP-Link gebeurt dat om IP-adressen conflicten te voorkomen, maar het lijkt mij dat het eerder een bug is.

Want hoe kunnen er conflicten komen als WAN IP iets is in de range 35.149.X.X (of zoiets) en de DHCP scope 10.0.0.X. Dat ligt nmm toch ver van 192.168.1.X? Ik had mijn Ziggo modem gebridged, als die ook als router had gefunctioneerd zou het verhaal van tp-link misschien nog wel kunnen kloppen.

Zelf heb ik het opgelost door er een andere router tussen te zetten en de Deco's alleen nog als access point in te stellen, maar daarmee ga je natuurlijk aan die functie van de deco voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert_Samsung
Doedelzakkie schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:15:
Ik heb dit probleem ook op mijn Deco M9+ gehad.
Het blijkt dat wanneer Ziggo het WAN IP-adres wijzigt, de Deco alle toegewezen IP adressen weer terug zet naar de default scope.

Volgens TP-Link gebeurt dat om IP-adressen conflicten te voorkomen, maar het lijkt mij dat het eerder een bug is.

Want hoe kunnen er conflicten komen als WAN IP iets is in de range 35.149.X.X (of zoiets) en de DHCP scope 10.0.0.X. Dat ligt nmm toch ver van 192.168.1.X? Ik had mijn Ziggo modem gebridged, als die ook als router had gefunctioneerd zou het verhaal van tp-link misschien nog wel kunnen kloppen.

Zelf heb ik het opgelost door er een andere router tussen te zetten en de Deco's alleen nog als access point in te stellen, maar daarmee ga je natuurlijk aan die functie van de deco voorbij.
Bedankt voor deze nuttige reactie. Mijn range is nu 192.168.2.x omdat ik in een oude situatie mijn Ziggo modem nog niet als bridge had staan. Mijn oude Nighthawk kreeg toen vanuit dat modem een 192.168.1.x adres, vandaar dat ik voor het achterliggende LAN iets anders moest instellen. Wat ik wel bijzonder vindt is dat dit probleem pas is gaan optreden toen ik in de Deco het adres van de DNS ging aanpassen. Toevallig zal Ziggo daarna het WAN adres hebben aangepast? Wat ik eventueel kan doen is mijn Synology NAS als DHCP server instellen. Dan zet ik dat in de Deco uit. Of ik pas alles in mijn netwerk aan en zet het weer naar 192.168.1.x, echter weet ik niet of de Deco dan weer moeilijk gaat doen omdat de DNS dan nog steeds in hetzelfde segment zit (192.168.1.x).

Ik zag in jouw link trouwens dat in die gevallen de DHCP scope teruggezet wordt naar de default 172.16.0.x, maar dat is bij mij dus niet het geval. Hij gaat bij mij van 192.168.2.x naar 192.168.1.x.

Bij mij zal case 2 aan de hand zijn;

Case 1. If a customer changes the LAN IP address to a value that is conflict with the WAN interface, then the app will remind that it's an invalid address and cannot be saved.

Case 2. If a customer changes the DNS Server on the WAN interface to a value that is conflict with the LAN IP address, the app won't give a remind but will change its LAN IP address automatically to another subnet to avoid the conflict.

Case 3. If the the DNS server on the WAN interface changes automatically due to a DHCP renew, the app will perform like case 2.

[ Voor 18% gewijzigd door Gert_Samsung op 30-06-2021 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doedelzakkie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 22:30
Wat ik wel bijzonder vindt is dat dit probleem pas is gaan optreden toen ik in de Deco het adres van de DNS ging aanpassen.
Nu je het zegt, ook ik kreeg idd pas last er van nadat ik de DNS op de Deco had aangepast.
Toevallig zal Ziggo daarna het WAN adres hebben aangepast?
Dat is idd wel toevallig, maar niet onwaarschijnlijk. Ik let er normaal gesproken niet zo op, dus heb geen idee hoe vaak dit gebeurt.
Toevallig zal Ziggo daarna het WAN adres hebben aangepast? Wat ik eventueel kan doen is mijn Synology NAS als DHCP server instellen. Dan zet ik dat in de Deco uit.
Ik denk dat er meerdere opties mogelijk zijn. Omdat ik de instelmogelijkheden op de Deco te beperkt vond, heb ik uiteindelijk er voor gekozen om er een router tussen te zetten en de Deco's als accesspoint in te stellen. Kies gewoon wat voor jou het beste zal werken; indien je Adguard of PiHole hebt draaien zou je ook deze als DHCP server kunnen instellen.
Pagina: 1