Leuke cockpit/stoel voor ca 300 EUR

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13:05
Nu ik al even heb kunnen genieten van de Thrustmaster TX is het tijd om een leuke stoel/cockpit te kopen. Budget ca 300 EUR.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Xbox Series S op 50 inch 4K tv in de woonkamer met WRC 9, Dirt 2.0, Forza Motorsport 7, Forza Horizon 4 (binnekort 5)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
In het eerste geval keek ik naar Playseat, die ken ik. Ik dacht de Evolution, maar die zou met goeie force feedback wat kunnen wiebelen, en dus eens verder gekeken naar de Revolution, daar zit de stuurstang vast aan de stoel en iets stabieler. Toen ik wat reviews las kwam ik ook GT Omega tegen. Op de site zag de ART Simulator er wel prachtig uit voor de prijs (300 met korting) en zit er ook geen stuurstang tussen je benen.

Wat denken jullie voor een budget van 300? Voordelen/nadelen van Playseat/GT Omega?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-06 11:36
Ik zou zelf er ietsjes meer voor uittrekken en naar een echt goede cockpit kijken zoals een SimLab GT1 Evo. Ietsjes buiten budget met 380,- (zonder de stoel), maar zo enorm veel steviger dan een Playseat. Daarnaast ook genoeg mogelijkheden om te customizen. Eventueel kan je om de kosten van de stoel zelf nog wat te drukken (al dan niet tijdelijk) en knap stoeltje van de auto-sloop oppikken. Dan ben je meteen klaar voor de toekomst, en kan je (bijna) ongeacht wat je ook bedenkt het later ook nog op je rig kwijt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:08
Belangrijke vraag. Gaat het permanent voor de tv staan of moet je verplaatsen? Want als je gaat slepen is gewicht en formaat denk ik het meest belangrijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTFDarkEagle
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-06 22:19
Autostoel bij een sloper vandaan toveren en een frame van hout in elkaar maken.
Kan héél stevig gemaakt worden, maar moet je net wel gereedschap/ruimte voor hebben.

Gegroet! Lukas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
Philip Ross schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:26:
Belangrijke vraag. Gaat het permanent voor de tv staan of moet je verplaatsen? Want als je gaat slepen is gewicht en formaat denk ik het meest belangrijke.
Ik ga em opbergen, de vriendin is er geen fan van dat deze permanent in de living staat.
Vandaar keek ik toch naar de Playseat Evolution. Deze is super makkelijk op te bouwen, kan makkelijk uit elkaar. De GT Omega ART cockpit zou ook (bijna) geen handleiding meekrijgen en als ik reviews lees op Youtube zeggen ze dat het wel comfortabel is, maar dat het bouwen zelf vreselijk is en sommige onderdelen zelfs niet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
deSenna24 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:13:
[...]

Ik ga em opbergen, de vriendin is er geen fan van dat deze permanent in de living staat.
Vandaar keek ik toch naar de Playseat Evolution. Deze is super makkelijk op te bouwen, kan makkelijk uit elkaar. De GT Omega ART cockpit zou ook (bijna) geen handleiding meekrijgen en als ik reviews lees op Youtube zeggen ze dat het wel comfortabel is, maar dat het bouwen zelf vreselijk is en sommige onderdelen zelfs niet passen.
Ik heb zelf een tijd lang op een playseat evolution gereden, en om het mobiel te houden heb ik die op een grote plaat MDF gezet met 4 zwenk-wieltjes eronder. Werkte op zich prima, maar het ding rammelt wel aan alle kanten. Een knappe loadcel rempedaal erop was al geen optie zonder additionele verstevigingen, want je trapt de pedalplate anders binnen 5 minuten volledig krom. De mount voor de base van je stuur is op z'n best gammel te noemen, en ik zou het niet aandurven om er veel krachtiger dan een T150 op vast te schroeven, en zelfs dan gaat 75% van de FFB zo regelrecht het frame in, en niet in het gevoel van sturen. Daarnaast is die stang in het midden enorm hinderlijk als je met 3 pedalen rijdt, of rem en gas dicht bij elkaar hebt zitten.

