Betonnagels in muurplinten vs Fein multitool

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-04 14:52
Beste Tweakers,

Ik ben aan het klussen in mijn nieuwe woning en ben weer op het punt aangekomen dat ik de originele plinten wil verwijderen om er zelf nette muur plinten op te bevestigen. Ik ben geen fan van die plakplinten en volgens mij zijn van die overzet plinten ook geen goed idee, vanwege afstand houden t.o.v. de originele plint waardoor de overzet plint heel dik wordt.

In mijn vorige(huidige) woning heeft het verwijderen van de muurplinten best wat schade aan de muren veroorzaakt. Bij elke spijker kwam er toch een flink stuk muur mee. Deze keer wilde ik het eens anders proberen, namelijk als volgt:
  1. Ruimte creeren tussen muur en plint met een plamuurmes, beitel/schroevendraaier.
  2. Wanneer er voldoende ruimte is met een invalzaag van een multitool de betonnagel zagen
  3. Plintje rustig van de muur aftrekken zonder schade
Nou heb ik wat onderzoek gedaan naar multitools en ik ben tot de conclusie gekomen dat de juiste zaag (en machine) belangrijk zijn als je meer doet dan wat hout/kunststof zagen, schuren snijden. Voor zover ik weet zijn betonnagels (of schroeven?) van een gehard staal gemaakt en ik vraag mij af of je daar zomaar doorheen komt. Ik heb de volgende machine op het ook: Fein Multimaster 500 en daar zit ook een Carbide zaagblad bij.

Denken jullie dat dit gaat lukken? Het gaat om een flink aantal nagels die er als volgt uit zien. De nagels hebben een diameter van zo'n 4-5mm. Het gaat al snel om een stuk of 100-150.

Ik sta open voor advies! Het liefst geen zin om weer alle muren te moeten repareren met roodband :>

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5gguhQAcqx62Uaoc-i4RqMAnkPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TE884jRoDcuwefdhOqfgHDtt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
DMC90 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:25:
... en daar zit ook een Carbide zaagblad bij.
Dat gaat wel lukken.
Na de eerste paar spijkers weet je hoe snel dat zaagblad bot wordt.

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
Kleine update.

Ik kwam eenvoudig met een hand metaalzaag door de nagel heen. Het duurde ongeveer 30 seconde en heb niet veel kracht hoeven zetten. Ik denk dat de multitool een goede kans maakt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqYytMPL7xMYLHMMToQAVgJhKGg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zDJmuagxbHCf6gnJCQCseOr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HK6wnvSIddnI-ov_mLVXzRcJd2U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfUP1fLbAx4aJIxbZxIWtObR.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
Juup schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:30:
[...]

Dat gaat wel lukken.
Na de eerste paar spijkers weet je hoe snel dat zaagblad bot wordt.
Waar ik alleen bang voor ben is dat ik tig van die extreem dure zaagbladen moet gaan aanschaffen :> Zie trouwens mijn nieuwe reactie, ik denk dat wellicht de standaard wood & nails zaagbladen al sterk genoeg kunnen zijn. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcidBanger
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-03 21:11
Uit eigen ervaring, ik heb ze in mijn huidige huis er allemaal afgetikt met een hamer (doe wel een bril op). En anders met een tang trekken. Geen idee wat je idee met die muur, maar als je nog moet stuccen zou ik alles eruit trekken met een tang of met de hamer kapot slaan. Soms is 1 tikje en daarna de hamer al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
De ene nagel is de andere niet, maar ik denk dat je vrij veel blaadjes nodig gaat hebben.
Alles, met beleid, weg trekken en hogere plint plaatsen...?

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Ik zou daar een reciprozaag met met metaalblad voor gebruiken in plaats van een multitool.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:13
Multitools zijn leuk, maar als je er een beetje fatsoenlijk bij kunt is deze jongen wat beter geschikt denk ik:

Afbeeldingslocatie: https://www.toolsxl.nl/images/Merken/Makita/Large/Makita_DGA508RTJ_DGA_508_RTJ.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:24

BrZ

pizzacabonara schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:36:
Ik zou daar een reciprozaag met met metaalblad voor gebruiken in plaats van een multitool.
Daar kan je niet echt makkelijk strak langs de muur mee zagen.

