Auto start niet.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-06 13:27
Voorlopige oplossing accu vervangen, laat het weten of het gewerkt heeft

Mijn auto start niet meer. (Ford S-Max 2.0 TDCI)
Ik hoor als ik de auto start een luide tik van de bendix en startrelais, maar hoor de startmotor niet.

Vorige week was hetzelfde aan de hand, toen is hij opgehaald door de garage.
Ze hebben geconcludeerd dat de startmotor in orde is.
De accu had een wat lage spanning (11,8v) doordat ik 20x heb geprobeerd te starten.
Met een grote accu booster op zo'n karretje ging hij bij de garage wel aan.

Ze hebben alle massa en positieve kabels los gehad en schoongemaakt.
De accu opgeladen met een zware acculader.
En vervolgens heb ik er 4 dagen vrolijk mee rondgereden.

Nu start hij dus weer niet, en er staat 12.5v (na meerdere startpogingen) op het display.
Alles werkt verder in de auto, en ik heb geen melding lage accuspanning.

Zouden jullie de 3 jaar oude accu vervangen om deze uit te sluiten?
Of toch de startmotor die goed zou zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door FRANQ op 29-06-2021 09:17 ]

Beste antwoord (via FRANQ op 30-06-2021 10:18)

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 21:50
Brazos schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 08:00:
[...]
Klopt, maar het is maar de vraag of deze multimeter dat gaat laten zien. Wat vaak gebeurt is dat het startrelais inschakelt, de spanning door de aanloopstroom van de startmotor dusdanig inkakt dat het relais weer loslaat, en dit 20x per seconde zeg maar.

Een huis-tuin-en-keuken multimeter kan op dat moment zo maar een relatief hoge spanning meten, want het merendeel van de tijd is hij dat ook.

Met een professionele multimeter die kan loggen kun je dan de startspanning bepalen.
Mijn ervaring met goedkope en dure meters zijn inderdaad dat goed meten niet kan, maar een rammelende spanning veroorzaakt eigenlijk altijd ook een zoekende meter. Geen stabiele waarde.

Maar los daarvan. Als het startrelais rammelt dan hoor je dat. TS hoort alleen een enkele klik.
Daarbij zul je het gerammel van de boorspanning terug moeten zien in dingen als de dasboardverlichting. Zo'n relais heeft vaak een afvalspanning van max 8v (je wil niet dat hij te snel afvalt). Dat moet je makkelijk zien in verlichting. Ook in "korte" pulsen.
Dat valt er niet uit af te leiden. De stroomvraag van de startmotor is het hoogst op het moment dat deze nog stilstaat en wil gaan draaien. Vandaar dat een gare batterij vaak over zijn nek gaat op dit moment, en niets in beweging krijgt.
Dat valt best mee, de grootste stroomvraag is bovenaan de compressieslag. Daarom heb je ook altijd het kenmerkende geluid dat hij steeds zwaarder loopt tot het eind van die slag, om vervolgen weer iets sneller te gaan als hij die compressiedruk mee krijgt bij de (mislukte) verbrandingsslag. Totdat de volgende cilinder bovenaan zijn compressieslag komt.
Start met een (leen)accu, simpel om uit te sluiten. Werkt dat niet, dan pas verder zoeken.

Daar komt bij dat dit in wezen al gedaan is, de startbooster bij de garage werkt, de acculader bij de garage werkt ook (welke vaak ook nog een regeneratiefunctie hebben die de accu nog even kan wakker schudden / sulfatering deels kan opheffen waardoor deze weer even werkt)

Maar goed, dat zijn mijn 2 centen.
Dat klopt allemaal, maar je conclusie is imo wat kort door de bocht. Hij heeft inderdaad aan een booster gehangen, maar hij is ook versleept naar de garage. En TS en de garage hebben herhaaldelijk geprobeerd te starten. Dus elke keer weer heeft die bendix de startmotor een schop gegeven en de startmotor een klein stukje heen en weer gedraaid.

Als de startmotor net een dood punt heeft of koolborstels net slecht contact maken kan het best zijn dat alle beweging hem ver genoeg heeft gebracht. En dan gaat het een tijdje goed tot je weer op een kritisch punt komt of er weer slecht contact is.

Toen het later weer optrad heeft TS er zelf een booster aan gehangen, en dat had 0,0 resultaat.

Hoewel instantaan falen gebeurd, wordt een accu meestal geleidelijk slechter. En de auto van TS startte niet slecht, maar ineens helemaal niet meer. Bij een instantaan falende accu trekt hij ook niet zo makkelijk de andere verbruikers meer.

En wat betreft die accu testen. Die zijn zo goed als de monteur die hem toepast (en mogelijk baat heeft bij verkoop van een nieuwe accu). Diverse garages hebben mij ook een jaar of 4 verkocht dat mijn accu slecht was. Pas na die 4 jaar begon hij zwak te klinken tijdens een koude wintermorgen. De nieuwe A-merk, overmatig grote (start)capaciteit accu die er nu in zit was "nu nog wel goed, maar werd wel minder".

Een klein accutje heeft een andere "inkak" karakteristiek dan een grote. Als je dat onderscheid niet meeneemt in de test is elke kleine accu slecht en elke grote accu prima.

Dat de auto aangeeft een lage accuspanning te hebben zou ik niet alles van af laten hangen. Die generaties ford zijn ontzettend panisch op dat gebied. De focus stations die we op mijn voormalige werk hadden hadden start-stop. Ondanks dat het nagenoeg nieuwe auto's waren kreeg je telkens binnen een paar minuten een "lage accuspanning" melding en startte hij zichzelf weer.

[quote]laurens0619 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 08:45:
-De garage zegt al 3 jaar dat je accu brak is
[quote]

De toen hagelnieuwe accu. Zoals zoveel mensen die melding jarenlang krijgen zonder reden.
-De auto geeft zelf ook regelmatig aan dat die zwak is
Fair point, maar hij is nu niet zwak, maar ineens 100% dood op de startmotor, maar niet op alle andere verbruikers.
Rij gewoon ff langs een andere garage voor een accu check, kost ze 5m en is zelfs gratis bij de kwikfit
Zal vast per vestiging verschillen, maar de kwik-fit zou zeker niet mijn eerste keuze hiervoor zijn. Die zien je al aankomen voor een gratis "koop een nieuwe accu bij ons"-advies.

"ik vertrouw je diagnosewerk niet" vind ik wel heel makkelijk.
Een accu is inderdaad een vervangingsdeel en niet extreem duur, maar om hem daarom maar blind te vervangen vind ik wel erg overdreven.

Overigens zou het best kunnen dat de accu meh en/of leeg is, maar het is niet het enige probleem.

edit:
Het enige dat ik me nog wel kan bedenken in de richting van de accu, is dat herhaaldelijk starten met een zwakke accu voor vervuiling op de startmotor commutator kan zorgen waardoor hij ook steeds slechter start.

Maar alsnog, als de auto abrupt stopt met starten door vuilophoping, dan is is een stukje ronddraaien voldoende. De motor hoeft maar 1 keer contact te maken, daarna fikt hij er wel doorheen. Is misschien nog iets om te testen.

Als het op die manier door vervuiling komt, is het even de vraag of een frisse accu het nog fixt of dat de schade inmiddels te groot is en de startmotor ook on-the-way-out is.

