Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderVreeken
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15-08-2022
Sinds een maand ben ik verhuisd, enkel werken de ethernet poorten in mijn woning niet.

In de meterkast bij de ingang van de woning staat een Ziggo Connectbox, waar ik de aangeboden kabels die uitkomen bij de poorten in de woonkamer op aansluit.

Een laptop direct op het modem aansluiten werkt wel, maar hetzelfde via de poorten in de woonkamer helaas niet.

Ik heb één van de dozen losgehaald om de kijken hoe deze gemonteerd is, zie foto bijgevoegd.

Zouden jullie mij kunnen helpen met wat mogelijk het probleem zou kunnen zijn?

Sander

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXwcjjOWgCpms2BTAj18VRek3po=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H0OgjlMHvbAeaLenl8UchOzI.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via SanderVreeken op 28-06-2021 12:34)

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
SanderVreeken schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:30:
Is dit iets wat ik zelf makkelijk aanpas of beter iemand voor laat komen?
Tenzij je een punch-tool hebt laat je 't iemand anders doen die zo'n ding heeft er weet hoe te gebruiken. En nog beter roep je degene die dit heeft aangelegd terug. Zijn/haar probleem. Die had 't immers fatsoenlijk (en getest) op moeten leveren.

[ Voor 31% gewijzigd door RobIII op 28-06-2021 12:33 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
D'r klopt geen hol van (tenzij deze kabel aan de andere kant ook zo verkeerd is aangesloten). Ik zie noch het A schema noch het B schema (wat het zou moeten zijn) terug in de manier waarop ze 't bedraad hebben.

Zet er effe een kabeltester op en je weet 't.

[ Voor 10% gewijzigd door RobIII op 28-06-2021 12:24 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-06 15:29

lier

MikroTik nerd

Twee dingen:

- aders wil je in ieder geval zo kort mogelijk uit de twist halen
- bruin/bruin-wit/blauw-wit/blauw/groen/groen-wit/oranje/oranje-wit is de juiste volgorde

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:45
De juiste kleurcode staat gewoon onderaan op de foto (8-1), zorg er voor dat beide uiteinde de juiste kleurcodering hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderVreeken
Bijgevoegd de andere twee punten in de woning. Zijn die net zo erg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gn13dssbvLu62_VZcW5Fq9_Beyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0tIPLu9uYcpvtJBzfzGQSQYi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7Wm7UzYN45Y426pM4KVCb1KHLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QTYjcPZaDGu1vwzZJi4IEfxi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Kijk gewoon zelf eens naar de schema's die op de dozen staan en de kleuren van de kabels en trek zelf de conclusies? Je moet naar 't B-schema kijken. Op deze foto's hebben ze 't A-schema gehanteerd zo te zien.

[ Voor 16% gewijzigd door RobIII op 28-06-2021 12:29 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Laatst online: 07:45
SanderVreeken schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:27:
Bijgevoegd de andere twee punten in de woning. Zijn die net zo erg?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Let er wel op, dat maar 1 aansluiting is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:20
Bij die dubbele werkt maar 1 vd 2 aansluitingen. Heb je beide geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderVreeken
Ja, zie het ook! Dank voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderVreeken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

SanderVreeken schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:20:
Sinds een maand ben ik verhuisd, enkel werken de ethernet poorten in mijn woning niet.

In de meterkast bij de ingang van de woning staat een Ziggo Connectbox, waar ik de aangeboden kabels die uitkomen bij de poorten in de woonkamer op aansluit.

Een laptop direct op het modem aansluiten werkt wel, maar hetzelfde via de poorten in de woonkamer helaas niet.

Ik heb één van de dozen losgehaald om de kijken hoe deze gemonteerd is, zie foto bijgevoegd.

Zouden jullie mij kunnen helpen met wat mogelijk het probleem zou kunnen zijn?

Sander

[Afbeelding]
De kabel is veel te veel onttwist en de persoon die 'm aangesloten heeft, dacht dat 'ie het beter wist dan de aangegeven kleurcode op het ding en heeft 'm aangesloten volgens 568A in een 8p8c connector. Wat fout is.

Knip die kabel af, volg de kleurcode die onderop staat (A is wat de rest van je WCD's gebruikt) en zorg dat je de aders zo min mogelijk uit hun twist haalt.

Je hebt hiervoor een punchdowntool nodig. Als je die niet hebt, https://www.netwerkwinkel...loos-39933-1-p_10869.html

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 28-06-2021 12:31 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
SanderVreeken schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:30:
Tenzij je een punch-tool hebt laat je 't iemand anders doen die zo'n ding heeft er weet hoe te gebruiken. En nog beter roep je degene die dit heeft aangelegd terug. Zijn/haar probleem. Die had 't immers fatsoenlijk (en getest) op moeten leveren.

[ Voor 31% gewijzigd door RobIII op 28-06-2021 12:33 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderVreeken
CyBeR schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:31:
[...]

De kabel is veel te veel onttwist en de persoon die 'm aangesloten heeft, dacht dat 'ie het beter wist dan de aangegeven kleurcode op het ding en heeft 'm aangesloten volgens 568A in een 8p8c connector. Wat fout is.

Knip die kabel af, volg de kleurcode die onderop staat (A is wat de rest van je WCD's gebruikt) en zorg dat je de aders zo min mogelijk uit hun twist haalt.

