TV kijken via UTP zonder COAX

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-04-2023
Ha!

Voor het nieuwbouwhuis waar ik in de toekomst ga wonen moet worden besloten of en waar de netwerkaansluitingen (UTP en COAX) komen. Mijn vriendin en ik kijken geen TV, dus eigenlijk hebben wij geen COAX aansluiting nodig. Mochten we het huis in de toekomst willen verkopen, dan kan ik mij voorstellen dat de volgende bewoners misschien wel TV kijken en daar waarde aan hechten. Mijn vraag is of het mogelijk/makkelijk is om TV te kijken via Wifi of een UTP aansluiting
Ik heb geprobeerd te Googelen, maar durf het niet met zekerheid te zeggen. Ik zou denken dat TV tegenwoordig makkelijk via WIFI is te kijken, maar ik weet niet genoeg van hoe een signaal een huis binnenkomt op de hoofdaansluiting en hoe dat uiteindelijk je TV.

Het leek mij vanzelfsprekend dat je anno 2021 je TV-kastje op je Wifi netwerk aansluit dan alles het gewoon doet, maar dat lijkt niet evident.

Alvast bedankt,

Gr, Tijmen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:57
Als je niet bij ziggo zit, dan kijk je al niet meer via coax, zegt dat genoeg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Goede overweging; 802.11ac en 802.11ax zijn rap zat om TV over te kijken en ondersteunen ook VLAN's & IGMP Snooping.

Echter, veel decoders / TV's hebben geen "mogelijkheid" om TV te kijken over WiFi dus dan zal je (op dit moment) toch kiezen voor UTP & COAX; ik zou dan ook overwegen om naar elke verdieping 1x UTP & 1x COAX te laten trekken.

Latere bewoners kunnen dan (zelf) splitsen en in de plinten wegwerken later.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:18
MAX3400 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:37:
Goede overweging; 802.11ac en 802.11ax zijn rap zat om TV over te kijken en ondersteunen ook VLAN's & IGMP Snooping.

Echter, veel decoders / TV's hebben geen "mogelijkheid" om TV te kijken over WiFi dus dan zal je (op dit moment) toch kiezen voor UTP & COAX; ik zou dan ook overwegen om naar elke verdieping 1x UTP & 1x COAX te laten trekken.

Waarom zou je voor iemand anders coax trekken? Dan zou ik gewoon twee extra loze leidingen laten aanbrengen, naar de plek van de tv in de woonkamer en 1 naar de grootste slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Tijmendal schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:26:
Mijn vraag is of het mogelijk/makkelijk is om TV te kijken via Wifi of een UTP aansluiting
Bij elke glasvezelaanbieder geen probleem. Via ethernet dan, wifi niet. dat kan alleen via apps.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

loeberce schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:42:
[...]

Waarom zou je voor iemand anders coax trekken?
+
Voor het nieuwbouwhuis waar ik in de toekomst ga wonen moet worden besloten of en waar de netwerkaansluitingen (UTP en COAX) komen.
Het is nu beslissen over "enkele honderden Euro's" en dan is alles geregeld; ieder zijn / haar keuze om dat geld wel / niet uit te geven. Ik geef mijn mening hoe het wel kan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
99ruud99 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:32:
Als je niet bij ziggo zit, dan kijk je al niet meer via coax, zegt dat genoeg ?
Dat is zeker veelzeggend! Betekent dat dan dat er via UTP of Wifi wordt gekeken?
MAX3400 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:37:

Het gaat om een appartement in Amsterdam, dus het zou gaan om een verbinding aan de andere kant van 't huis.
loeberce schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:42:
[...]

Waarom zou je voor iemand anders coax trekken? Dan zou ik gewoon twee extra loze leidingen laten aanbrengen, naar de plek van de tv in de woonkamer en 1 naar de grootste slaapkamer.
Dat klinkt redelijker. Zal even moeten kijken of dat een optie is. Daar kan niet dezelfde leiding voor worden gebruikt als de UTP aansluiting op dat punt sowieso al zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbouman
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-04 23:19
Wij hebben op iedere kamer ongeveer 2 COAX/CAT6 voor de toekomst.
Dit koste vrij weinig bij onze aannemer en deze heeft 'gewoon' buizen met COAX/CAT6 in dezelfde buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
MAX3400 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:45:
[...]

+

[...]