Maar aangezien de NOCO booster ook helemaal niks doet (niet zwak, gewoon nul) is de accu imo niet de (enige) kandidaat

[ Voor 18% gewijzigd door timberleek op 30-06-2021 09:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-06 13:46

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

FRANQ schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:39:
Zouden jullie de 3 jaar oude accu vervangen?
Dat ligt eraan, hoe is je rijgedrag? Alleen maar korte ritten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-06 20:51
Lawwie schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:41:
[...]

Dat ligt eraan, hoe is je rijgedrag? Alleen maar korte ritten?
Inderdaad, met dit warme weer vol de airco aan, vreet stroom en amper tijd om op te laden.

Mijn vader heeft jarenlang hetzelfde probleem gehad met zijn C5. Alleen korte ritjes, in de winter regelmatig accu moeten bijladen omdat er gewoon niet genoeg rijtijd was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-06 22:19
Naast de accu kan ook naar de dynamo gekeken worden lijkt me, mogelijk is die versleten/stuk waardoor je accu niet meer oplaadt. De garage kan de accu als het goed is gewoon testen of hij nog goed werkt. Dus: terug naar de garage. Als zij al zeggen dat de startmotor goed is, zou ik die niet zomaar gaan vervangen. Maar dat lijkt me logisch :+

Uiteraard afhankelijk van rijgedrag zoals hierboven vermeld.

[ Voor 9% gewijzigd door Arjan90 op 29-06-2021 08:44 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:52
12.5v op de display, maar heb je ook aan de accu gemeten, daar heb ik iets meer vertrouwen in.

De startmotor gaat niet rond, dus echt vermogen hoeft de accu niet te leveren, die 12.5 volt is hoe dan ook een prima voltage.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FastFred
ybos schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:43:
[...]

Inderdaad, met dit warme weer vol de airco aan, vreet stroom en amper tijd om op te laden.
Airco vreet geen stroom, het vreet vermogen van je motor, maar dat doet niks af aan het opladen van de accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-06 20:51
accuspanning zegt trouwens niet veel. Ook accu's die netjes 13,6V aangeven kunnen verrot zijn.
Ik heb eens een accu gehad die gaf 12,8V aan (backup accu voor een alarm), heel klein beetje belasting erop -> < 9V. Zo dood als een pier dus :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
@Lawwie

Voornamelijk wel ja. Ik werk nog maar 5 km van huis.
Maar afgelopen weekend weg geweest, en toen hebben we toch wel een uur 90+ gereden op de snelweg.
Vrijdag een uur heen, en zondag een uur terug.

Normaal geeft hij altijd redelijk snel aan dat hij een lage accuspanning heeft, en dan kan ik nog gewoon starten.

Accu word al 3 jaar als slecht beoordeeld bij de apk.
1e keer dat ze dat deden zat hij er 1,5 dag in, daarom heb ik hun vervanging advies altijd genegeerd.

@FastFred
De spanning op het display heb ik vanmorgen niet vergeleken met een multimeter op de accu, maar het klopte altijd goed. Zal vanmiddag aan de accu meten.

@ybos met radio ventilatie en dergelijke aan staat hij op 12.5v.
Ventilatie kakt ook niet in bij de startpoging.

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 29-06-2021 08:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-06 22:10

Smurf

Detri

Arjan90 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:43:
Naast de accu kan ook naar de dynamo gekeken worden lijkt me, mogelijk is die versleten/stuk waardoor je accu niet meer oplaadt. De garage kan de accu als het goed is gewoon testen of hij nog goed werkt. Dus: terug naar de garage. Als zij al zeggen dat de startmotor goed is, zou ik die niet zomaar gaan vervangen. Maar dat lijkt me logisch :+

Uiteraard afhankelijk van rijgedrag zoals hierboven vermeld.
Zat ik ook aan te denken ja. Vorige week hebben ze hem natuurlijk eens goed vol geladen, dus zat er weer even genoeg energie in voor een paar keer starten. En een rotte dynamo doet natuurlijk ook niet gelijk helemaal niks meer, dus hij zal tussendoor nog wel iets bijgeladen hebben, maar blijkbaar dus niet genoeg.

Wat meet je over de accupolen als de motor loopt? Dat zou ongeveer 14.7V moeten zijn als de dynamo goed werkt. Onder de 14V is sowieso foute boel.

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-06 13:46

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

FRANQ schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:53:
@Lawwie

Maar afgelopen weekend weg geweest, en toen hebben we toch wel een uur 90+ gereden op de snelweg.
Ik heb de accu, welke 2 jaar oud was, bij mijn vriendin haar auto ook vervangen door dit soort korte ritten. Even een uurtje op de snelweg heeft dan geen zin, dat ontdoet de accu niet van zijn schade. De auto startte ook moeizaam op het laatst en dat was ook de reden van vervangen, sindsdien geen problemen meer, tot over 2 jaar ;) .

[ Voor 7% gewijzigd door Lawwie op 29-06-2021 08:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 472287

@Lawwie

Vrijdag een uur heen, en zondag een uur terug.

Normaal geeft hij altijd redelijk snel aan dat hij een lage accuspanning heeft, en dan kan ik nog gewoon starten.

1e keer dat ze dat deden zat hij er 1,5 dag in, daarom heb ik hun vervanging advies altijd genegeerd.

@FastFred
De spanning op het display heb ik vanmorgen niet vergeleken met een multimeter op de accu, maar het klopte altijd goed. Zal vanmiddag aan de accu meten.

@ybos met radio ventilatie en dergelijke aan staat hij op 12.5v.
Ventilatie kakt ook niet in bij de startpoging.
Dat een accu als slecht wordt beoordeeld bij de APK is al apart want de accu is geen APK onderdeel.

Daarnaast, negeren? Waarom niet gewoon vragen WAAROM?
Ook een nieuwe accu kan slecht zijn Toen had je nog garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Ok, maar hij geeft dus al vaker aan dat de spanning laag is en de garage geeft bij APK aan dat de accu slecht is.

Vervangen dus, de bendix die wel activeert, maar de startmotor gaat niet rond omdat de accu daar niet voldoende vermogen voor heeft.

Accu vervangen dus.

[ Voor 23% gewijzigd door FastFred op 29-06-2021 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-06 16:55
Was de dynamo laadspanning al gemeten? Accu hoeft niet slecht te zijn, als de dynamo eenmaal weer goed laadt kan de accu mogelijk best nog een poos mee. Maar alleen accu vervangen lost mogelijk het probleem niet op.

Heb je zelf een multimeter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 112markjanssen
  • Laatst online: 21-10-2022
Ik zou idd beginnen met het meten van de accu (ook tijdens het starten) Dus kijken hoever de spanning inzakt.
Eventueel zou je nog tijdens het starten tegen de startmotor kunnen tikken (Stalen pijp pakken en deze tegen de startmotor aan zetten en dan op de stalen pijp slaan). Het kan namelijk ook nog steeds zo zijn dat de startmotor af en toe vast blijft zitten.

Mocht de spanning heel ver inzakken en het slaan op de startmotor heeft geen nut dan zal het toch zeer waarschijnlijk de accu zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Dit geeft mogelijk aan dat je al langere tijd een slechte dynamo hebt. Ook wat @Smurf zegt.

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 29-06-2021 09:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarom bel je niet gewoon de anwb, dan komen die de diagnose doen en hem rijdend maken. Stuk makkelijker dan hier een stel IT'ers laten gissen lijkt me :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:56:
[...]

