PC "Bevriest" tijdens gamen, geen input meer mogelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RickvLogchem
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-07-2024
Hallo Beste Medetweakers,

Sinds vandaag is mijn PC (wederom) regelmatig aan het vastlopen. Even ter achtergrondinfo: een maand of drie geleden begon mijn PC tijdens het gamen vast te lopen. Na enige tijd gamen bevroor het beeld OF werd het zwart en de pc reageerde dan niet langer op enige input. De enige optie was de pc handmatig uitzetten en weer opstarten. Op een gegeven moment herkende mijn PC na de crashes ook mijn GPU niet meer (In de BIOS werd geen geïnstalleerde GPU gedetecteerd) en uiteindelijk is de pc ook een keer vastgelopen terwijl ik in de BIOS zat. In het begin crashte mijn PC alleen tijdens gamen, daarna ook tijdens niet-intensief gebruik (in de BIOS, tijdens browsen, gewoon op de desktop etc.)

Ik heb toen na uitgebreid testen (onterecht?) geconstateerd dat mijn grafische kaart hoogstwaarschijnlijk de boosdoener was. Ik heb uiteindelijk drie weken geleden een nieuwe kaart kunnen bemachtigen en de problemen leken opgelost, drie weken lang geen crash. Sinds vandaag zijn de problemen echter weer begonnen. Telkens na een periode van hoogstens een uur bevriest het scherm weer en is geen input meer mogelijk. Overigens is mij wel opgevallen dat, hoewel de crashes uitbleven, mijn PC wel af en toe ‘haperde’ met de nieuwe GPU geïnstalleerd. Als ik in games bijvoorbeeld snel rondkeek bleef hij soms heel even hangen voordat ik weer gewoon verder kon. Heeft iemand wellicht advies voor mij? Zou het dan toch de CPU / het moederbord kunnen zijn? Wat raden jullie aan?

Mijn Hardware:
- Intel Core i7 7700K
- NZXT Kraken X62
- ASUS ROG Maximus IX Formula
- EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA (Voorheen ASUS GTX 1080Ti Rog Strix)
- 32GB G.SKill TridentZ 3000MHz
- Corsair HX850i
- Samsung 970 EVO 1TB (Boot Drive) (Voorheen Samsung 850 EVO 250 GB)
- Samsung 860 EVO 2TB (Game Drive)
- WD Black 6TB (Opslag)

Wat ik al heb geprobeerd:

Voordat ik concludeerde dat mijn GPU de boosdoener was heb ik de volgende tests gedraaid / acties ondernomen:
- Windows updates & drivers gecheckt, alles geüpdatet.
- Nvidia drivers middels DDU helemaal verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Ik heb zowel de laatste drivers geprobeerd als een oudere versie waarvan ik zeker wist dat deze stabiel waren. PC bleef crashen.
- BIOS geüpdatet.
- PC opengemaakt en grondig schoongemaakt. Alle kabels nagelopen en opnieuw erin gedaan.
- Benchmarks gedraaid en temperatuur gecheckt: Unigine Heaven, 3D Mark Timespy en Prime95. Max temperatuur van de CPU bedroeg ongeveer 72 graden Celsius, van de GPU (1080Ti) 75 graden. De nieuwe GPU is niet boven de 76 graden uitgekomen. Ondanks dat deze temperaturen mij volledig acceptabel leken toch voor de zekerheid de fancurve omhoog gegooid en een underclock toegepast maar dit loste de problemen niet op.
- Memtest86 een hele nacht laten draaien: geen error gevonden.
- Integriteit van de drives gecheckt (o.a. met Samsung Magician).
- GPU in 2e PCIE slot geplaatst.
- Andere DisplayPort kabel in GPU gedaan (ook in andere slotjes in de GPU).
- Schone Windows installatie, alle drives helemaal leeggemaakt.
- Nieuwe Boot drive en Game drive geïnstalleerd (wilde toch upgraden) en dus ook weer een schone Windows installatie.
- Op interne graphics draaien en middels Geforce NOW gamen (geen crashes meer op interne graphics, aantal dagen op deze manier gebruikt).

Daarna dus 3 weken geleden een nieuwe grafische kaart aangeschaft en nu zijn de problemen weer begonnen. PC is tijdens verschillende games gecrasht (Destiny 2, Total War: Warhammer 2, Resident Evil Village en Skyrim Special Edition (gemod)). Mocht het relevant zijn: op het moment staan er nog steeds weinig programma’s op mijn PC omdat ik mijn PC een tijdje wat “barebones” wilde houden om eventuele problemen makkelijker te kunnen opsporen mocht de nieuwe GPU niet helpen. Op het moment staat erop (naast drivers): Google Chrome, Geforce Experience, EVGA Precision X1, Office 365, 7Zip, Discord en Steam met een aantal games en Vortex Mod Manager om Skyrim te modden.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:47
Quadcore cpu is achterhaald. Wat is de belasting per cpu core tijdens gamen? Monitor dit met MSI Afterburner.
Wat is de resolutie van de monitor?

• RickvLogchem
Hallo Uszka, dank voor je antwoord. De resolutie van de monitor is 3440x1440. De cpu lijkt niet overmatig belast te worden. Ik heb net nog even getest en de cores komen eigenlijk nooit boven de 80% load per stuk uit. De cpu is inderdaad ondertussen een aantal jaar oud maar het lijkt mij niet dat dit dergelijke crashes zal veroorzaken?

