Smart tv en ps5 aansluiten op 5.1 surround

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennyPenny
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-09-2021
Hallo,

Mijn vriendin en ik hebben vandaag een smart tv (Philips 43pus7555/12). Zij had nog een oude 5.1 surround set (Philips hts2500/12) liggen van haar ouders.
Hoe kan ik onze ps5 en nieuwe tv aansluiten op het surround systeem?

De surround heeft RCA audio in, en component en composite video uit.
De tv heeft hdmi, 3,5mm jack en digitale audio uit (en nog andere aansluiting maar ik denk niet dat die ertoe doen, correct me if I'm wrong).
Ps5 heeft alleen hdmi.

Zou dit werken: ps5 --> tv (hdmi) --> surround (3,5mm naar RCA)? Zou daarmee ook het geluid van ps5 uit de surround komen, of zou daar merkbare latency op zitten?

Plan B is dat alleen de tv zelf naar de surround gaat en geluid van de ps5 gewoon uit de tv. Zou dat ook op dezelfde manier werken als hierboven? Uit wat ik lees maak ik op dat de digitale audio van de tv door een converter zou moeten en van daar naar de surround, maar ik wil overbodige aankopen willen vermijden als het kan werken met wat ik al heb (via de 3,5mm uitgang).

Vriendelijk bedankt aan al wie raad heeft. Ik ben er even mijn kluts mee kwijt :?

Beste antwoord (via LennyPenny op 29-06-2021 12:12)

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Volgens mij kan deze set alleen surround weergeven vanaf de discs die je er op afspeelt. Via de AUX kun je eventueel een analoge stereobron aansluiten.

Het spul is behoorlijk oud en beperkt. Mijn advies zou zijn om er niet aan te beginnen. Eigenlijk is elke euro die je er in investeert, zonde van het geld. Met wat geknutsel, krijg je er hooguit stereogeluid uit.

[ Voor 8% gewijzigd door S1NN3D op 28-06-2021 23:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Volgens mij kan deze set alleen surround weergeven vanaf de discs die je er op afspeelt. Via de AUX kun je eventueel een analoge stereobron aansluiten.

Het spul is behoorlijk oud en beperkt. Mijn advies zou zijn om er niet aan te beginnen. Eigenlijk is elke euro die je er in investeert, zonde van het geld. Met wat geknutsel, krijg je er hooguit stereogeluid uit.

[ Voor 8% gewijzigd door S1NN3D op 28-06-2021 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:13

FeaR

In GoT we trust

LennyPenny schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:45:
Zou dit werken: ps5 --> tv (hdmi) --> surround (3,5mm naar RCA)? Zou daarmee ook het geluid van ps5 uit de surround komen, of zou daar merkbare latency op zitten?
Waarom zou er delay op het geluid zitten via die weg? Als je een hoofdtelefoon aansluit (waar de uitgang van de TV initieel voor bedoelt is) zal die er ook niet zijn. Immers zou een dergelijke uitgang anders onbruikbaar zijn.
Plan B is dat alleen de tv zelf naar de surround gaat en geluid van de ps5 gewoon uit de tv.
Plan B is gelijk aan Plan A aangezien audio van alle input signalen via de Headphone Out weer zal worden gegeven.
Uit wat ik lees maak ik op dat de digitale audio van de tv door een converter zou moeten en van daar naar de surround.
De enige meerwaarde die aansluiten via S/PDIF (samen met een DAC) heeft is dat je niet altijd via de surround set geluid hoeft te hebben maar ook de Interne speakers kan gebruiken. Een plug in de Headphone Out is veelal direct de interne speakers op mute.

De beperkende factor in deze is de home cinema met alleen AUX In, maximaal 2.0 stereo zal je via deze weg krijgen, geen echt surround. Als je daar niet wakker van ligt is het kopen van een 3,5 mm jack naar stereo RCA kabel afdoende. Wil je wel surround zal je de gehele home cinema dienen te vervangen.

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 28-06-2021 23:50 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennyPenny
S1NN3D schreef op maandag 28 juni 2021 @ 23:04:

Daar vreesde ik al voor. Ik dacht oorspronkelijk dat het alleen om de speakers ging, zonder dvd-speler/receiver. De vorige bewoner van ons huis heeft kabels in de muur gestoken voor 4 speakers, dus ik had gehoopt de speakers daarop te kunnen aansluiten en ergens een receiver/amp op de kop te tikken. De kabels zitten echter inwendig vast aan de speakers dus dat kan niet zomaar los. Ach ja, misschien krijgen we er nog 20 euro voor. Bedankt voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennyPenny
FeaR schreef op maandag 28 juni 2021 @ 23:46:
[...]

Waarom zou er delay op het geluid zitten via die weg? Als je een hoofdtelefoon aansluit (waar de uitgang van de TV initieel voor bedoelt is) zal die er ook niet zijn. Immers zou een dergelijke uitgang anders onbruikbaar zijn.

[...]

Plan B is gelijk aan Plan A aangezien audio van alle input signalen via de Headphone Out weer zal worden gegeven.

[...]

De enige meerwaarde die aansluiten via S/PDIF (samen met een DAC) heeft is dat je niet altijd via de surround set geluid hoeft te hebben maar ook de Interne speakers kan gebruiken. Een plug in de Headphone Out is veelal direct de interne speakers op mute.

De beperkende factor in deze is de home cinema met alleen AUX In, maximaal 2.0 stereo zal je via deze weg krijgen, geen echt surround. Als je daar niet wakker van ligt is het kopen van een 3,5 mm jack naar stereo RCA kabel afdoende. Wil je wel surround zal je de gehele home cinema dienen te vervangen.
toon volledige bericht
Ik dacht dat er misschien vertraging kon zitten op het geluid van de ps5.
Alleszins, zoals hierboven al gezegd is het wellicht toch verloren moeite, dus ik denk niet dat we er nog aan beginnen. Toch bedankt voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:13

FeaR

In GoT we trust

LennyPenny schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:09:
[...]
De kabels zitten echter inwendig vast aan de speakers dus dat kan niet zomaar los.
Kroonsteentje er tussen. Subwoofer zal je alleen wel moeten vervangen aangezien de Philips een passieve subwoofer heeft en het gros van de receivers alleen overweg kan met actieve subwoofers.

[ Voor 21% gewijzigd door FeaR op 29-06-2021 17:16 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1