Inbouwbox spots gevuld met pur?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesish3d
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-10-2023
Beste medetweakers,

Ik heb waarschijnlijk echt een beginnersvraag, maar helaas kan ik via Google niets vinden. Ik heb een nieuwbouwhuis met ronde gaten van 10cm doorsnede in het plafond ter voorbereiding voor spotjes (inbouwboxen heet dit?). Maar ik snap eigenlijk niet wat ze gedaan hebben en wat ik ermee moet.

Situatie: er steekt een schroef uit het plafond en het lijkt alsof het gat helemaal gevuld is met schuim/pur ofzo. Schroef lijkt direct in de pur geschroefd, maar het is vrijwel niet te zien omdat het ook allemaal geverfd is.

Mijn vermoeden is dat ik gewoon met grof geweld dat hele gat moet openboren of wat dan ook, maar voor ik dat doe hoor ik graag advies ;)

Weet iemand of ik het gewoon kan openmaken? Want waarom hebben ze het uberhaupt helemaal dichtgemaakt? Zie bijgevoegde foto, waar eigenlijk alleen de schroef te zien is.

Bedankt alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8_q_Fn-U06cmZYt5w2uJBpSbjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XaawmZ2eURaJB5BVHWmX4h4.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:13
omdat het geverfd is zou ik het voorzichtig doen.
Met grof geweld heb je kans dat de verf verder wegscheurt dan dat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Met kloppen even bepalen of de schroef in het midden zit. vervolgens het spuitwerk voorzichtig insnijden en weg halen. Dan kan je de inbouwdoos leeghalen, pur is ongebruikelijk maar komt soms wel voor, meestal is het een prop papier.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 28-06-2021 15:04 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:48

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Je hebt het plafond laten spuiten. Daarom vullen ze die op. De schroef is dan om de doos weer terug te kunnen vinden.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 13-09 15:46
De box is ingestort in de betonvloer/ plafond. Aan de onderzijde is deze voorzien van een gipsplaat. Het schroefje/ spanhulz die je zie geeft alleen het midden van die box aan.

Die spanhulz haal je er dus uit en dan boor je het gat voor je spot. Omdat je 1001 verschillende spots heb met weer net zoveel verschillende maten hebben ze hem dus nog niet voor je geboord.

Je moet dus eerst weten welke spots je neem en dan weet je precies de maat die je moet boren.

En vrij gangbare maat is 75 mm. En als er dan dus een gat in zat van 100mm was je mooi de pineut.

Je heb dus waarschijnlijk deze box in je plafond zitten voorzien van elektra. (je bouwer even horen welke box ze bij jou hebben toegepast).
https://www.elektroshop.n...onic-betoninbouwdoos.html

Dus:
1. Een spot kiezen die je wil toepassen.
2. In de montage handleiding kijken welke gatmaat hier voor nodig is.
3. Gatzaag/ komboor kopen van die maat (eventueel incl voor boormachine)
4. Stroom afschakelen.
5. Gaten boren in gipsplaatje
6. Spots aansluiten en in het gat drukken
7. Stroom inschakelen.
8. Vrouwlief de rommel oplaten ruimem
9. Biertje drinken en genieten

Het pur wat je zie is waarschijnlijk de afdichting tussen de box en de betonvloer, welke afgepurd is voor de betonstort. Dus pur moet je dus laten zitten anders verknal je je hele plafond. Als de box helemaal vol met PUR zit hebben ze lopen kloten en moet je je aannemer bellen om hem leeg te halen. (ik denk eerlijk gezegd niet dat hij vol zit).

[ Voor 12% gewijzigd door BBB-Nick op 28-06-2021 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesish3d
Dank allemaal voor de reacties en de zeer uitgebreide reactie van BBB-Nick :)

Ik hoop dan dat ik het niet te ver verknald heb, maar ik denk het niet. Naar aanleiding van de eerste reacties had ik een begin gemaakt met openmaken. Het "pur" lijkt een soort samengeperst papier wat je er met een schroevendraaier beetje kan doorboren. Overigens maakte ik me niet veel zorgen over het verfwerk, aangezien we het nog laten stucen.

Ik heb een klein gat gemaakt van 2-3 cm (schroef zit overigens niet in het midden, maar zat aan de rand van de box). Daarin zie ik dat de geperste papierlaag ongeveer 3cm dik is en daarboven zit een soort witte afschermkap.

Voor nu laat ik het dan met rust en hoop ik niet teveel te hebben gesloopt :$. Uiteindelijk gaat een aannemer alles maken en ook de spots erin zetten. Zie foto hieronder tot hoever ik het nu heb.

GroetjesAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7hrwQHJSnvRWm7ninOwYBwzWa4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MsxjiCMLIjZaKzeFYj9fDFQY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frieskip
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09-2024
oei dat ziet er niet best uit.. of is de foto ingezoomd? :o

[ Voor 50% gewijzigd door frieskip op 28-06-2021 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesish3d
Mja wat heet. Dat gaatje is 2-3cm, alles waar de verf weg is max 10cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frieskip
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09-2024
Nemesish3d schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:25:
Mja wat heet. Dat gaatje is 2-3cm, alles waar de verf weg is max 10cm
Welke inbouwspots ga je plaatsen? dekken die de schade wel af?:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
frieskip schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:26:
[...]

Overigens maakte ik me niet veel zorgen over het verfwerk, aangezien we het nog laten stucen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesish3d
frieskip schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:26:
[...]

Deze: https://www.coolblue.nl/e...color-round-aluminum.html

En het gaat nog gestuced worden, dus dan zie je dat niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 08:58
Nemesish3d schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:29:
[...]

