youtube blokkeren voor kinderen: welke domeinen blokkeren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plaffie_NL
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-04 19:23
Beste allen,

Ik wil youtube blokkeren op mijn router en in Screentime. Maar die kids a beginnen al razend slim te worden, anders hun vriendjes wel. Iedere keer omzeilen ze mijn blokkades weer. grrr (ook wel cool want ik was ooit ook jong 8) )

Ik wordt er soms hondsmoe van, maar ik weiger om ze helemaal over te leveren aan Silicon Valley.

Nu weer even wat energie in 'control your kids online world'. Als ik youtube wil blokken, welke sites moet ik dan blokken?

Ik heb nu
  • youtube.com
  • youtube-nocookie.com
  • youtu.be
  • ytimg.com
  • ggpht.com
  • googleapis.com
  • googlevideo.com
Jullie tips?

EDIT: Ik begrijp dat de kids buitenshuis van alles kunnen doen en zo, maar je moet toch ergens zelf je verantwoordelijkheid nemen. Alvast dank voor de tips!

EDIT: ontvangen tips tot op heden, ook handig voor anderen:
  • youtubeeducation.com
  • yt.be
  • youtubekids.com
Dank!

[ Voor 18% gewijzigd door Plaffie_NL op 29-06-2021 15:24 . Reden: ontvangen tips tot op heden, ook handig voor anderen: ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wat blokkeer je precies, op DNS niveau? Totdat een van de vriendjes zo slim is om via een VPN-dienst te verbinden :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Adguard home
Maar kinderen afhouden van zaken die anderen kinderen wel doen zal ze je uit huis laten vluchten en ergens anders wel doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHmVM7Fbef3i31hs8UCnlUwfdy8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OLQMrQOhEZn1JSRF4pFcpB22.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Vorkie op 29-06-2021 10:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Misschien een idee om even in het certificaat te kijken, voor welke (sub-)domeinen dat allemaal geldig is?
Ik kom bij voorbeeld deze tegen: youtubeeducation.com en yt.be

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:56

Sick Nick

Drop the top!

Misschien wat harder zijn, duidelijk maken dat ze niet op youtube mogen kijken en als ze het omzeilen zet je de wifi gewoon helemaal uit voor ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
enigzins wel herkenbaar, smart-tv's, ipads, appletv. enerzijds wil je controle op het gebruik van youtube, anderzijds wil je jezelf ook niet dwars zitten door apps geheel te blokkeren..

Je kunt een hoop tegenhouden als ouder, maar er zijn ook in huis momenten waar je als ouder net even geen zicht op hebt wanneer ze iets aan het kijken zijn.

Bij ons is de ergernis de zinloze youtubers ( dillan, bellinga's. bibi, gamers, etc, etc ). er is genoeg bagger te vinden, iets waar je nu eenmaal als ouder iets van vindt!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-05 20:31

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Mag ik je aanraden als vader van 3 zonen het gesprek gewoon aan te gaan ipv blokkades? Uiteindelijk bereik je simpelweg je doel alleen thuis en niet buitenshuis.

Verder wat zij ^^ zeggen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Ga het gesprek aan waarom ze dit niet mogen van je. Nu is het een spelletje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fietser1997
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:54
Het wordt nu inderdaad een spelletje of uitdaging. In duckduckgo zit een proxy waardoor je altijd youtube vids kan kijken. Hetzelfde geld voor sites als nsfwyoutube etc.
Ga AUB dat gesprek aan. Want ik geloof niet dat je heel youtube wil verbannen. Ik denk dat je bepaalde 'type' video's niet goed vindt. Als je dit goed uitlegt en onderbouwd dan wordt dit geaccepteerd. Met het blokkeren heb je echt het omgekeerde effect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plaffie_NL
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-04 19:23
Dank jullie wel voor de goede adviezen, maar de meeste hadden we zelf ook bedacht. Natuurlijk kan je het gesprek aangaan en dan is het 'ja pappa ik snap het en zal het niet meer doen' maar als je kont keert zijn ze weer hooked. Ik was vroeger ook zo, ik weet hoe het werkt.

Het maakt normaal niet zoveel uit maar wel als ze toetsweek hebben.