Je hebt hiervoor een punchdowntool nodig. Als je die niet hebt, https://www.netwerkwinkel...loos-39933-1-p_10869.html
Waarom niet B zoals de gebruikers hiervoor zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

SanderVreeken schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:32:
[...]

Waarom niet B zoals de gebruikers hiervoor zeggen?
Omdat de rest A gebruikt en dat verder niet uitmaakt, als je 't maar consistent doet. B is gebruikelijker maar met A is niks mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderVreeken
CyBeR schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:33:
[...]

Omdat de rest A gebruikt en dat verder niet uitmaakt, als je 't maar consistent doet. B is gebruikelijker maar met A is niks mis.
Maar mijn andere twee aansluitingen staan op A ingesteld maar werken ook niet, toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
SanderVreeken schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:33:
[...]

Maar mijn andere twee aansluitingen staan op A ingesteld maar werken ook niet, toch?
Omdat de andere kant waarschijnlijk net zo'n puinhoop is. Het moet wel aan beide kanten van de kabel "A" zijn natuurlijk.

Maar ik zou de zooi (laten) lostrekken en 't ze gewoon lekker laten (over)doen zoals 't hoort. En 't ze met een kabeltester laten controleren voordat ze 'm weer peren (doe dat desnoods zelf en haal dan pas je deur van 't slot :P ).

[ Voor 20% gewijzigd door RobIII op 28-06-2021 12:37 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

Wat zit er aan de andere kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
[...]

Het maakt niet zoveel uit of je het A of B schema volgt, hoewel in Europa meestal B wordt gebruikt. Ik zou met een kabeltester kijken of alle contacten nog goed zijn. Zo niet, alles lostrekken en uiteinden afknippen en dan opnieuw punchen. Als je dat toch doet kan je net zo goed het B schema volgen maar functioneel maakt het niet uit als beide kanten maar gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als je as-is gekocht hebt en er niks in je overeenkomst staat over internet, dan zou ik gewoon een elektricien bellen en vragen wat het kost om nieuwe kabels te trekken en alles fatsoenlijk aan te laten sluiten. Meteen Cat5E of Cat6, nieuwe doosjes erop, evt. meteen een switch hangen waar alles uit komt (meterkast?).

Je kan hier wel mee gaan rommelen, maar aangezien je nu al twee verschillende aansluitingen laat zien die allebei niet de gebruikelijke 568B-standaard zijn, en al helemaal als je ziet hoe ze gestript zijn in de dozen, zou ik er niet op vertrouwen dat de kabels zelf hoge kwaliteit zijn of dat de aansluiting het redden waard is.

Kabels trekken kan je zelf, Cat5E op rol heb je al voor 50-60 euro voor 300 meter. Dan of zelf een netwerksetje bestellen (gewoon zo'n hele goedkope als deze is voldoende) met stekkertjes erbij en zelf alles opnieuw aansluiten zoals het wel hoort, of iemand inhuren die in een uurtje of twee al je stekkertjes geknepen en kabels getest heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Dat ziet er heel erg uit als een ISDN aansluiting.

Een iets andere uitvoering van https://www.elektramat.nl...2-rj45-1x8p-2-gescheiden/

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:49

heuveltje

KoelkastFilosoof

Resistor schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:49:
Dat ziet er heel erg uit als een ISDN aansluiting.

Een iets andere uitvoering van https://www.elektramat.nl...2-rj45-1x8p-2-gescheiden/
ISN is maar 4 aderig, en hier staat zelfs het correcte schema voor rj45 op afgedrukt.
Dus Hoezo ziet dit eruit als isdn :?
Oon schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:44:

Je kan hier wel mee gaan rommelen, maar aangezien je nu al twee verschillende aansluitingen laat zien die allebei niet de gebruikelijke 568B-standaard zijn, en al helemaal als je ziet hoe ze gestript zijn in de dozen, zou ik er niet op vertrouwen dat de kabels zelf hoge kwaliteit zijn of dat de aansluiting het redden waard is.
Mijn insziens zegt de afwerking niks over de kwaliteit van de kabel.

En aangezien een kabel opnieuw punchen 5 minuten werk is, en een kabel vervangen met wat pech een halve dag duurt (en met nog meer pech eindigt in een gebroken kabel die niet meer te vervangen is)
Zou ik toch echt eerst proberen het met de huidige bekabeling.

[ Voor 47% gewijzigd door heuveltje op 28-06-2021 14:01 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Laatst online: 07-06 20:21
Het enige wat fout is dat op het eerste plaatje de volledig oranje en volledig blauwe ader verwisseld zijn.
Dus koop een punchdown tool van twee tientjes, trek die aders los en verwissel ze.

Als je het goed wilt doen trek je alle aders los en zorgt ervoor dat de twist in de aderparen tot zo dicht mogelijk op het punchdown punt gehandhaafd blijft.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-06 19:45
Ben(V) schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:37:
Het enige wat fout is dat op het eerste plaatje de volledig oranje en volledig blauwe ader verwisseld zijn.
De volledig blauwe ader hoort op 4 niet op 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Laatst online: 07-06 20:21
Klopt en de blauw/witte moet op vier.
Sorry had niet goed genoeg gekeken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1