Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:18

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Topicstarter
omdat mijn PC onder load uitviel, heb ik de voeding geupgrade met een EVGA B5 voeding, van 450 -> 650Watt.
Echter, mijn HDD's worden niet meer herkend, niet in de bios en niet in windows zelf.
Een crucial Sata SSD werkt wel, via de SATA aansluitingen op het bord. De HDD's zitten op dezelfde Sata aansluitingen. Wat ik wel hoor is dat de HDD's niet opspinnen?

Het enige wat ik gedaan heb is de voeding vervangen, en de kabels naar MB, GPU en HDD's/SSD's vervangen.
Betreft een maximus hero viii. Spanning 12V en 5V staat gewoon op de molex connectoren, gemeten met een multimeter.
Wat mis ik hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-06 16:10
Je hebt het over Molex, weet je zeker dat je de HDDs niet met sata-power moet aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulcrusher
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-06 17:45
Wat voor harde schijven heb je? Op de SATA stroom stekker zit een pin die gebruikt wordt voor power disable. Dit signaal wordt in servers gebruikt maar bij desktops vrijwel niet. Kan zijn dat de nieuwe voeding spanning op die pin (pin 3) zet en dat je harde schijven daardoor uit blijven. Zie hier de pinout

Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen is een MOLEX -> SATA verloopje gebruiken. Molex heeft geen 3.3 V en zal dus de power disable niet activeren. Wat je verder kan doen staat in deze video

[ Voor 3% gewijzigd door soulcrusher op 28-06-2021 13:37 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Topicstarter
Ja, beide geprobeerd. Met en zonder verloop.
Iets anders: een oude HDD(sata met smartfouten) spint gewoon op. De HDD's in een external usb docker spinnen niet op. De oude kapotte HDD wel.

Oude kapotte HDD spint met de oude voeding(met doorlusje op de mb stekker) wel op, de 4 die in de PC zitten niet...
Is er hier iets niet goed gegaan waardoor alle MB's van de HDD kapot zijn of zoiets? Tijdens het wisselen is de 220v er niet op geweest
Kan het me haast niet voorstellen

[ Voor 3% gewijzigd door sander817 op 28-06-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-06 13:07

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Als je drives ook niet op spinnen in een externe cradle zijn ze gewoon stuk.
Want daarmee sluit je je systeem al uit. Waarschijnlijk door het uitvallen defect gegaan.Jammer maar helaas in dit geval.. het is zuur.. maar is niet anders. Je zou nog kunnen proberen als je een vergelijkbare hdd hebt om het printplaatje te vervangen en kijken of ze nog wat doen.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Topicstarter
ik denk dat ik in eerste instantie de oude modulaire kabel van de andere voeding heb laten zitten...weet het niet meer exact
Waarschijnlijk andere polariteiten op de sata power stekkers.....Grr, 4 HDD's kapot
Ga ff kijken in mijn verzameling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-06 20:29

MeltedForest

Lenny-t

Ja dat is zeker zuur, modulaire kabels zijn niet uitwisselbaar tussen voedingen!
Maar daar ben je inmiddels zelf ook achter ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Topicstarter
dan moet het dat zijn geweest...zuur inderdaad, ff voedinkje wisselen

van 1 4tb heb ik eenzelfde, ga een poging wagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Grote kans dat alleen de zekering of TVS diode van de disken kapot geraakt zijn. Is door iemand met verstand van elektronica wel te repareren.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Topicstarter
Deze niet vrees ik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4TdkTNTgWYieGXYgX8uezxDDqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17jRjUObyNQfcPUVxaGUYN6L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 14:58

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

wow, heb je de aansluiting er omgekeerd opgetimmerd oid?

Dit krijg je niet voorelkaar bij 4 stuks door alles gewoon aan te sluiten enzij je hele voeding ipv 12V er veel meer doorheenjankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:46
Heb je backups van je data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat betekent dat er een chip en mogelijk nog een componentje gefrituurd is. De data op je schijf is dus niet per sé weg.

Dit wordt zoeken naar een donorschijf en iemand die dit kan/wil solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Topicstarter
superduper schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:38:
wow, heb je de aansluiting er omgekeerd opgetimmerd oid?