Dat een accu als slecht wordt beoordeeld bij de APK is al apart want de accu is geen APK onderdeel.

Daarnaast, negeren? Waarom niet gewoon vragen WAAROM?
Ook een nieuwe accu kan slecht zijn Toen had je nog garantie.
We komen binnen de familie met 5 auto's bij de bewuste garage, en de accu is bij elke auto elk jaar aan vervanging toe. ( 2 auto's van mij, 1 zwager 1 broer en 1 van schoonvader)
Ik vermoed dat er bij hun een verdienmodel in zit.
FastFred schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:58:
[...]

Ok, maar hij geeft dus al vaker aan dat de spanning laag is en de garage geeft bij APK aan dat de accu slecht is.

Vervangen dus, de bendix die wel activeert, maar de startmotor gaat niet rond omdat de accu daar niet voldoende vermogen voor heeft.

Accu vervangen dus.
zat zelf te bedenken dat een accu misschien wel 12.5v aan kan geven maar de 800A startcapaciteit misschien weg zou kunnen zijn.
Lawwie schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:55:
[...]

Ik heb de accu, welke 2 jaar oud was, bij mijn vriendin haar auto ook vervangen door dit soort korte ritten. Even een uurtje op de snelweg heeft dan geen zin, dat ontdoet de accu niet van zijn schade. De auto startte ook moeizaam op het laatst en dat was ook de reden van vervangen, sindsdien geen problemen meer, tot over 2 jaar ;) .
Voorspelt veel goeds :D
Ik moet eigenlijk gewoon van die diesel af, maar hij is zo weinig waard meer waardoor er veel bijgelegd moet worden.
pennywiser schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:59:
Was de dynamo laadspanning al gemeten? Accu hoeft niet slecht te zijn, als de dynamo eenmaal weer goed laadt kan de accu mogelijk best nog een poos mee. Maar alleen accu vervangen lost mogelijk het probleem niet op.

Heb je zelf een multimeter?
Ja meerdere keren, zou in orde zijn.
Ik heb een goede multimeter, dus ik kan dat zelf misschien ook wel meten. (nooit gedaan)
112markjanssen schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:00:
Ik zou idd beginnen met het meten van de accu (ook tijdens het starten) Dus kijken hoever de spanning inzakt.
Eventueel zou je nog tijdens het starten tegen de startmotor kunnen tikken (Stalen pijp pakken en deze tegen de startmotor aan zetten en dan op de stalen pijp slaan). Het kan namelijk ook nog steeds zo zijn dat de startmotor af en toe vast blijft zitten.

Mocht de spanning heel ver inzakken en het slaan op de startmotor heeft geen nut dan zal het toch zeer waarschijnlijk de accu zijn.
Ga ik vanmiddag doen, hij staat nu aan de lader. :)
pennywiser schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:00:
[...]

Dit geeft mogelijk aan dat je al langere tijd een slechte dynamo hebt. Ook wat @Smurf zegt.
Zou inderdaad ook kunnen, maar ze geven wel aan dat de laadspanning goed is.
Donderdag was hij in verband met haast bij een andere garage dan mijn vaste apk garage, en die zei ook dat de laadspanning goed was.
The Eagle schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:06:
Waarom bel je niet gewoon de anwb, dan komen die de diagnose doen en hem rijdend maken. Stuk makkelijker dan hier een stel IT'ers laten gissen lijkt me :)
Moet je wel lid zijn :+
Ga geen abbo afsluiten voor een meetactie.
Ik wilde gewoon ff een bevestiging dat ik de accu moet uitsluiten.
Is toch weer ff 130 euro, maar een startmotor is dat ook.
Terugbrengen is niet echt een optie na montage en proberen.

Allemaal bedankt voor de reacties.

Vanmiddag ga ik meten.
En even met de garage van donderdag overleggen of ik de accu toch maar moet vervangen.
Laat het nog wel weten als er andere opties uit komen.

[ Voor 10% gewijzigd door FRANQ op 29-06-2021 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:58

_Apache_

For life.

Waar je kan, de groot verbruikers(airco, lampen, stoelverwarming) pas aan na het starten. Is minder intensief voor de accu.
Airco vraagt geen elektriciteit, maar voegt wel last toe aan de motor, waardoor de startmotor het zwaarder heeft.

Wordt bij mijn motor automatisch gedaan. Eenmaal gestart.. 1.. 2... 3.. lampen aan. (Airco daar gelaten :+ )

Maar het klinkt alsof de accu niet genoeg kan bijladen. Snelheid is niet zo relevant, als het toerental maar >1250rpm is, dan laadt zo ongeveer elke auto/motor bij. Ik zou aanraden tenminste een kwartier zo te rijden om die ene start bij te laden, meer is beter.

[ Voor 46% gewijzigd door _Apache_ op 29-06-2021 12:17 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:49

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

The Eagle schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:06:
*snip*, dit is geen HK

Nog even ontopic: spanning van de accu meten terwijl je start, als die onder de 10V zakt is je accu aan vervanging toe (vuistregel). Maar meestal krijgt 'ie dan de startmotor nog wel rond, dus het startrelais kan bijv. ook stuk zijn maar als het iets dergelijks is zal ie ook bij de garage niet starten. Gaan er ook lampjes op het dashboard knipperen/branden o.i.d.?

[ Voor 42% gewijzigd door Señor Sjon op 29-06-2021 11:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:13
Niet een buurman die even startkabels eraan kan hangen?

Als je geen haast hebt kan het trouwens lonen om een accu via internet te bestellen. Kan behoorlijk schelen met de prijs die een garage er voor rekent. In-/uitbouwen is 10 min. werk en kun je prima zelf (en altijd eerst de minpool losmaken zodat je geen sluiting maakt tussen pluspool en carrosserie!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
@pennywiser @Smurf @Arjan90

Ik zal ook de dynamo nog eens laten controleren, als die de accu niet goed voldouwt dan schiet een nieuwe accu ook niet op natuurlijk.

Tijdens het rijden staat het voltage wel op 14.3-14.5v.

@ThinkPad
Ja zelf is prima te doen inderdaad.
Moet het luchtfilter uitbouwen, de pluspool los en dan kan de accu naar voren onder het dashboard vandaan. Pas als laast komt de massa in beeld. Hebben ze niet helemaal goed over nagedacht bij ford.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:49

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

FRANQ schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:39:
@pennywiser @Smurf @Arjan90

Ik zal ook de dynamo nog eens laten controleren, als die de accu niet goed voldouwt dan schiet een nieuwe accu ook niet op natuurlijk.

Tijdens het rijden staat het voltage wel op 14.3-14.5v.

@ThinkPad
Ja zelf is prima te doen inderdaad.
Moet het luchtfilter uitbouwen, de pluspool los en dan kan de accu naar voren onder het dashboard vandaan. Pas als laast komt de massa in beeld. Hebben ze niet helemaal goed over nagedacht bij ford.
Tijdens het rijden meet je de laadspanning die vanaf de spanningsregelaar (en uiteindelijk van de dynamo, maar dat is wisselspanning en waarschijnlijk > 60V) komt, dat is inderdaad 14,4V nominaal. Bijladen doet de auto dus prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:03

Spotmatic

Ken sent me

Een probleem van moderne auto's is dat er tijdens het starten heel veel opties en apparaten tegelijk aanspringen. Denk aan de kachelmotor, airco (niet ondenkbaar in deze tijd) etc. Bij mijn toenmalige Ford (Focus 1.6 TDCI) zagen we dat de accu minder begon te worden toen de koplampen tijdens het starten begonnen te knipperen (terwijl de schakelaar van de koplampen uit stond). Oorzaak: door de te lage boordspanning werkt het CAN-bus systeem (alles van je auto communiceert hiermee) niet meer goed en dan krijg je hele rare effecten.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Wat voor accu is het eigenlijk, heeft die wel genoeg juice out of the box?

