Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiritrulez
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-04 21:48
Beste mede tweakers,

is er naar jullie weten een router die per client een DNS kan instellen. Ik heb bemerkt dat mijn Nest Thermostaat niet meer werkt sinds hij DNS via adguard doet, het liefste zou ik die dus gewoon op 8.8.4.4 laten staan maar de rest van mijn huishouden mag op een ad-free DNS of via mn eigen AdGuard op een Pi.

Mijn huidige router (Linksys EA 7500) staat mij niet toe om dit per client in te stellen. Bestaan er routers waarop dat wél kan? :?

Alvast dank!

Beste antwoord (via spiritrulez op 01-07-2021 12:54)

• thamaster88
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-05 14:29
Als je per client DNS wil instellen kun je de ASUS router hiervoor gebruiken.

Deze kan per client een aparte DNS instellen.

Zie hier een voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2JmJY4jF22vQiETDtC7h0PjIzqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dIchQpxE6gHaayXkVNuVz0kJ.png?f=fotoalbum_large

Je zou ook binnen AdGuard de client kunnen instellen dat deze de filters omzeilt.
Zie voorbeeld. Dit kun je vinden onder instellingen en dan client instellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1Y12x9LZU48USUU-sDlbWEo3OA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IESHu8hdSvdWzH8d58e5jxs4.png?f=fotoalbum_large

Als je dan alle vinkjes uitzet en op het 2e tabblad het knopje "standaard geblokkeerde services" ook uitzet. Zal deze naar mijn weten alle adguard functies omzeilen

[ Voor 40% gewijzigd door thamaster88 op 30-06-2021 21:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:14

lier

MikroTik nerd

Elke router die VLAN ondersteunt kan hier een oplossing bieden. Per VLAN kan je andere DHCP settings meegeven. Neemt niet weg dat het heel bijzonder is dat dit een gevolg is van het gebruik van AdGuard...persoonlijk zou ik eerst dat goed onderzoeken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiritrulez
Het probleem doet zich in ieder geval voor wanneer je de Nest aan Nest-app wilt koppelen. Hij moet dan een key ophalen en in mijn oude config (met AdGuard) lukt dat simpelweg niet.

Nu heb ik Google DNS ingesteld en gaat het goed.

Kan dit liggen aan een setting op een van mn Accesspoints? Dat is het enige andere dat veranderd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Komt de DNS request binnen op AdGuard? Hoe is alles met elkaar verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Zou het kunnen dat je AdGuard bepaalde Google domeinen blokkeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

Ik ben alleen bekend met pihole en niet met adguard, maar je kunt neem ik aan in de logs zien welke verbindingen hij wil opzetten en die vervolgens whitelisten? Dat is een paar minuten werk en dan hoef je niet een nieuwe router kopen en helemaal opnieuw in te stellen. Anders is de oplossing van @lier ook nog wel interessant. Anders wordt het al snel overkill.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiritrulez
Ok, situatie is als volgt. Er is een Linksys EA7500 waarop voorheen het IP van mijn AdGuard als DNS is ingesteld. Deze router is verbonden met een glasvezel modem (Genexus Caiway Glasvezel modem) aan de ene zijde, en een 16 poorts (non-managed) switch aan de andere kant.

Aan die switch hangen alle drie de UniFi Accesspoints (twee AC-Lite's en een AC-PRO) en verder alle bekabelde PC's en overige hardware in de woning (NAS/Eufy Deurbel/Philips Hue).

In die situatie kreeg ik mijn Nest niet aangemeld, verzoek om een key duurt heel lang en geeft vervolgens een verbindingsprobleem (time-out). Heb toen de Nest eens laten verbinden met WiFi van de buurman en dat werkt probleemloos.

Heb dit weekend alle AP's een reset gegeven ivm wat problemen (TV probleem met RTLXL app waarvoor ik met Samsung bezig ben) en heb toen ook mijn AdGuard uit gezet (DNS in de router weer gewoon op GoogleDNS gezet). Sindsdien werkt alles normaal. Naar mijn weten heb ik geen hele essentiele zaken veranderd aan de settings van mn AP's dus ik kan me niet voorstellen dat dat het probleem was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiritrulez
Sharky schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:28:
Ik ben alleen bekend met pihole en niet met adguard, maar je kunt neem ik aan in de logs zien welke verbindingen hij wil opzetten en die vervolgens whitelisten? Dat is een paar minuten werk en dan hoef je niet een nieuwe router kopen en helemaal opnieuw in te stellen. Anders is de oplossing van @lier ook nog wel interessant. Anders wordt het al snel overkill.
Ik gebruikte voorheen PiHole maar toen de ondersteuning vanuit HomeAssistant verviel ben ik op AdGuard overgestapt. In essentie is het hetzelfde. Ik vind dat whitelisten erg lastig omdat er zo ontzettend veel requests zijn dat ik er niet meer wijs uit word. Op die manier kom ik niet tot een werkend systeem. En die router is toch aan vervanging toe dus als ik op die manier dit kan oplossen (DNS per client instellen) dan is mn probleem opgelost.
Anoniem: 1302638 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:13:
Zou het kunnen dat je AdGuard bepaalde Google domeinen blokkeert?
Ja, de adservices van Google. Maar het lijkt me sterk dat Nest daarvan afhankelijk is... Daarom heb ik alle lijsten er uit gegooid muv de standaard blocklist; helaas nog hetzelfde probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Welk modem heb je exact? Is dit alleen een (glas)modem, of werkt deze ook als router? Werkt het wel als je de clients alleen het IP van de AdGuard als DNS mee geeft?

