Thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningBaksteen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-09 19:38
Dag mede-tweakers,

Onlangs heb ik een bovenwoning aangekocht waarbij de ziggo aansluiting beneden in de gangkast zit. De bedoeling is dat hier ook de wifibox komt te hangen, vanuit daar lopen enkele ongebruikte PVC buizen naar mijn huiskamer. Nu wil ik vanuit deze gangkast zowel een Coax kabel als een internetkabel naar boven trekken waar ik deze kabels vervolgens wil aansluiten op deze wandcontactdoos:

https://www.kabelshop.nl/...TGzgtCQcvvjIaAhmREALw_wcB

Nu ben ik vrij plain op dat gebied en heb ik al gelezen dat er een verschil is tussen 'stugge' kabels en 'zachte' kabels maar zijn hier nog enkele dingen bij waar ik op moet letten, en welke kabels moet ik precies hebben die van mijn ziggobox naar boven lopen om op mijn wandcontactdoos aan te sluiten.

Alvast dank _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Twee van dat soort dingen kopen; ook eentje voor in de meterkast (opbouwversie ws)
En idd stugge netwerkkabel gebruiken. Gewoon cat6, dat ondersteunt al 10Gbps, mits echt koper
Voor coax kabel heb je een keurmerk; welke precies moet iemand anders FF melden ;o)
En dan patchkabels kopen voor het doorverbinden van de contactdoos met het modem en het ziggo AOP

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En als je kabels koopt, zorg dat je koper hebt, en geen CCA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik overwegen om het modem boven neer te zetten, anders kan je beter meteen de WiFi uit zetten en een AP erbij kopen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningBaksteen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-09 19:38
Super, hier kan ik al heel wat mee! Als ik hier gescheiden netwerken van wil maken wat moet ik daar dan voor aanschaffen? Dus gescheiden per kabel (dus niet draadloos een gastennetwerkje).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ligt er een beeetje aan hoe gescheiden je het wilt maken. Moet het echt via een aparte kabel, dan zul je daar meerdere van moeten trekken.
Maar in veel gevallen gaat het ook prima met VLAN's. Dan moet je zorgen dat je aan het begin en eind een switch hebt die daarmee overweg kan.

Wat wil je bereiken met een gescheiden netwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
KoningBaksteen schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 14:25:
Super, hier kan ik al heel wat mee! Als ik hier gescheiden netwerken van wil maken wat moet ik daar dan voor aanschaffen? Dus gescheiden per kabel (dus niet draadloos een gastennetwerkje).
Voordat je dat gaat doen vraag jezelf eerst af wie vertrouw je niet en wat wil je waartegen beschermen?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1