Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:10

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Goedemorgen mede-tweakers,

Wellicht weet iemand van jullie het volgende:
Ik heb een paypal rekening die ik wil sluiten. Na een behoorlijk slechte ervaring met hun klantenservice omtrent de verificatie van mijn rekening heb ik besloten maar helemaal niets meer te willen doen met paypal.

Jaren lang heb ik de rekening gebruikt voor kleine maandelijkse betalingen en na een grote aankoop moest ik ineens allerlei aanvullende informatie verstrekken om de rekening te verifiëren. Nou zijn ze dat wettelijk verplicht en is dat ook wel begrijpelijk, maar het hele proces is zo rommelig dat ik besloten heb te stoppen met nieuwe documenten aanleveren. Ik heb aangegeven mijn rekening te willen sluiten maar dit kan niet zolang je rekening niet geverifieerd is, zeggen ze.

Is dit iets wat mag? Of is dit iets wat ze zelf verzinnen om moeilijk te doen?
Mocht iemand hier ervaring mee hebben en weten hoe het wel kan, zonder eerst alsnog de verificatie door te moeten lopen, dan hoor ik het graag!

Edit: zelf verwijderen lukt niet, dan krijg ik een melding dat ik contact moet opnemen met de klantenservice.

[ Voor 5% gewijzigd door YES op 28-06-2021 12:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:05
Wat gebeurd er als je het account ook werkelijk sluit? Dat kan je eenvoudig zelf doen nl.

https://www.paypal.com/us...my-paypal-account-faq1215

Mits er geen blokkerende tickets open staan uiteraard, geen idee of jouw geval daaronder valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
MicGlou schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:15:
Wat gebeurd er als je het account ook werkelijk sluit? Dat kan je eenvoudig zelf doen nl.

https://www.paypal.com/us...my-paypal-account-faq1215

Mits er geen blokkerende tickets open staan uiteraard, geen idee of jouw geval daaronder valt.
Ja dan krijg ik de melding dat ik contact op moet nemen met de klantenservice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:05
YES schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:20:
[...]

Ja dan krijg ik de melding dat ik contact op moet nemen met de klantenservice.
Ahh okay, dat bleek niet uit je startpost. Ze kunnen die ticket ook niet sluiten voor je? Je kan er toch voor kiezen om geen grote betalingen te doen zodat verificatie niet meer nodig is? Mijn beperkte ervaring met de klantenservice van PP is overigens vrij positief... zijn doorgaans redelijk oplossingsgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Staat er geld op de rekening? Zo niet: ontkoppel je bank / CC, zorg dat alles wat via de Paypal-rekening liep nu rechtstreeks van bv. je CC gaat, negeer verder.

Als er wel significant geld staat wordt het een ander verhaal. Maar bekijk het dan van hun kant: ze zijn verplicht te weten dat ze geen geld over maken naar terroristen of witwassers. De terrorist ( ;) ) wil niet meewerken, dan kunnen juist zij in de problemen raken als ze het geld overmaken. En dan lijkt meewerken het beste - en daarna opzeggen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
@MicGlou Ah, goeie, heb de startpost even aangevuld.

@F_J_K ik heb mijn rekening al helemaal leeggehaald en doe er niets meer mee. Ik heb een aantal keer geld gestort en weer uitgegeven maar niet voor een totaalbedrag wat verificatie zou vereisen. Ik had die bedragen anders ook niet kunnen uitgeven lijkt me?

Aan beide. dit schreven ze toen ik de vorige keer vroeg waarom de rekening niet gesloten mocht worden:
Deze eenmalige verificatie moet PayPal verplicht uitvoeren wegens EU regulaties en wetgeving. We kunnen uw PayPal-rekening pas sluiten en de gegevens verwijderen nadat de verificatie is voltooid.
Ik vraag me dus af of ze dat (zomaar/wettelijk gezien) mogen doen. Ik heb de limiet waarop verificatie verplicht is nog niet overschreden lijkt me, anders zou je dergelijke bedragen ook niet mogen versturen of ontvangen zonder verificatie lijkt me? Er is volgens mij één keer een transactie geweigerd vanwege die limiet, en toen begon het hele circus ook.

Daarbij heb ik nu twee keer de gevraagde documenten gestuurd waarvan één keer verteld werd dat dit niet op die manier mocht (als bijlage via een bericht in hun systeem) en de andere keer was mijn adresverificatie niet in orde. Vervolgens mocht ik de volgende poging wél weer via een bijlage doen, stuurde ik mijn adresverificatie, waren ze mijn identiteitsbewijs weer kwijtgeraakt.. Echt bizar. Uiteindelijk ben ik zelf ook eigenwijs en heb ik gezegd niets meer te willen aanleveren en mijn rekening te willen sluiten, en dat kan dus ineens niet meer vanwege die verificatie.