Verder...ga alsjeblieft eerst een goede diagnose doen (of koop gewoon lekker een nieuwe router :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:56
Ik neem aan dat je gewoon een client kan whitelisten in AdGuard? En als dat niet werkt kan je meestal een reservering aanmaken in een router met eigen DNS server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

spiritrulez schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:38:
[...]

Ik gebruikte voorheen PiHole maar toen de ondersteuning vanuit HomeAssistant verviel ben ik op AdGuard overgestapt. In essentie is het hetzelfde. Ik vind dat whitelisten erg lastig omdat er zo ontzettend veel requests zijn dat ik er niet meer wijs uit word. Op die manier kom ik niet tot een werkend systeem. En die router is toch aan vervanging toe dus als ik op die manier dit kan oplossen (DNS per client instellen) dan is mn probleem opgelost.
Kan je die lijst requests niet vrij simpel filteren op requests afkomstig van je NEST? Kan me niet voorstellen dat die zoveel verkeer veroorzaakt naar je DNS server dat daar geen wijs uit te worden is.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiritrulez
@Archie_T Hoe maak ik dan een reservering waarbij ik een (afwijkend) DNS kan opgeven?

@Orion84 Dat zou moeten kunnen denk ik, maar alles draait op een Raspberry Pi 2B en daardoor gaat filteren etc traag als str... Het is ongetwijfeld wel op te lossen maar ik zou gewoon graag een router hebben die me de mogelijkheid geeft om per device/client een ander DNS op te geven.

@lier Stel nou dat ik dit allemaal niet ga uitvinden en er niet uit kom... welke router heeft dan ten minste de mogelijkheid om per client een DNS in te stellen? Als ik zoek vind ik eigenlijk niets met die specifieke feature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Met de introductie van VLAN word je ook met een leercurve geconfronteerd. En deze is hoger dan in de logging van je AdGuard kijken (misschien is wireshark dan weer complexer dan VLAN). Overigens ben ik niet overtuigd van je oplossing en denk ik dat je er nog steeds beter aan doet om je probleem te onderzoeken. Andere route: kan je op je NEST geen vaste DNS servers instellen (eventueel met vast IP adres)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:56
spiritrulez schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:02:
@Archie_T Hoe maak ik dan een reservering waarbij ik een (afwijkend) DNS kan opgeven?
Ik heb even snel de Linksys site bekeken maar jammer genoeg kan dat niet op het apparaat. Meeste routers kunnen het wel, vandaar mijn opmerking. Overigens kan je dus wel een reservation aanmaken en dan in AdGuard excluden: https://www.reddit.com/r/...rd_home_client_exception/

Kleine disclaimer; ik weet weinig van AdGuard maar als ik het zo lees lijkt mij dit de manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiritrulez
Dan zal ik me weer verdiepen in AdGuard en alles daaromtrent.

@lier helaas is het niet mogelijk dat in te stellen. Je kunt wel zien wat hij als naamserver gebruikt maar je kunt het niet aanpassen.

@Archie_T en misschien is dat wel de eenvoudigste weg, gewoon op AdGuard instellen dat de Nest niet via AG hoeft te werken (excluden).

Iedereen bedankt, iig nu geen zinloze aankoop gedaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Het zou ook nog kunnen dat de Nest de DNS cachet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• thamaster88
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-05 14:29
Als je per client DNS wil instellen kun je de ASUS router hiervoor gebruiken.

Deze kan per client een aparte DNS instellen.

Zie hier een voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2JmJY4jF22vQiETDtC7h0PjIzqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dIchQpxE6gHaayXkVNuVz0kJ.png?f=fotoalbum_large

Je zou ook binnen AdGuard de client kunnen instellen dat deze de filters omzeilt.
Zie voorbeeld. Dit kun je vinden onder instellingen en dan client instellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1Y12x9LZU48USUU-sDlbWEo3OA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IESHu8hdSvdWzH8d58e5jxs4.png?f=fotoalbum_large

Als je dan alle vinkjes uitzet en op het 2e tabblad het knopje "standaard geblokkeerde services" ook uitzet. Zal deze naar mijn weten alle adguard functies omzeilen

[ Voor 40% gewijzigd door thamaster88 op 30-06-2021 21:02 ]

Pagina: 1