Ik zou gewoon een tang pakken en ze er uit trekken :? Lekker belangrijk of de muur beschadigd, er komt toch een plint overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

En als je er nu een bout tegenaan zet en die verder de muur in probeert te tikken, wat gebeurt er dan? Wellicht zijn een aantal van die gaten diep genoeg en verdwijnt je spijker dan gewoon in de muur? Zelfde effect als afzagen maar wellicht iets sneller?

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

BrZ schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:38:
[...]

Ik zou gewoon een tang pakken en ze er uit trekken :? Lekker belangrijk of de muur beschadigd, er komt toch een plint overheen.
Dit. Ik pak betonspijkers altijd met een vlechttang en dan al 'links/rechts draaiend' voorzichtig eraan trekken, dan komen ze in 99% van de gevallen zonder enkele schade los.

Als je ze kan zien zitten in de plint kun je met een vlechttang net het kopje pakken (met de hoek van de tank een beetje in het hout duwen). Als je 'm dan eenmaal te pakken hebt kun je de ronde kant van een vlechttang over het hout laten rollen om 'm wat eruit te trekken, daarna evt. met een klauwhamer de rest. Omdat de plint dan nog tegen de muur zit vormt dat tegendruk waardoor je geen brokken uit de muur trekt...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-04 11:32
Waarom pak je niet gewoon de achterzijde van een klauwhamer? In de tijd dat je bezig bent met de reacties lezen had je ze er al uit gehad. Met een beetje beleid doe je dat zonder schade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik vind dit een topper voor dit werk:

https://www.stanleyworks....evoeten+/Wonder+Bar%C2%AE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
DMC90 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:25:
Denken jullie dat dit gaat lukken?
Ja.

Er wordt hier veel te moeilijk gedaan.
Elke multitool met een gehard blad van een euro komt door die schroef heen. En ja, dan gaat dat zaagblad helemaal naar z'n grootje, maar dan had het maar geen zaagblad moeten worden ;)

Ik heb in mijn huis eerst alle plinten boven eraf getrokken met een koevoet en daarna had ik inderdaad een gatenkaas in de muur. Op de benedenverdieping heb ik daarna met de multitool alle spijkers door gejast en dat ging prima. Ik denk dat een zaagblad na een spijker of 20 wel zo bot was dat het tijd was voor een nieuwe.

Ik heb daarvoor deze gebruikt:
https://ferm-handgereedsc...-gereedschap-otm1001.html

Eventueel met een koevoet wat ruimte maken, maar meestal is je muur ook zacht genoeg om er toch wel achter te komen.
En dus geen dure zaagjes gebruikt, gewoon de goedkope zaagjes die je normaal voor houtachtige dingen gebruikt. Het zaagje is zo dun, dat slijpt zichzelf gewoon door de spijker, met of zonder tandjes 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-04 22:03
Deze inderdaad, doe je nog een houtje ertussen zodat stucwerk niet afbrokkelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-04 20:10
en wat nu als je een dremel met slijpschijfje en flexibele as gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
Wow, bedankt voor alle reacties :) Teveel om allemaal een voor een te beantwoorden.

Een goede samenvatting van alle reacties zijn:
  1. Gebruik maken van een Recipro zaag. Zelf ook al aan gedacht, maar weet niet hoe makkelijk je erbij komt, omdat het zaagblad moet buigen en wellicht de hele muur sloopt met het zagen?
  2. Met een koevoet en hamer de nagels kapot slaan. Deze manier lijkt mij erg interessant, omdat ik denk met de juiste koevoet je minimal schade aan de muur houdt.
  3. Met een koevoet of klauwhamer ze eruit trekken (met beleid). Wellicht dat ik pech heb gehad op 1 stukje, maar ik heb dit ergens voorzichtig geprobeerd en moet daar nu moet roodband aan de slag om de schade te repareren.
  4. Met een tang de spijkers eruit trekken terwijl de plint er nog in zit. Interessant oplossing die ik nog even ga proberen.
  5. Creatieve oplossing op de spijker dieper de muur in te slaan werkt trouwens fantastisch. Hier ga ik zeker mee aan de slag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-04 14:34

Releases

Ja maar!

