Verkeerde btw op offerte en factuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• claez
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22-02-2022
Dag iedereen ,

Ik zit hier met een vervelende situatie. Wij hebben ons terras en oprit laten doen en hebben daar ook een offerte voor gevraagd. Wij hebben trouwens een nieuwbouw en we zijn nogal jonge mensen die waarschijnlijk nog onwetend zijn. (27jaar)

Het zou een richtprijs zijn van €13400 INC 6% btw, waarmee wij dus akkoord zijn gegaan.

We hadden ook al een voorschot betaald van €4589,05 INC 21% btw.
Ook nooit opgelet dat de voorschot al op 21% btw berekend was.

Nu krijgen we al een factuur voor de gedane werken INC 21% btw, dat dus neerkomt op €11 247,43 en in totaal we al voor de gedane werken €15 836,48.

Wetende dat wij nog op de offerte bedrading en hekjes opstaan hebben die op €1 824,10 zou komen EXCL btw en het totale bedrag van het project ons €17 000 zou kosten ipv de richtprijs van €13 400.

Er stond op de factuur ook dat er chappe gelegd was ( komend op €2 070 EXCL btw), die trouwens niet op de offerte stond en die niet met ons overlegd is geweest dat het een meerkost ging zijn.

Foto's offerte en bijlage zal ik erbij zetten.
Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen :F

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUDZRaMa1ETx2tE-4zQ3l5OYlng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNwdMQsXe9y5R0N5zEgaWSCf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8Wc1nx45mrZZg2rOnho-F5hb7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9YTOXDCGm9Yyppy9UawIwOVp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door claez op 29-06-2021 11:48 ]

Alle reacties

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:06
Heb je al contact opgenomen met het bedrijf in kwestie?

Ter informatie. Prijzen voor consumenten moeten inclusief BTW gegeven worden.

Je kan gelijk met je hielen in het zand en enkel het bedrag van de oorspronkelijke offerte betalen, het bedrijf daarvan schriftelijk op de hoogte stellen en wachten of je in de rechtbank mag verschijnen. Echter er is dan een kans dat je alsnog de complete factuur verhoogd met rente en juridische kosten moet betalen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-12 15:43
Wat verwacht je van ons dan? Want je zal in eerste instantie zelf met de beste man om tafel moeten waarom zijn factuur afwijkt van zijn offerte.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-12 14:55
Hoort die 6% niet 9% te zijn inmiddels?
bron hierzo.

En wat de anderen ook zeggen, even een belletje plegen met deze man (of dit bedrijf).

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:47
Het is wel in Belgie he, is dat daar niet anders met BTW vermelden?
Ik snap overigens sowiezo niet dat een bedrijf aan een particulier een offerte zonder BTW uitbrengt en ik snap ook niet dat een particulier dat ooit zou accepteren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

jan-marten schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:19:
Hoort die 6% niet 9% te zijn inmiddels?
bron hierzo.

En wat de anderen ook zeggen, even een belletje plegen met deze man (of dit bedrijf).
Gezien TS het over 'chappe' heeft gok ik zomaar dat we hier te maken hebben met een Belgische user/bedrijf. In België kennen ze andere BTW tarieven (2 laag-tarieven van resp. 6% en 12%).

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-12 14:10
Gezien de offerte en factuur is het inderdaad Belgie. Als ik TS was zou ik bericht sturen naar de aannemer en aangeven dat de berekende BTW verkeerd is en hij een nieuwe factuur wenst te ontvangen. Deze is in ieder geval afwijkend van de offerte.

https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen-en-energie/bouwen-en-verbouwen/btw-tarief-van-6-bij-renovatie-van-woningen

• claez
3ssen schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:29:
Gezien de offerte en factuur is het inderdaad Belgie. Als ik TS was zou ik bericht sturen naar de aannemer en aangeven dat de berekende BTW verkeerd is en hij een nieuwe factuur wenst te ontvangen. Deze is in ieder geval afwijkend van de offerte.

https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen-en-energie/bouwen-en-verbouwen/btw-tarief-van-6-bij-renovatie-van-woningen
Ja het is een nieuwbouw, dus huis is niet ouder dan 10j. Heb ik er dan nog reeds recht op?

• claez
3ssen schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:29:

Is inderdaad in België. Als ik het goed begrijp van anderen moeten ze een btw van 21% hanteren, maar hebben ze de verkeerde btw op de offerte vermeld, waar we op akkoord gegaan zijn. Sta we dan recht in ons schoenen dat we de 6% btw betaal of zullen we toch de 21% btw moeten betalen?

• Señor Sjon
  • Laatst online: 15-12 15:43
claez schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:51:
[...]

Ja het is een nieuwbouw, dus huis is niet ouder dan 10j. Heb ik er dan nog reeds recht op?
Nieuwbouw wordt hier (in NL) gezien als eerste oplevering. Bij laag-BTW tarief moet het gebouw minstens 2 jaar ervoor zijn opgeleverd, anders is het te 'nieuw'.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• claez
Señor Sjon schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:56:
[...]

