Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-05 20:34

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Ik heb een WTW unit die wordt aangestuurd via een perilex schakelaar op 230v. Nu wil ik de WTW graag gaan aansturen via domotica en als ik dan toch bezig ben het energieverbruik gaan monitoren. Aangezien een perilex aansluiting meerdere 230v ingangen heeft heb ik geen idee hoe het verbruik wordt verdeelt. Verbruikt hij bijvoorbeeld alle energie over 1 contact of verdeelt hij het verbruik over de op dat moment gesloten contacten?

Het schema voor de aansluiting is volgens de handleiding als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_N6r7v3_2-b7nIBjS3sKLh2nT4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h2jHx5BSvPYnP6cok8PxNCw6.png?f=user_large

Zoals je kunt zien is contact L3 altijd aangesloten. Dit is de laagste stand van de WTW en die blijft dus altijd aan staan. Met de schakelaar kun je vervolgens contact L2 of L1 ook inschakelen. Er staat vanaf dat moment dus spanning op L3 en L2, of op L3 en L1 afhankelijk van de gekozen stand. De vraag is dan of de afgenomen energie wordt verdeeld over L3 en L2, of dat L2 slechts een schakeling regelt waardoor het vermogen op L3 verhoogt wordt.

De aansluiting op de printplaat zegt het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbZ5P7R79oyg2l7enb1lAvOF4Kg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b0cdRMP7nVDagkPK4lN9XHEP.png?f=user_large

Contact L1 en L2 zijn hier optioneel omdat de unit ook via een andere weg geschakeld kan worden. Perilex is dus optioneel. Dat doet vermoeden dat alle vermogen via L3 verloopt, welke L is op de print. Maar is dat ook echt zo? Iemand die hier toevallig ervaring mee heeft? Want van tevoren uittesten is vrijwel onmogelijk.

Het betreft overigens een Brink Renovent HR (Medium).

Beste antwoord (via 3raser op 29-06-2021 11:18)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:39
Je kunt gewoon het verbruik meten door L3 en N aan te sluiten op je verbruiksmeter. L1 en L2 zijn inderdaad puur als input voor de snelheid, het vermogen loopt via L3.

Heb zelf op deze manier ook een keer het verbruik van m'n oude ventilatiebox gemeten. Als je het verbruik eenmaal weet is het naar mijn mening niet heel interessant meer om het blijvend te meten overigens, zal toch altijd één van de 3 waardes (hoog/midden/laag) zijn die je gemeten hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 29-06-2021 10:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-05 19:51
Bij mij draait de Renevent HR op een gewone 230V schuko stekker. (heb daar ook een stroom meting tussenstekker op. Dus denk dat dat de makkelijkste oplossing is.
(aansturen is bij mij twee zone tijd plus een domotica overwrite voor extra ventileren)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
ice-T106 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:01:
Bij mij draait de Renevent HR op een gewone 230V schuko stekker. (heb daar ook een stroom meting tussenstekker op. Dus denk dat dat de makkelijkste oplossing is.
(aansturen is bij mij twee zone tijd plus een domotica overwrite voor extra ventileren)
Heb jij dan helemaal geen 3-standen schakelaar? Of is die aangesloten op de RJ11 ingang van de WTW?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:39
Je kunt gewoon het verbruik meten door L3 en N aan te sluiten op je verbruiksmeter. L1 en L2 zijn inderdaad puur als input voor de snelheid, het vermogen loopt via L3.

Heb zelf op deze manier ook een keer het verbruik van m'n oude ventilatiebox gemeten. Als je het verbruik eenmaal weet is het naar mijn mening niet heel interessant meer om het blijvend te meten overigens, zal toch altijd één van de 3 waardes (hoog/midden/laag) zijn die je gemeten hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 29-06-2021 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
ThinkPadd schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:49:

Bedankt voor het bevestigen van mijn vermoeden. Als je het verbruik op alle standen weet is het mogelijk niet heel interessant meer. Maar ik ben nu eenmaal dol op grafiekjes. En via de energiemeting kun je mogelijk ook bepaalde storingen inzichtelijk krijgen. Bovendien is het een extraatje omdat ik de schakeling toch al wil ombouwen via domotica. Nu ik weet hoe ik de energie moet meten weet ik dus ook hoe ik het moet gaan aansluiten.

Ik weet in ieder geval voldoende.

[ Voor 9% gewijzigd door 3raser op 29-06-2021 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-05 19:51
3raser schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:12:
[...]

Heb jij dan helemaal geen 3-standen schakelaar? Of is die aangesloten op de RJ11 ingang van de WTW?
Via opentherm loopt de klok en klep aansturing (origineel brick) . En de domotica heeft inderdaad relais op de RJ11 zitten.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
ThinkPadd schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:49:
Als je het verbruik eenmaal weet is het naar mijn mening niet heel interessant meer om het blijvend te meten overigens, zal toch altijd één van de 3 waardes (hoog/midden/laag) zijn die je gemeten hebt.
Ondertussen is het projectje klaar en wordt het energieverbruik gemeten. Zoals je ziet zitten er toch wel degelijk wat schommelingen in. Moeten de ventilatoren soms harder werken als er meer tegendruk is (door bijvoorbeeld open of gesloten ramen/deuren)? Zie de gele lijn. Deze schommelt tussen de 22,8 watt en 27,1 watt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJMzldcsizJX-VMHeY0dkx2DBoI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UoO0litwgHhoGFYm18SQdDsk.png?f=fotoalbum_large

Hoe dan ook, alles werkt en deze grafieken maken mij weer blij. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:28

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het is een WTW installatie, reageert die niet op een of meer sensors zoals RV of Co2?
In de nacht heb je ook enige variatie en ik neem aan dat er dan niet veel deuren of ramen openen/sluiten :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:08:
Het is een WTW installatie, reageert die niet op een of meer sensors zoals RV of Co2?
In de nacht heb je ook enige variatie en ik neem aan dat er dan niet veel deuren of ramen openen/sluiten :P
Ik geloof niet dat mijn WTW sensoren heeft voor die zaken. Volgens mij alleen temperatuursensoren om inkomende en uitgaande lucht te monitoren. En die sensoren worden naar mijn idee alleen gebruikt om de bypass te schakelen.
In de nacht heb je eventueel nog wel de wind die invloed uit kan oefenen op de inlaat/uitlaat. Ik kan me voorstellen dat de wind een lichte over- of onderdruk uit kan oefenen op de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Echt relevant zijn de verschillen niet echt in mijn optiek..... Ik schat eerder dat de temperatuur en de luchtvochtigheid van de aangevoerde lucht verantwoordelijk is voor de kleine verschillen.

Dit is stand 2 neem ik aan? Ik zou eerder de waarden in stand 1 en 3 als referentie zien. Heb je die ook?

[ Voor 27% gewijzigd door Yowzawood op 05-07-2021 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Die gele lijn is stand 1 en de uitschieters zijn stand 2. Ik heb nog geen meting van stand 3.

[ Voor 24% gewijzigd door 3raser op 05-07-2021 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Maar dan ventileer je dus niet echt in de aanbevolen stand :-). En dan gaat het verbruik al helemaal nergens over.
Pagina: 1