Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriceGee
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 28-07 17:23
@TP-Link en Mede-Tweakers,

Mijn vraag
Hoe enable ik PXE network booting in de DHCP instellingen van mijn TP-Link Archer AX6000 router?
Ik vind in de DHCP instellingen geen opties voor het instellen van BOOTP bootstrap opties.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De TFTP server hiervoor draait al op een Synology NAS (DSM 6.2).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op https://forum.openwrt.org...external-tftp-server/5880 vind ik wel dat je dit middels een SSH connectie wel kunt instellen iop een Archer C7, maar op de AX6000 is SSH geblocked.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:02
Er is niet zoiets als een special instelling voor Pxe boot in een dhcp server, dus daarom kun je niets vinden.
Je kunt van de standaard dhcp server gebruik maken of je kunt je Nas dat laten verzorgen.

Lees dit eens.
https://kb.synology.com/n...ent_PXE_with_Synology_NAS

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriceGee
Je zult in de instellingen van je DHCP server toch ergens moeten aangeven op welke TFTP server je boot loaders voor PXE staan lijkt me?
Hoe weet je DHCP server dan bij een netwerk boot waar hij deze moet vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriceGee
Op DSM 6.2
  1. Ga naar Hoofdmenu > Configuratiescherm > Bestandsservice en selecteer het tabblad TFTP.
  2. Schakel het selectievakje TFTP -service inschakelen in .
  3. Selecteer in het gedeelte TFTP -basismap de map waarin u het netwerkbootstrapprogramma hebt opgeslagen en eventuele andere bestanden die nodig zijn voor het opstarten van uw clientapparaat.
  4. Klik op Toepassen om de instellingen op te slaan.
  5. Meld u aan bij uw DHCP -server en voltooi de instelling van de juiste netwerkinstellingen. (U kunt ook het onderstaande gedeelte raadplegen om DHCP -services op uw Synology NAS in te stellen en PXE op een Synology NAS te voltooien.)
  6. Schakel uw clientapparaat in. U kunt het nu opstarten met PXE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dat is gewoon een normale dhcp request en daar hoef je niets bijzonders voor in te stellen in de dhcp server.

Enkel het dhcp request moet ook een een "pxe bootserver discover" commando bevatten die vraagt of er ergens een pxe boot server op het lan zit.
Uiteraard is dit een broadcast request dus er hoeft niets geadresseerd te worden.
De dhcp server levert dan een ipadres en de pxe boot server stuurt zijn adres met de mededeling dat hij een bootserver is.
Daarna gaat het bootprocess verder tussen client en pxe boot server.

PXE Boot Basics.

Booting from the network using the PXE protocol involves a simple series of DHCP packets. There are three parties involved: the DHCP server, the PXE server, and the client.
  • The client broadcasts a DHCP packet asking for the address of DHCP servers (servers that can hand out IP addresses). In the same packet, the client also specifies that it is looking for PXE (network boot) servers. This is known as a 'discover' - the client wants to discover where the servers are.
  • The DHCP server responds with a broadcast packet (which simply tells the client that it is an address server). This is known as an 'offer' - the server is offering its services.
  • The PXE server responds (which tells the client that it is a boot server). This is also known as an 'offer.'
  • The client sends the DHCP server a message asking for an IP address.
  • The DHCP server sends the client an IP address that is now assigned to it.
  • The clients sends the PXE server a request asking for the path to the Network Boot Program (NBP).
  • The PXE server responds with the NBP path.
  • The client downloads the NBP and runs it.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

MauriceGee schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:17:
... maar op de AX6000 is SSH geblocked.
Hûh? OpenWrt listens for incoming SSH connections on port 22/tcp by default.
Waarom doet-ie dat op jouw ax6000 dan niet?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriceGee
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:42:
[...]

