Brazos schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 08:00:
[...]
Klopt, maar het is maar de vraag of deze multimeter dat gaat laten zien. Wat vaak gebeurt is dat het startrelais inschakelt, de spanning door de aanloopstroom van de startmotor dusdanig inkakt dat het relais weer loslaat, en dit 20x per seconde zeg maar.
Een huis-tuin-en-keuken multimeter kan op dat moment zo maar een relatief hoge spanning meten, want het merendeel van de tijd is hij dat ook.
Met een professionele multimeter die kan loggen kun je dan de startspanning bepalen.
Mijn ervaring met goedkope en dure meters zijn inderdaad dat goed meten niet kan, maar een rammelende spanning veroorzaakt eigenlijk altijd ook een zoekende meter. Geen stabiele waarde.
Maar los daarvan. Als het startrelais rammelt dan hoor je dat. TS hoort alleen een enkele klik.
Daarbij zul je het gerammel van de boorspanning terug moeten zien in dingen als de dasboardverlichting. Zo'n relais heeft vaak een afvalspanning van max 8v (je wil niet dat hij te snel afvalt). Dat moet je makkelijk zien in verlichting. Ook in "korte" pulsen.
Dat valt er niet uit af te leiden. De stroomvraag van de startmotor is het hoogst op het moment dat deze nog stilstaat en wil gaan draaien. Vandaar dat een gare batterij vaak over zijn nek gaat op dit moment, en niets in beweging krijgt.
Dat valt best mee, de grootste stroomvraag is bovenaan de compressieslag. Daarom heb je ook altijd het kenmerkende geluid dat hij steeds zwaarder loopt tot het eind van die slag, om vervolgen weer iets sneller te gaan als hij die compressiedruk mee krijgt bij de (mislukte) verbrandingsslag. Totdat de volgende cilinder bovenaan zijn compressieslag komt.
Start met een (leen)accu, simpel om uit te sluiten. Werkt dat niet, dan pas verder zoeken.
Daar komt bij dat dit in wezen al gedaan is, de startbooster bij de garage werkt, de acculader bij de garage werkt ook (welke vaak ook nog een regeneratiefunctie hebben die de accu nog even kan wakker schudden / sulfatering deels kan opheffen waardoor deze weer even werkt)
Maar goed, dat zijn mijn 2 centen.
Dat klopt allemaal, maar je conclusie is imo wat kort door de bocht. Hij heeft inderdaad aan een booster gehangen, maar hij is ook versleept naar de garage. En TS en de garage hebben herhaaldelijk geprobeerd te starten. Dus elke keer weer heeft die bendix de startmotor een schop gegeven en de startmotor een klein stukje heen en weer gedraaid.
Als de startmotor net een dood punt heeft of koolborstels net slecht contact maken kan het best zijn dat alle beweging hem ver genoeg heeft gebracht. En dan gaat het een tijdje goed tot je weer op een kritisch punt komt of er weer slecht contact is.
Toen het later weer optrad heeft TS er zelf een booster aan gehangen, en dat had 0,0 resultaat.
Hoewel instantaan falen gebeurd, wordt een accu meestal geleidelijk slechter. En de auto van TS startte niet slecht, maar ineens helemaal niet meer. Bij een instantaan falende accu trekt hij ook niet zo makkelijk de andere verbruikers meer.
En wat betreft die accu testen. Die zijn zo goed als de monteur die hem toepast (en mogelijk baat heeft bij verkoop van een nieuwe accu). Diverse garages hebben mij ook een jaar of 4 verkocht dat mijn accu slecht was. Pas na die 4 jaar begon hij zwak te klinken tijdens een koude wintermorgen. De nieuwe A-merk, overmatig grote (start)capaciteit accu die er nu in zit was "nu nog wel goed, maar werd wel minder".
Een klein accutje heeft een andere "inkak" karakteristiek dan een grote. Als je dat onderscheid niet meeneemt in de test is elke kleine accu slecht en elke grote accu prima.
Dat de auto aangeeft een lage accuspanning te hebben zou ik niet alles van af laten hangen. Die generaties ford zijn ontzettend panisch op dat gebied. De focus stations die we op mijn voormalige werk hadden hadden start-stop. Ondanks dat het nagenoeg nieuwe auto's waren kreeg je telkens binnen een paar minuten een "lage accuspanning" melding en startte hij zichzelf weer.
[quote]
laurens0619 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 08:45:
-De garage zegt al 3 jaar dat je accu brak is
[quote]
De toen hagelnieuwe accu. Zoals zoveel mensen die melding jarenlang krijgen zonder reden.
-De auto geeft zelf ook regelmatig aan dat die zwak is
Fair point, maar hij is nu niet zwak, maar ineens 100% dood op de startmotor, maar niet op alle andere verbruikers.
Rij gewoon ff langs een andere garage voor een accu check, kost ze 5m en is zelfs gratis bij de kwikfit
Zal vast per vestiging verschillen, maar de kwik-fit zou zeker niet mijn eerste keuze hiervoor zijn. Die zien je al aankomen voor een gratis "koop een nieuwe accu bij ons"-advies.
"ik vertrouw je diagnosewerk niet" vind ik wel heel makkelijk.
Een accu is inderdaad een vervangingsdeel en niet extreem duur, maar om hem daarom maar blind te vervangen vind ik wel erg overdreven.
Overigens zou het best kunnen dat de accu meh en/of leeg is, maar het is niet het enige probleem.
edit:
Het enige dat ik me nog wel kan bedenken in de richting van de accu, is dat herhaaldelijk starten met een zwakke accu voor vervuiling op de startmotor commutator kan zorgen waardoor hij ook steeds slechter start.
Maar alsnog, als de auto abrupt stopt met starten door vuilophoping, dan is is een stukje ronddraaien voldoende. De motor hoeft maar 1 keer contact te maken, daarna fikt hij er wel doorheen. Is misschien nog iets om te testen.
Als het op die manier door vervuiling komt, is het even de vraag of een frisse accu het nog fixt of dat de schade inmiddels te groot is en de startmotor ook on-the-way-out is.
Maar aangezien de NOCO booster ook helemaal niks doet (niet zwak, gewoon nul) is de accu imo niet de (enige) kandidaat
[
Voor 18% gewijzigd door
timberleek op 30-06-2021 09:43
]