DMC90 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:40:
Wow, bedankt voor alle reacties :) Teveel om allemaal een voor een te beantwoorden.

Een goede samenvatting van alle reacties zijn:

Met een tang de spijkers eruit trekken terwijl de plint er nog in zit. Interessant oplossing die ik nog even ga proberen.
Als je nou even een plankje hout er dan tussen houd bij het wrikken, dan beschadig je de muur niet.
Dan is het toch zo gepiept allemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:49

Yucon

*broem*

BrZ schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:38:
[...]

Dat hoeft ook niet, je zet hem haaks op de plint en slijpt de spijker weg tot je de plint los kunt trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-04 15:14
Die multitool moet je niet doen, is drama. Na 3 spijkers is de zaag bot omdat je doorschiet in de vloer. Bij mijn betonnen huis had ik binnen 10 minuten een hele verdieping ontdaan van deze plinten met een koevoet, met als backup een beitel + hamer. Ja er komen stukken uit de muur, maar dat maakt toch niet uit, als het goed is heb je nog niet gestucced en koop je mooiere (lees: hogere) plinten om terug te plakken. Alleen bij gibo binnenmuren oppassen, voor je weet trek je er een flink gat in of scheuren in de muur. Gibo is dramatisch namelijk t.o.v. beton.

Gewoon plakken met Hitac kit trouwens die nieuwe plinten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-04 13:10
Ik heb zowel een multitool als een dremel; en als doorzagen de enige optie is zou ik de dremel pakken. Maar er uit halen zal altijd mijn voorkeur hebben. Dat soort rotzooi in de muur laten zitten is vroeg of laat toch weer vragen om gedoe. Zul je zien dat van de nieuwe plinten je bij 1 op de 50 punten toch weer op precies die plek moet zijn en ben je zo weer een uur aan t kl*ten..

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DMC90
Heel erg bedankt voor alle reacties mensen! Inmiddels heeft de helft van de woning geen plint meer, want het bleek toch allemaal veel makkelijker te gaan dan mijn vorige woning. Wellicht dat de eerste muur waar ik het probeerde ik pech heb gehad, of ik toch niet voorzichtig was.

Hoe ik het nu eenvoudig oplos, voor degenen die wellicht voor dezelfde uitdaging komen te staan:
  1. Met twee beitels en een hamer de plint voorzichtig van de muur afduwen en zo zie je waar de nagels zich in de plint bevinden. In sommige gevallen liet het hout al los van de nagel, maar blijft de nagel in de muur zitten.
  2. Voor de overige nagels die niet makkelijk loslaten, gebruik ik een koevoet die ik nog had liggen en met een paar flinke meppen erop met een hamer breekt de nagel, of verbuigt hij zo dat hij los laat van de plint. In beide gevallen geen tot minimale schade aan de muur.
  3. Plint voorzichtig plaatselijk los wrikken van de muur waar het nog een beetje vast zit.
  4. Sommige nagels kun je eenvoudig in de muur slaan met een hamer, andere kun je met een dremel of een andere tool weg slijpen. Ik moet dit dus nog doen!
Foto's van het resultaat _/-\o_ :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARVXDgpW7-levjZFd_x02lLnM2I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NFK2VoJwdSLfYE36CxWXmyFz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EInlNFmfqXgtBEfTxbg6CQtbsaQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZvyEc3mrdfp14P84zZEIRg9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trQJGHEpmjllk8vQAMzJS9AuZ9I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yadI3PyaUwmvB1uEltI9YAIo.jpg?f=fotoalbum_tile
Pagina: 1