Ik heb een WTW unit die wordt aangestuurd via een perilex schakelaar op 230v. Nu wil ik de WTW graag gaan aansturen via domotica en als ik dan toch bezig ben het energieverbruik gaan monitoren. Aangezien een perilex aansluiting meerdere 230v ingangen heeft heb ik geen idee hoe het verbruik wordt verdeelt. Verbruikt hij bijvoorbeeld alle energie over 1 contact of verdeelt hij het verbruik over de op dat moment gesloten contacten?
Het schema voor de aansluiting is volgens de handleiding als volgt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/h2jHx5BSvPYnP6cok8PxNCw6.png?f=user_large)
Zoals je kunt zien is contact L3 altijd aangesloten. Dit is de laagste stand van de WTW en die blijft dus altijd aan staan. Met de schakelaar kun je vervolgens contact L2 of L1 ook inschakelen. Er staat vanaf dat moment dus spanning op L3 en L2, of op L3 en L1 afhankelijk van de gekozen stand. De vraag is dan of de afgenomen energie wordt verdeeld over L3 en L2, of dat L2 slechts een schakeling regelt waardoor het vermogen op L3 verhoogt wordt.
De aansluiting op de printplaat zegt het volgende:
:fill(white):strip_exif()/f/image/b0cdRMP7nVDagkPK4lN9XHEP.png?f=user_large)
Contact L1 en L2 zijn hier optioneel omdat de unit ook via een andere weg geschakeld kan worden. Perilex is dus optioneel. Dat doet vermoeden dat alle vermogen via L3 verloopt, welke L is op de print. Maar is dat ook echt zo? Iemand die hier toevallig ervaring mee heeft? Want van tevoren uittesten is vrijwel onmogelijk.
Het betreft overigens een Brink Renovent HR (Medium).
Het schema voor de aansluiting is volgens de handleiding als volgt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/h2jHx5BSvPYnP6cok8PxNCw6.png?f=user_large)
Zoals je kunt zien is contact L3 altijd aangesloten. Dit is de laagste stand van de WTW en die blijft dus altijd aan staan. Met de schakelaar kun je vervolgens contact L2 of L1 ook inschakelen. Er staat vanaf dat moment dus spanning op L3 en L2, of op L3 en L1 afhankelijk van de gekozen stand. De vraag is dan of de afgenomen energie wordt verdeeld over L3 en L2, of dat L2 slechts een schakeling regelt waardoor het vermogen op L3 verhoogt wordt.
De aansluiting op de printplaat zegt het volgende:
:fill(white):strip_exif()/f/image/b0cdRMP7nVDagkPK4lN9XHEP.png?f=user_large)
Contact L1 en L2 zijn hier optioneel omdat de unit ook via een andere weg geschakeld kan worden. Perilex is dus optioneel. Dat doet vermoeden dat alle vermogen via L3 verloopt, welke L is op de print. Maar is dat ook echt zo? Iemand die hier toevallig ervaring mee heeft? Want van tevoren uittesten is vrijwel onmogelijk.
Het betreft overigens een Brink Renovent HR (Medium).