[ Voor 6% gewijzigd door YES op 28-06-2021 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:58
Volgens mij kan dit niet.

Zij zullen vanwege de "grote aankoop" een interne 'flag' hebben gekregen in het automatische anti-fraude -witwas systeem.

Zolang de verificatie uitblijft zal die 'flag' open blijven staan. Dit volgt uit te wetgeving hoe je met alerts moet omgaan.

Ze mogen geen rekeningen met open flags sluiten. Dit volgt ook uit de wetgeving, en is ook best logisch. Anders kunnen de echte criminelen hun rekening sluiten voordat de opsporingsinstanties met een alert aan de slag kunnen.

Al deze punten komen helaas direct uit de regelgeving. Dit is een van de vele onbedoelde gevolgen van die regelgeving, en waarom vanuit de financiële sector nu al een tijdje een lobby is om die hele witwas en fraude controle bij een overheidsinstantie te leggen. Maar daar heb jij niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Puntenwolk schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:46:
Volgens mij kan dit niet.

Zij zullen vanwege de "grote aankoop" een interne 'flag' hebben gekregen in het automatische anti-fraude -witwas systeem.

Zolang de verificatie uitblijft zal die 'flag' open blijven staan. Dit volgt uit te wetgeving hoe je met alerts moet omgaan.

Ze mogen geen rekeningen met open flags sluiten. Dit volgt ook uit de wetgeving, en is ook best logisch. Anders kunnen de echte criminelen hun rekening sluiten voordat de opsporingsinstanties met een alert aan de slag kunnen.

Al deze punten komen helaas direct uit de regelgeving. Dit is een van de vele onbedoelde gevolgen van die regelgeving, en waarom vanuit de financiële sector nu al een tijdje een lobby is om die hele witwas en fraude controle bij een overheidsinstantie te leggen. Maar daar heb jij niets aan.
Dat vermoeden heb ik zelf ook, al vind ik het heel raar dat je dus blijkbaar wel eerst een transactie kan doen die zo'n flag triggert, waarna je niet meer de controle hebt over je rekening. Handiger zou zijn dat je een dergelijke transactie niet kan doen zonder de juiste verificatie..

Ik vrees dat ik met deze rekening blijf zitten tot het eind der tijden dan.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

YES schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:53:

Ik vrees dat ik met deze rekening blijf zitten tot het eind der tijden dan.. 8)7
Ik vermoed dat je gegevens over 7 jaar verwijderd zouden moeten worden als er niet een concrete zaak gaat lopen. Maar ook dat de praktijk inderdaad wel eens kan zijn dat je langer 'in limbo' blijft hangen..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Puntenwolk schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:46:
en waarom vanuit de financiële sector nu al een tijdje een lobby is om die hele witwas en fraude controle bij een overheidsinstantie te leggen. Maar daar heb jij niets aan.
offtopic:
Het is IMHO een privacy-nachtmerrie als alle overheden een kopie van alle transacties en alle andere bij banken bekende (persoons-)gegevens zouden krijgen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
F_J_K schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:57:
[...]

Ik vermoed dat je gegevens over 7 jaar verwijderd zouden moeten worden als er niet een concrete zaak gaat lopen. Maar ook dat de praktijk inderdaad wel eens kan zijn dat je langer 'in limbo' blijft hangen..
Gezien de communicatie tot nu toe, het kwijtraken van spullen en het feit dat dit een relatief oude, hiervoor nauwelijks actief gebruikte, rekening is, denk ik hij al deels in limbo hangt :+

We gaan het meemaken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als hij leeg is, alle koppelingen losmaken, zoals al eerder aangegeven is.
Dan het wachtwoord veranderen in een lange random-generated string, en in een password-vault zetten.

Dan een keer diep zucht, zwaaien en uitloggen ;)

Niet goedschiks ( zelf laten opheffen ) dan maar kwaadschiks en niet meer gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:51
Je hebt recht op vergetelheid volgens de GDPR wetgeving
https://autoriteitpersoon...ten/recht-op-vergetelheid
https://autoriteitpersoon...g/rechten-van-betrokkenen

Als ze dit niet kunnen voldoen zijn ze ook verplicht je de exacte reden te laten weten welke gegevens zij nodig achten om hun bedrijfsvoering te kunnen voeren. (recht op inzage)

Meeste aangedragen oplossing is nou juist waarvoor de GDPR en AVG voor in leven zijn geroepen, bedrijven kunnen niet zomaar je gegevens gijzelen of slordig mee omgaan zonder dat daar consequenties aan verbonden zijn, (waar ze in het verleden vrijspel voor hadden).