Voor jouw diesel heb je al gauw een 80-00Ah accu nodig. Liefst een van Bosch of Varta en dus niet een goedkoop merk.

Bv deze https://www.autodoc.nl/bosch/1145166

[ Voor 11% gewijzigd door pennywiser op 29-06-2021 10:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01:22
FRANQ schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:10:

We komen binnen de familie met 5 auto's bij de bewuste garage, en de accu is bij elke auto elk jaar aan vervanging toe. ( 2 auto's van mij, 1 zwager 1 broer en 1 van schoonvader)
Ik vermoed dat er bij hun een verdienmodel in zit.
Dit is toch absurd? Je hebt ook zoiets als garantie op de accu.

Om gelijk maar een tweede vlieg te klappen: ìk ben (noodgedwongen) lid van de ANWB geworden. Daarna ook nog een keer laten komen vanwege vergelijkbare problemen als TS. Ze hadden de accu ter plekke getest. Je moet er vooral op letten hoe de spanningsterugval is bij starten/belasting. Mijn accu was inderdaad af, en deze hebben ze vervangen voor een prima prijs, iets hoger dan losse winkelverkoop. Hij vertelde er ook specifiek bij dat ik in ieder geval 3 jaar garantie op de accu heb. Verder, vergeet niet dat je bij een wegenwacht geen uurloon betaald. Sinds een jaar geen startprobleem meer, dus ik denk dat de man z'n werk prima gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 106% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Nu online
Flextrip schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:28:
[...]

Om gelijk maar een tweede vlieg te klappen: ìk ben (noodgedwongen) lid van de ANWB geworden. Daarna ook nog een keer laten komen vanwege vergelijkbare problemen als TS. Ze hadden de accu ter plekke getest. Je moet er vooral op letten hoe de spanningsterugval is bij starten/belasting. Mijn accu was inderdaad af, en deze hebben ze vervangen voor een prima prijs, iets hoger dan losse winkelverkoop. Hij vertelde er ook specifiek bij dat ik in ieder geval 3 jaar garantie op de accu heb. Verder, vergeet niet dat je bij een wegenwacht geen uurloon betaald. Sinds een jaar geen startprobleem meer, dus ik denk dat de man z'n werk prima gedaan heeft.
Het is alleen jammer dat de ANWB-accu's volkomen ruk zijn en vaak nét na de garantieperiode stuk gaan. Als er niets anders op zit is het inderdaad geen gekke optie.

@FRANQ haal een fatsoenlijke Varta/Bosch accu, dan kan je er weer jaren tegenaan. Zelf een accu erin zetten is een fluitje van een cent. Zorg er wel voor dat je de eventuele code van de radio bij de hand hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Flextrip schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:28:
[...]

Wat schroeven ze er in dan, ik neem aan geen Bosch of Varta? Neem die accu's gewoon niet meer en neem wat goeds, merken zijn voldoende genoemd nu. Iets anders beters is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Brazos schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:53:
[...]

12,5 volt is te laag in rust. Dat is zo'n beetje een lege accu.

Een (goede) volle accu zou rond de 13+ volt moeten zitten. 12,9/12,8v is echt het absolute minimum dat je wilt zien in rust. Die 0,5 volt is het verschil tussen een volle en compleet lege accu. (of dode)

12,5 volt is een lege accu. (tenzij er al grote gebruikers aanhangen)
Dit is niet helemaal waar, je zit wat aan de hoge kant. https://www.mobilenergy.n...ders/hoe-vol-is-mijn-accu En ligt ook enorm aan de kwaliteit accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
pennywiser schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:14:
Wat voor accu is het eigenlijk, heeft die wel genoeg juice out of the box?

Voor jouw diesel heb je al gauw een 80-00Ah accu nodig. Liefst een van Bosch of Varta en dus niet een goedkoop merk.

Bv deze https://www.autodoc.nl/bosch/1145166
Heb het even teruggekeken, 7-feb-2019 heb ik onderstaande accu besteld.
Hij zal er dan ongeveer een dag later ingezet zijn.
Hij is dus nog jonger dan 3 jaar, dus ik ga kijken hoe de garantie werkt.

https://www.winparts.nl/m...ic-f18-85-ah/p255503.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-06 17:11
Wat is de spanning bij een startpoging? Want dat bepaalt eigenlijk wat er nog van over is. Bij rotte motoraccu's zie je dat heel makkelijk. Die kunnen vers van de druppelaar nog 12,6V geven, maar als je wil starten (zonder verbruikers als verlichting) en de boel kakt gelijk in, dan is het klaar.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
[...]

Een (goede) volle accu zou rond de 13+ volt moeten zitten. 12,9/12,8v is echt het absolute minimum dat je wilt zien in rust. Die 0,5 volt is het verschil tussen een volle en compleet lege accu. (of dode)

Als je goed leest zie je dat de auto zelf 12.5v aangeeft, dus dan staat ie waarschijnlijk al op contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:59
Misschien koopt die garage wel goedkoop accus in, zit een lelijke handel in. Staat er varta op is die gereviseerd/b kwaliteit

Gewoon vervangen door een goede accu, evt door anwb of andere garage

Enne accus kunnen snel defect gaan ja. Hier ook 3 in 3 jaar :(

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 20:32
Ik zou hem denkik gewoon vervangen. Er is mogelijk nog iets anders niet in de haak (waarom startte je auto de eerste keer niet?).
Maar elke keer dat een loodaccu volledig/ver ontladen wordt loopt hij flinke schade op:
https://www.accuweb.nl/se...ot%20een%20defecte%20accu.
Deze lui zijn natuurlijk niet onpartijdig, en in mijn ervaring is dat ze 1-3 keer nog wel overleven. Maar als je probleem terugkomt, en hij nu vermoedelijk voor een tweede keer leeg is, ben ik bang dat je aan een nieuwe toe bent.
Je kan inderdaad kijken of Winparts iets van coulance wil bieden, die gelinkte accu zou ruim sterk genoeg moeten zijn en is van een goed merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Icephase schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:14:
[...]

[mbr]*snip*, dit is geen HK[/]

Nog even ontopic: spanning van de accu meten terwijl je start, als die onder de 10V zakt is je accu aan vervanging toe (vuistregel). Maar meestal krijgt 'ie dan de startmotor nog wel rond, dus het startrelais kan bijv. ook stuk zijn maar als het iets dergelijks is zal ie ook bij de garage niet starten. Gaan er ook lampjes op het dashboard knipperen/branden o.i.d.?
Hij hoort de bendix aanslaan, dus startrelais is goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Brazos schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:00:
[...]

In vergelijking met die tabel wel inderdaad. Misschien dat mijn multimeter iets te opimistisch is. Een volle accu is bij mij 13/13,1 volt, 12,5 volt krijg ik de auto of motor niet mee aan.

[...]

