Schuur vochtig via betonplaat grond: sealer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02:53
Mijn vraag
Onze huidige schuur uit 2005 (steen) wordt vochtig bij extreme en langdurige regenval: het water trekt de betonplaat welke op de grond ligt in.

In ons nieuwe huis staat ook een schuur met hetzelfde probleem: een schuur uit 2015 bestaande uit een betonplaat welke gedeeld wordt met de buren. Ik ga sowieso nog wat ventilatie gaten in de schuur maken met roosters ervoor (zitten er nu heel weinig), maar ook hier komt de vocht vooral uit de grond en dus niet uit de muren.

Ik bedacht mij dat vrienden vroeger een grijze vloer hadden in hun schuur, welke ook een stuk lager was dan de grond. Toen bedacht ik mij dat dit misschien ook wel zou kunnen.

Ik kwam met Google tegen dat er iets bestaat zoals een Penetrerende beton sealer. Dit zou een betonplaat waterdicht kunnen maken.

Wie heeft hier ervaring mee? Los dat ik de muren (waar het vocht volgens mij niet vandaan komt, het beton is echt nat getuige de kleur en watervlekken) eventueel ook nog kan insmeren met impregneer?

Of is een epoxy dealer omdat het een betonplaat is welke sowieso al aardig waterdicht is.

Het is een kleine schuur en de vloer is nu al zo hoog als de grond, even de vloer 10 centimeter ophogen gaat dus niet...

[ Voor 3% gewijzigd door President op 28-06-2021 06:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Naast waterdichting (niet mijn specialiteit) zou je m.i eerst kunnen kijken naar de oorzaak van het vochtprobleem; is er bijvoorbeeld strak tegen de schuur getegeld met afschot de verkeerde kant op waar een grote plas blijft staan aan de buitenkant? Is er uberhaupt ruimte voor water om weg te lopen de grond in of naar een put?
Als je graaft....zit je al na een 10-20cm op een dikke kleilaag die verhindert dat regenwater kan infiltreren waardoor de bodem langdurig nat blijft?
Is de HWA wel diep genoeg een grindgat/infiltratieput in gestoken, is deze aangesloten op het riool of loopt al het water van het dak naast de schuur 'gewoon de grond in'?
Steekt de betonplaat uit buiten de houten wanden of is de naad bedekt door de wandbekleding zodat er geen water op kan komen staan?
Je geeft aan dat de vloer en de bodem rondom de schuur op gelijk niveau zijn; dit zal door inklinken hopelijk vanzelf oplossen, maar het lijkt mij mogelijk wel bijdragen omdat het vocht makkelijker via een naad tussen muur en vloer naar binnen kan dan via het beton zelf.

[ Voor 14% gewijzigd door MissingDog op 28-06-2021 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:58
Wij hadden een zelfde soort probleem, en hebben dit opgelost door drainage (french drain) aan te leggen.

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Veel water komt o.a. uit de tuin van één van de buren. Die hebben alles bestraat en schuin laten aflopen. Buren hebben al iets van drainage liggen welke uitkomt op de hemelwaterafvoer (put), maar dat is blijkbaar niet genoeg. Ik zal dus waarschijnlijk voor een en en oplossing gaan:

- drainage naast en voor de schuur, zoals hierboven wordt benoemd, met afvoer naar de put (even kijken of deze het aan kan)
- epoxy of sealer op de vloer
- ventilatie roosters
- impregneren muur (enkel steen)

[ Voor 3% gewijzigd door President op 28-06-2021 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Beton is op zichzelf niet waterdicht, dus natte grond = vochtige beton. Normaal moet er een plasticfolie onder het beton zitten. Ook is de grond vaak koeler dan de lucht, dus zonder isolatie heb je condens op de grond.
Wat is je budget, en hoe net wil je de schuur? Wellicht de goedkoopste optie is gekookte lijnolie gebruiken om het beton te impregneren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
naftebakje schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:18:
Beton is op zichzelf niet waterdicht, dus natte grond = vochtige beton. Normaal moet er een plasticfolie onder het beton zitten. Ook is de grond vaak koeler dan de lucht, dus zonder isolatie heb je condens op de grond.
Wat is je budget, en hoe net wil je de schuur? Wellicht de goedkoopste optie is gekookte lijnolie gebruiken om het beton te impregneren.
Ik wil toch wel voor maximaal 1000 euro hiermee klaar kunnen zijn, zodat fietsen en gereedschappen gewoon in de schuur kunnen liggen :)

Hoe net? Het moet vooral goed bruikbaar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Met (epoxy) coatings heb ik wisselende ervaringen. dat is net name omdat de ondergrond los laat. vocht zit er immers nog steeds en kan (min of meer) voor het loslaten zorgen. bij echt vochtig zou ik de vloer vervangen of een opbouw boven doen (bv folie - 3 cm isolatie - dekvloer) als laatste optie een penentrerende sealer gebruiken, (Hydrablock Pro bv ) maar zoals hierboven is aangegeven verreweg de meeste ellende is weg te nemen met de juiste drainaige in 99/100 gevallen.

maar een betonvloer uit 2015 met een groot doorslag probleem.. welke beun heeft dat gebouwd

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 28-06-2021 16:31 ]

Pagina: 1