Al met al zou ik het dus echt afraden om zoiets dan te kiezen; dan kan je toch echt beter je budget een beetje hoger trekken, en een knappe rig nemen (overigens kan je onder de meeste rigs direct al wel zwenkwieltjes monteren. SimLab heeft ze gewoon in het assortiment zitten)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTFDarkEagle
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-06 22:19
Hoe "opvouwbaar" moet het zijn?
Als het acceptabel is om een paar bouten uit elkaar te moeten draaien kun je alsnog een best stevige simrig in elkaar beunen denk ik. Moet je het wel zelf bedenken/designen natuurlijk...

Gegroet! Lukas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:08
En naast het makkelijk opbouwen/verplaatsen hoe veel ruimte mag het aan opslag innemen?

En hoe vaak en lang denk je gemiddeld te spelen, want als je elke keer 15 minuten bezig bent met opbouwen en ook weer met opruimen voor een uurtje rijden lijkt dat me ook niet erg prettig.

Als ruimte geen probleem is kan je een iets steviger sim rig overwegen. Ga je wel naar 150% van budget.

Als je hogere WAF wil en meer gemak met opruimen zou je ook nog naar de playseat challenge kunnen kijken. Iets minder stabiel maar hoor ik goede dingen over en moet een normaal thrustmaster stuurtje wel aan kunnen. En natuurlijk in 2 seconden uitgeklapt en klaar om te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
Philip Ross schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:10:
En naast het makkelijk opbouwen/verplaatsen hoe veel ruimte mag het aan opslag innemen?

En hoe vaak en lang denk je gemiddeld te spelen, want als je elke keer 15 minuten bezig bent met opbouwen en ook weer met opruimen voor een uurtje rijden lijkt dat me ook niet erg prettig.

Als ruimte geen probleem is kan je een iets steviger sim rig overwegen. Ga je wel naar 150% van budget.

Als je hogere WAF wil en meer gemak met opruimen zou je ook nog naar de playseat challenge kunnen kijken. Iets minder stabiel maar hoor ik goede dingen over en moet een normaal thrustmaster stuurtje wel aan kunnen. En natuurlijk in 2 seconden uitgeklapt en klaar om te gaan
De challenge heb ik geprobeerd maar ik ben vrij klein, de hoofdsteun zit echt niet lekker wanneer ik mij fatsoenlijk zet, waardoor ik als ik normaal zit dus steeds met mijn hoofd naar voor gebogen zit.

De evolution heb ik vandaag geprobeerd, die was nog wel redelijk stabiel en is met 1 bout uit elkaar te krijgen.

Qua ruimte zou het moeten opbergen in een berghokje van 2 op 2.5 meter ongeveer. Hierin staat ook nog wel een rek met etenswaren en de wasmachine. Vandaar leek de challenge in het begin een ideale keuze maar hier pas ik dus niet in.

Moest ik niets vinden ga ik gewoon wachten. Ik zou echt niet meer dan 350 aan uit willen geven voor een totaalpakket en voor 5-15 uurtjes per week ook wel veel geld. De Thrustmaster TX heb ik alvast wel van genoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:52
Ik heb al jaren de Playseat Evolution. Op dit moment met een T150 stuur. Merk niets van dat wiebelen eerlijk gezegd. Maar misschien dat het met een T300/Fanatec wel anders is, maar kan me bijna niet voorstellen. Ik ben er in ieder geval zeer tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:30
De SimLab GT1 evo is in ieder geval een aanrader. Ik gebruik hem met een game-pc en in VR. De helft van de rig staat onder een bureau en er is geen scherm nodig.
Super compact en netjes. Wij willen zoiets ook niet in de woonkamer(/living) hebben staan en gebruiken, dus staat alles op de slaapkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorank
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:11
Ik heb zelf nu de ART met de RS XL stoel een week in bezit.

Bevalt goed, maar de handleiding was inderdaad niet heel duidelijk..
Maar de ART is een stuk steviger dan de Playseat, en met wat mods kan je er zelfs wel een DD op kwijt mocht je dat ooit willen.