En het gaat nog gestuced worden, dus dan zie je dat niet meer
Het is een nieuwbouwhuis zeg je? Op de foto's lijkt het al gespact, lijkt mij stug dat ze er later nog overheen gaan stucen? Stuc hecht normaliter niet zo best op spac namelijk.

Voor de volgende keer: sla het altijd naar binnen ipv eruit trekken. Als je het eruit trekt, heb je dus kans de afwerklaag mee te trekken. En als je het voorzichtig intikt kun je een mooi gaatje maken. Je voelt dan ook precies waar het gat zit.

[ Voor 25% gewijzigd door Raling op 28-06-2021 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

Hier gaat de spuiter niet blij van worden, ga er maar vanuit dat het hele plafond opnieuw gedaan moet worden.
Reparatie blijf je zien, zeker als je het weet waar het zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:10

breinonline

Are you afraid to be known?

Hij laat het stucen, niet spuiten. Dan is het prima te repareren. Ik gok dat de grijze plaat fermacell is en daar kan je goed op stucen. Verder zit er al spuitwerk over het stuc, daar kunnen ze, met de juiste voorbereiding overheen, mits de boel goed vast zit.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Het gat lijkt wel veel te ondiep voor de gekozen spot 'Inbouwafstand 10 cm'.
En hij mag ook niet in een gesloten 'doos' omdat de warmte kwijt moet.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesish3d
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik vond het ook al vrij ondiep, die witte kap zit er al na 5cm ofzo. Maarja, heb dus besloten om er zelf maar niet meer aan te zitten :D Ik kijk wel mee met de aannemer als zij het installeren. Ik wilde gewoon even kijken of er ook al stroom heenliep,
ga er maar vanuit dat het hele plafond opnieuw gedaan moet worden.
Al zou ik het niet laten stucen lijkt me dit wel erg dramatisch ;) Je kunt het repareren met iets als Alabastine Spackvuller. Tuurlijk, het eindresultaat zal niet zo mooi worden als voor 2000 euro het hele plafond opnieuw te doen, maar meer dan goed genoeg. Zo vaak kijk ik niet naar het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
Maar waarom zou je het plafond eerst laten spac spuiten om vervolgens daar weer overheen te stucen? Dat is een beetje dubbelop, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesish3d
Raling schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:12:
Maar waarom zou je het plafond eerst laten spac spuiten om vervolgens daar weer overheen te stucen? Dat is een beetje dubbelop, of niet?
Dat ga ik ook niet doen. Ik laat het stucen. En als ik dat niet had laten doen, dán had je het alsnog wel redelijk kunnen repareren :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:08
Raling schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:12:
Omdat dit veelal onderdeel is van de oplevering ;-) Stuc doen ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesish3d
Oh zo bedoelde Raling het. Inderdaad, spijker en kop! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-09 09:17
Man man man wat een antwoorden weer hierboven. Lezen mensen wel voordat ze hun mening rondslingeren? "Schade, blijf je zien!", "Komt niet goed!"...

Al is die schade 30x30cm, TS laat het nog stucen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
Nemesish3d schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:50:
[...]

Dat ga ik ook niet doen. Ik laat het stucen. En als ik dat niet had laten doen, dán had je het alsnog wel redelijk kunnen repareren :>
mgizmo schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:55:
[...]

Dan zeg je toch tegen ze dat ze de spack er niet op moeten spuiten? 8)7

Ik heb ook nergens gezegd dat het niet te repareren is. Dat is het zeker. Maar het klinkt mij gewoon ongelooflijk onlogisch in de oren om je nieuwbouwhuis plafond eerst te laten spackspuiten (door de aannemer) om vervolgens er overheen te stucen.

Dat is gewoon minimaal 15eu de vierkante meter die jij of de aannemer in de zak hadden kunnen houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 13:52
Raling schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:58:
[...]

[...]

Ik heb ook nergens gezegd dat het niet te repareren is. Dat is het zeker. Maar het klinkt mij gewoon ongelooflijk onlogisch in de oren om je nieuwbouwhuis plafond eerst te laten spackspuiten (door de aannemer) om vervolgens er overheen te stucen.

Dat is gewoon minimaal 15eu de vierkante meter die jij of de aannemer in de zak hadden kunnen houden :)
Omdat alles meerwerk is, het wordt opgeleverd zoals afgesproken en daar hoort dit bij.

Een nieuwbouw huis wordt ook altijd opgeleverd met WC & douche, ook al ga je daarna zelf een andere badkamer er in zetten.

Heb zelf ooit bij vrienden een gestorte vloer er direct na oplevering eruit gehaald omdat de aannemer veel te veel vroeg voor vloerverwarming. Geen vloer er in kon niet want dit was verplicht. En zo ken ik nog tientallen verhalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:08
Raling schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:58:
[...]

[...]

drie opties:
1) Ze accepteren dit, maar veelal doen ze dit niet omdat ze dan afwijken van de afspraken, bouwbesluit, e.d. wat er allemaal ligt
2) Het kost je geld om het niet te te laten doen (i kid you not)
3) Je hebt geen keuze

Vaak is het dus 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:08

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Raling schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:01:
[...]

Het is een nieuwbouwhuis zeg je? Op de foto's lijkt het al gespact, lijkt mij stug dat ze er later nog overheen gaan stucen? Stuc hecht normaliter niet zo best op spac namelijk.
Precies dit. Het ziet er aardig vernield uit to be honest. Spac reparatie wordt nooit mooi, zeker niet met Alabastine doe het zelf oplossingen. Stucen over spacwerk is ook niet optimaal ivm slechte hechting etc.
GrooV schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:15:
[...]

Een nieuwbouw huis wordt ook altijd opgeleverd met WC & douche, ook al ga je daarna zelf een andere badkamer er in zetten.
Nee hoor. Je kan een badkamer / toilet ook gewoon casco laten opleveren.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Pagina: 1