Aanschaf Macbook Air of Pro voor bouw apps + Adobe

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc landin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-07 10:04
Wat ga je met je laptop doen?
De laptop zal worden gebruikt voor on-the-go bedrijfsvoering en het bouwen (enkel compilen van iOS apps, ontwikkeling gebeurt op een Windows desktop).

Wat is je budget?
Geen absoluut budget maar wil niet meer uitgeven dan strikt noodzakelijk.

Ik ben op zoek naar een Macbook die het ondersteund om apps te kunnen compilen omdat dit mijn enige mogelijkheid is om apps in de iOS store te kunnen plaatsen (compilen d.m.v. capacitor). Daarnaast zou het handig zijn als de laptop wat simpel Illustrator/Photoshop/InDesign ondersteund, al is daar hoofdzakelijk een desktop voor beschikbaar.

Voor zover ik kan achterhalen zou een Macbook Air onvoldoende zijn voor het draaien van XCode, klopt dit? Of kan ik hier prima mee uit de voeten? Ik ben namelijk geen Mac gebruiker.

Beste antwoord (via mc landin op 29-06-2021 20:52)

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:27
Illustrator, InDesign en Photoshop hebben nu ook ondersteuning voor de M1 chip. Aangezien Xcode van Apple zelf is verwacht ik dat Xcode ook goede ondersteuning heeft voor de M1 chip. Ik weet dus niet waarom een MacBook Air onvoldoende zou zijn.

Wil je 100% compatibiliteit met alle mogelijke software dan zou ik toch een Intel CPU aanraden. Rosetta is leuk maar heeft wel een enorme performance impact. Maar blijft je eisenpakket beperkt tot bovenstaande dan kun je volgens mij prima uit de voeten met een MacBook Air met M1 chip.

[ Voor 6% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 29-06-2021 11:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
Illustrator, InDesign en Photoshop hebben nu ook ondersteuning voor de M1 chip. Aangezien Xcode van Apple zelf is verwacht ik dat Xcode ook goede ondersteuning heeft voor de M1 chip. Ik weet dus niet waarom een MacBook Air onvoldoende zou zijn.

Wil je 100% compatibiliteit met alle mogelijke software dan zou ik toch een Intel CPU aanraden. Rosetta is leuk maar heeft wel een enorme performance impact. Maar blijft je eisenpakket beperkt tot bovenstaande dan kun je volgens mij prima uit de voeten met een MacBook Air met M1 chip.

[ Voor 6% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 29-06-2021 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mc landin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-07 10:04
Wat versta je onder de performance impact van Rosetta? Van wat ik begreep zou de M1 chip een stuk sterker zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
mc landin schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:10:
Wat versta je onder de performance impact van Rosetta? Van wat ik begreep zou de M1 chip een stuk sterker zijn?
Met Rosetta emuleer je in feite x86 mac apps op je arm mac. Dat gaat gepaard met een hevige performance impact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:17:
[...]

Met Rosetta emuleer je in feite x86 mac apps op je arm mac. Dat gaat gepaard met een hevige performance impact.
Draait hier bij mij anders als native.

Bij welke programma's en toepassingen ervaar je dit?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

mc landin schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:10:
Is ook zo, maar bepaalde software werkt nog niet optimaal op M1, waarbij je weer iets terugzakt in performance. Maar de impact daarvan is echt minimaal, en heel veel software heeft al gewoon een officiële M1 build die je kan downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
Greatsword schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:23:
[...]

Draait hier bij mij anders als native.

Bij welke programma's en toepassingen ervaar je dit?
Ik denk dat jij dit dan niet hebt getest daar Rosetta 2 een maximale efficiëntie van 80% heeft. Je bent dus minimaal 20% performance kwijt ten opzichte van dezelfde app voor ARM ipv x86

Om je een voorbeeld te geven :

YouTube: CS:GO on an M1 MacBook Air! - How to Get It Working, FPS, Gaming on ...

Niet een dramatisch resultaat, maar wel duidelijk dat dit niet optimaal is
Pagina: 1