Afleiding is '1 klik verwijderd' en ik wil het de Silicon Valley clickbaiters gewoon zo moeilijk mogelijk maken. Dus gaat het mij nu om een lijst om die '1 click and you are hooked' zo moeilijk mogelijk te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Plaffie_NL op 29-06-2021 15:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als je Netflix hebt zou je The Social Dilemma eens moeten zien. Afhankelijk van de leeftijden misschien met je kids.

Natuurlijk kun je van alles blokkeren, maar vandaag zijn ze gek van youtube, morgen facebook, volgende week instagram, dan tiktok... Als je kinderen zich nu niet leren beheersen dan gaan ze dat nooit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Een blacklist is een gebed zonder end, alleen een whitelist zou werken. En dan nog slechts tot ze die weten te omzeilen.

Maar als toch gokken op de blacklist: wat @Jester-NL zegt, kijk in het certificaat. Bijv. ook googlevideo.com, *.googlevideo.com, youtubekids.com en *.youtubekids.com.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

volgens mij kan je ook gewoon via duckduckgo.com zoeken naar videos en dan daar rechtstreeks afspelen (ivm privacy).

Maar ja, is zoals al gezegd wel een gebed zonder eind. Je zou buitenshuis nog kunnen blokkeren door ze via een vpn zoals wireguard naar huis te laten verbinden, en dan op 1 of andere manier blokkeren (geen idee hoe precies) dat ze die verbinding kunnen uitzetten.

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:03

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Sick Nick schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:13:
Misschien wat harder zijn, duidelijk maken dat ze niet op youtube mogen kijken en als ze het omzeilen zet je de wifi gewoon helemaal uit voor ze?
Dit dus!
Eventueel wat kracht bijzetten met een leuk verhaal dat je het internetgedrag bij je provider in de gaten kan houden. Hopelijk hebben die koters zich niet in de theorieen van netneutraliteit gedoken :+

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Peppa pig staat ook op joetoep.
Hoe ga je die wel kijken?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Plaffie_NL schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 14:58:
Dank jullie wel voor de goede adviezen, maar de meeste hadden we zelf ook bedacht. Natuurlijk kan je het gesprek aangaan en dan is het 'ja pappa ik snap het en zal het niet meer doen' maar als je kont keert zijn ze weer hooked. Ik was vroeger ook zo, ik weet hoe het werkt.

Afleiding is '1 klik verwijderd' en ik wil het de Silicon Valley clickbaiters gewoon zo moeilijk mogelijk maken. Dus gaat het mij nu om een lijst om die '1 click and you are hooked' zo moeilijk mogelijk te maken.
Dan kieper je gewoon hun telefoon/iPad/whatever voor drie weken achter slot en grendel.

Gewoon, duidelijke grenzen stellen en handhaven. Dingen gaan lopen blokkeren is gewoon een zwaktebod.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

evilution schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 08:38:
[...]

Dan kieper je gewoon hun telefoon/iPad/whatever voor drie weken achter slot en grendel.

Gewoon, duidelijke grenzen stellen en handhaven. Dingen gaan lopen blokkeren is gewoon een zwaktebod.
Ik wou dat mijn wereld zo zwart/wit was, lijkt me heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

DJMaze schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 08:30:
Peppa pig staat ook op joetoep.
Hoe ga je die wel kijken?
Peppa pig staat ook op YouTube Kids en Netflix, en als je NickJr hebt op je TV kun je gewoon een seizoen opnemen.

Dus TS, misschien ook YT Kids meteen blokkeren. Het aanbod is er significant minder, maar ik merk dat ik toch stiekem ook wel eens met onze tweejarige meekijk omdat het vermakelijker is dan (school)werk, en ook daar zijn veel clickbait kanalen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Misschien ook handig om aan te geven hoe oud de kids zijn.
Verder kun je de YT app verwijderen en YT kids app gebruiken, maar die is maar tot een bepaalde leeftijd leuk heb ik het idee. Vandaar voorgaande vraag.
Aanvullend zijn er gratis DNS services die Een hoop zooi voor kids blocken. Kun je zo instellen, werkt overal :)

Last: google en Apple hebben ook family safe producten die je gratis kunt gebruiken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:22
OpenDNS instellen? Daar kun je filters instellen. Kun je gratiesch gebruiken https://support.opendns.c...nt-Filtering-and-Security

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Maar heel simpel: wachtwoord op de Playstore of vergelijkbaar, yt en YT kids er af en Netflix oid er op.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:47
Je kunt het gesprek uit de weg gaan, tot ze erachter komen dat je ook kunt verbinden met de Wifi van de buren ;-)

En tijdens een toetsweek youtube blokkeren, zodat ze wel gaan leren..... Uit welke wereld kom jij? Als je niet wilt leren is er altijd een excuus.