Nieuwbouw wordt hier (in NL) gezien als eerste oplevering. Bij laag-BTW tarief moet het gebouw minstens 2 jaar ervoor zijn opgeleverd, anders is het te 'nieuw'.
Ja het is nog maar van vorig jaar februari opgeleverd.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:05

LankHoar

Langharig tuig

Voor je over rechten en plichten begint zou ik toch echt bij het begin beginnen, en dat is aan de aannemer vragen waarom de facturen 15% (21%-6%) hoger zijn dan overeengekomen. Wie weet word dit snel opgelost ;)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• claez
LankHoar schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 15:03:
Voor je over rechten en plichten begint zou ik toch echt bij het begin beginnen, en dat is aan de aannemer vragen waarom de facturen 15% (21%-6%) hoger zijn dan overeengekomen. Wie weet word dit snel opgelost ;)
Ja natuurlijk en het antwoord was omdat het een nieuwbouw is, moeten ze 21% btw hanteren, maar ze wisten op voorhand dat het een nieuwbouw is en toch hanteren ze op de offerte 6% btw.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:40
Ik zou in ieder geval het totaalbedrag waar je in de offerte mee akkoord gegaan bent overmaken. Daarna duidelijk aangeven aan de aannemer dat je het overige bedrag van de factuur betwist omdat jij als consument hier niet vanaf wist (en de aannemer als professionele partij wel).

Heb jij ok ergens zwart op wit dat je vooraf hebt aangegeven dat het om nieuwbouw ging? Hoewel het strict gezien geen verschil maakt helpt 't wel je zaak om te kunnen zeggen dat de aannemer wist dat het om nieuwbouw ging.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
claez schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 17:32:
[...]

Ja natuurlijk en het antwoord was omdat het een nieuwbouw is, moeten ze 21% btw hanteren, maar ze wisten op voorhand dat het een nieuwbouw is en toch hanteren ze op de offerte 6% btw.
Dus je hebt al contact gehad met ze? Waarom zeg je dat dan niet gelijk... En wat zeiden ze dan nog meer, of hingen ze op na deze ene zin? Ik neem toch aan dat je dan gelijk aangeeft dat je akkoord bent gegaan met een ander bedrag, en wat zeiden ze daar op? Of gingen ze nergens op in, behalve dat ze nu dus 21% rekenen zomaar?

Als dat laatste het geval is, zou ik ook simpelweg op dezelfde manier het afgesproken bedrag overmaken en dan is het klaar wmb. Juridisch weet ik het echter niet.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tja, je tekent een offerte waarbij het duidelijk is dat hij niet klopt (BTW. Fout)
Daarna betaal je een voorschot met de correcte BTW.
Juridisch sta je dan niet al te sterk meer.

Als tweede moet je dan nog gaan zoeken naar jurisprudentie of BTW onderdeel is van de offerte/factuur of er technisch los van staat.
Dat bedrijven met prijzen incl. btw moeten werken bij consumenten, betekent niet automatisch dat een prijs zonder btw gezien mag worden als een prijs met btw.
In dit geval zou 6% & 21% beiden 'kunnen', je verwacht van de opdrachtgever dan ook wel enige alertheid.

Maar je komt op een situatie uit, waarbij je vooraf niet kunt voorspellen wat er uitkomt. (Tenzij iemand met exact zo'n rechtzaak komt)

Als laatste kun je 'stoer' niet betalen, wat kan er gebeuren?
Het is niet alsof zij met een minigraver die onbetaalde bloembak uit je tuin gaan trekken, toch?

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:24

Qwerty-273

Meukposter

Weinig toe te voegen op de specifieke situatie, het Belgisch recht verschilt op bepaalde punten behoorlijk met het Nederlandse waardoor advies mij niet makkelijk lijkt.

Maar het is wel frappant dat ze kosten rekenen voor "extra steenpuin". Vaak is dit puin afval van andere klussen van het bedrijf, en is dit gebruik juist voordelig voor hun omdat ze het uiteindelijk niet meer hoeven af te voeren. Jammer is ook dat het slechts een aantal van 1 geeft. Als dat 1 m3 zou zijn, dan was je goedkoper af om het zelf te kopen (en te laten brengen) via bijvoorbeeld https://www.zandcompleet.be/product/steenpuin/
Kwa kosten voor de chape, geen idee of dat een beetje klopt. Chape bestaat uit rijnzand, cement en water. Dat zijn niet echt de kosten over het algemeen. Of die kosten kloppen voor materiaal om 73m2 te dekken voor een bepaalde dikte, dat zou je dubbel na moeten checken.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:59:
Maar het is wel frappant dat ze kosten rekenen voor "extra steenpuin". Vaak is dit puin afval van andere klussen van het bedrijf, en is dit gebruik juist voordelig voor hun omdat ze het uiteindelijk niet meer hoeven af te voeren.
Dit is het hele verdienmodel van de zandhandel.
Je rekent €x voor het afvoeren en €y voor het aanvoeren. Aangezien bijna niemand meerdere projecten heeft waarbij je het zand van de een naar de andere locatie kan brengen, betaalt iedereen dubbel.
Daarom zie je tegenwoordig van die 'zandbanken' waar je zand kunt brengen en halen, zodat je eigenlijk voornamelijk het transport betaald.
Mijn zwager heeft een keer de situatie gehad dat hij toevallig 2 projecten had waarbij ze op het ene project zand nodig hadden en op het andere project zand kwijt moesten. Dus dat waren uiteindelijk alleen nog maar transportkosten en een besparing waar je u tegen zegt.
Pagina: 1

Let op:
Dit gaat om de Belgische BTW, niet de Nederlandse