Na het afkoppelen van de lader blijft de rustspanning nog lang hoger. Als je even een gebruiker aan/uitzet en dan nog eens meet heb je de echte rustspanning. 12,6 na afkoppelen van de lader is ook gewoon dood wat dat betreft, maar de echte rustspanning ligt dan nog lager.

Na afkoppelen lader in het voorjaar zit ik rond de 13,5 volt op de motor.
Geen enkele accu in rust is 13V. Rust is na een nacht stilstaan. 12.5 V is zoals door iemand anders ook is opgemerkt prima.

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 29-06-2021 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Ik zou de startmotor nog niet helemaal uitsluiten. Ik had een soortgelijk probleem met mijn klusbarrel (RIP), en daar bleef de startmotor ook zo af en toe hangen, en meestal ging hij na een paar startpogingen dan toch rond.
Twee keer de ANWB er bij gehad, en zij lieten me zien waar ik met de hamer een klop kon geven voor het geval hij weer eens vast stond.
Omdat ik er toch iedere keer zenuwachtig van werd of hij zou starten, heb ik de startmotor laten vervangen door een gereviseerd exemplaar, dat koste zo'n 150 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Startrelais ? heb ik ook ooit gehad. Startmotor okay, accu okay, starten ho maar.

Ik heb meerdere accu's gehad die meer dan 5 jaar, zelfs 8 jaar meegingen, dus 3 jaar lijkt mij in elk geval erg kort.

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 93050 op 29-06-2021 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
laurens0619 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:05:

Enne accus kunnen snel defect gaan ja. Hier ook 3 in 3 jaar :(
Kwaliteit verschilt inderdaad, maar accu's (loodzuur) gaan nou eenmaal snel stuk door verkeerd gebruik. Een lege loodzuur accu bevriest al bij -10, en is bijna niet meer op te laden.

Ze hebben best veel zelfontlading, en een tijd niet gebruiken, dan gaat het hard. Loodzuur altijd proberen volledig op spanning te houden.

Divide and conquer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
@Anoniem: 37297

Je zegt dat je contact aan doet en start. En dan hoor je een klik.
Valt dan verder alles uit, gaan er relais ratelen en/of dimt de verlichting?

Het klinkt alsof er enkel een klik is en verder niks. Dan is het geen accu probleem. Dan krijgt de startmotor geen voeding, enkel de bendix.

Dan kan het prima een vastgerotte of versleten startmotor zijn.

Als het een accu/vermogens probleem was zou alles uitvallen, de Bendix en andere relais mogelijk gaan ratelen en de motor evt wel een beetje rondgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
timberleek schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 16:35:
@Anoniem: 37297

Je zegt dat je contact aan doet en start. En dan hoor je een klik.
Valt dan verder alles uit, gaan er relais ratelen en/of dimt de verlichting?

Het klinkt alsof er enkel een klik is en verder niks. Dan is het geen accu probleem. Dan krijgt de startmotor geen voeding, enkel de bendix.

Dan kan het prima een vastgerotte of versleten startmotor zijn.

Als het een accu/vermogens probleem was zou alles uitvallen, de Bendix en andere relais mogelijk gaan ratelen en de motor evt wel een beetje rondgaan.
Alleen een tik, verder niks.
Radio ventilatie en dergelijke gaat vrolijk door.
Overigens is TS een (inactieve) forumgebruiker die een erg onhandige naam heeft uitgekozen :D
Die zal een hoop getagd worden.

@ de rest
Ben nog niet thuis, ga vanavond met de multimeter aan de gang, zal de waarden hier posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
FRANQ schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 16:39:
[...]
Radio ventilatie en dergelijke gaat vrolijk door.
Dan denk ik dat het niet de accu is.

Als de accu compleet brak zou zijn zou de boordspanning in moeten storten zodra je start.
En als hij semi-brak is zou je nog enige actie uit de startmotor verwachten.
Overigens is TS een (inactieve) forumgebruiker die een erg onhandige naam heeft uitgekozen :D
Die zal een hoop getagd worden.
Oh oeps, vond het wel een handige feature. Dan ben ik meermaals die l*l geweest

[ Voor 15% gewijzigd door timberleek op 29-06-2021 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-06 12:29
Accuspanning zegt alleen wat als je start en tegelijk de spanning meet ; deze zakt nl in onder de belasting en zegt iets over de degelijkheid van de accu.

Ik verwacht dat in jouw geval de accu onder de 10V zal zakken en daarmee dus defect blijken.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Skyrunner schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:12:
Ik verwacht dat in jouw geval de accu onder de 10V zal zakken en daarmee dus defect blijken.
In dat geval zal de startmotor nog steeds zwak ronddraaien of (als hij nog slechter is) de rest van de auto valt uit

Bij ts gebeurt geen van beide. Enkel een klik en doodse stilte (afgezien van de radio die gewoon blijft werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upschur
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-06 13:36
Heeft de auto start en stop?

Kon geen bouwjaar vinden in de OP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-06 12:29
timberleek schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:22:
[...]

In dat geval zal de startmotor nog steeds zwak ronddraaien of (als hij nog slechter is) de rest van de auto valt uit

Bij ts gebeurt geen van beide. Enkel een klik en doodse stilte (afgezien van de radio die gewoon blijft werken)
Een start relais heeft een minimum spanning nodig om überhaupt bekrachtigd te worden Schakelt het relais niet door een te lage accuspanning zal de startmotor dus ook niet draaien.

Een radio zal wellicht nog blijven werken idd.

N.B. Een plakkend relais (ingebrande contacten) is overigens ook niet ondenkbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Skyrunner op 29-06-2021 19:33 ]

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
@upschur
Geen start-stop systeem.
2010 is het bouwjaar.

@ de rest.

Spanning nu in rust 12,39v
Ik had vanmorgen een keer of 5 proberen te starten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KofXRLG1xN4tvQFI7Qby5J8b9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JmBArP5dLZGWXQIaE7XM4u9l.jpg?f=fotoalbum_large

Spanning op contact 12,2v
Radio ventilatie en verlichting uit.
Lcd van de radio en dashboard kan niet uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7rCm93RssulE3AsYIopdn-zP6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgVOmK69kIwE2zd5hFLm8uRG.jpg?f=fotoalbum_large

Spanning tijdens de startpoging 12,15v
Meerdere pogingen gedaan verschilt 0.1v

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBc-fzBd3GqSYGEb6THV22YQwDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjDwkWFcd9kqAUBmZTasuy0D.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga nu laden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TMzPApNDRWZYqzTLL_iVajvkVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZFPjSdD4tmvhQMmpo6F933m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

14.3v meet je bij volle accu met draaiende motor, 13.8v bij accu die bijna vol is geladen.(een spanningregelaar van een dynamo staat op 14.4v ingeregeld op 12v accu)
Is de spanning 12.4v of lager, dan weet je dat de dynamo niet bijlaadt.
dan zal de motor snel afslaan, en doet er niks meer.

(plakkende)Startrelais van startmotor kan oa oorzaak zijn.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-06 11:12

Part

Helemaal niets.....

Wat je ook even kan proberen is de auto in de versnelling.
Even aandrukken zodat de motor net iets verder draait.

Dan nogmaals starten. Kan zijn dat de bendix net tegen een tand van het vliegwiel aankomt. Normaal is dat geen probleem maar als de bendix van binnen vervuilt is kan het zijn dat hij dan niet in het tandwiel wil grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 115% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Brazos schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:08:
[...]