Het is al een paar keer aangehaald, opvoeden is ook uitleggen waarom je moet leren, ook al is dat de lastigste opgave van allemaal ;-)

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Iemand die heeft leren autorijden, kan dat een ander ook leren. Maar denk a.u.b. niet dat wanneer je een kind hebt opgevoed, dat je dat dan ook een ander (met andere kinderen) kunt leren.
De adviezen zullen vast goedbedoeld zijn, maar zijn niet het antwoord op de vraag van ts. Ik kan me goed voorstellen dat iemand voor deze weg kiest, want niet alle kinderen zijn vatbaar voor die "gesprekjes" of het afpakken van apparaten die ze ook voor school nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BounceMeister schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:12:
Iemand die heeft leren autorijden, kan dat een ander ook leren. Maar denk a.u.b. niet dat wanneer je een kind hebt opgevoed, dat je dat dan ook een ander (met andere kinderen) kunt leren.
De adviezen zullen vast goedbedoeld zijn, maar zijn niet het antwoord op de vraag van ts. Ik kan me goed voorstellen dat iemand voor deze weg kiest, want niet alle kinderen zijn vatbaar voor die "gesprekjes" of het afpakken van apparaten die ze ook voor school nodig hebben.
"Vertel me dat je geen kinderen hebt zonder te zeggen dat je geen kinderen hebt", daar vat je zulk advies wel mee samen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 15:11

Croga

The Unreasonable Man

Sick Nick schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:13:
AW_Bos schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:03:
[...]
Dit dus!
Eventueel wat kracht bijzetten met een leuk verhaal dat je het internetgedrag bij je provider in de gaten kan houden. Hopelijk hebben die koters zich niet in de theorieen van netneutraliteit gedoken :+
evilution schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 08:38:
[...]

Precies! Gewoon repressie! Verbieden! En als dat niet werkt, gewoon afpakken! En als dat niet werkt opsluiten! Nog nooit iemand slechter geworden van een pak slaag!

Maarehhhh.... ook nog nooit iemand beter van geworden. Repressie werkt niet. Het enige wat je daarmee bereikt is dat ze het stiekem gaan doen, want doen gaan ze het toch. En als bijkomstigheid krijg je kinderen die je haten. Als dat is wat je wilt bereiken, ga dan vooral die neerwaartse spiraal in.....

Uiteindelijk werkt blokkeren niet. Zoals je zelf ook al merkt, @Plaffie_NL, vinden ze wegen er omheen. En als je dan Youtube volledig hebt weten te blokkeren dan gaan ze naar Tiktok waar dezelfde nonsense te vinden is. Het is een wapenwedloop die je niet kunt winnen maar die evenin ook maar enige zin heeft, zie boven.

De enige manier waarop je hier enige invloed op uit kunt oefenen is;
- Met ze mee kijken
- Begrijpen wat ze doen
- Een beter alternatief bieden

Je wilt ze niet overleveren aan Silicon Valley. De enige manier om ze niet over te leveren is te zorgen dat je zelf een belangrijkere rol in hun leven hebt dan Silicon Valley en daardoor het gat op kunt vullen wat ze nu vullen met Youtube. En dat kost nou eenmaal tijd en moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
bregweb schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:03:
opvoeden is ook uitleggen waarom je moet leren, ook al is dat de lastigste opgave van allemaal ;-)
Opvoeden is inderdaad de lastigste opgave. Je hebt er geen opleiding voor en je hebt maar 1-3 kansen om het goed te doen.
Reken maar eens uit hoe vaak je iets fout doet op een opleiding voordat het goed gaat, dan is "opvoeden" altijd een mislukking, maar ga je "opleiding" dan inderdaad niet moeilijker maken met een firewall.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:11
Je kunt ook een parental control app installeren. Dan kun je ze schermtijd geven.
Family Link bijvoorbeeld.

