Lenovo Desktop I5 uit 2016 Upgraden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TamHonks
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-07-2021
Goedemiddag,

Mijn desktop is soms wat aan de trage kant en zou graag wat meer met de pc willen doen, dus wil deze graag wat upgraden.

Wat wil ik: Speel vrij simpele spellen als LOL, Runescape en eens wat spellen van Steam. Deze zou ik ook wel eens willen streamen. Nu gaat dit meestal niet zo lekker omdat het CPU gebruik te hoog wordt.

Zelf zit ik te denken aan het aanschaffen van een betere video kaart en meer werk geheugen. Graag hoor ik wat jullie ervan denken en wat eventuele goede producten zijn om aan te schaffen. Budget ca. €300.-

Huidige systeem (zo uit de winkel)

Processor: I5-6400 2.7GHZ
SSD 120 G
HDD 1T
RAM eenmaal 4G
Moederbord Skybay 40700 WIN (BUS specs PCI Express 2.0
Video is een Intel HD Graphics 530

Voor wat het waard is twee foto's van de het moederbord.

Bij voorbaat ontzettend bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhHjOOuQqE_HBXsbLvobiTaTn7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1MExRv7xg8G5FADzVC2wsMf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vo21LoMDb7kAro1dewvHlAcRV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Vfzxus1pikIjyeU3eyvho3n.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TamHonks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:14
Je bent erachter dat met het streamen het CPU gebruik te hoog wordt, maar je oplossing ligt in geheugen en videokaart. Iets klopt hier niet....
Wel ben ik het eens dat 4GB extra geheugen en een videokaartje wel je systeem gaan verbeteren maar niet op de momenten dat de CPU de bottleneck is. Een 1030 lijkt mij dan nog wel een beetje erg matig. Zou liever dan nog wel een 1050 doen om net even wat meer videokracht te hebben. (zonder dat het een monster is want dat is een 1050 ook niet).

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TamHonks
Therazor schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 15:42:
Je bent erachter dat met het streamen het CPU gebruik te hoog wordt, maar je oplossing ligt in geheugen en videokaart. Iets klopt hier niet....
Wel ben ik het eens dat 4GB extra geheugen en een videokaartje wel je systeem gaan verbeteren maar niet op de momenten dat de CPU de bottleneck is. Een 1030 lijkt mij dan nog wel een beetje erg matig. Zou liever dan nog wel een 1050 doen om net even wat meer videokracht te hebben. (zonder dat het een monster is want dat is een 1050 ook niet).
Bedankt voor uw reactie! Ja het probleem zal hem zitten in de processor zelf. Klopt dit? Dus het aanschaffen van een betere kaart gaat mij wel helpen, maar lost het probleem niet op?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
Als je zelf aangeeft dat de cpu de bottleneck is met streamen, dan zal een update van andere onderdelen niet veel uitmaken. In het algemeen kan ik wel zeggen dat voor een beetje gamen de videokaart en geheugen wel de aangewezen upgrades zijn. Onboard graphics zijn nooit ideaal. Maar ik zag net dat je moederbord pcie 2.0 is? Dat is helemaal een waardeloze basis. Ik zou niks upgraden. Sparen voor een betere pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TamHonks
Dat is wat OBS vermeld. Nu was ik bezig met wat foto's en wordt de pc ook ineens ontzettend traag. Als ik taakbeheer open zien ik dat Processor 10% zit en het geheugen tegen de 98% zit :O! Dus misschien zit het hem toch meer in het werkgeheugen.

Hoop dat ik nu niet teveel domme dingen zeg haha.

@Therazor Ben het met u eens dat sparen voor een nieuwe pc misschien beter is. 2.0 is correct.

Zouden de artikelen uit bovenstaande links wel passen op mijn pc?

Ontzettend bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
De 1030 videokaart die je aanhaalt is zelfs al pcie3.0 dus zelfs die wordt al geknepen door jouw pcie2.0. Lekker vergeten die ouwe handel. Geheugen updaten zal zeker uitmaken maar je kan beter sparen.

Ik zit zelf nog met een core2 systeem wat overigens wel lekker loopt. World of warcraft met m’n HD5870 grafische kaart gaat nog ok met gereduceerde graphics en full HD dat is nog flink wat jaartjes ouder. (2009-2010 ofzo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-05 09:50

Praetextatus

the dutch_paki

Als je nog niet al al te veel wilt uitgeven kun je het beste kijken naar een videokaart met NVIDIA Encoder (NVENC). Dit kan bijvoorbeeld al met een gtx1650. Deze kan een deel van de last van het streamen overnemen op de gpu. Daarnaast zou ik ook kijken naar 8 of 16 gb ram (2e hands)

Ook je SSD zou ik dan nog een upgrade geven

[ Voor 7% gewijzigd door Praetextatus op 30-06-2021 11:04 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:22
Therazor schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 22:10:
De 1030 videokaart die je aanhaalt is zelfs al pcie3.0 dus zelfs die wordt al geknepen door jouw pcie2.0. Lekker vergeten die ouwe handel. Geheugen updaten zal zeker uitmaken maar je kan beter sparen.
Nee, dat kaartje gaat echt geen bottleneck ondervinden van die PCI-e 2.0... of het kaartje iets gaat helpen met het streamen is een andere kwestie.

Belangrijkste upgrade is in ieder geval extra RAM, het lijkt er sterk op dat dit de meest beperkende factor is... als er niet genoeg geheugen is dan krijgt de CPU het nl. ook vanzelf drukker. Dus 4G extra zal denk ik al vrij veel traagheid verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darksequence
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-04 22:14
Zou beginnen met een 2e tweedehands reepje 4gb ram dan draai je tenminste dualchannel en dan kijken hoe het loopt. Met een beetje mazzel kun je het daarmee uitzingen totdat je genoeg hebt voor een nieuwe pc met of zonder dedicated videokaart en met een beetje geluk zijn de prijzen van die dingen tegen die tijd ook wat verder gedaald ;) Zou je afraden nu 300 tegen dit systeem aan te gooien je kunt het systeem uiteindelijk naar mijn mening beter verkopen en het geld voor een nieuwe gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Darksequence schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 23:50:
Zou beginnen met een 2e tweedehands reepje 4gb ram dan draai je tenminste dualchannel en dan kijken hoe het loopt. Met een beetje mazzel kun je het daarmee uitzingen totdat je genoeg hebt voor een nieuwe pc met of zonder dedicated videokaart en met een beetje geluk zijn de prijzen van die dingen tegen die tijd ook wat verder gedaald ;) Zou je afraden nu 300 tegen dit systeem aan te gooien je kunt het systeem uiteindelijk naar mijn mening beter verkopen en het geld voor een nieuwe gebruiken.
Eens hiermee, dit syteem is geen grote upgrade waard, hooguit een reepje extra RAM. De voeding in een pre-built is meestal niet toereikend om ook nog een videokaart van stroom te voorzien. Spaar liever verder voor een systeem met een GTX1650/1660 Super - bv, een prebuilt als de Lenovo IdeaCentre G5 14IMB05 (90N900FAMH) of Lenovo IdeaCentre Gaming5 14IOB6 (90RE003FMH)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Lijkt mij sterk dat het systeem PCI-e2.0 is. i5-6400 heeft 3.0 lanes en de H170 chipset van het moederbord ook.
Pagina: 1