Netwerk apparaten en supplier accounts

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-08 15:35
Vandaag bij de buurman meegekeken.
Een Mesh setje via de Ziggo. M4 van TP-link

Kan blijkbaar alleen worden geinstalleerd met het installeren van een app op je mobile device, toestemming geven tot van alles en nog wat en vervolgens wordt je ook nog s gevraagd een account aan te maken bij TP-link.

Ik vind dat nogal wat. Wat heeft een derde te maken met MIJN (of dat van willekeurig wie dan ook, in dit geval buurman) netwerk?

Installeren zonder een TP-Link account blijkt onmogelijk. ook volgens Ziggo zelf.
Melding vooraf op op een verpakking is er niet. Je wordt er mee geconfronteerd als je wilt installeren. Misleidend.

Ik heb dit ook al es aan de hand gehad met consumenten netwerk access points van NetGear. Die kon je tenminste nog installeren zónder account en die zijn af te schermen vanaf buiten (blokkeer het IP in je router en voilá)

Toch lijkt het me absoluut onwenselijk en het verbaast me eigenlijk dat dit kan en nog mag. Iemand anders ook ervaring mee?

En zijn er mesh systemen die wel braaf privacy en privaat respecteren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Weet het niet helemaal zeker maar volgens mij doen alle mesh systemen dat.

Ze noemen dat cloud managed en verkopen het als een feature.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-08 15:35
Ja, daar lijkt het wel op. Ik zie alleen niet waar ik de meerwaarde heb en al helemaal niet waarom ik gedwongen wordt het te gebruiken en niet kan kiezen voor fully self managed.

Ik heb de gebruikersvoorwaarde van TP-link is gelezen, en na 5 minuten lezen al tig andere partijen waar mijn gegevens mee zullen worden gedeeld.

Features zijn alleen features als je ook de keuze hebt ze niet te gebruiken.

Bij die NetGear kon ik het tenminste (met een omweg) nog uitzetten.
Dat ik er geen meerwaarde in zie komt vooral uit deze ervaring voort. Ik "moest" een NetGear account voor het accesspoint, anders kon ik niet inloggen in het apparaat. Een call home naar NetGear om in mijn eigen access point te kunnen... als het meerwaarde had, heb ik dat niet gezien. Wel heel veel emailles wat ze nog meer verkopen.

Het voegt niets toe behalve een marketing belang voor de fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:41
Koop een setje accesspoints van Mikrotik. Die kun je als mesh instellen als je het graag wilt.
Je kunt ze instellen via de website of via de standalone tool op de pc.

Nadeel is wel dat ze dus niet zo eenvoudig zijn zoals TP-Link. Maar je hoeft geen accounts te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-08 19:09
Ik had al eens eerder de kritiek gelezen over merken waarbij een app gedownload moet worden en vervolgens eerst een account moet worden aangemaakt om verder te kunnen.
Ook bij mij ontgaat het nut hiervan.
Omdat ik nu namens buren opnieuw onderzoek doe, stuitte ik o.a. op een review van op de website van hardware.info uit dec-2019:

Er zijn ook fabrikanten die zowel een app als een webinterface bieden, waarbij de app als de primaire besturing geldt, maar gebruikers desgewenst ook via de browser de nodige instellingen kunnen aanpassen. Voorbeelden hiervan zijn Asus, Netgear, Linksys, Razer en Synology.
D-Link pakt het op zijn beurt weer net wat anders aan en geeft primair de besturing in handen van de webinterface, met een app als secundaire bediening.

Wie heeft hiermee ervaring, inmiddels 2 jaar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Voor mijn complete Ubiquiti setup heb ik nog nooit een account aan hoeven maken. Controller lokaal opzetten en alle configuratie van aangesloten apparatuur (router/firewall, switches, access points) verloopt vanaf die controller. Ook hier heb je wel de optie om het cloud-managed te doen, maar alleen als je dat wilt en je moet er extra moeite voor doen om het die manier in te richten.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:58

nelizmastr

Goed wies kapot

spone schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:28:
Voor mijn complete Ubiquiti setup heb ik nog nooit een account aan hoeven maken. Controller lokaal opzetten en alle configuratie van aangesloten apparatuur (router/firewall, switches, access points) verloopt vanaf die controller. Ook hier heb je wel de optie om het cloud-managed te doen, maar alleen als je dat wilt en je moet er extra moeite voor doen om het die manier in te richten.
Zolang je geen cloud key, UDM serie of UDR hebt kan dat inderdaad.
Op al die apparaten is een UI.com account verplicht.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:51
nelizmastr schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:38:
[...]

Zolang je geen cloud key, UDM serie of UDR hebt kan dat inderdaad.
Op al die apparaten is een UI.com account verplicht.
Mijn cloud key niet hoor, gewoon lokaal account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Shinji schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:58:
[...]

Mijn cloud key niet hoor, gewoon lokaal account.
Met een nieuwe Cloud key gen2 dus niet meer.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1