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Anoniem: 1302638 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 08:42:
[...]

Ik wou dat mijn wereld zo zwart/wit was, lijkt me heerlijk.
Niks met zwart/wit te maken. Gewoon duidelijkheid. Je krijgt vrijheid maar als je daar niet mee om kunt gaan, na herhaaldelijke gesprekken zoals ik van TS begrijp, wordt die vrijheid deels weer ingetrokken.

Werkt uitstekend bij mijn kinderen ;)
[messa ge=67964822,noline]KelvinX schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:16[/message]:
[...]

"Vertel me dat je geen kinderen hebt zonder te zeggen dat je geen kinderen hebt", daar vat je zulk advies wel mee samen.
:') zeg dat je me niet kent zonder te zeggen dat je me niet kent...
Opvoeden is trial and error, wat voor het ene kind werkt, werkt voor de andere niet. Zelfs niet in hetzelfde gezin. Het kan dus nooit kwaad eens te kijken naar de adviezen van anderen om te zien of een andere aanpak werkt.

Op mijn beurt vind ik het zoeken in technische oplossingen ontwijkgedrag.

[ Voor 3% gewijzigd door evilution op 07-07-2021 17:24 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:31
Plaffie_NL schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 14:58:

Afleiding krijgen ze ook wel met text. Chatten ofzo. Maar je zou natuurlijk ook, als je ze echt niet vertrouwd, iets kunnen doen met QoS. Whitelist de andere apparaten in huis op je netwerk (zet random MAC op mobiel uit) en alles niet op de whitelist krijgt max 3mbit ofzo. Natuurlijk is ook daar wel omheen te werken voor hun, maar het maakt het in ieder geval een stuk zekerder dan op domein iets proberen te blokkeren.

Of als je helemaal ongemakkelijk wilt zijn, netwerkverkeer monitoren en een melding krijgen als er veel verbruikt wordt (zoals streaming) en gewoon even gaan kijken elke keer. Flinke privacy invasie, maar het werkt wel natuurlijk. Zolang ze geen mobiele data hebben..of WiFi van de buren.

Addicted to silent computing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Wat laat door mod verwijderd, maar toch: *knip*. Niet op de man aub.

[ Voor 91% gewijzigd door F_J_K op 17-07-2021 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Bij mij werkte het 10 jaar geleden goed om eerst m'n huiswerk te maken en daarna een spelletje te spelen op de computer. Ik was altijd degene die alles op orde had, terwijl sommige klasgenoten nooit hun huiswerk gemaakt hadden.

Je kunt natuurlijk ook allerlei varianten bedenken. 40 minuten huiswerk maken / 1 filmpje kijken, 1 taak maken 1 filmpje kijken. Uit onderzoek (heb ik van de studieadviseur op de universiteit vernomen) blijkt trouwens dat een mens z'n aandacht maximaal 40 minuten kan vasthouden. Dus even iets anders doen na 40 minuten is helemaal zo gek nog niet.

Daarmee is het probleem dat er echt rotzooi op YouTube te vinden is niet opgelost. Maar ik werd altijd gemotiveerd om m'n huiswerk te maken. Ik maakte m'n huiswerk trouwens beneden aan de eettafel. Dan was m'n moeder dicht in de buurt (voor evt. hulp) en dat vond ik gewoon een prettige plek om te werken. Dus de schoolprestaties komen in ieder geval niet in gevaar.

[ Voor 9% gewijzigd door hoi1234 op 08-07-2021 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:20
BounceMeister schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:12:
Dat kan, maar volgens mij ben je dan al een station te ver. Opvoeden is niet makkelijk en kost veel bloed zweet en tranen. Continue herhalen 8)7.

Effin, blijf het gesprek aan gaan en i.p.v. te blokkeren probeer het te reguleren.

In mijn tijd werd er ook gezegd dat ik te veel achter de TV hang en dat er zo niets van me terecht zou komen. Uiteindelijk komt dat wel goed, ook voor deze generatie.
Pagina: 1