Het is nu beslissen over "enkele honderden Euro's" en dan is alles geregeld; ieder zijn / haar keuze om dat geld wel / niet uit te geven. Ik geef mijn mening hoe het wel kan.
Dat is inderdaad de overweging. Op het grote plaatje valt die paar honderd piek wel mee, maar het gaat nog steeds om flinke bedragen voor iets wat wij in ieder geval nooit gaan gebruiken. Daar bovenop hechten de volgende bewoners er misschien ook geen waarde aan en zijn er dus ook wel oplossingen waarbij COAX niet eens nodig is.
rickbouman schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:48:
Wij hebben op iedere kamer ongeveer 2 COAX/CAT6 voor de toekomst.
Dit koste vrij weinig bij onze aannemer en deze heeft 'gewoon' buizen met COAX/CAT6 in dezelfde buis.
Zou bij die buizen evt later ook nog een COAX kabel erin worden aangebracht? Geen idee hoe groot zo'n buis is, maar ik kan me voorstellen dat 10m COAX kabel erbij stoppen wel mogelijk zou moeten zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Tijmendal op 29-06-2021 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:57
Ik zou zelf utp leggen, daar kan je zelf nog gebruik van maken als het wifi slecht is. (Access points ftw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbouman
Tijmendal schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:48:
[...]

Zou bij die buizen evt later ook nog een COAX kabel erin worden aangebracht? Geen idee hoe groot zo'n buis is, maar ik kan me voorstellen dat 10m COAX kabel erbij stoppen wel mogelijk zou moeten zijn.
Ligt er aan wat voor buis er wordt gebruikt.
Vaak wordt er bij nieuwbouw tegenwoordig (zo ook bij ons) voorbedrade flexbuis wordt gebruikt. Hier krijg je never nooit meer wat door heen (zeker op grote afstanden). Het voordeel is wel dat het prijsverschil tussen voorbedrade flexbuis met alleen CAT6 en voorbedrade flexbuis met zowel CAT6 en COAX niet groot is. Bij ons was dat €1 per meter flexbuis inclusief BTW.

Als het 16mm 'harde' buis is wordt CAT6 en COAX lastig, maar het wordt wel vaker gedaan. Beter is dat er een 19mm harde buis wordt aangelegd, daarmee lukt het wel.

[ Voor 12% gewijzigd door rickbouman op 29-06-2021 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
99ruud99 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:51:
Ik zou zelf utp leggen, daar kan je zelf nog gebruik van maken als het wifi slecht is. (Access points ftw)
Daar neig ik ook naar. Het gaat om een appartment van 68m2, dus als er één accesspoint aan de andere kant van het huis zit (hemelsbreed zo'n 10-11 meter) dan zit het wel goed.
rickbouman schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:52:
[...]

Ligt er aan wat voor buis er wordt gebruikt.
Vaak wordt er bij nieuwbouw tegenwoordig (zo ook bij ons) voorbedrade flexbuis wordt gebruikt. Hier krijg je never nooit meer wat door heen (zeker op grote afstanden).

Als het 16mm 'harde' buis is wordt CAT6 en COAX lastig, maar het wordt wel vaker gedaan. Beter is dat er een 19mm harde buis wordt aangelegd, daarmee lukt het wel.
Verschil tussen de optie om een bepaald soort buis te laten leggen en gewoon vooraf een COAX aan te leggen zal niet gek veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbouman
Tijmendal schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:56:
[...]

Verschil tussen de optie om een bepaald soort buis te laten leggen en gewoon vooraf een COAX aan te leggen zal niet gek veel uitmaken.
Geen idee of dat bij jou ook zo is maar vaak geeft de aannemer je geen keuze (je krijgt gewoon een lijst met dit is er mogelijk).
Wat betreft de opmerkingen hierboven: ik zou 100% zeker UTP aanleggen. Wij hebben 3 access points aan het plafond (waarschijnlijk zwaar overkill) maar nooit meer Wi-Fi problemen.

En wat betreft het antwoord op je vraag: bij Ziggo kan je op veel SmartTV's de Ziggo app installeren (het enige probleem wat je dan hebt is vertraging bij voetbal :P ) en dan kan je Wi-Fi gebruiken. KPN en de meeste andere providers laten je al TV kijken via UTP. Bij de Ziggo MediaBox XL kan dit volgens mij ook 'gewoon'.

[ Voor 23% gewijzigd door rickbouman op 29-06-2021 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:34
Tjah.

Wat voor meerprijs heb je het over. En hoe groot is de kans dat je überhaupt weg gaat.

COAX is echt alleen voor Ziggo en de hoeveelheid mensen die überhaupt geen TV meer aansluiten groeit ook.
En mensen laten zo'n huis echt niet staan omdat ze een coax kabeltje ergens naartoe moeten trekken...

Ik zou persoonlijk denk ik alleen deftig UTP willen overal.
Ik had in mijn appartement overal coax, was de vorige bewoner ook wel trots op, maar het enige wat ik daar handig aan vond is dat ik dat er makkelijk uit kon trekken om te vervangen voor UTP voor deftige netwerkdekking.