[...]

Ik wou niet teveel offtopic gaan maar aangezien je nu zelf aan het meten bent heb je er misschien wat aan, en heb ik de multimeter ook even gepakt.

Goede accu motor 1 (staat stil sinds zaterdag); 12,94 volt rustspanning.

Dode accu motor 2 (krijgt geen startmotor rond); 12,39 volt rustspanning.

Bij 12,5 volt in rust haal ik een nieuwe accu.
Aan de hand van de accu spanning kun je geen diagnose stellen.
Een slechte accu zal na het laden meestal ook de zelfde spanning hebben als een goede accu.
Echter de spanning van een slechte accu klapt direct in bij belasting.

Om een accu diagnose te stellen moet je de accu serieus belasten en dan meten.

Afbeeldingslocatie: https://www.awaccu.nl/bestanden/Ontladingstabel%2012%20Volt%20SMF%20accus.jpg

12,5 volt onbelast is bij een goede accu ongeveer 90% vol.
(Ongeveer omdat dit erg afhankelijk van de temperatuur is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-06 19:28

Mavamaarten

Omdat het kan!

Brazos schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:26:
[...]

Aan de hand van de accuspanning kun je prima een diagnose stellen. Sterker nog dat is precies wat een autogarage doet met een accutester.

[...]

Als je de accu volledig hebt opgeladen en deze vervolgens na 24 uur op 12,5 volt staat dan is de accu gewoon gaar. Misschien start hij nog, misschien niet, maar lang zal hij niet meer meegaan.
Tenzij er iets anders stroom slurpt met het contact uit. Hoe dan ook zou ik de accu vervangen door een goed exemplaar om te troubleshooten, maar het zegt niet alles.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upschur
Wat gebeurt er met een start accu?

Als je dan nog steeds een klik heb moet je toch aan de startmotor denken.

Kan je nog doemdenken aan een lege sleutel die de beveiliging er niet afhaalt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:06
[...]

Aan de hand van de accuspanning kun je prima een diagnose stellen. Sterker nog dat is precies wat een autogarage doet met een accutester.
De accutester van een autogarage belast ook de accu, dus er gaat ook een stroom lopen. Spanning meten op een onbelaste accu heeft weinig zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upschur
Part schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:55:
Wat je ook even kan proberen is de auto in de versnelling.
Even aandrukken zodat de motor net iets verder draait.

Dan nogmaals starten. Kan zijn dat de bendix net tegen een tand van het vliegwiel aankomt. Normaal is dat geen probleem maar als de bendix van binnen vervuilt is kan het zijn dat hij dan niet in het tandwiel wil grijpen.
Hele goede tip, als de vertanding is versleten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

[...]

...
Een accu tester belast de accu. Onbelast is het geen accu tester maar een spanningsmeter.

De ouderwetse accu testers hadden een verwarmingselement vergelijkbaar met die van een grill in een elektrische oven. Die zorgde er voor dat er ongeveer 50 tot 100 ampere ging lopen en op dat moment meet je de spanning en kun je een diagnose stellen. Afhankelijk van de capaciteit van de accu is een spanningen ergens tussen de 10 volt tot ongeveer 11 volt goed.

Moderne accu testers belasten de accu pulserend maar doen dan vrijwel de zelfde meting. Voordeel daarvan is dat het allemaal niet zo warm word en de accu niet onnodig word ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Aangezien de accuspanning niet noemenswaardig inkakt zodra hij probeert te starten. Is het vooralsnog niet de accu die het probleem is.

Dan is de stroomtoevoer tussen accu en start relais of startrelais-startmotor slecht.

Of de startmotor krijgt wel voeding, maar doet niks. Kan best door versleten koolborstels komen. Of een vervuilde startmotor. Of...

Kun je een tweede persoon anders laten luisteren buiten de auto?
De Bendix zou een redelijk lompe klik moeten geven bij het motorblok. Niet te verwarren met een eventueel kleiner relais in het dashboard of in de zekeringkast van de motorruimte.

Als je die hoort en verder niks: Bendix werkt, motor niet. Kan door versleten koolborstels, vervuiling, verbrande wikkelingen komen.

Als je die hoort en het gejaag van een snel draaiende elektromotor gaat er iets fout met de vertanding van de startmotor of het vliegwiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Laatst online: 21-06 11:17
Niet het hele topic doorgelezen, maar in dit soort gevallen wissel ik gewoon even de accu met die van een andere auto met een minimaal gelijkwaardige accu. Als die het dan wel doet, dan is de accu wel hoofdverdachte. Check ook even of je accupolen goed contact maken. Desnoods even opschuren en zuurvrije vaseline er tussen.

Kijk ook even je massaverbindingen na of daar geen roest zit. Desnoods even een accukabel rechtstreeks op de min-pool van je accu zetten en op een bout bij je startmotor. Als die het dan wel doet, dan heb je waarschijnlijk een massa-probleem.

Overigens heb ik ook een dergelijk vaag start-probleem gehad bij een oude Audi van mij. Die wou alleen niet starten als de auto warm was. Ik van alles nakijken, maar het bleek een slechte verbinding te zijn van iemand die het alarmsysteem had uitgebouwd. Startrelais werd wel geactiveerd, maar verder gebeurde er niets. Heel lang naar lopen zoeken. Op het schema was daar natuurlijks niets van terug te vinden...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Brazos schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 22:48:
[...]

Nieuwe accu erin en hoogstwaarschijnlijk start hij gewoon weer. Verder geen tijd in stoppen, en voortaan proberen zo nu en dan langer/verder te rijden om de accu bij te laden, of zo nu en dan even aan de lader hangen. Die 5km is waarschijnlijk gewoon niet goed genoeg, en na verloop van tijd zal de accu steeds verder ontladen. Dat vinden ze niet zo fijn, en kan best een korte levensduur verklaren.
Maakt het eigenlijk uit hoe hard je rijdt voor het bijladen/onderhoud van de accu? Dus bijv 15min over 60km/u wegen vs 15min over de snelweg met 100-110km/u. Zit daar verschil in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:53

-tom-562

Oliesjeik

Holy shit, dit kan alleen op Tweakers. 3 pagina's om een mogelijke slechte accu te diagnosticeren :') :D wissel de accu even of koop gewoon meteen een nieuwe

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:16
zoals @BugBoy ook al opmerkte, zou ik het zoeken in een slecht contact van de massakabel. Accupolen schoonmaken dus Als daar een overgangs weerstand is, da meet je wel (lage stroom) een juiste spanning, maar bij stevige belasting zakt de spanning erg in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upschur
-tom-562 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 23:04:
Holy shit, dit kan alleen op Tweakers. 3 pagina's om een mogelijke slechte accu te diagnosticeren :') :D wissel de accu even of koop gewoon meteen een nieuwe
Mooi he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
  • Laatst online: 22-06 13:03
BugBoy schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 22:10:
Niet het hele topic doorgelezen, maar in dit soort gevallen wissel ik gewoon even de accu met die van een andere auto met een minimaal gelijkwaardige accu. Als die het dan wel doet, dan is de accu wel hoofdverdachte. Check ook even of je accupolen goed contact maken. Desnoods even opschuren en zuurvrije vaseline er tussen.