Hûh? OpenWrt listens for incoming SSH connections on port 22/tcp by default.
Waarom doet-ie dat op jouw ax6000 dan niet?
Omdat TP-Link dat blijkbaar niet wil op de AX6000.
Waarom eigenlijk niet @TP-Link ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faifz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 15:48
MauriceGee schreef op maandag 28 juni 2021 @ 23:29:
Je zult in de instellingen van je DHCP server toch ergens moeten aangeven op welke TFTP server je boot loaders voor PXE staan lijkt me?
Hoe weet je DHCP server dan bij een netwerk boot waar hij deze moet vinden?
Je hebt de mogelijkheid om met DHCP opties te gaan werken die verwijzen naar de boot server met DHCP optie 67 of whatever. Maar dat is een slechte methode.

Het beste stel je de router in als een DHCP relay en niet als een DHCP server. Met een relay kan je het verwijzen naar een DHCP server (bv windows server) en een PXE boot server. Het voordeel hiervan is dat het zelfs werkt buiten de gegeven broadcast domein, bv als je meerdere VLAN's en subnets hebt.

Ik weet niet of het mogelijk is om je TP-Link als een DHCP relay in te stellen. Als een van je switches het wel ondersteunt, dan schakel je de DHCP server uit op de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Is echt allemaal niet nodig.

Je kunt gewoon een standaard DHCP server gebruiken en een PXE boot server, die kunnen prima apart hun eigen functionaliteit leveren.
Het kan wel, maar is echt niet nodig om die PXE boot server ook DHCP server te laten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De DHCP server van de TPlink router uitzetten en die van de Synology aan en het daar regelen. Uiteraard geef je in de DHCP config het IP adres van de router als gateway mee.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:35

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Titelfix *boor -> boot

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

MauriceGee schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 23:52:
[...]

Omdat TP-Link dat blijkbaar niet wil op de AX6000.
Waarom eigenlijk niet @TP-Link ?
De quote die jij gevondeb hebt:
MauriceGee schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:17:
... https://forum.openwrt.org...external-tftp-server/5880 vind ik wel dat je dit middels een SSH connectie wel kunt instellen iop een Archer C7...
komt van openwrt.org en geldt dus voor een Archer C7 die openwrt draait. Als je op je AX6000 openwrt draait heb je echt wel ssh-access

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriceGee
Ben(V) schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:23:
Dat is gewoon een normale dhcp request en daar hoef je niets bijzonders voor in te stellen in de dhcp server.
Enkel het dhcp request moet ook een een "pxe bootserver discover" commando bevatten die vraagt of er ergens een pxe boot server op het lan zit.
Uiteraard is dit een broadcast request dus er hoeft niets geadresseerd te worden.
De dhcp server levert dan een ipadres en de pxe boot server stuurt zijn adres met de mededeling dat hij een bootserver is.
Dank voor je heldere beschrijving Ben!

Hoe kan ik zien of de DHCP van mijn AX6000 dat ook doet/kan?
Daarna gaat het bootprocess verder tussen client en pxe boot server.
Heb je misschien een link naar een goede tutorial hoe een PXE boot server op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriceGee
Helaas kon ik zelf de titel niet meer zelf aanpassen na het posten.
Thanks voor de fix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nogmaals er is niets bijzonders aan de dhcp server kant nodig.
Die AX6000 is (neem ik aan) jouw standaard DHCP server en daar hoef je niets aan te veranderen.

Als jij een device een netwerk boot laat uitvoeren zal die een dhcp request uitvoeren en die AX6000 zal daarop gewoon normaal reageren en een ipadres uitdelen.

Wat er extra gebeurd bij een boot request is dat er in het dhcp request een setting wordt toegevoegd die de dhcp server negeert, maar waar een pxe boot server op reageert met de locatie van het boot image.
Het device heeft dan dus een ip adres van de dhcp server gekregen en een locatie van een bootimage van de pxe server.
Het device zal dan dat bootimage gebruiken om te booten.

In mijn eerste post heb ik al een link gegeven hoe dat voor Synology ingesteld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faifz
Ben(V) schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:47:
Nogmaals er is niets bijzonders aan de dhcp server kant nodig.
Die AX6000 is (neem ik aan) jouw standaard DHCP server en daar hoef je niets aan te veranderen.
Je zit er helemaal langs. Ergens vind ik dat je wat redelijk verzint. Ga je een voorbeeld geven. Eerder zei je het volgende:
Ben(V) schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:23:

PXE Boot Basics.

