GFx card upgrade voor Windows 11 en (vrij lichte) games

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonnyTonny
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-10-2024
MIjn Windows PC heeft nog (niet lachen :) ) een Geforce 8600GT uit 2007.
Op zich geen probleem (Ryzen 2600 machine van 3 jaar oud) op dit moment omdat de machine vrijwel alleen via RDP wordt benaderd en fungeert als Docker host voor verschillende hobby-projecten.

Echter Windows 11 komt er aan dat DirectX 12 nodig gaat hebben en Blizzard heeft besloten om de 2 aankomende nieuwe Diablo games (Diablo II Resurrected en Diablo IV) alleen nog voor Windows uit te brengen en MacOS als platform compleet te dumpen.
(Ik game incidenteel, geen first-person-shooters of race-games, geen VR. 50-60 fps op 1080 met de kwaliteits settings op medium is goed genoeg voor vrij lichte games. Ik verwacht dat Diablo IV ook prima te spelen is daarop.)

Dus ik zal een betere GFX kaart in de PC moeten zetten, maar ik heb me al jaren niet in die markt verdiept.
Mijn budget is ook niet oneindig. Ik hoop onder de 300 EUR klaar te zijn en de kaart over een jaar of 2 mee te kunnen nemen naar het volgende moederbord.
(Dus bij voorkeur een PCIe 4.0 kaart, maar zijn die er al voor die prijs?)

Ik wil ook niet te lang wachten met aanschaffen van een kaart omdat ik vermoed dat straks voor Windows 11 een hoop mensen een DirectX 12 upgrade nodig gaan hebben. Dat zou best wel eens de prijzen nog verder kunenn gaan opdrijven.

Na wat (beperkt) marktonderzoek lijkt een Geforce 1650 Ti met 4 GB gDDR5 momenteel de beste gok.
Ik heb geen idee hoe Amd Radeon kaarten zich daartoe verhouden.

Kan iemand me een paar tips/aanbevelingen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-05 10:53
TonnyTonny schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:44:
Kan iemand me een paar tips/aanbevelingen geven?
Wellicht ten overvloede: PCI-e 4.0 is ook weer backwards compatible met eerdere versies. Een GTX 1650 draait net zo goed op pci-e 3.0 als 4.0, simpelweg omdat zo'n kaart de bandbreedte niet benut van de snellere 4.0 bus.

Tenzij je zo snel mogelijk naar Windows 11 wilt, zou ik nu nog even afwachten met de aanschaf. Crypto koersen dalen en de markt voor videokaarten lijkt langzaam aan te normaliseren.

Of je moet nu een kaart voor een goede prijs kunnen krijgen, zou er in elk geval geen € 400,- voor neertellen. Voor die prijs kan je iets kopen wat een stuk toekomstbestendiger is als de prijzen weer normaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonnyTonny
Windows 11 is voor mij ook meer bijzaak. Ik zal echt niet in de eerste weken upgraden.
Maar Diablo II Resurrected early access is al over een paar weken. En daar heb ik hem wel voor nodig.
Ik heb nog een Geforce GTX 660 in een ander systeem zitten die ik eventueel als overbrugging hier in kan stoppen, maar die zal borderline zijn voor Diablo II en IV. (Absolute minimum-spec volgens Blizzard,)

Ik weet ook wel dat PCIe 3.0 kaarten het ook op 4.0 doen en dat het in dit geval niet zal uitmaken.
Maar het voelt toch op de een of andere manier zonde van de bandbreedte ;-)

Een GTX1650 is nu rond de 275 EUR. Meer dan 300 was ik ook echt niet van plan.
De dagen dat je een redelijjke kaart voor 125 EUR had lijken echt wel over.
Ik verwacht dat de prijzen niet zo heel ver meer terugzakken.

Ik denk zelfs dat de fabrikanten hun uiterste best zullen doen om dat prijspijl kunstmatig zo hoog te houden als het nu is. Ze verdienen er goed aan. Nu ze de $$$ hebben geroken en gemerkt hebben dat er genoeg gekken ze toch wel kopen, waarom zouden ze een flinke partij goedkope kaarten met lage marges op de markt gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-05 10:53
TonnyTonny schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:27:
Een GTX1650 is nu rond de 275 EUR. Meer dan 300 was ik ook echt niet van plan.
De dagen dat je een redelijjke kaart voor 125 EUR had lijken echt wel over.
Ik verwacht dat de prijzen niet zo heel ver meer terugzakken.

Ik denk zelfs dat de fabrikanten hun uiterste best zullen doen om dat prijspijl kunstmatig zo hoog te houden als het nu is. Ze verdienen er goed aan. Nu ze de $$$ hebben geroken en gemerkt hebben dat er genoeg gekken ze toch wel kopen, waarom zouden ze een flinke partij goedkope kaarten met lage marges op de markt gooien?
Ja, het was ook een beetje koffiedik kijken van mijn kant. Durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken dat de prijzen weer naar het niveau van november 2020 gaan.

Als je € 275 over hebt voor 1650 zodat je meteen de nieuwe Diablo releases kunt spelen zou ik dat gewoon doen. Eventueel kan je nog tweedehands kijken, misschien kan je een 1070 (ti) voor onder de € 300,- krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonnyTonny
Mmmh... Een 1070 zou ook een optie zijn inderdaad. Die moet ook nog aardig meekunnen.

Ik heb in ieder geval stof tot nadenken.