Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testsubject101
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-07-2021
Hallo,

Ik ben opzoek naar de juiste formule, mijn formule kennis is helaas niet zo breed om de wat pittigere formules goed te krijgen lijkt het.

Hopelijk zitten hier een paar slimme koppies die mij uit de brand kunnen helpen.
Mijn situatie is als volgt;

Ik heb een bestand met de eerste 4 kolommen; (achter deze kolommen staan een aantal vaste waarden)
- In kolom 1 heb ik namen staan
- In kolom 2 heb ik waarden (numeriek) staan

Nu wil ik in kolom 3;
- Indien het veld in kolom 2 leeg is, dan dient in kolom 3 de waarde 0 gevuld te worden.

En in kolom 4;
- Indien het veld in kolom 2 een waarde heeft, moet er een berekening volgen van dit bedrag.
- De berekening van dit bedrag moet zijn: waarde kolom 2 x kolom L x kolom M x kolom N = waarde voor cel.

Wat ik tot nu toe heb geprobeerd;
'ALS(J55=" ";M55=0)*EN(ONWAAR=0)
'ALS(OF(J55="ja";I55*K55*L55);J55=" ";M55=0)
'ALS(J55=" ";M55=0)*OF(J55="ja"; M55=I55*K55*L55)

Maar dit gaat niet goed, of geeft de waarde 'onwaar'.

Alle hulp is welkom!! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:05

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

J55=" "

Je zoekt nu naar een spatie, niet naar een lege cel. Dan moet je "" hebben zonder spatie ertussen.

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Testsubject101 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:55:
De berekening van dit bedrag moet zijn: waarde kolom 2 x kolom L x kolom M x kolom N = waarde voor cel.
Maar uit je formules blijkt dat je ook kolom J in het resultaat betrekt. Welke functie hebben de waarden in die kolom?
Wat ik tot nu toe heb geprobeerd;
ALS(J55=" ";M55=0)*EN(ONWAAR=0)
Als je bedoelt dat tegelijk moet gelden dat J55 leeg moet zijn en M55 gelijk aan 0, dan moet je EN in je fomule gebruiken, dus:
=ALS(EN(J55="";M55=0);"hier wat er dan moet gebeuren")
Als slechts 1 van de 2 waarden waar moet zijn, gebruik je OF in plaats van EN.
Voor je tweede en derde formule is dezelfde opmerking van toepassing.
Het tweede gedeelte van je eerste formule: *EN(ONWAAR=0) heeft geen betekenis, je beweert daar in dat 0 gelijk is aan 0 en vermenigvuldigt daarom ook met 0, wat als resultaat altijd 0 zal opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:29
YouTube: Excel voor Beginners deel 2 (Nederlands)
het niveau van deel 1 ben je wellicht al voorbij, maar een beetje basiskennis van Excel zou je al een eind verder helpen

[ Voor 28% gewijzigd door dixet op 28-06-2021 16:15 ]