II 9800X3D, 64GB, ROG B850-E, RTX 5080 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-06 14:24

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Mijn playseat evolution is iig een stuk stabieler geworden toen ik wat afstandsrubbertjes heb geplakt onder de dwarsbalkjes van de stuurstang. Dat de stuurstang verder in de weg zit bij drie pedalen herken ik wel een beetje, maar vind ik ondertussen niet storend. Verder zou ik hem niet echt opvouwbaar of mobiel willen noemen. Je kunt de stoel platvouwen, maar dat is het dan ook. Fatsoenlijk tillen is eigenlijk alleen te doen met 2 personen (tenzij je de onderdelen los haalt, maar ik heb overal kabels langs en door lopen dus dat is bij mij geen optie.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Janoz schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:34:
Mijn playseat evolution is iig een stuk stabieler geworden toen ik wat afstandsrubbertjes heb geplakt onder de dwarsbalkjes van de stuurstang. Dat de stuurstang verder in de weg zit bij drie pedalen herken ik wel een beetje, maar vind ik ondertussen niet storend. Verder zou ik hem niet echt opvouwbaar of mobiel willen noemen. Je kunt de stoel platvouwen, maar dat is het dan ook. Fatsoenlijk tillen is eigenlijk alleen te doen met 2 personen (tenzij je de onderdelen los haalt, maar ik heb overal kabels langs en door lopen dus dat is bij mij geen optie.
Ik heb uiteindelijk met alu profielen de playseat "vast" gezet zodat het nog wel redelijk te doen was, maar zou bij een product van een dergelijk bedrag imho niet nodig moeten zijn. Rubbertjes onder de dwarsbalkjes heb ik ook nog even geprobeerd, maar haalde de speling niet voldoende eruit om tot tevredenheid te stemmen. En dat was allemaal nog tot daar aan toe, maar de montage van een setje Fanatec Clubsport v3 pedalen was een echte no-go. Binnen een half rondje had ik de plaat al omver getrapt. Daarna het euvel maar "opgelost" door er wat houten wiggen onder te meppen zodat de boel goed ondersteund werd, maar ook hier weer....voor een stoel van 250,- verwacht ik dan toch wel wat meer dan dat je met knutselpraktijken aan de slag moet.

En inderdaad, het mobiele gehalte van een Playseat Evo is er nagenoeg niet (en zeker niet zonder demontage van e.e.a.). Er zijn hier nog wel wat voorbeelden van niet-permanente rigs te vinden waar je mogelijk wel wat inspiratie uit kan opdoen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:08
Ik zou persoonlijk altijd iets verrijdbaars proberen te creëren. Hoe lastiger het is om alles klaar te zetten en aan te sluiten hoe minder je het uiteindelijk gaat gebruiken (dat is mijn ervaring in ieder geval).

Mijn eigen rig heeft de afmetingen van 58cm x 130cm met een inklapbare stoel zou hij theoretisch nog minder ruimte innemen. Maar hij is wel super simpel te verplaatsen en uit de weg te ruimen. Nu begrijp ik wel dat het een sta in de weg is in je berghokje. Maar ik denk dat een playseat minder handig is om altijd heen en weer te slepen.

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:10
Ik heb zelf niet zoiets, maar kwam deze net tegen:
YouTube: World's Simplest DIY Sim Racing Rig
Valt nog wel iets te versieren om het nog opklapbaar te maken, maar lijkt me dat draagbaarheid altijd van de stabiliteit af gaat.

Vraag me ook af, of het uberhaupt handig gaat zijn om te gebruiken als je het in een opberghok met andere spullen moet plaatsen.
Wellicht opties om vanaf de bank of fauteuil te racen met alleen iets wat je aanschuift voor pedalen en stuur?
Uiteraard heeft dat minder het effect van echt in de auto zitten, maar toch.
Of VR met een playseat op een andere plek in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:19
Ik heb sinds vandaag een Next Level GT Track, maar die moet nog in elkaar worden gezet.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
Janoz schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:34:
Ik heb net een Evolution in huis gehaald, stond super snel in elkaar en staat verrassend stabiel. Op het stuur zit 0 speling om te wiebelen. De pedalen staan wel wat vreemd, de middelste staat net voor de stuurstang, maar stoort nog niet. Deze positie (tenen licht naar binnen) ben ik ook gewend om 5-7 uur aan een stuk te vliegen in een zweefvliegtuig. Al bij al nog een mooie aankoop! Wegzetten gaat ook prima, de stuurstang net voor de stoel losmaken en je kan alles alleen verzetten. Stoel plooit makkelijk naar binnen en je bespaart een hoop ruimte. Met de bijgeleverde kabelbinders is het ook makkelijk om alle kabels (netjes) weg te werken.

(Playseat Evolution Alcantara)
Pagina: 1