Overstappen op glasvezel, wat zelf te regelen in het huis?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:58
Mijn ouders hebben een erg langzame DSL verbinding van KPN (30 mbs down/ 3 mbs up), sneller kan nog niet ivm afstand tot de centrale. KPN is nog niet voornemens voorlopig daar glasvezel aan te leggen.
Maar, er is goed nieuws: E-fiber gaat glasvezel aanleggen.
Nu ben ik terecht gekomen bij Trined en zij leveren / gaan glasvezel leveren op dat adres.
Zelfs als je er nu mee in zee gaat zijn de aansluitkosten a 450 euro gratis.

Situatie:

1. TV1 staat in de woonkamer, en zit nu aangesloten op een KPN kastje via een UTP kabel aangesloten op de KPN Experiabox.
2. TV2 krijgt het signaal via Digitenne (draadloos)

In het ligt weliswaar coax kabel maar die kabel is > 20 jaar oud en niet zo goede kwaliteit. Ze zien het niet zitten om die kabel te vervangen.

Vragen:
1. Wat moeten mijn ouders (ik waarschijnlijk dus), regelen om de beide TV's via glasvezel te laten werken?
2. Of is dit uit te besteden aan de aansluiter? (E-fiber of Trined?)
3. Zo ja, welke provider is hierin de beste?
4. Rekenen zij hiervoor extra kosten?
5. Komt een standaard glasvezel aansluiting eigenlijk in de meterkast uit? (of ergens anders)?
6. Moet daar dan nog een modem (oid) op worden aangesloten? (gelijk aan een Experiabox?)
7. Hoe de TV2 (die nu dus via digitenne zit) aan te sluiten op glasvezel?
8. ik lees wisselende ervaringen van Trined. Hoe is nu de huidige tendens? goede ervaringen of gaat het juist de verkeerde kant op?

Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:17
Meeste glasvezelproviders doen IPTV en werkt dan vergelijkbaar met de huidige situatie. Trined heeft ook een mogelijkheid om het TV-signaal op coax te zetten (DVB-C, ongecodeerd), in dat geval kan een TV op coax aangesloten worden als deze DVB-C ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:47

Honesty

kattenneus!

Glasvezel werkt met utp en anders draadloos. Wij hebben een mesh systeem en werkt ook perfect

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
pastafan schreef op zondag 27 juni 2021 @ 15:57:
Vragen:
1. Wat moeten mijn ouders (ik waarschijnlijk dus), regelen om de beide TV's via glasvezel te laten werken?
Zorgen dat je 2 decoders krijgt/huurt/koopt van je provider. De decoders worden met ethernetkabel aangesloten, je coax kun je vervangen door ethernetkabel zodat je alles via je netwerk kunt ontsluiten.
2. Of is dit uit te besteden aan de aansluiter? (E-fiber of Trined?)
Dat zou kunnen maar een ontvanger plaatsen kun je zelf ook, mits ethernetkabel gelegd wordt.
3. Zo ja, welke provider is hierin de beste?
Zoek op internet naar ervaringen van mensen, houdt daarbij wel in acht dat je voornamelijk klachten leest op internet. Mensen die tevreden zijn plaatsen dat vaak niet.
4. Rekenen zij hiervoor extra kosten?
Even bellen met je provider geeft je een duidelijk antwoord op deze vraag.
5. Komt een standaard glasvezel aansluiting eigenlijk in de meterkast uit? (of ergens anders)?
Waar komt nu je coax binnen? De kans is groot dat men glasvezel daar ook gaat aanleggen. Doorgaans in de meterkast, afhankelijk van het bouwjaar van je woning of van de opzet van de woning.
6. Moet daar dan nog een modem (oid) op worden aangesloten? (gelijk aan een Experiabox?)
Ja, glasvezel kent doorgaans 2 apparaten om er voor te zorgen dat je internet hebt. Allereerst een glasvezelpunt waarbij licht omgezet wordt naar een elektrisch signaal, daar komt een ethernetkabel uit. Die ethernetkabel gaat naar je modem/router die vervolgens het netwerkverkeer regelt.
Zie antwoord op vraag 1.
8. ik lees wisselende ervaringen van Trined. Hoe is nu de huidige tendens? goede ervaringen of gaat het juist de verkeerde kant op?
Zie antwoord vraag 3

Bekijk vooral ook de veelgestelde vragen op de websites van beide providers en vergelijk de antwoorden met elkaar.

Merk wel op dat E-fiber een netwerkbedrijf is en géén provider. Trined is een provider die gebruik maakt van het netwerk van E-fiber. Hier kun je providers bekijken die gebruik maken van het glas van E-fiber.

@Honesty Volgens Trined werken ze met coax...
https://www.trined.nl/upl...trined-aansluitschema.png

[ Voor 4% gewijzigd door sypie op 27-06-2021 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:11
Mijn ouders hebben een erg langzame DSL verbinding van KPN (30 mbs down/ 3 mbs up)..
Daar is toch niets mis mee voor een normale gebruiker?
Mag je ws zelf aangeven, ze hebben natuurlijk het liefst de makkelijkste variant vanaf de straat maar ik zou de meterkast aanraden.
Zie het voorbeeld aansluitschema op hun site:
Afbeeldingslocatie: https://www.trined.nl/upload/huge/w-trined-aansluitschema.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:25
niet te vergeten, waar gaan ze de glasvezel binnenbrengen ?
in je meterkast ? zoja, moeten daar ook stopcontacten aanwezig zijn.

en inderdaad, vanwaar het modem komt kan je best Coax & UTP bekabeling aanleggen naar je tv's

das nu even werk , maar je gaat zeker de vruchten van plukken
Pagina: 1