Adminrechten/wachtwoord probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 13:18
Mijn vraag

Gisteren wilde ik een programma installeren, maar dat vroeg om administratorrechten, waarom dit is is mij een raadsel ik installeer en deinstalleer al jaren software.
Volgens bronnen moest ik neplwiz openen om daar het een en ander te veranderen, ik klikte op users- properties en op de tab group membership en koos voor admin.
Na op apply te hebben geklikt bedacht ik mij, en zette het vinkje weer bij users.

Maar nu kan ik vrijwel niets meer doen, overal wordt gevraagd om administratorrechten en om een wachtwoord wat ik volgens mij nooit ingesteld heb.

Zelfs mijn back-upprogramma Disk snapshot, kan ik niet meer benaderen.

.
Als het echt niet lukt zet ik een image terug ( een paar weken oud ) dus ik zou wel wat data kwijtraken.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 7 ultimate engels
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Er worden allerlei ingewikkelde oplossingen aangedragen zoals de recoverydisk draaien met repair optie, voor ik dat allemaal ga proberen hier dus de vraag of er niet een wat simpeler manier is om weer terug te gaan naar hoe het was voor gisteren.
...

Beste antwoord (via linp op 29-06-2021 20:22)

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Booten van een usb stick met linux en dan het administrator account wachtwoord aanpassen. Kun je daar mee inloggen en je account weer juist instellen kwa rechten. Zijn wel instructies voor te vinden, deze bijvoorbeeld https://www.top-password....password-with-ubuntu.html

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-09 14:41
Als je geluk hebt (nu je de enige admin user admin rechten hebt ontnomen) kan je in veilige modus inloggen als Administrator, als het goed is wordt deze namelijk ontgrendelt indien er geen admin user aanwezig is.

In veilige modus kan je dan weer je eigen account admin / beheerder rechten geven, of een extra account aanmaken met beheer rechten.

Het nadeel is dat system restore (wat dit als het goed is kan herstellen) ook admin rechten nodig heeft.

Even het verschil tussen een extra account met beheer rechten en je eigen account beheer rechten:
Met je eigen account met beheer rechten kan je vanuit je eigen account als als beheerder uitvoeren (/kan alles dus vanuit beheerder draaien).
Met een extra account moet je om iets te installeren het wachtwoord / gebruikersnaam van dat extra account invoeren (alle andere programma's worden met gebruikersrechten gestart).

Indien je dingen als admin wil starten onder je eigen gebruiker zou ik die gewoon beheerder maken ondanks dat extra gebruiker veiliger is. Ik zou sowieso wel een extra gebruiker aanmaken met beheer rechten (waar je normaal niet mee aanmeld) zodat je in geval van zo een fout het nog kan herstellen (vanuit niet veilige modus).

Ook offtopic:
Windows 7 hoe snel wil je gehacked worden? Deze wordt niet meer gepatched dus alle zero day lekken etc die nu ontdekt worden zijn een potentieel risico voor je besturingssysteem (en deze zullen en menig malware / virus hedendaags gebruikt worden).

[ Voor 9% gewijzigd door Starke op 27-06-2021 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
bedankt voor het meedenken.
Ik zit nu in safe mode, als ik 'standard user' admin rechten geef of een nieuwe user aanmaak met admin rechten krijg ik: 'acces is denied'
Wat nu?

Ja ik weet dat 7 niet meer wordt bijgewerkt, ik ben een hardware upgrade aan het voorbereiden, dan over naar windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

linp schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:29:
...
Als het echt niet lukt zet ik een image terug ( een paar weken oud ) dus ik zou wel wat data kwijtraken...
Wel nee; die data staat toch nog gewoon op je schijf?
Basically moet je die met behoud van data kunnen restoren.
Da's misschien wel de beste optie, gezien de puinhoop die je gemaakt hebt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-09 19:46
Dataverlies is onzin. Je kunt nog als gebruiker in het systeem, dus kun je nog een backup draaien.
Backup maken en Windows 10 schoon installeren. Beter nog, gelijk nieuwe pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
linp schreef op zondag 27 juni 2021 @ 16:19:

Ja ik weet dat 7 niet meer wordt bijgewerkt, ik ben een hardware upgrade aan het voorbereiden, dan over naar windows 10.
Even offtopic, waarom dan niet gelijk voorbereiden voor win11? (iig kwa tpm2 chip etc).

[ Voor 21% gewijzigd door Lanfear89 op 27-06-2021 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
Brahiewahiewa schreef op zondag 27 juni 2021 @ 18:01:
[...]

Wel nee; die data staat toch nog gewoon op je schijf?
Basically moet je die met behoud van data kunnen restoren.
Da's misschien wel de beste optie, gezien de puinhoop die je gemaakt hebt
Daar bedoel ik mee dat als de image weken oud is, ik data zal missen bij een restore.
Je bedoelt de puinhoop die windows gemaakt heeft, ik heb enkel een vinkje gezet en weer weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
Lanfear89 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 18:29:
[...]

Even offtopic, waarom dan niet gelijk voorbereiden voor win11? (iig kwa tpm2 chip etc).
Ben een beetje achterop, is win 11 al zo dichtbij dan?

Wat deze kwestie betreft: gezien de reacties hier, is het einde verhaal qua admin rechten restoren?
Dan zet ik de laatste image terug.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Booten van een usb stick met linux en dan het administrator account wachtwoord aanpassen. Kun je daar mee inloggen en je account weer juist instellen kwa rechten. Zijn wel instructies voor te vinden, deze bijvoorbeeld https://www.top-password....password-with-ubuntu.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
pjlgt schreef op zondag 27 juni 2021 @ 19:00:
Alhoewel ik niet denk ooit een ww te hebben gezet voor de user of de admin account, zou ik dus bij screenshot 9 de user en/of admin account het ww kunnen verwijderen en optie 3 kiezen (promote user).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• linp
pjlgt schreef op zondag 27 juni 2021 @ 19:00:
Bedankt!
Even wat werk maar het resultaat is zoals beoogd; kan nu weer met adminrechten verder, met nieuw wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamguzel42
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-11-2021
Gewoon schone WS10 installatie of snapshot terugdraaien indien je een snapshot hebt. Zit je ws in een domein? Change in rechten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
Het is al opgelost via bovenstaand advies met Ubuntu omgeving.
Pagina: 1