Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitzer
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 24-05 00:35
Sinds een tijdje schakelt steeds de data verbinding op mijn Nokia 3.1 Android One met prepaid-sim card vanzelf in.
Eerst denk je nog het per ongeluk aangetikt te hebben maar uiteindelijk bleek dit te gebeuren bij het inschakelen van de telefoon, 's-morgens ('s-nachts gaat ie uit).
Omdat er dus een pre-paid sim card in zit worden er dan onnodig dure MB's verbruikt.

In het verbruik overzicht in de telefoon is te zien dat de volgende apps met name mobile data verbruiken:
Phone
Blokada 5
Google Play Services
Android OS
Google
WhatsApp
Google Play Store

Ik kan alleen het verbruik van 31 maart tot 30 april (niets) en 31 mei tot 30 juni (nu 78mb) aflezen, maar 1 mei tot 30 mei staat niet in het lijstje.

Na wat zoeken heb ik voor de diverse apps background data en unrestricted data usage uitgezet maar dit heeft het niet veranderd.

Over de oorzaak van het inschakelen van mobiele data tast ik dus nog in het duister.
Wat me wel te binnen is geschoten is dat ik een tijdje terug op mijn wifi AdGuard DNS heb ingesteld. Of dit samenvalt met het begin van het inschakelen van de mobiele data kan ik niet zeggen.
Maar ik vraag mij af of hierdoor Google misschien bepaalde connecties niet kan maken en het dan maar via mobiele data probeert?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seal64
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-06 15:51
Ik heb net even gekeken, maar mijn Nokia 7+ doet precies hetzelfde. Mobiele data uit, reboot, mobiele data staat weer aan. Een oude Galaxy A5 van het werk doet dat echter niet - daar blijft mobiele data uit staan bij een reboot.

Zal dus waarschijnlijk óf een keuze van Nokia zijn om bij een reboot de mobiele data standaard aan te zetten, óf het is Android die dat doet, en Samsung heeft dat aangepast. Om dat uit te sluiten zou je moeten weten wat andere stock Android (hetzij Pixels, hetzij Android One toestellen) toestellen doen, én wat andere niet-stock Androids doen, zoals Huawei, Oneplus en noem ze allemaal maar op.

Ik kan natuurlijk nog voorstellen om je toestel 's nachts niet uit te zetten maar bijvoorbeeld gewoon op vliegtuigstand of op stil te zetten. Er is immers weinig meerwaarde aan het volledig uitschakelen van een telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitzer
Seal64 bedankt voor je reactie.
Ik weet in ieder geval 100% zeker dat het voorheen niet het geval was.

Gisteren heb ik https://www.addictivetips...e-data-on-wifi-on-android ingesteld maar vanmorgen stond het weer aan.

Ik weet nu natuurlijk dat ik er op moet letten maar het blijft irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:36
Meest voor de hand liggende work around, zet de telefoon 's nachts niet uit, maar schakel niet storen in.
Is technisch ook beter voor het toestel, want ze worden niet gemaakt voor constant aan uit, ontwerp gaat er van uit dat ze altijd aan staan.

Daarnaast, heb je zaken als 4G en VoLTE en VoWifi aan staan, kun je die uitschakelen? Mobiele data voor bellen via 4G is verplicht, dus mogelijk schakelt het in uit de provider settings die je aanbieder pusht.

Ander trucje, zet de telefoon eens op 2G of 3G only. Kijken of dat helpt.

Er kan ook nog een instelling zijn onder Wifi om mobiele data in te schakelen bij slechte wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seal64
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-06 15:51
Daar zat ik ook al aan te denken. Zelfs met een abbo kom ik niet aan dat soort dataverbruik omdat ik vrijwel constant op wifi zit.

Je zou dus eens kunnen kijken naar waarom dat dataverbruik überhaupt mobiel loopt, en niet via wifi. Daarnaast kun je bijvoorbeeld ook instellen dat zaken als updates en dergelijken niet via 4G mogen, maar alleen over wifi. Ook Whatsapp heeft dergelijke settings, dat bijvoorbeeld filmpjes niet automatisch worden binnengehaald.

Tenslotte zou je nog kunnen kijken naar een soort scheduler die op vaste tijden je mobiele data uitzet, maar of dat bestaat en of dat een oplossing biedt, durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitzer
De telefoon had ik al op 2G omdat ik er achter kwam dat 4G steeds geld kost, ook als je het niet gebruikt.
Data Saver staat aan.
VoLTE en VoWifi zie ik niet staan onder Instellingen > Netwerk en internet (of ‘Draadloos en netwerken’ of ‘Verbindingen' naargelang welk toestel je hebt) > Mobiel netwerk. Vermoedelijk dat LycaMobile dat niet aanbied?

In mijn beleving werkt de wifi-verbinding niet optimaal. Als ik Whatsapp-desktop gebruik komt steeds de melding dat de telefoon 'disconnected' is. Ook geeft de telefoon weleens de melding dat de wifi-verbinding geen internet toegang heeft. Dat is niet zo want gelijktijdig verbonden computers werken prima.
Ik heb een Ziggo Ubee modem en ook een eigen Netgear router maar dat maakt geen verschil.

De reden dat ik de telefoon uitzet is met name omdat die dan geen stroom verbruikt.
Ik heb nog geen nadelige gevolgen ondervonden van het aan en uit zetten. Of het zou dit moeten zijn...
Maar ik zal jullie suggestie aannemen en het in ieder geval een tijdje proberen om hem 's-nachts op DND te zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Bitzer op 01-07-2021 16:26 . Reden: aanvulling ]

Pagina: 1