issues met NTP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-05 07:39
Hallo allemaal,

Sinds een korte tijd heb ik issues met tijdsinstellingen in mijn netwerk.
Wanneer ik mijn PC met dual boot opstart naar mijn game omgeving, loopt mijn klok 2 uur achter.
Als ik naar mijn werkomgeving opstart, loopt mijn klok 2 uur voor.

In beide gevallen geeft de klok aan gebruik gemaakt te hebben van time.windows.com en staat de tijdzone hetzelfde ingesteld. Op mijn router en managed switches heb ik andere tijd servers ingesteld . . .

Mijn thuisnetwerk is wat meer uitgebreid, daarom als test mijn router's tijdzone aangepast naar +3.
En mijn managed switches +4 en +5 (zijn er 2 welke NTP mogelijkheid hebben, maar default uit staan).
Daarmee kan ik uitsluiten dat de tijd niet wordt opgehaald bij deze apparaten.

Het issue lijkt overigens te zijn ontstaan tegelijk met het installeren van 2 Unifi AC AP lite's en de controller software welke in een docker draait met controller versie 6.2.26.
In deze software kan ik echter geen NTP settings vinden, behalve dat ik tijd servers in kan stellen.
Het rare is dus weer . . . dit gebeurt zowel als de controller aan staat en uit staat.

Verder geprobeerd om met w32time te achterhalen wat de gebruikte NTP server is. Nou . . . die draait dus nooit en zodra ik die start wordt de tijd gelijk goed gesync'd. Maja . . . hoe kan het dan dat ik afsluit met de goede tijd en opstart met de foute tijd? (werkt trouwens niet dezelfde dag)

Harde waren in netwerk:
Linksys LGS-318
Linksys LGS-308
EdgeRouter 12
2x Unifi AC AP Lite

Zachte waren:
Unraid dockers: Shinobi, Teamspeak, Syncthinc, Lancache, Plex, Unifi controller.

Iemand een idee hoe ik erachter kom waar de tijd vandaan gehaald wordt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zet binnen je netwerk heel consequent de tijd gelijk op dezelfde tijdzone ergens zal het fout gegaan zijn geeft je DHCP server niet toevallig een NTP server mee? Verschillende tijden binnen je netwerk kan voor vreemde problemen zorgen dus ge al je devices na en zet ze goed.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dit is iets wat ik vroeger veel zag met dualbooten van Windows<>Linux (ik weet niet of jij ook Linux draait?). Omdat Linux de hardware clock op een andere manier interpreteert en wegschrijft dan Windows. De één met tijdzone incl. de andere als UTC. Het verschil tussen onze huidige CEST en UTC is nu dan ook +0200 uur dus dat zou kunnen kloppen.

Ik zou die hoek gaan zoeken. Misschien dat je hierin verschillen hebt tussen de twee machines.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
@Frogmen Die stonden dus allemaal gelijk, daarom dat ik ze express verschillend heb gemaakt, juist om te kijken wat er zou gebeuren.
Mijn router heeft NTP ingesteld, maar ik die op de DHCP servers geen mogelijkheid om NTP mee te geven. Tevens staat de tijdzone van de router 'gewoon goed'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtG1ak7JMQeZpyw4NywMvpXjwAc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vS7Ia9EKc7NE1qCtTT6LXYKr.png?f=fotoalbum_large

NTP servers ingesteld op router:
0.nl.pool.ntp.org
1.nl.pool.ntp.org
time1.google.com
time.google.com
time.kpn.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
@True ik draai 2x windows 10. Reden van dual boot is dat het werk TPM en bitlocker vereist en ik niet wil dat mijn Game omgeving daar last van heeft ;)