Kijk ook even je massaverbindingen na of daar geen roest zit. Desnoods even een accukabel rechtstreeks op de min-pool van je accu zetten en op een bout bij je startmotor. Als die het dan wel doet, dan heb je waarschijnlijk een massa-probleem.

Overigens heb ik ook een dergelijk vaag start-probleem gehad bij een oude Audi van mij. Die wou alleen niet starten als de auto warm was. Ik van alles nakijken, maar het bleek een slechte verbinding te zijn van iemand die het alarmsysteem had uitgebouwd. Startrelais werd wel geactiveerd, maar verder gebeurde er niets. Heel lang naar lopen zoeken. Op het schema was daar natuurlijks niets van terug te vinden...
Sluit ik me bij aan. Controleren of de accu een variabele factor (boosdoener) is. Kan inderdaad goed zijn dat er ergens stroom weglekt waardoor de accu dood is als je hem wilt starten. Toevallig aanpassingen gemaakt in de elektra van je auto? Bij de Youtube-video'ss van Klokje Rond (van Autoweek) heb ik wel eens gehoord dat 90% van dit soort problemen worden veroorzaakt door weglekkende stroom (al dan niet veroorzaakt door slechte aanpassingen/toevoegingen in de elektra van de auto). Wellicht een beetje overdreven, maar gezien de alsmaar complexere elektra in auto's nou ook weer niet heel ondenkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Ja lachen he :P
Heb dat gevoel zelf ook altijd bij diverse topics.

Maarja nu ben ik het een keertje >:)

Denk zelf ook inderdaad rotte accu, maar ik ben dus bezig met een garantie vraag.
Dus kwak er dan niet even een nieuwe in, want wellicht word hij onder garantie vervangen.
Toch 3 jaar garantie op dat ding, en daar valt hij binnen.

Met een startbooster noco gb40 start hij thuis overigens niet, zojuist geprobeerd.

Het klopt gewoon niet helemaal, je zou dan op zijn minst iets verwachten.
Dus neig nu ernaar om toch ook maar de startmotor te vervangen ondanks dat de garage zegt dat die in orde is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 09:20
De startmotor vervangen, wat niet het probleem is volgens de garage, ipv een accu lenen uit een andere auto om te kijken of dat het probleem is....

Ja die startmotor is een stuk makkelijker dan die accu :+

Heb hetzelfde gehad. 1x de startmotor, 1x de accu. Dus tja.... Beide kan O-)

Makkelikkste/goedkoopste probeer ik altijd eerst bij problemen. Ga mijn pc ook niet volledig uit elkaar slopen en de CPU eruit trekken bij een issue. Dan begin ik bij de stekker, het ram geheugen.... Simpel en goedkoop

[ Voor 42% gewijzigd door Waah op 30-06-2021 00:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
Ik weet niet of het met moderne auto's nog kan, maar vroeger kon een startmotor nog wel eens stilvallen op z'n dode punt. En dan doet ie dus echt helemaal niks. M'n broer had altijd een hamertje in de auto liggen om op de startmotor te tikken. Heb ook nog wel eens een vrachtauto "aangeduwd" met een heftruck.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Holy shit, dit kan alleen op Tweakers. 3 pagina's om een mogelijke slechte accu te diagnosticeren :')
Ik snap niet hoe iedereen terug blijft komen op de accu?

Als de accu brak was zou de spanning instorten zodra je de auto probeert te starten of verbruikers inschakelt. Dat is niet het geval. Dat is getest. De spanning zakt amper als de auto gestart wordt.

Dat kan alleen als de accu goed is en/of als er geen vermogen gevraagd wordt. Aangezien de motor niet rond gaat lijkt het laatste het geval. Of dat ligt aan een verbinding naar de startmotor of de startmotor zelf is vraag 2.

De spanning is hoog zat voor het startrelais om te kunnen werken, dat heeft TS keurig gemeten. De overige verbruikers werken ook keurig en blijven ook werken.

Is alleen de vraag of de klik die TS hoort de Bendix is of een ander (start)relais. In het eerste geval lijkt het aan de motorkant fout te gaan. In het tweede geval kan het ook (aansturing van) de Bendix zijn.

Zo stond een maatje van me wel eens met een "kapotte startmotor" waar simpelweg de schuifstekker voor het aansturen van de Bendix los was gegaan. Geen idee hoe, aangezien hij best strak zat. Maar dat was alles. Gewoon losgeraakt ergens in een trip van een uur.

[ Voor 21% gewijzigd door timberleek op 30-06-2021 00:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
-Je hebt zelf de accu online gekocht (risico op namaak, heb je wel de juiste gekocht of bespaard op mah?)
Rij gewoon ff langs een andere garge voor een accu check, kost ze 5m en is zelfs gratis bij de kwikfit

Autos kosten geld, ben blij dat het waarsch de accu is!

Je eigen diagnostiek met multimeter vertrouw ik niet :)

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 30-06-2021 08:51 ]

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Brazos schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 08:00:
[...]
Klopt, maar het is maar de vraag of deze multimeter dat gaat laten zien. Wat vaak gebeurt is dat het startrelais inschakelt, de spanning door de aanloopstroom van de startmotor dusdanig inkakt dat het relais weer loslaat, en dit 20x per seconde zeg maar.

Een huis-tuin-en-keuken multimeter kan op dat moment zo maar een relatief hoge spanning meten, want het merendeel van de tijd is hij dat ook.

Met een professionele multimeter die kan loggen kun je dan de startspanning bepalen.
Mijn ervaring met goedkope en dure meters zijn inderdaad dat goed meten niet kan, maar een rammelende spanning veroorzaakt eigenlijk altijd ook een zoekende meter. Geen stabiele waarde.

Maar los daarvan. Als het startrelais rammelt dan hoor je dat. TS hoort alleen een enkele klik.
Daarbij zul je het gerammel van de boorspanning terug moeten zien in dingen als de dasboardverlichting. Zo'n relais heeft vaak een afvalspanning van max 8v (je wil niet dat hij te snel afvalt). Dat moet je makkelijk zien in verlichting. Ook in "korte" pulsen.
Dat valt er niet uit af te leiden. De stroomvraag van de startmotor is het hoogst op het moment dat deze nog stilstaat en wil gaan draaien. Vandaar dat een gare batterij vaak over zijn nek gaat op dit moment, en niets in beweging krijgt.
Dat valt best mee, de grootste stroomvraag is bovenaan de compressieslag. Daarom heb je ook altijd het kenmerkende geluid dat hij steeds zwaarder loopt tot het eind van die slag, om vervolgen weer iets sneller te gaan als hij die compressiedruk mee krijgt bij de (mislukte) verbrandingsslag. Totdat de volgende cilinder bovenaan zijn compressieslag komt.
Start met een (leen)accu, simpel om uit te sluiten. Werkt dat niet, dan pas verder zoeken.

Daar komt bij dat dit in wezen al gedaan is, de startbooster bij de garage werkt, de acculader bij de garage werkt ook (welke vaak ook nog een regeneratiefunctie hebben die de accu nog even kan wakker schudden / sulfatering deels kan opheffen waardoor deze weer even werkt)

Maar goed, dat zijn mijn 2 centen.
Dat klopt allemaal, maar je conclusie is imo wat kort door de bocht. Hij heeft inderdaad aan een booster gehangen, maar hij is ook versleept naar de garage. En TS en de garage hebben herhaaldelijk geprobeerd te starten. Dus elke keer weer heeft die bendix de startmotor een schop gegeven en de startmotor een klein stukje heen en weer gedraaid.