En blijven ze vaag erover doen, kan je altijd aangeven dat je er een melding van gaat maken bij de AVG, die staan te smullen om dit soort grote bedrijven aan te pakken die denken dat ze onschendbaar zijn. Denk dat ze dan wel snel overstag zijn, want naast risico op een behoorlijke boete, is de kans op reputatieschade vaak onherstelbaar.

[ Voor 65% gewijzigd door Turismo op 28-06-2021 13:36 ]

Werkbak You know, I'm something of a tweaker myself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

offtopic:
Het recht op vergetelheid is heel erg -geen- absoluut recht.

Bovenstaande link maakt ook duidelijk dat dat recht er in dit geval helemaal niet hoeft te zijn. Ze zijn wettelijk verplicht te bewaren, dus mogen niet verwijderen. (Wel zou je kunnen stellen dat de account (username+password) verwijderd moeten worden omdat die niet nodig zijn, maar de gegevens (contactgegevens, NAW, transacties, etc) zullen 'aan de achterkant' blijven. En dan kan ik me voorstellen dat ze dan ook zullen stellen dat de account dan nodig blijft om te kunnen communiceren over die gegevens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedway4
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-04 21:16
@YES
Gaat je wel €12 per jaar kosten:
nieuws: PayPal laat gebruikers met inactief account 12 euro per jaar betalen

Wees dus gewaarschuwd, zou zo nog narigheid kunnen veroorzaken.

[ Voor 12% gewijzigd door Speedway4 op 11-07-2021 00:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:27
Speedway4 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 00:18:
@YES
Gaat je wel €12 per jaar kosten:
nieuws: PayPal laat gebruikers met inactief account 12 euro per jaar betalen

Wees dus gewaarschuwd, zou zo nog narigheid kunnen veroorzaken.
Totdat er 0 euro saldo op staat, dan betaal je niet meer.
Als het saldo op de rekening lager is, dan wordt slechts het resterende bedrag in rekening gebracht; gebruikers lijken zo niet in het rood te komen staan.

[ Voor 15% gewijzigd door 99ruud99 op 11-07-2021 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedway4
@99ruud99
Ik vind dat stukje nogal ambigue, met name omdat we het hier over PayPal hebben. Zelf geen slechte ervaringen mee maar het internet staat er bomvol mee. Heb de gebruikersvoorwaarde er niet op nagelezen, want gebruik PayPal graag. Heb jij dat wel nagelezen? Anders toch verstandig voor @YES dat te lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:27
Nee, wel vraag gesteld bij klantenservice ( ik gebruik PayPal nog veel minder) daar gaven ze hetzelfde aan.
"Meneer, u las het correct voor, dit lijkt me duidelijk te zijn. Wat is uw vraag?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
@Speedway4 en @99ruud99 thanks voor jullie toevoegingen! Mijn rekening staat inmiddels op 0 en ik geloof het wel. Mochten ze ooit geld willen vragen voor mijn inactieve, lege rekening dan zal ik ze eerst eens uitleggen dat de rekening niet eens goed geverifieerd is volgens henzelf dus dat ze moeilijk zomaar bij mij geld kunnen komen halen, aangezien ze niet zeker genoeg weten dat ik wel degene ben achter de rekening volgens hun eigen verificatie gezeur of zo. Niet dat ze daar iets op uit zullen doen denk ik.

Op het moment dat zoiets echt een ding zou worden denk ik dat ik wel moet zwichten. Alsnog de verificatie doorlopen en vervolgens de rekening echt sluiten.

Tot die tijd doe ik gewoon niets meer met Paypal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedway4
YES schreef op zondag 11 juli 2021 @ 09:28:
Op het moment dat zoiets echt een ding zou worden denk ik dat ik wel moet zwichten. Alsnog de verificatie doorlopen en vervolgens de rekening echt sluiten.

Tot die tijd doe ik gewoon niets meer met Paypal.
https://www.paypal.com/nl...activiteitskosten-faq4427

Wat @99ruud99 zegt over geen kosten bij 0 saldo klopt dus. Zo goedgelovig omgaan met de informatie vanuit een klantenservice is hedendaags echter wel vrij naief als je het mij vraagt.

Komt goed dus, zonde om dat op zijn beloop te laten.

[ Voor 40% gewijzigd door Speedway4 op 11-07-2021 09:57 ]

Pagina: 1