Daarnaast, heeft het bijna een jaar goed gewerkt, tot recent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Wat gebeurt er als je de router op UTC zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
@synoniem hetzelfde. Dan gebeurt hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
De kortste klap is dan denk ik een NTP client op je Windows PC's installeren die bij het opstarten de tijd synchroniseert met of je router of een externe NTP server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
@synoniem ik heb meerdere mogelijkheden voor NTP in mijn netwerk zitten, zoals mijn managed switches.
Kan ik niet gewoon forceren dat de tijd daar vanaf wordt gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Decarsul schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:09:
@synoniem ik heb meerdere mogelijkheden voor NTP in mijn netwerk zitten, zoals mijn managed switches.
Kan ik niet gewoon forceren dat de tijd daar vanaf wordt gehaald?
Ja dat kan, als je in de NTP client aangeeft dat het een ip-nummer van je lokale netwerk moet gebruiken, zal hij dat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindwarper
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:58
Wat ik altijd doe voor NTP tijdsynchronisatie is:
  • NTP stratum 1 of 2 servers gebruiken - zeg maar "authoritative" NTP servers - ntp0.nl.net - ntp1.nl.net - ntp0.fau.de - ntp1.oma.be
  • deze code gebruik ik eerst om in windows NTP servers op te geven - 0x8 geeft aan NTP mode te doen dacht ik
    code:
    1

w32tm /config /syncfromflags:MANUAL /manualpeerlist:"ntp0.nl.net,0x8 ntp1.nl.net,0x8 ntp1.oma.be,0x8, ntp0.fau.de,0x8 <IPv4 van je Edge Router bijv>,0x8"
  • dan even handmatig eerst een sync testen - eventueel met of zonder /rediscover
    code:
    1
    2

net start w32time
    w32tm /resync /rediscover
  • in Windows dan een scheduled task zetten om om 06:00h in de ochtend elke keer NTP time sync te doen - en indien gemist gelijk doen bij login
    ==> zie hier info Make Windows synchronize time more often
Misschien heb je er wat aan :)

[ Voor 62% gewijzigd door mindwarper op 29-06-2021 09:31 ]

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
@mindwarper dank hiervoor. Ga ik zeker doen als ik er niet op een meer nette manier uitkom.
Vindt het nog steeds apart dat ik dit probleem tot voor kort helemaal niet had.
En ook dat het probleem zich anders uit op verschillende 'systemen'. Zat net naar mijn Virtuele machines te kijken, die lopen allemaal 2 uur voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
Allen,

Dit is ook een beetje raar, natuurlijk ben ik wat aan het knutselen.
zojuist merkte ik dat 1 van mijn beveiliging camera's verkeerd stond, deze is wss voorzien van reset en stond op een tijdzone van amerika.
Wanneer ik deze synchroniseer . . . zie je de tijdzone en de tijd van het systeem. Maar op de camera zelf zie je wel de correcte tijd . . .
Hoe dan? Dan zou er echt iets met een tijdzone verkeerd staan toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOH3tMNtqbrjlC8fqEim2zlv-g8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iXqYDBVtwJD48xrPriO3bIY5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-06 19:19
Misschien wel bekend, maar in dit topic zie ik het nog niet staan: NTP kent alleen maar UTC. De vertaling naar de lokale tijd gebeurt op het apparaat zelf, afhankelijk van de gekozen tijdzone.
Dus als je een device laat synchroniseren met een externe NTP server en dat device ook als NTP-server laat fungeren, dan heeft de instelling van de tijdzone op dat device geen invloed op de tijd die hij via NTP aan de clients verstrekt.

