Verhuizen: Van energielabel C naar G..

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:23

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Ergens in ons achterhoofd hebben we toch in ons hoofd een keer te verhuizen.
We wonen nu in een huis van 2006, dat redelijk goed is geïsoleerd, met energielabel B.

Maar nu vind ik een echt karakteristiek huisje, bouwjaar 1905.. En met, daar ga je al, energielabel G.
Woonoppervlakte e.d. is vergelijkbaar, ik hoef niet ineens meer vertrekken te verwarmen.

Ik denk dat het een monument oid is, want de vorige eigenaren hebben echt alles netjes aan de binnenkant verbouwd, maar dan is het voor mij vreemd dat het nog steeds zo'n energielabel heeft. Dan lijkt het er dus op dat je niet veel kunt isoleren e.d. Volgens de beschrijving iig dit: Dakisolatie, gedeeltelijk dubbel glas, muurisolatie en vloerisolatie

De hypotheek komt wel goed, maar ik maak we wel druk over de energie maandlasten die we dan gaan krijgen. Is hier ergens een inschatting voor te maken? Ons huidige gasverbruik is ongeveer 1100 m3

[ Voor 10% gewijzigd door greatgonzo op 29-06-2021 09:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-07 15:43
Ik heb zelf verbouwd, origineel bouwjaar 1908 - in 2007 blijven er van die bouw nog 2 binnenmuren staan. Alles geïsoleerd, drie dubbel glas , de hele rimram.

Energielabel een D want bouwjaar 1908. Bellen naar gemeente, pas bouwjaar eens aan want, alleen 2 binnenmuren -> computer says no.

Dus echt, 0,0 waarde hechten aan een energielabel

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:28
Iemand heeft er eens een afstudeeronderzoek aan gewijd. TL;DR: Energielabel heeft minder effect dan je puur op basis van de bouweigenschappen zou verwachten. In een oudere woning trekken mensen vaker een trui aan, accepteren ze dat het alleen rond de haard warm is, etc. Terwijl in een A-label woning de vloerverwarming vaak 24/7 aan staat.

Overigens kun je die monumentenstatus gewoon opzoeken. En ik zou niet snel een huis kopen als ik over zoiets niet zeker zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Idem, alleen dan 1920 ook met label D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:51

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Recent een energielabel laten maken voor <1905 pand waar ik woon, en dat was gewoon A..
Is 2009 helemaal verbouwd met alles dat je kan bedenken (dak isolatie, HR+ etc)..
Dus als het voldoet krijg je volgens mij gewoon dat label.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je hebt natuurlijk isolatie volgens de normen in 2021 en isolatie volgens de normen in de jaren 90/80 etc.

Dus dat huisje uit 1920 kan best wel een geisoleerd zijn op een manier die wij nu niet meer acceptabel vinden. Als je de maandlasten wilt weten kan je dit gewoon aan de makelaar vragen + de huidige gezinssituatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kijk verder dan het energie label.. laat een grondig onderzoek uitvoeren naar de technische staat van de woning. De kosten die daar achterkomen, daar verbleekt je energiekosten waarschijnlijk bij.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01-07 16:15
Misschien nooit een energielabel aangevraagd? Of heeft de makelaar het gewoon niet goed ingevuld? Ik zou er me niet zo druk om maken. Ik woon zelf in een slecht geisoleerd pand uit 1906, maar wel vloer laten isoleren en nu energielabel C. De gasrekening is nog steeds gigantisch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Is het een definitief label of voorlopig energie label, dat maakt nogal verschil

Ik heb zelf een huis van 1907 en energielabel C, maar hoef amper te stoken.
Die energielabels zitten ook heel raar in elkaar, vooral tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Klein_Kipje schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:28:
Ik heb zelf verbouwd, origineel bouwjaar 1908 - in 2007 blijven er van die bouw nog 2 binnenmuren staan. Alles geïsoleerd, drie dubbel glas , de hele rimram.

Energielabel een D want bouwjaar 1908. Bellen naar gemeente, pas bouwjaar eens aan want, alleen 2 binnenmuren -> computer says no.

Dus echt, 0,0 waarde hechten aan een energielabel
Voor het Energielabel kan dan (mits je bewijzen hebt zoals bv een vergunning) 2007 als renovatiejaar worden genomen. Je hoeft het bouwjaar dus niet aan te laten passen….

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-07 13:11
"Ik denk dat het een monument oid is"

Kijk dat heel goed na, monumenten zijn een andere tak van sport.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-07 11:18

flessuh

Set sail for fail!

Aangezien ik voor mijn werk energielabels maak kan ik hier wel wat tips geven:

Er is een groot verschil aanwezig tussen het oude online label (die goedkope) en het label van een adviseur die langs komt.

Het is voor zo'n oude woning, mits er bewijzen voor aanwezig zijn, gewoon mogelijk de isolatiedikte en mogelijk het type in te voeren, waardoor je een redelijke isolatiewaarde krijgt in je berekening en daarmee gemakkelijk een hoog label.
Waar het meestal mis gaat is als er gebrek is aan isolatie. Met de oude labels viel je dan terug op bouwjaar met een standaard dikte isolatie. Uiteraard is dit bij oude huizen van het niveau kartonnen doos.

Als je zelf een woning wilt verbeteren, zorg dan dat je:
- foto's hebt van het aanbrengen van isolatie, met rolmaat er naast voor de dikte er van (en overzichtsfoto van waar de isolatie zit in het pand.)
- het liefst een type isolatie gebruikt met kwaliteitsverklaring (www.bcrg.nl)

Aangezien voor het nieuwe label (BENG) toch een adviseur langs moet komen, kan die meteen het bewijsmateriaal mee krijgen.