• RickvLogchem
Hier nog even ter verduidelijking; ik heb een foto gemaakt van het "bevroren" scherm. Zo blijft het dus tot ik de pc handmatig opnieuw opstart. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTdLhtzoyfzL-Mj1jZwFgrxRLkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pok7sk8e5RDCLPui7OCYTNRr.jpg?f=fotoalbum_large

• Spierenburg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-10 09:27
Je hebt een hoop uitgesloten. Denk zelf eerder aan de voeding.

[ Voor 36% gewijzigd door Spierenburg op 27-06-2021 21:41 ]

• Uszka
Zou je een afbeelding van het logbestand van Afterburner willen posten met hierop iig de cpu cores, gpu, geheugengebruik, temperaturen.

Is NZXT CAM geinstalleerd?

• RickvLogchem
Ha Spierenburg, als het goed is staat deze in de lijst hardware vermeld. Het betreft een corsair HX850i (850 Watt)

Dank voor je antwoord. Zou dit dergelijke crashes/freezes kunnen veroorzaken? Zou dit dan eerder door een tekort aan wattage komen (850W lijkt mij voldoende maar toch) of een defect?

[ Voor 45% gewijzigd door RickvLogchem op 27-06-2021 21:45 ]

• Uszka
Voeding met 2 aparte kabels aangesloten aan de videokaart?
Worden er extensions aan de voedingskabels gebruikt?

• Spierenburg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-10 09:27
RickvLogchem schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:42:
Ha Spierenburg, als het goed is staat deze in de lijst hardware vermeld. Het betreft een corsair HX850i (850 Watt)

Dank voor je antwoord. Zou dit dergelijke crashes/freezes kunnen veroorzaken? Zou dit dan eerder door een tekort aan wattage komen (850W lijkt mij voldoende maar toch) of een defect?
Foto's van de binnenkant zou een hoop helpen. Als je een andere voeding en kabels hebt liggen zou ik dat in ieder geval als eerste testen.

850watt is meer dan genoeg. Maar een defect in voedingen komt vrij vaak voor. (ook het bekende is die wel geaard aangesloten) kan het soms oplossen.

Hier een vergelijkbare situatie: https://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=193269

[ Voor 17% gewijzigd door Spierenburg op 27-06-2021 21:52 ]

• RickvLogchem
Ha Uszka, dank wederom voor je antwoord. Hierbij mijn respons op een aantal opmerkingen.
1) Ik zie dat AB niet ingesteld was op het aanmaken/bijhouden van een logbestand. Nu wel gedaan, ik zal nog even wat tests draaien en dan het logbestand delen indien mogelijk.
2) NZXT Cam is niet geïnstalleerd omdat ik het een vervelend programma vindt.
3) De drie benodigde 8 pins kabels gaan elk gewoon een van de daarvoor bestemde aansluitingen op de voeding in, er zitten inderdaad gesleavede (spelling?) extensions aan.

• Uszka
Haal die extension er eens tussenuit. Door die extension kan het voltage flink zakken wat problemen veroorzaakt.

• RickvLogchem
Hierbij zoals verzocht nog het logbestand van MSI Afterburner. Ik heb de extensions ertussenuit gehaald, eens kijken of dat nog iets doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tcLxDaJxbyvxT786Ikbvt1o2HU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AArXQN26kTxm6vrwCxm56N65.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9K_nlDu5uyLk5PP2yJ4pKTjZuM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o7mddTtEE1Cy7kXAGKLejEO5.png?f=fotoalbum_large

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:57
Heb je al wel eens ander geheugen geprobeerd? Of met 1 module?
Het wil wel eens voor komen ondanks dat er geen errors getoond worden het toch niet helemaal lekker werkt. Met als gevolg vaak willekeurige vastlopers. Je geheugen draait wel op default settings toch? Niet met de timings gespeeld?

In dit soort gevallen zou ik alle onderdelen een keer vervangen als test. Dat is ongeveer wel wat je doet, alleen niet helemaal zeg maar. Ik zou ook inderdaad is een andere voeding proberen.

Je Windows 10 wel schoon geïnstalleerd toch? Geen 10 jaar oude upgrade van een Windows 7 install ofzo toch :p

Ik zou ook je USB devices (die niet nodig zijn) even loskoppelen. En met minimaal hardware testen. Dus alleen die 1TB SSD. En daar even game op zetten. De opslag en game schijf ook even los.

Ben ook wel benieuwd naar foto van binnenkant. Hoe zit het met je airflow? Je fans in en outtake staan wel goed?

Zie je iets in eventlog van Windows?

[ Voor 47% gewijzigd door Operations op 27-06-2021 23:22 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Uszka
RickvLogchem schreef op zondag 27 juni 2021 @ 23:07:
Hierbij zoals verzocht nog het logbestand van MSI Afterburner. Ik heb de extensions ertussenuit gehaald, eens kijken of dat nog iets doet.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
GPU zit continue op max.

In plaats van extensions kan je beter een gesleevde modulaire kabelkit gebruiken als nette vervanging van de standaard kabels.

• RickvLogchem
Ik zal inderdaad eens kijken naar een gesleevde kabelset i.p.v. extensions.

Het logbestand betreft overigens enkel een periode waarin ik Resident Evil Village op max settings + raytracing testte, ik neem aan dat het dan ook klopt dat de gpu maximaal belast wordt en constant rond de 100% zal zitten.

Hierbij overigens ook nog een foto van de binnenkant van de pc mocht iemand daar wat aan hebben. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVpVeZ5T71xwbTmM0sRD-g9qRJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRNpmbIRrG3WMsIzmvHh1ewc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-X7z20kQT6PLZW4q0GEUTbFgYbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Q3W7X0WY9mntN01YRArzxfa.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1