Booting from the network using the PXE protocol involves a simple series of DHCP packets. There are three parties involved: the DHCP server, the PXE server, and the client.
  • The client broadcasts a DHCP packet asking for the address of DHCP servers (servers that can hand out IP addresses). In the same packet, the client also specifies that it is looking for PXE (network boot) servers. This is known as a 'discover' - the client wants to discover where the servers are.
  • The DHCP server responds with a broadcast packet (which simply tells the client that it is an address server). This is known as an 'offer' - the server is offering its services.
  • The PXE server responds (which tells the client that it is a boot server). This is also known as an 'offer.'
  • The client sends the DHCP server a message asking for an IP address.
  • The DHCP server sends the client an IP address that is now assigned to it.
  • The clients sends the PXE server a request asking for the path to the Network Boot Program (NBP).
  • The PXE server responds with the NBP path.
  • The client downloads the NBP and runs it.
Dat had jij gecopypasted van een post waar aangeraden wordt dat je DHCP relay moet gebruiken i.p.v. DHCP options. Maar jij beweert nog altijd dat je helemaal niks moet doen op de DHCP server.

Link naar die post: https://techcommunity.mic...-dhcp-options/ba-p/275562

Als je niet te werk gaat met DHCP relay, ga je DHCP options moeten configureren op de DHCP server. Options zoals 43, 60, 66 en 67. Voorbeeldje zie je hier terug: https://www.techthoughts....dhcp-scope-vs-ip-helpers/

Een DHCP server of een client gaat nooit het adres weten van een PXE server tenzij je het configureert. Maar nogmaals jij beweert dat je niks moet configureren. Een DHCP relay verwijst naar het adres van de PXE server en DHCP server. Als je met DHCP options gaat werken, ga je het ook moeten verwijzen naar de PXE server met option 66.
Ben(V) schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:47:
Wat er extra gebeurd bij een boot request is dat er in het dhcp request een setting wordt toegevoegd die de dhcp server negeert, maar waar een pxe boot server op reageert met de locatie van het boot image.
Dit wordt meegegeven met DHCP optie 67.

[ Voor 12% gewijzigd door Faifz op 01-07-2021 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het spijt me bijzonder maar ik gebruik hier pxe boot om van mijn PC vanaf mijn Synology Nas te booten en dan een image backup van de pc te maken.
En deze configuratie krijgt gewoon een ip adres van de dhcp server in mijn router en dat is gewoon een Ziggo Connectbox waar helemaal niets op in te stellen is.

Dus ik vrees dat de praktijk me gewoon gelijk geeft.
De dhcp server levert gewoon enkel het ipadres en de pxe bootserver reageert op hetzelfde request met de locatie van het boootimage en dan heeft de PC voldoende informatie om een pxe boot te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faifz
Ben(V) schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 08:41:
Het spijt me bijzonder maar ik gebruik hier pxe boot om van mijn PC vanaf mijn Synology Nas te booten en dan een image backup van de pc te maken.
En deze configuratie krijgt gewoon een ip adres van de dhcp server in mijn router en dat is gewoon een Ziggo Connectbox waar helemaal niets op in te stellen is.

Dus ik vrees dat de praktijk me gewoon gelijk geeft.
De dhcp server levert gewoon enkel het ipadres en de pxe bootserver reageert op hetzelfde request met de locatie van het boootimage en dan heeft de PC voldoende informatie om een pxe boot te doen.
Kan zijn dat je inderdaad niks hoeft te doen als het binnen dezelfde broadcast domein is, ja. Had het vorig jaar moeten implementeren, maar dat was voor een omgeving met x aantal VLAN's/broadcast domeinen dus daar had je echt een DHCP relay voor nodig.

Mijn excuses, alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja, dhcp requests zijn uiteraard broadcasts, dus als je buiten het broadcast domein zit heb je altijd een dhcp relay nodig, dat is onafhankelijk van pxe boot.

Pagina: 1