Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mynheer007
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-04 17:31
Ik zoek een?
50-55 inch TV en een prima audio-oplossing.

Wat is je budget?
Max 3000, maar value for money is zeker een factor om mee te nemen.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Als hoofdscherm in de woonkamer waar ik waarschijnlijk met max 2 mensen naar ga kijken. Kom iets van 3 meter van de tv af te zitten, dus daarom is 55 inch wel lekker. De woonkamer kent een glazenpui aan de zijkant over de hele lengte van het huis, dus licht is wel een issue waardoor OLED waarschijnlijk niet gaat werken.

De tv zal voornamelijk gebruikt gaan worden voor:
- Streamingdiensten
- XboxOne, maar zit te kijken om over te stappen naar Stadia of een andere streamingsdienst)

Voor audio zat ik te denken aan een soundbar, en deze dan deze via eARC te verbinden met de TV om zo Dolby Atmos geluid eruit te krijgen.

Wat heb je zelf al gevonden?

Voor de TV heb ik twee opties gevonden die aan de meeste eisen voldoen (maar hebben beiden niet zulke beste reviews) :
- Sony XH90 (
- Samsung QLED 4K 55Q90T

Voor geluid zit ik te kijken naar de volgende opties:
- Sonos ARC (pros: design, alles in een oplossing, eenvoudig uitbreidbaar, cons:geen echt surround)
- Samsung HW-Q90R: (pros: meer echt surround, cons: design)

Welke vragen heb je hier nog over?
- Gaat de Sonos arc werken als er vier lege meters achter mijn bank zitten? (vanwege weerkaatsing geluid)
- Hoe gaat het geluid klinken in deze vier lege meters? (daar zit de keuken maar als de Sonos ARC is afgestelt op de bank, dan vraag ik me af of het geluid niet gaat vervormen )
- Kan een OLED wanneer er veel licht is? (een glazenwand van 7 meter naast de bank)
- Stel ik moet voor LCD gaan, moet dit dan VA of IPS zijn?

Beste antwoord (via Mynheer007 op 12-07-2021 07:57)

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-06 08:41
Mynheer007 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:10:
- Gaat de Sonos arc werken als er vier lege meters achter mijn bank zitten? (vanwege weerkaatsing geluid)
- Hoe gaat het geluid klinken in deze vier lege meters? (daar zit de keuken maar als de Sonos ARC is afgestelt op de bank, dan vraag ik me af of het geluid niet gaat vervormen )
- Kan een OLED wanneer er veel licht is? (een glazenwand van 7 meter naast de bank)
1) ja, de sonos arc zal werken
2) dat kan niemand jou op dit forum vertellen. Elke kamer klinkt anders
3) uiteraard
4) ligt aan je wensen
Tot zover de antwoorden waar je niet op zat te wachten, maar wat wel de antwoorden zijn.

Je hebt een budget van € 3K, maar wil daar zo'n € 1.800- € 2.000 van uitgeven. Lekker voor een 65" OLED of Sony XH95 gaan. Groter is in de regel gewoon prettiger. Als je voornamelijk 's avonds tv kijkt werkt OLED prima. Ook ff de vraag op welke kant de glazenpui zit. OLED schermen reflecteren behoorlijk, dus dat kan wel echt onprettig kijken. OLEDs hebben wel de beste beeldkwaliteit.

VA vs IPS. VA heeft een hoger contrast dus in de regel (veel) beter beeld dan een IPS paneel. IPS heeft als voordeel de (veel) betere kijkhoeken. Kijk je vanaf de zijkant? dan is IPS wellicht beter. In alle andere gevallen voor VA gaan.

Daarnaast moet jij je afvragen wat je met het geluid wil. Is het voornamelijk voor tv geluid (dus ook gaming/netflix etc) of voornamelijk muziek? Moet het perse minimalistisch qua design zijn of zijn grotere speakers met aparte receiver ook een optie?

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-06 08:41
Mynheer007 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:10:
1) ja, de sonos arc zal werken
2) dat kan niemand jou op dit forum vertellen. Elke kamer klinkt anders
3) uiteraard
4) ligt aan je wensen
Tot zover de antwoorden waar je niet op zat te wachten, maar wat wel de antwoorden zijn.

Je hebt een budget van € 3K, maar wil daar zo'n € 1.800- € 2.000 van uitgeven. Lekker voor een 65" OLED of Sony XH95 gaan. Groter is in de regel gewoon prettiger. Als je voornamelijk 's avonds tv kijkt werkt OLED prima. Ook ff de vraag op welke kant de glazenpui zit. OLED schermen reflecteren behoorlijk, dus dat kan wel echt onprettig kijken. OLEDs hebben wel de beste beeldkwaliteit.

VA vs IPS. VA heeft een hoger contrast dus in de regel (veel) beter beeld dan een IPS paneel. IPS heeft als voordeel de (veel) betere kijkhoeken. Kijk je vanaf de zijkant? dan is IPS wellicht beter. In alle andere gevallen voor VA gaan.

Daarnaast moet jij je afvragen wat je met het geluid wil. Is het voornamelijk voor tv geluid (dus ook gaming/netflix etc) of voornamelijk muziek? Moet het perse minimalistisch qua design zijn of zijn grotere speakers met aparte receiver ook een optie?

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hulleman schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:19:
[...]

Ook ff de vraag op welke kant de glazenpui zit. OLED schermen reflecteren behoorlijk, dus dat kan wel echt onprettig kijken. OLEDs hebben wel de beste beeldkwaliteit.
En afhankelijk van wat je kijkt. Ga je overdag of met veel licht films kijken of die ene aflevering van Game Of Thrones waarin alles nacht is? Dan is een spiegelend raam bloedirritant. Wil je dat? En wil je in dat soort gevallen perse geen gordijn dicht willen trekken? Dan geen OLED nemen.

Overdag F1 kijken of iets anders dat gewoon duidelijk en goed verlicht beeld heeft gaat in een verlichte woonkamer op een OLED van 3 jaar oud (POS9002, die ik heb) al prima.

Voordeel van OLED is idd het adembenemende perfecte beeld en extreem hoge contrast dat je krijgt als je bereid bent om (als je er echt voor gaat zitten), dit in de avond te doen of ff een gordijn dicht te trekken
Yes agree. Ik zou bij die sonos sowieso de sub en twee surrounds aanraden. Maar als het niet minimalistisch hoeft, zou ik verder kijken dan soundbars...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mynheer007
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-04 17:31
Thanks beiden voor de input.

Ik heb de Sonos Arc nu in bestelling staan, en het duurt nog even voordat deze geleverd wordt. De tv denk ik nog even over na.