Het probleem van TS lijkt op wat @True al noemde: dat het ene OS de tijd bij het afsluiten wegschrijft naar de RTC in de lokale tijd en het andere dat bij het opstarten interpreteert als UTC (of andersom). Met Linux kun je dat instellen, met Windows weet ik niet of dat in te stellen is.
Ik weet ook niet hoe Windows omgaat met een RTC-klok die bij het opstarten 2 uur afwijkt van de NTP-tijd. Zet Windows de klok dan in één keer goed of begint hij met de 'foute' tijd en wordt die dan langzaam bijgesteld naar de juiste tijd? Zie je de klok langzaam naar de juiste tijd kruipen, als hij bij het opstarten 2 uur voor of achter loopt? Of blijft hij voor of achter lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@Out.of.Control Volgens mij past Windows 'm direct aan bij een succesvolle sync (dus niet zoals bijv. met chrony kan, geleidelijk), probleem is dat dit niet zo heel vaak gebeurd.
En startup job om dit te controleren en bijstellen zou werken. Of inderdaad verder duiken in het potentiële HW clock issue.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Decarsul schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:51:
...
Wanneer ik mijn PC met dual boot opstart naar mijn game omgeving, loopt mijn klok 2 uur achter.
Als ik naar mijn werkomgeving opstart, loopt mijn klok 2 uur voor...
Bekend issue met dual boot systemen; recycling bits Brahiewahiewa in "[Windows 10] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
@Brahiewahiewa Als het een bekend issue is met Dual Boot systemen. Zouden Virtuele machines dus ook een dual boot moeten zijn? Want daarop gebeurt het namelijk ook. (heb er 3 waarvan er eigenlijk maar 1 constant draait. Maar de 1 past kort na de boot zijn tijd aan, de andere niet)

@Out.of.Control Zijn er manieren om dit te checken / controleren? eventueel wireshark ofzo draaien op moment van starten van 1 van de machines? Want dan kan ik het misschien achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Decarsul schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:59:
@Brahiewahiewa Als het een bekend issue is met Dual Boot systemen. Zouden Virtuele machines dus ook een dual boot moeten zijn? Want daarop gebeurt het namelijk ook. (heb er 3 waarvan er eigenlijk maar 1 constant draait. Maar de 1 past kort na de boot zijn tijd aan, de andere niet)

@Out.of.Control Zijn er manieren om dit te checken / controleren? eventueel wireshark ofzo draaien op moment van starten van 1 van de machines? Want dan kan ik het misschien achterhalen.
Denk dat je even https://docs.microsoft.co...ervice-tools-and-settings moet lezen, vooral het stukje "Configure computer clock reset" waarin wordt aangegeven wanneer w32tm wel en wanneer het de clock niet reset

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
Decarsul schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:59:
Bedoel je checken welke tijd er precies via NTP over het netwerk gaat? Dat kun je met wireshark inderdaad wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
@Out.of.Control idd, de verzoeken monitoren. kijken wie het opvraagt, wie erop reageert.
Moet ik dan op UDP 123 of protocol NTP gaan filteren? (anders worden de bestanden zo groot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
UDP 123 zou voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindwarper
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:58
NTP is UDP 123 overigens lol - dus beide is correct :)

in mijn cisco thuisomgeving heb ik ook ACL geconfigureerd welke netwerken achter mijn Cisco router NTP bij hem mogen gaan aanvragen...
Dus dan heb ik controle over...
maar je kan ook een debug log doen op je Edge router - is het niet ?

[ Voor 69% gewijzigd door mindwarper op 29-06-2021 12:42 ]

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
Ha @mindwarper Dat klopt, maar meten op protocol of op poort niveau is toch een iets andere benadering. Want wat als (hoewel het niet zou mogen) er iets anders communiceerd op UDP123? dat zie je wel op poort niveau maar niet op protocol niveau. Vandaar de vraag.

Ben niet bekend met ACL, helaas . . . dus weet niet precies wat je bedoeld (mogelijk ligt dit eerder aan terminologie).

Ik kan op de edgerouter best een hoop debuggen inderdaad. Sterker nog, het syslog wordt constant weggeschreven naar de syslog server van mijn unraid (log level warning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
Ik kan op moment overigens niks vinden in de logs van mijn router. Maar kan ook nergens echt vinden welk niveau wat daadwerkelijk logt?

Welk niveau moet ik selecteren om wat informatie over de NTP te krijgen?
Pagina: 1