Als de startmotor net een dood punt heeft of koolborstels net slecht contact maken kan het best zijn dat alle beweging hem ver genoeg heeft gebracht. En dan gaat het een tijdje goed tot je weer op een kritisch punt komt of er weer slecht contact is.

Toen het later weer optrad heeft TS er zelf een booster aan gehangen, en dat had 0,0 resultaat.

Hoewel instantaan falen gebeurd, wordt een accu meestal geleidelijk slechter. En de auto van TS startte niet slecht, maar ineens helemaal niet meer. Bij een instantaan falende accu trekt hij ook niet zo makkelijk de andere verbruikers meer.

En wat betreft die accu testen. Die zijn zo goed als de monteur die hem toepast (en mogelijk baat heeft bij verkoop van een nieuwe accu). Diverse garages hebben mij ook een jaar of 4 verkocht dat mijn accu slecht was. Pas na die 4 jaar begon hij zwak te klinken tijdens een koude wintermorgen. De nieuwe A-merk, overmatig grote (start)capaciteit accu die er nu in zit was "nu nog wel goed, maar werd wel minder".

Een klein accutje heeft een andere "inkak" karakteristiek dan een grote. Als je dat onderscheid niet meeneemt in de test is elke kleine accu slecht en elke grote accu prima.

Dat de auto aangeeft een lage accuspanning te hebben zou ik niet alles van af laten hangen. Die generaties ford zijn ontzettend panisch op dat gebied. De focus stations die we op mijn voormalige werk hadden hadden start-stop. Ondanks dat het nagenoeg nieuwe auto's waren kreeg je telkens binnen een paar minuten een "lage accuspanning" melding en startte hij zichzelf weer.

[quote]laurens0619 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 08:45:
[quote]

De toen hagelnieuwe accu. Zoals zoveel mensen die melding jarenlang krijgen zonder reden.
Fair point, maar hij is nu niet zwak, maar ineens 100% dood op de startmotor, maar niet op alle andere verbruikers.
Rij gewoon ff langs een andere garage voor een accu check, kost ze 5m en is zelfs gratis bij de kwikfit
Zal vast per vestiging verschillen, maar de kwik-fit zou zeker niet mijn eerste keuze hiervoor zijn. Die zien je al aankomen voor een gratis "koop een nieuwe accu bij ons"-advies.

"ik vertrouw je diagnosewerk niet" vind ik wel heel makkelijk.
Een accu is inderdaad een vervangingsdeel en niet extreem duur, maar om hem daarom maar blind te vervangen vind ik wel erg overdreven.

Overigens zou het best kunnen dat de accu meh en/of leeg is, maar het is niet het enige probleem.

edit:
Het enige dat ik me nog wel kan bedenken in de richting van de accu, is dat herhaaldelijk starten met een zwakke accu voor vervuiling op de startmotor commutator kan zorgen waardoor hij ook steeds slechter start.

Maar alsnog, als de auto abrupt stopt met starten door vuilophoping, dan is is een stukje ronddraaien voldoende. De motor hoeft maar 1 keer contact te maken, daarna fikt hij er wel doorheen. Is misschien nog iets om te testen.

Als het op die manier door vervuiling komt, is het even de vraag of een frisse accu het nog fixt of dat de schade inmiddels te groot is en de startmotor ook on-the-way-out is.

Maar aangezien de NOCO booster ook helemaal niks doet (niet zwak, gewoon nul) is de accu imo niet de (enige) kandidaat

[ Voor 18% gewijzigd door timberleek op 30-06-2021 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 100% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

FRANQ schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 00:11:
[...]

Ja lachen he :P
Heb dat gevoel zelf ook altijd bij diverse topics.

Maarja nu ben ik het een keertje >:)

Denk zelf ook inderdaad rotte accu, maar ik ben dus bezig met een garantie vraag.
Dus kwak er dan niet even een nieuwe in, want wellicht word hij onder garantie vervangen.
Toch 3 jaar garantie op dat ding, en daar valt hij binnen.

Met een startbooster noco gb40 start hij thuis overigens niet, zojuist geprobeerd.

Het klopt gewoon niet helemaal, je zou dan op zijn minst iets verwachten.
Dus neig nu ernaar om toch ook maar de startmotor te vervangen ondanks dat de garage zegt dat die in orde is.
En heb je nu al eens geprobeerd de auto in de versnelling te zetten en hem even een stukje aandrukken zodat de bendix op een ander punt van de tandkrans op het vliegwiel aangrijpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Vanmiddag vrij genomen om zelf maar wat onderzoek te doen.

Startmotor zit op een lekkere rotplek onder het inlaat spruitstuk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bTmnNlqSpKx_1jODp30S4Nq2fg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IkKDVrraDXqXCE1w20oJfmaD.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij hoort dat puntjes niet oranje op te lichten :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2lVf-ghKiOpdTjcaLcILaSGhtg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f30bjVDzLwPGecUmEHm9WTeA.jpg?f=fotoalbum_large

Conclusie startmotor dood.

Heb ook een nieuwe accu gehaald want die heb ik nu al een keer of 30 gewoon kortgesloten.
Dus die zal ook wel verrot zijn ondertussen.

400 euro verder :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

400 euro?
Startmotor is maar 50 70 euro,
https://www.autodoc.nl/messmer/15304713

Hoe kom je aan 400?

[ Voor 30% gewijzigd door Part op 30-06-2021 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Part schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:38:
400 euro?
Startmotor is maar 50 euro,

Hoe kom je aan 400?
Van een alto misschien.
Op internet kost de startmotor 170 euro.
Komt statiegeld en terug verzendkosten nog bij.

Bij brezan/partspoint Dat ex BTW.

Dus 168 startmotor + 146 bosch accu + 9,75 loodbijdrage en 74 euro BTW

[ Voor 6% gewijzigd door FRANQ op 30-06-2021 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Online zal vast goedkoper zijn ja, maar Brezan heeft ze gewoon liggen of heeft ze dezelfde dag nog op voorraad. Laatst ook 30 euro voor een multiriem betaald die bij Winparts voor 10 euro te bestellen is, ik wil er alleen niet 2 dagen op wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Maar hij startte toch gewoon? Doet die nu niets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
laurens0619 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 18:51:
Maar hij startte toch gewoon? Doet die nu niets?
Hij startte soms, en soms helemaal niet.
Niet moeilijk, of zwak. Gewoon helemaal niks.
FRANQ schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:36:
Volgens mij hoort dat puntjes niet oranje op te lichten
Je dat is herkenbaar. Dat heb ik ook gehad bij een startmotor. De isolerende kunststof rand rondom de koolborstelplaat was bros geworden en uit elkaar gevallen.

Leidde in eerste instantie tot rare startproblemen, soms prima, soms zwak, soms helemaal niks. En wat later rook en zo'n oranje gloed. Inmiddels was de isolator zo ver vergaan dat hij sluiting maakte aan de case

Note: ik heb er dus een tijdje mee doorgereden. Mijn vermoeden is dat de (duidelijk) versleten koolborstels slecht contact maakte (en soms niet) en daarbij veel hitte gingen genereren. Dat verslechterde het plastic totdat het uit elkaar viel en er sluiting was.

[ Voor 14% gewijzigd door timberleek op 30-06-2021 23:27 ]

Pagina: 1