Toevoeging:
Overigens denk ik dat Ziggo die ommezwaai om alles via dat modem te laten gaan zodat alle ruimte "op de kabel" voor internet gebruikt kan worden ook nog wel een keertje gaat maken.
Hoewel ze "gigabit" internet leveren kunnen ze op het vlak van upload totaal niet concurreren met glasvezelproviders die gewoon 500/500 of zelfs 1000/1000 bij je naar binnen fietsen voor significant minder geld.

[ Voor 45% gewijzigd door Polderviking op 29-06-2021 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
Polderviking schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:04:
Tjah.

Wat voor meerprijs heb je het over. En hoe groot is de kans dat je überhaupt weg gaat.

COAX is echt alleen voor Ziggo en de hoeveelheid mensen die überhaupt geen TV meer aansluiten groeit ook.
En mensen laten zo'n huis echt niet staan omdat ze een coax kabeltje ergens naartoe moeten trekken...

Ik zou persoonlijk denk ik alleen deftig UTP willen overal.
Ik had in mijn appartement overal coax, was de vorige bewoner ook wel trots op, maar het enige wat ik daar handig aan vond is dat ik dat er makkelijk uit kon trekken om te vervangen voor UTP voor deftige netwerkdekking.
Goed punt. Denk dat UTP dan inderdaad genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:34
Tijmendal schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:56:
[...]

Daar neig ik ook naar. Het gaat om een appartment van 68m2, dus als er één accesspoint aan de andere kant van het huis zit (hemelsbreed zo'n 10-11 meter) dan zit het wel goed.

[...]
Ligt toch heel erg aan je muren en buren...
Ik heb ook maar 75m2 te bedekken, maar als ik achterin mn appartement zit is mijn bereik met i.i.g. het standaard ziggo ding ronduit waardeloos.
En dat is dan een samenwerking tussen dikke muren, dat waardeloze spul wat ziggo levert, en gewoon 't feit dat je in appartementencomplexen vaker wel dan niet te maken hebt met hele hoge dichtheid van access points (van buren) wat veel radiovervuiling geeft.

Ik heb ondanks mijn relatief kleine appartement in appartement helemaal voorin, in het midden, en op het balkon (voor o.a. de tuin) een access point opgehangen om een beetje betrouwbare, hoge mate van dekking te hebben.
Nou trek ik daar wel iets harder aan dan Jan Modaal maar ik zou toch zeker voorin en achterin wel een deftige access point ophangen.
Zeker als wifi je primaire manier van apparaten in je netwerk hangen is.

[ Voor 7% gewijzigd door Polderviking op 29-06-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tijmendal schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:26:
[...]

Mijn vraag is of het mogelijk/makkelijk is om TV te kijken via Wifi of een UTP aansluiting
Relevant:
nieuws: Ziggo sluit huizen nieuwbouwwijken op glasvezel aan, maar snelheid bl...

Zelfs Ziggo stapt af van coax bij nieuwbouw. Daar waar het nog ligt wordt het waarschijnlijk nog jarenlang gebruikt, maar noodzakelijk is het dus niet meer.

Exact hoe TV kijken er in de toekomst uit gaat zien is koffiedik kijken, maar dat het over een paar jaar allemaal over IP gaat (voorzover het dat nog niet al doet) staat als paal boven water.

Zorg dus voor goede IP-connectivity (draden door muren waar AP's op aangesloten kunnen worden voor WiFi) en je bent prima voorbereid op de toekomst. Oh, en ook als je geen TV kijkt is goede IP connectivty een pre ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:36
Je kunt ook een set balun's kopen waarmee je tv signaal over utp kunt sturen.
https://www.hdbtconnect.n...-500306-kabeltv-over-utp/

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWAlbert
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 24-04 13:04
Ben(V) schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 15:46:
Je kunt ook een set balun's kopen waarmee je tv signaal over utp kunt sturen.
https://www.hdbtconnect.n...-500306-kabeltv-over-utp/
Dit dus, gewoon UTP overal heen trekken. Mochten toekomstige bewoners coax nodig hebben dan kunnen ze dat op deze manier oplossen. Is uiterst stabiel.

Alleen de praktijk wijst wel eens uit dat mensen bij gebrek aan kennis alle utp door coax vervangen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-04 03:20
Ik zou kiezen voor loze leidingen met trekdraden erin. Je weet immers niet wat in 20XX de meest gewilde standaard is. Als je het zelf niet gebruikt, bespaar je een hoop geld en heb je de flexibiliteit om op een later moment de nieuwste techniek te gebruiken, zoals glazvezel.

[ Voor 3% gewijzigd door luxan op 29-06-2021 17:43 ]

Pagina: 1