Overigens scheelt het voor alle labels, oud en nieuw, behoorlijk of alles geïsoleerd is of niet. Als je vloer of dak niet doet neemt dat direct een flinke hap uit het resultaat. Zelfde met goede gevel maar nog enkel glas.

Als het een monument is mag je het overigens vaak minder mee, of zijn de oplossingen duur. Komt nog bij dat een monument niet labelplichtig is..

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:23

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
TacoTaco schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:16:
"Ik denk dat het een monument oid is"

Kijk dat heel goed na, monumenten zijn een andere tak van sport.
nagezocht, geen momument

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:47

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Je kan misschien bij de huidige bewoners navragen hoeveel gas en elektra zij nu verbruiken. Dan moet je toch een aardig idee krijgen van hoe (on)zuinig de woning is.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nubis87
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-07 08:51
Bij serieuze interesse zul je een ingevulde vragenlijst ontvangen van de verkoper. Hierop staan o.a. de maandlasten voor de nutsvoorzieningen, dat levert al een vergelijking op.
Daarnaast staat er nu waarschijnlijk een voorlopig energielabel, deze zal anders kunnen uitvallen na het definitief maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:20
nubis87 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:58:
Bij serieuze interesse zul je een ingevulde vragenlijst ontvangen van de verkoper. Hierop staan o.a. de maandlasten voor de nutsvoorzieningen, dat levert al een vergelijking op.
Daarnaast staat er nu waarschijnlijk een voorlopig energielabel, deze zal anders kunnen uitvallen na het definitief maken.
Dit wilde ik ook typen inderdaad. Daarnaast bij de makelaar/verkopers even navragen hoe het huishouden eruit ziet. Oh en vraag even naar de werkelijke lasten, niet naar het voorschot!

De vorige bewoners van ons huis betaalden ruim 100eu per maand meer als ons, maar die hadden drie kinderen en tijdens de bezichtiging was de woning een halve sauna. Ook boven, daar waar wij alleen op koude winterdagen de verwarming een beetje aanzetten. Bewoners gaven ook aan dat ze er nooit echt op letten.

Afgezien van de kosten, wees je ook bewust van het leef comfort. Een woning die minder geïsoleerd is kan bij eenzelfde temperatuur op de thermostaat minder comfort geven omdat het bijv. altijd een beetje toch op een plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-06 22:21
Flimovic schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:54:
Je kan misschien bij de huidige bewoners navragen hoeveel gas en elektra zij nu verbruiken. Dan moet je toch een aardig idee krijgen van hoe (on)zuinig de woning is.
Hmm is dat zo? Dit zegt eigenlijk niets. Wij hebben een vrijstaand huis uit 1930, alles afgelopen jaren geisoleerd en verstoken per jaar zo'n 1500 m3 gas. Jij kan dat weinig of veel vinden, maar dit zegt meer over de stook-gewoonte van de bewoners ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:11

-tom-562

Oliesjeik

Ik zou niet teveel waarde hechten aan het energielabel, beter gewoon het verbruik opvragen.
Als voorbeeld. Ons huis komt uit 1948 (vrijstaand), is rond 2005 helemaal opgeknapt en uitgebouwd. Uitbouw is geïsoleerd, compleet nieuw dak met dikke PIR platen en overal HR++ glas (op 1 raam na), vloerisolatie etc (alleen geen zonnepanelen o.i.d.).. Alleen het originele huis heeft geen spouwmuurisolatie (spouw is eigenlijk net te smal) en 1 raam heeft dus geen dubbelglas (praat je over een raamoppervlak van ongeveer 0,75m2). Meer dan 80% van ons huis is dus gewoon erg goed geïsoleerd.
Precies wat @flessuh , door dat kleine gedeelte aan gebrek aan isolatie kunnen wij nooit een laag (of hoog, net hoe je het bekijkt :P) energie label krijgen. Want niet de hele woning is voorzien van spouwmuur isolatie en ook niet alle ramen zijn voorzien van HR++ glas.
Het gasverbruik is verder niet extreem (met 3 personen vorig jaar 1200m3, dat wordt minder aangezien ik nu de airco's gebruik om de slaapkamers af en toe mee te verwarmen)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-07 11:46
Ik heb in 2012 een huis gebouwd van 1300m3. wtw, douche wtw, ltv, extra isolatie en zonnepanelen.
80,- per maand aan energie. (label A+) en altijd 21 graden.

Vervolgens een monument gekocht van 2400m3 uit 1840 met 2 cv ketels, steens muren, enkel glas e.d. omdat we ons verveelde.
Wij zijn toen in eens 350,- per maand gaan betalen.
Ik ben vervolgens alles gaan isoleren, 24 zonnepanelen, een ketel vervangen voor warmtepomp, dubbel monumenten glas.
Wij stoken nu wel heel lokaal, en niet meer het hele huis.
Ik denk volgens stookseizoen rond de 150,- te zitten nadat ook de 2e ketel is aangevuld met een hybridepomp als ik ook de vloerverwarming in de woonkamer heb liggen.

Maarja... zet een krat in een oud huis en het heeft al sfeer... dat krijg je nooit in nieuwbouw.

Staar je zeker niet blind op een label maar ga uit op je gevoel en laat een goede bouwkundige kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-07 11:46
sorted.bits schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:07:
[...]

Hmm is dat zo? Dit zegt eigenlijk niets. Wij hebben een vrijstaand huis uit 1930, alles afgelopen jaren geisoleerd en verstoken per jaar zo'n 1500 m3 gas. Jij kan dat weinig of veel vinden, maar dit zegt meer over de stook-gewoonte van de bewoners ;).
het geeft in ieder geval een betere referentie dan een energielabel (vooral de eenvoudige).
de labels van na 1-1-2021 zijn wel veel beter
Pagina: 1