Moederbord vervangen ivm windows 11 ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:21
Mijn vraag

Ik heb in 2015 een desktop computer laten samenstellen. Sindsdien ben ik er blij mee en zie ik geen noodzaak om iets aan de hardware te wijzigen, voorlopig ook niet in de toekomst. Sinds kort heb ik via Tweakers vernomen dat er een nieuwe Windows komt. Ik heb toen naar de systeemeisen gekeken en word er niet vrolijk van. Ik voldoe aan alle eisen, behalve de CPU is verouderd (volgens Microsoft). Als de ondersteuning wordt gestopt voor Windows 10, moet ik dan mijn hele moederbord en CPU vervangen omdat Windows 11 dat eist?

Relevante software en hardware die ik gebruik

- Windows 10 Pro
- CPU: Intel Core 4771
- RAM: 16 GB
- SSD 250 GB
- Videokaart Nvidia Geforce GT 730
- TPM Header
- Moederbord: Gigabyte B85M-HD3

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Tool van Microsoft en een tool van GitHub gedraaid. Tool van Github geeft de CPU aan dat het niet voldoet, de rest allemaal groen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 21:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Dikke kans dat de RAM ook niet werkt met nieuwe moederboard ivm DDR3 naar DDR4-geheugen.

En het is niet bekend of CPU-eis een harde eis is.
Het zou kunnen dat je gewoon verder kan gaan met Intel Core i7-4771.
Dus wacht maar eerst af.

[ Voor 46% gewijzigd door MedionAkoya op 28-06-2021 20:27 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Welke features heb je per se nodig van Windows 11 dan? Windows 10 blijft nog jaren ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:21
CyberMania schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:25:
Welke features heb je per se nodig van Windows 11 dan? Windows 10 blijft nog jaren ondersteund.
Ik heb niet zozeer een feature nodig van Windows 11. Maar in oktober 2025 wordt de support op W10 gestopt, dat is al over 4 jaar. Het kan toch niet zo zijn dat mijn PC over 4 jaar waardeloos wordt alleen vanwege mijn CPU wat niet ondersteund wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Eric_1993 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:27:
[...]

Ik heb niet zozeer een feature nodig van Windows 11. Maar in oktober 2025 wordt de support op W10 gestopt, dat is al over 4 jaar. Het kan toch niet zo zijn dat mijn PC over 4 jaar waardeloos wordt alleen vanwege mijn CPU wat niet ondersteund wordt?
Op het moment dat Win10 uit de ondersteuning gaat, is die PC 10 jaar oud. Hij zal niet per se waardeloos zijn, maar uit de tools die je er nu op hebt losgelaten blijkt (in wezen) al dat hij nu niet meer de meest up-to-date machine is...

* Jester-NL vindt een PC na een jaar of vijf al oud...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Eric_1993 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:27:
[...]

Dat zie je dan wel weer toch? Tegen die tijd heb je weer ongetwijfeld betere computers en zou een moederbord dat je nu koopt ook weer verouderd zijn. Bovendien zou ik het sowieso even afwachten. Het is helemaal nog niet zeker of de Intel 4k serie niet geschikt is voor W11.

Het volgende is puur speculatie, gebaseerd op mijn vermoedens n.a.v. het verleden. Het is gebleken dat de uitspraken van Microsoft niet heel veel waard zijn. Zowel Windows XP als Windows 7 zou al veel eerder EOL gaan en Windows 10 zou de laatste Windows ooit zijn.
Denk even logisch na. Als dit echt een issue wordt, dan zijn er weet ik hoeveel consumenten en bedrijven, die over 4 jaar vast zitten. Ik acht het dus absoluut niet onwaarschijnlijk dat W10 veel langer ondersteunt gaat worden. Immers Microsoft wil kosten wat het kost voorkomen dat mensen straks op een versie van Windows blijven hangen die EOL is.

Ik zie dus absoluut geen reden om te upgraden. Je weet allereerst helemaal niet of jouw reden om te upgraden terecht is. Daarbij heb je nog 4 jaar de tijd. Daarna koop je een systeem dat veel beter op de toekomst berekend is. En hoewel het pure speculatie is, jouw PC is waarschijnlijk echt nog wel veilig te gebruiken na 2025. Tegen de tijd dat het echt onveilig wordt (W10 EOL) wil je mogelijk ook iets nieuws.
Pagina: 1