Dit krijg je niet voorelkaar bij 4 stuks door alles gewoon aan te sluiten enzij je hele voeding ipv 12V er veel meer doorheenjankt
Nee, heb de oude modulaire kabels gebruikt van de oude voeding. Totaal niet over nagedacht dat de polariteit anders kan zijn...duur lesje

Niet echt belangrijke data gelukkig, wel k3t met peren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Topicstarter
Ik zie op Alie wel een aantal exact dezelfde PCBs staan maar dqar moeten allemaal de bios chip overgezet worden van de oude naar de nieuwe pcb

Mocht iemand toevallig een defecte :
  1. WesternDigital wd20earx/
  2. Western digital wd40ezrx
  3. toshiba MG040ACA300E
  4. Seagate st2000dl003
hebben liggen, wil ik graag de pcb overnemen

[ Voor 45% gewijzigd door sander817 op 28-06-2021 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 14:58

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

sander817 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:00:
[...]

Nee, heb de oude modulaire kabels gebruikt van de oude voeding. Totaal niet over nagedacht dat de polariteit anders kan zijn...duur lesje

Niet echt belangrijke data gelukkig, wel k3t met peren
Balen man. Echt ongelovelijk dat fabrikanten er zo moedwillig standaarden eraan gooien. Zorg er dan op zijn minst voor dat alleen je eigen kabels 'passen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Topicstarter
sypie schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:46:
[...]
Dat betekent dat er een chip en mogelijk nog een componentje gefrituurd is. De data op je schijf is dus niet per sé weg.

Dit wordt zoeken naar een donorschijf en iemand die dit kan/wil solderen.
Dat weet ik. Bij deze schijf en een andere is het heel duidelijk. 2 andere zie ik niks aan.
Volgens mij is het niet een kwestie van een andere pcb erop, de bios chip moet ook overgezet worden bij nieuwere discs

Ik wacht ff op 2 nieuwe schijven, van de 4tb WD green heb ik een 2 dezelfde, kijken of dat werkt

[ Voor 8% gewijzigd door sander817 op 28-06-2021 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
superduper schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:04:
Echt ongelovelijk dat fabrikanten er zo moedwillig standaarden eraan gooien. Zorg er dan op zijn minst voor dat alleen je eigen kabels 'passen'
Niemand "gooit standaarden eraan". Er bestaan geen standaarden voor de kabels van modulaire powersupplies. Ze maken gewoon allemaal hun eigen kabels.

Zie ook: https://www.gamersnexus.n...lar-psu-cables-dont-do-it

Je kunt gewoon niet kabels van de ene powersupply bij de andere gebruiken. Tussen fabrikanten zeker niet, soms zelfs niet tussen modellen van dezelfde fabrikant.

[ Voor 24% gewijzigd door Cpt.Morgan op 29-06-2021 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:40
sander817 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:08:
Dat weet ik. Bij deze schijf en een andere is het heel duidelijk. 2 andere zie ik niks aan.
Misschien dat je dan bij die laatste 2 een goede kans maakt dat enkel de (TVS) diodes opgeblazen zijn. Dat valt dan wellicht te repareren zonder donorbord..
Volgens mij is het niet een kwestie van een andere pcb erop, de bios chip moet ook overgezet worden bij nieuwere discs
Er zit volgens mij zonder uitzondering een SPI flash op die je over moet zetten, daar kun je niet echt omheen. Hardware om dat uit te lezen is gelukkig niet zo duur (of heb je al, wie heeft er geen Raspberry Pi..)
Cpt.Morgan schreef op maandag 28 juni 2021 @ 23:58:
Niemand "gooit standaarden eraan". Er bestaan geen standaarden voor de kabels van modulaire powersupplies. Ze maken gewoon allemaal hun eigen kabels.
Zijn punt was dat de fabrikanten er doelbewust voor kiezen om dezelfde (wel gestandaardiseerde) connectors ook voor hun eigen interface te hergebruiken, terwijl ze weten dat dit verwarring en gevolgschade oplevert.

Of een laag hoger: alles aan een power supply is ongeveer gestandaardiseerd, het is lastig te begrijpen dat de fabrikanten niet even de koppen bij elkaar steken om ook een standaardje te schrijven voor 'interne' modulaire interfaces. De kabels hebben ze al :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Topicstarter
Bijvoorbeeld deze:
dit zijn denk ik de de tvs diodes
Ze zitten beide links op ground
De onderste laat 12v door, de bovenste niks
De onderste heeft een weerstand
De bovenste niet, ik vermoed dat deze kapot is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EV1DjAXpK8jepMfesBK5_mlwdE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Av2ZE3mZ2qI6AYZ9MXL6lUzS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:46
Even opnieuw meten, een diode heeft geen weerstand: in de ene richting moet hij geleiden, in de andere richting (even de meetpennen omwisselen van plek) niet.
Je meet dus tweemaal over de diode op het weerstandsbereik: eenmaal geeft hij een waarde aan, de ander keer niet. Als dat zo meet, is de diode in orde.
Pagina: 1